Toplantı No : 2019/047
Gündem No : 50
Karar Tarihi : 16.10.2019
Karar No : 2019/UY.II-1361

BAŞVURU SAHİBİ:

BKV Asfalt İnşaat Taahhüt Bilişim Taşımacılık Temizlik ve Yemek Üretimi Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Marmaraereğlisi Belediye Başkanlığı Fen İşleri Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/352012 İhale Kayıt Numaralı “Cadde ve Sokakların Yol ve Kaldırım Düzenlemesi Yapım İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Marmaraereğlisi Belediye Başkanlığı Fen İşleri Müdürlüğü tarafından 23.08.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Cadde ve Sokakların Yol ve Kaldırım Düzenlemesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak BKV Asfalt İnşaat Taahhüt Bilişim Taşımacılık Temizlik ve Yemek Üretimi Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin 05.09.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 11.09.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 23.09.2019 tarih ve 39834 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.09.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1144 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) İhale İlanı’nın 4’üncü maddesinde ve İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde numune teslimi ile ilgili bir düzenlemenin yer almadığı, ancak idare tarafından bu hususta eksik evrak teslim edildiği gerekçesi ile de tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ayrıca numune sunulmasına ilişkin düzenlemenin mal alımı ihalelerine özgü olduğu, idarenin şikâyete cevabını mal alımı ihalelerine ait mevzuat hükümleri ile oluşturduğu ve anılan gerekçe ile değerlendirme dışı bırakılmalarının da hatalı bir işlem olduğu,

 

2) İhale İlanı’nda teklif dosyası kapsamında sunulması istenilen ve kullanılacak malzemelere ilişkin TSE belgelerinin teklifleri ile birlikte sunulduğu, ancak idare tarafından yetkili satıcı olmadıkları gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, İhale İlanı’nda ve İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “yetkilendirme” belgesi istenilmediği, ihale dokümanı düzenlemelerinden TSE belgelerinin sunulmasının yeterli olduğunun anlaşıldığı, sunulan belgeler ile yetkili satıcı olmadıkları görülebildiği hâlde tedarikçi firmalara “yetkili belgesi”nin sorularak idarece şikâyetlerinin reddedildiği iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

9) İdarenin talebi halinde doğruluğu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoğrafları.

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.” Hükmü

 

Aynı Kanun’un “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla  bu  işlem  veya  eylemlerin  farkına  varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikâyetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır.” hükmü ve aynı maddenin gerekçesinde  “…İhale dokümanına ilişkin başvurulardan beklenen faydanın elde edilebilmesi için başvurunun ihale tarihinden önce yapılması gerektiğinden, dokümana ilişkin şikayetlerin başvuru süresi içinde olmak kaydıyla en geç ihale tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabileceği kuralı getirilmektedir. Diğer taraftan, öngörülen süre içinde dokümana ilişkin yapılan şikayet üzerine idarenin dokümanda bir düzeltme yapılmasına gerek olduğuna dair bir değerlendirme yapması durumunda 29 uncu maddedeki ihale/son başvuru tarihinden en az on gün önce doküman alanlara bildirim şartını sağlayacak şekilde ihale tarihini erteleyerek zeyilname yapmak suretiyle dokümanda gerekli değişiklikleri yapabilmesine imkan tanınmaktadır. Süresinde şikayet hakkını kullanmayanlar, ilan ile ihale veya ön yeterlik dokümandaki tüm düzenlemelerin hukuka uygun olduğunu ve kendisi açısından herhangi bir hak ihlali doğurmadığını kabul etmiş sayılacağından, bu aşamadan sonra ihale veya ön yeterlik ilanları ile ihale veya ön yeterlik dokümanına ilişkin şikayet başvurusunda bulunulamayacağı öngörülmektedir…” açıklaması yer almaktadır.

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde, “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.” hükmü,

 

“Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde, “(1) Süreler;

a) İlana yönelik başvurularda ilk ilan tarihini,

b) Ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan hükümleri için dokümanın satın alındığı tarihi, belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde ihale dokümanının teslim alındığı tarihi, zeyilnameye yönelik başvurularda ise zeyilnamenin bildirildiği tarihi,

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi…” hükmü yer almaktadır.

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde “16.9. Katalog, kılavuz, çizim, fotoğraf vb. belgeler ve/veya numune istenen ihalelerde, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında bu belgelerden ve/veya numune üzerinden teknik şartnameye uygunluk değerlendirmesi yapılır. Tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında anılan belgeler ve/veya numune üzerinden teknik değerlendirme yapılmasının öngörülmemesi halinde ise bu durumun ihale dokümanında belirtilmesi koşuluyla istenen belgelerin ve/veya numunenin sadece teklif ekinde sunulup sunulmadığına bakılır.” açıklaması yer almaktadır.

