Konuya ilişkin kik kararı;

 

İdari Şartname’nin 7’nci maddesi çerçevesinde istekliler tarafından teklifleri kapsamında Teknik Şartname’de belirtilen belgelerin sunulması gerektiği, ayrıca aynı Şartname’nin 47’nci maddesinde yüklenici tarafından, oluşabilecek arızaların giderilmesi ve acil müdahale için Teknik Şartname’nin 2 ve 3’ncü maddelerine göre arızalara müdahale için bulundurulması zorunlu tutulan personel bilgilerinin ihale esnasında ihale komisyonuna sunulacağının düzenlendiği görülmüştür.

 

Teknik Şartname’nin 2.3 ve 3.1.1’inci maddelerinde ise, yüklenici tarafından işletme bakım sorumlusu olarak tayin edilen en az 3 yıl deneyimli 1 elektrik mühendisinin kimliğinin idareye bildirileceği, elektrik mühendisinin yüklenici firmanın işletme sorumlusu tescil belgesini ve yüksek gerilim yetkilendirme belgesini Ankara EMO’dan alacağı belge ile belgelendireceği ve bu belgenin idareye ibraz edileceği; ayrıca, söz konusu Teknik Şartname’nin 2.19 ve 3.1.2’nci maddelerinde en az 15 yıl tecrübeli 2 elektrik teknikerine,  anılan Şartname’nin 2.20 ve 3.1.2’nci maddelerinde EKAT çalışma belgesi bulunan 1 elektrik teknisyeni veya elektrik ustasına ait mesleki yeterlilik belgeleri ile PLC ve senkronizasyon sistemleri kurmuş veya bakımında çalışmış olan 1 teknik personele ait firma veya resmi kurumlardan alınmış bir belgenin ihale aşamasında isteklilerce ihale komisyonuna sunulması gerektiği düzenlenmiştir. Diğer taraftan, Teknik Şartname’nin 2.21 ve 3.1.5’inci maddelerinde yer alan teknik personele ilişkin belgelerin ihale aşamasında ihale komisyonuna sunulacağı düzenlemesi ve aynı Şartname’nin 2.2’nci maddesinde yüklenici tarafından bakım hizmetini sağlayacak teknik personellerin sözleşmeyi müteakip idareye bildirileceği düzenlemelerinin de yer aldığı görülmektedir.

 

Başvuru sahibinin iddiası, Teknik Şartname’de ihale konusu işte çalışacak personele ilişkin olarak istenilen belgelerin yeterlik kriteri olduğu ve söz konusu belgelerin ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından uygun şekilde sunulmadığı yönündedir.

 

 

İdare tarafından şikâyete verilen cevapta ise, isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için gereken belgelerin ve yeterlik kriterlerinin İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde belirtildiği, söz konusu maddeye göre taahhüt olarak bildirilecek personel ve özellikleri ile ilgili belgelerin ihaleye katılım için zorunlu belgelerden olmadığı, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 40’ıncı maddesinde personelin sayısı ve niteliklerine ilişkin belgelerin yeterlik kriteri olarak istenemeyeceğinin hüküm altına alındığı, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan fotokopi olduğu iddia edilen belgelerin ihale komisyonu tarafından incelemeye alınmadığının belirtildiği görülmüştür.

 

Ayrıca, ihale komisyonunca ilk oturumda düzenlenen Zarf Açma ve Belge Kontrol Tutanağı’nda İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesi gereğince Teknik Şartname’de istenilen belgelere yeterlik belgeleri arasında yer verilmediği ve ayrı sütun açılmadığı görülmüştür.

 

İhalelere katılım için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirilmesinde aranılacak kriterlerin idarelerce ihale ilanı ile İdari Şartname’de belirtilmesi gerekmektedir. Ayrıca İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde isteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği Teknik Şartname’de belirtilen belgelerin de yeterlik belgesi olarak kabul edilmesi gerektiğine ilişkin 25.01.2017 tarihli ve 29959 sayılı Resmi Gazete’de Tip İdari Şartnamelerde yapılan değişiklik sonucunda, Teknik Şartname’de teklif dosyası kapsamında sunulacağı belirtilen belgelerin de yeterlik belgesi olarak kabul edileceği anlaşılmıştır. Ancak İdari Şartname’nin anılan maddesinin uygulanabilmesi için Teknik Şartname’de istekliler tarafından teklifleri ile birlikte sunulması istenilen belgelerin açık ve anlaşılır bir şekilde ortaya konulmuş olması ve söz konusu belgelerin teklif aşamasında sunulup sunulmayacağı hususunda Teknik Şartname’de ve ihale dokümanında istekliler nezdinde tereddüt doğuran düzenlemelerin bulunmaması gerekmektedir. Aksi durumda, ilgili belgelerin sözleşmenin uygulanması aşamasında sunulacağı şeklinde değerlendirme yapmak gerekecektir.

 

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda istekli, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalesine teklif veren tedarikçi, hizmet sunucusu veya yapım müteahhidini ifade ederken, yüklenici ise üzerine ihale yapılan ve sözleşme imzalanan istekli olarak tanımlanmıştır.

 

İdari Şartname’nin 7’nci maddesine göre, isteklilerin teklifi kapsamında sunması gerektiği Teknik Şartname’de belirtilen belgelerin yeterlik kriteri olarak düzenlendiği, ancak Teknik Şartname’nin 2.21 ve 3.1.5’inci maddelerinde yer alan teknik personel belgelerine yönelik düzenlemeleri ile aynı Şartname’nin 2.2’nci maddesindeki söz konusu belgelerin yüklenici tarafından sözleşmeyi müteakip idareye bildirileceği düzenlemesinin kendi içinde çelişki arz ettiği ve belgelerin teklif dosyası kapsamında sunulup sunulmayacağı noktasında tereddüte yol açtığı anlaşılmaktadır.  

 

Bu çerçevede, İdari Şartname ve Teknik Şartname’deki ihale konusu işte çalışacak olan personele ilişkin belgelerin teklif dosyası kapsamında sunulup sunulmayacağı hususunda istekliler nezdinde tereddüt doğuran düzenlemeler olduğu, daha açık bir anlatımla söz konusu belgelerin isteklikler tarafından teklif dosyası kapsamında mı yoksa yüklenici tarafından sözleşmenin uygulanması aşamasında mı sunulacağı hususunda belirsizlik bulunduğu, Teknik Şartname düzenlemelerinde istekliler tarafından teklif dosyası kapsamında sunulması istenen belgelerin açık, anlaşılır ve tereddüte yer vermeyecek şekilde ortaya konulmamış olduğu, bu hukuki durum çerçevesinde söz konusu belgelerin sözleşmenin uygulanması aşamasında sunulması gerektiği, dolayısıyla anılan belgelerin yeterlik belgesi olarak değerlendirilemeyeceği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Sosyal medyada bizi takip edin.

 

Facebook sayfamız için TIKLAYIN

 

Twitter sayfamız için TIKLAYIN