ihalenin iptali
ihalenin iptali
Toplantı No 2024/010
Gündem No 3
Karar Tarihi 06.03.2024
Karar No 2024/UY.IV-391
BAŞVURU SAHİBİ:

Özge İnş. ve Tic. A.Ş.

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2023/1306334 İhale Kayıt Numaralı “İzmir İli Menemen İlçesi Atıksu İletim Hattı İnşaatı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından 20.12.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İzmir İli Menemen İlçesi Atıksu İletim Hattı İnşaatı” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 26.02.2024 tarih ve 134193 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/286 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

Başvuru dilekçesinde özetle; idare tarafından 08.02.2024 tarihinde gönderilen 07.02.2024 tarih ve 1006039 sayılı “Bütün tekliflerin reddedilmesi sebebiyle ihalenin iptali kararı”nda “yaklaşık maliyetin ve projelerin değişmesi gerektiğinden, İdari Şartname’nin “Bütün Tekliflerin Reddedilmesi ve İhalenin İptal Edilmesi” başlıklı 34’üncü maddesi çerçevesinde ihalenin iptal edildiğinin” bildirildiği, aynı işin 2023/1019512 ihale kayıt numarası ile daha önce de 03.10.2023 tarihinde ihale ilanına çıkıldığı ve 27.10.2023 olan ihale tarihinden 3 (üç) gün önce 24.10.2023 tarihinde yine benzer gerekçelerle o ihalenin de iptal edildiği, projelerin ihale aşamasından çok önce netleştirilerek, yaklaşık maliyetin hesaplandığı, teklif verdikleri ihaleden yaklaşık 50 (elli) gün önce proje değişikliğinin yapıldığının anlaşıldığı, bu kadar kısa süre içinde, tekrardan proje revizyonu gerektiği gerekçesiyle ihalenin iptal edilmesinin mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler” hükmü,

Aynı maddenin onbirinci fıkrasının (c) bendinde “Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikâyet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine karar verilir.” hükmü,

Anılan Kanun’un 56’ncı maddesinin birinci fıkrasında da “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir…” hükmü yer almaktadır.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru yolları” başlıklı 4’üncü maddesinin üçüncü fıkrasında “ İtirazen şikayet:

  1. a) Şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya süresi içinde karar alınmaması halinde,
  2. b) Şikayet başvurusu üzerine idare tarafından şikayet dilekçesinin kayıtlara alındığı tarih veya sonrasında herhangi bir nedenle alınan ihalenin iptali kararına karşı,
  3. c) İtirazen şikayet üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine veya düzeltici işlem belirlenmesine karar verildikten sonra idare tarafından verilen ihalenin iptali kararına karşı,

Kuruma yapılan başvurudur” hükmüne,

Anılan Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

  1. a) Başvuru konusunun Kurumun görev alanında bulunup bulunmadığı,

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmüne,

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16’ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir” hükmüne,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikayet başvurusu” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) İdareye yapılan şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya on günlük süre içerisinde idare tarafından bir karar alınmaması hallerinde veya şikayet ya da itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan ihalenin iptali kararlarına karşı doğrudan Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.

(2) İhalenin iptali kararlarından sadece aşağıda belirtilenler itirazen şikayete konu edilebilir:

  1. a) Şikayet başvurusu üzerine idare tarafından şikayet dilekçesinin kayıtlara alındığı tarih veya sonrasında herhangi bir nedenle idare tarafından alınan iptal kararları,
  2. b) İtirazen şikayet üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine veya düzeltici işlem belirlenmesine karar verildikten sonra idare tarafından alınan iptal kararları,

(3) Herhangi bir şikayet veya itirazen şikayet başvurusu olmaksızın idare tarafından alınan ihalenin iptali kararlarına karşı Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulamayacağından, bu kararlar ancak idari yargı mercilerinde dava konusu edilebilir.” açıklamasına yer verilmiştir.

Başvuruya konu ihalenin iptali kararının Kurumun görev alanında bulunup bulunmadığının anlaşılabilmesi amacıyla ihalenin iptali kararı öncesinde idareye yapılmış herhangi bir şikâyet başvurusu olup olmadığı konusunda 27.02.2024 tarih ve 50451 sayılı Kurum yazısı ile idareden bilgi istenilmiş olup, idarenin Kuruma gönderdiği 28.02.2024 tarih ve 1024378 sayılı yazıdan, ihalenin iptali işleminden önce idareye bir şikâyet başvurusunda bulunulmadığı ve iptal kararının itirazen şikâyet üzerine alınmadığı tespit edildiğinden başvuru konusu hususun Kurumun görev alanında bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun görev yönünden reddi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Başvurunun reddine,

Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

Konu ile ilgili diğer yazılarımıza İHALE İPTALİ linkinden ulaşabilirsiniz.

Ayrıntılı bilgi için aşağıdaki linklere göz atabilirsiniz.

https://salimdemirel.com.tr/2019/05/30/ihale-iptalinde-hangi-asamada-kim-yetkilidir/

https://salimdemirel.com.tr/2021/04/08/idarece-sozlesmenin-feshedilmesine-sebep-olabilecek-asgari-aykirilik-sayisinin-duzenlenmedigi-durum-ihale-iptaline-neden-olur/

 

 

Anahtar Kelimeler: İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi, atıksu iletim hattı inşaatı, ihale iptali, kamu ihale kurumu, itirazen şikayet, ihale süreci, açık ihale usulü, projelerin değişmesi, yaklaşık maliyet, Ankara İdare Mahkemesi, kamu ihale mevzuatı, şikayet başvurusu, Özge İnşaat ve

Etiketler: #İzmirSuVeKanalizasyonİdaresi #AtıksuİletimHattı #İhaleİptali #KamuİhaleKurumu #İtirazenŞikayet #İhaleSüreci #AçıkİhaleUsulü #ProjeDeğişikliği #YaklaşıkMaliyet #AnkaraİdareMahkemesi #KamuİhaleMevzuatı #ŞikayetBaşvurusu #ÖzgeİnşaatVeTicaret