 

İhaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin

a) Adı: CADDE VE SOKAKLARIN YOL VE KALDIRIM DÜZENLEMESİ YAPIM İŞİ

b) Yatırım proje no’su/kodu:

c) Miktarı (fiziki) ve türü: Kazı, Parke taşı söküm ve yapım, 8 cm parke taşı-,6 cm parke taşı- beton bordür-oluk taşı -drenaj borusu döşeme, rogar kapağı yükseltme, blokaj sökümü,

PARKE TAŞI İŞÇİLİĞİ, beton dökülmesi, seri kalıp, bank-çöp kutusu-çiçeklik, sınır bordürü

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

ç) Yapılacağı yer: Marmaraereğlisi Sınırları içerisinde” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlıklı 46’ncı maddesinde “…İhale konusu işte alınacak ürünlerin teknik şartnamede belirtilen özelliklerin sağlandığının tespiti için, Aşağıda yazılı ürünlerin numunelerini aşağıda yazan adetlerde, ihale saatine kadar tutanak ile Marmarareeğlisi Belediyesi hizmet binası otoparkında Fen İşleri müdürlüğü bünyesinde görevlendirilen teknik personele teslim edilecektir. Numune teslim tutanakları yukarıda belirtilen Fen İşleri Müdürlüğü personelince ihale saatinde, ihale komisyonuna teslim edilecektir.

8 cm yüksekliğinde normal çimentolu buhar kürlü beton parke taşı(kilit) :1 adet gri-1 adet kırmızı

6 cm yüksekliğinde normal çimentolu buhar kürlü beton parke taşı (prizma):1 adet gri-1 adet kırmızı

50 x 20 x 10 cm boyutlarında normal çimentolu buhar kürlü beton bordür :1 adet gri

30 x 10 x serbest boy cm boyutlarında normal çimentolu buhar kürlü beton oluk taşı :1 adet gri

75 x 30 x 15 cm boyutlarında normal çimentolu buhar kürlü beton bordür 1 adet gri

10 cm yüksekliğinde normal çimentolu buhar kürlü beton parke taşı (kilit) 1 adet gri-1 adet kırmızı

25 x 12 x serbest boy cm boyutlarında normal çimentolu buhar kürlü beton oluk taşı:1 adet gri

Ø 200 mm anma çaplı, pvc esaslı koruge drenaj borusu:1 metre

222x222x222 CM BETON AĞAÇ ÇEVRESİ BANK:1 adet

BETON AHŞAPLI ÇÖP KUTUSU KÜLLÜKLÜ:1 adet

BETON AHŞAPLI ÇÖP KUTUSU KÜLLÜKSÜZ :1 adet

BETON AHŞAPLI KAİDELİ DAİRE ŞEKLİNDE AĞAÇ ÇEVRESİ BANK:1 adet

BETON AHŞAPLI SIRTLIKLI BANK:1 adet

BETON ÇİÇEKLİKLİ AHŞAPLI BANK :1 adet

BETON KARKASLI METAL ÇÖP KUTUSU:1 adet

ÇAP 115 CM DAİRE ÇİÇEKLİK:1 adet

ÇAP 160 CM BETON SAKSI:1 adet

DAİRESEL ÇÖP KUTUSU:1 adet

IŞIKLI ATATÜRK POSTER PANOLU ÇİFTLİ BETON BANK:1 adet

IŞIKLI ATATÜRK POSTER PANOLU TEKLİ BETON BANK:1 adet

KADEMELİ AHŞAPLI BETON BANK:1 adet

KADEMELİ HAYVAN SU SEBİLİ:1 adet

ÖNE EĞİMLİ AHŞAPLI BETON BANK:1 adet

TEK KİŞİK BETON AHŞAPLI DAİRE BANK:1 adet

TEK KİŞİK BETON AHŞAPLI KARE BANK:1 adet

UZUN AHŞAPLI BETON BANK:1 adet

Beton Kaldırım Sınır Bordürü:1 adet

 

*NUMUNE TESLİM ETMEYEN İSTEKLİNİN TEKLİFİ GEÇERSİZ SAYILACAKTIR.

*İSTEKLİ TEKNİK ŞARTNAMEDE VE UYGULAMA ŞARTNAMESİNDE BELİRTİLEN TÜM HUSUSLARA İSTİSNASIZ UYMAK ZORUNDADIR.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

26.08.2019 tarihli ihale komisyonu kararından, inceleme konusu ihaleye 3 isteklinin teklif verdiği, Detay Ofis ve Kent Mob. Rek. Orgz. İnş. ve Deks. San. Tic. Ltd. Şti.nin teklif dosyasında sunulması gereken TSE belgelerinden bazılarının eksik olduğu ve iş deneyim belge tutarının yetersiz olduğu gerekçesiyle, başvuru sahibi BKV Asfalt İnşaat Taahhüt Bilişim Taş. Tem. ve Yem. Üret. Hizm. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif dosyası kapsamında sunduğu TSE belgelerinde belge sahibi firmalar tarafından yetkilendirildiğini gösterir belgeleri sunmadığı ve istenilen numuneleri idareye teslim etmediği gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, tek geçerli teklif sahibi Salman İnşaat Taahhüt Pazarlama ve Tic. Ltd. Şti.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekli olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

 

Başvuru sahibinin “İhale İlanı’nın 4’üncü maddesinde ve İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde numune teslimi ile ilgili bir düzenlemenin yer almadığı, numune sunulmasına ilişkin düzenlemenin mal alımı ihalelerine özgü olduğu” iddiasına yönelik olarak yapılan incelemede;

 

İhaleye ait İdari Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlıklı 46’ncı maddesinde yer alan “…İhale konusu işte alınacak ürünlerin teknik şartnamede belirtilen özelliklerin sağlandığının tespiti için, aşağıda yazılı ürünlerin numunelerini aşağıda yazan adetlerde, ihale saatine kadar tutanak ile Marmarareeğlisi Belediyesi hizmet binası otoparkında Fen İşleri müdürlüğü bünyesinde görevlendirilen teknik personele teslim edilecektir. Numune teslim tutanakları yukarıda belirtilen Fen İşleri Müdürlüğü personelince ihale saatinde, ihale komisyonuna teslim edilecektir.” düzenlemesi ile ihale konusu işte alınacak ürünlere ait numunelerin ihale saatine kadar idareye teslim edileceğinin açıkça anlaşılabildiği, bu bağlamda yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca, doküman düzenlemesine yönelik şikâyet başvurularının, ihale dokümanının edinildiği/indirildiği tarihten sonraki on gün içerisinde ve her halükarda ihale tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılması gerekmektedir.

 

Bu bağlamda, söz konusu iddianın doküman düzenlemesine itiraz niteliğinde olduğu, başvuru sahibi tarafından ihale dokümanının 22.08.2019 tarihinde EKAP üzerinden indirildiği, ancak ihale tarihinin 23.08.2019 olduğu ve dolayısıyla başvuru sahibi istekli tarafından ihale dokümanına yönelik şikâyet başvurusunda bulunabileceği son tarih olan ihale tarihinden üç iş günü öncesine (19.08.2019) kadar başvuruda bulunulmadığı ve daha sonraki bir tarihte (05.09.2019) şikâyet başvurusu yapıldığı, 23.08.2019 tarihinde gerçekleştirilen ihaleye teklif verildiği ve ihale tarihi itibariyle ihale dokümanının kesinleştiği anlaşıldığından başvuru sahibinin bu kapsamdaki iddiasının süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

 

Başvuru sahibinin iddiasının “idare tarafından numune teslim edilmediği gerekçesi ile tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı” kısmına yönelik olarak yapılan incelemede;             

 

Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri doğrultusunda, idarelerce isteklilerden teklif edilen malın ihale dokümanında belirlenen teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune istenebileceği, numune sunulmasının istenilmesi halinde numunenin sunulması ve değerlendirilmesine ilişkin ayrıntılı düzenlemenin İdari Şartname’de yapılacağı belirtilmiştir.

 

Bu bağlamda, şikâyete konu ihaleye ait dokümanın kesinleştiği ve kesinleşen ihale dokümanı düzenlemeleri çerçevesinde, İdari Şartname’de isteklilerce ihale konusu işte alınacak ürünlere ait numunelerin sunulmasının istenildiği, numune teslim etmeyen isteklinin de teklifinin değerlendirme dışı bırakılacağı anlaşılmıştır.

 

İnceleme konusu ihaleye teklif veren diğer iki isteklinin numunelerini ihale saatinden önce idareye sunduğu, buna ilişkin numune teslim tutanaklarının idare görevlisi tarafından ihale saatinde ihale komisyonuna teslim edildiği görülmüştür.

 

İhale işlem dosyasında yer alan belgelerden başvuru sahibi BKV Asfalt İnşaat Taahhüt Bilişim Taş. Tem. ve Yem. Üret. Hizm. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından ise idareye numune teslim edilmediği anlaşılmıştır.

 

Bu çerçevede, İdari Şartname’de isteklilerden teklif edilen malın ihale dokümanında belirlenen teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune istenildiği, istenilen numunelerin ihale saatinden önce idareye sunulması gerektiği anlaşılmış olup, başvuru sahibi tarafından istenilen numunelerin sunulmadığı gerekçesi ile teklifinin kesinleşmiş ihale dokümanı çerçevesinde değerlendirme dışı bırakılmasında mevzuata aykırılık olmadığı ve dolayısıyla iddiasının da yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz