KİK KARARINDAN;

4734 sayılı Kanun’un “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,

 

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik Şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur.

4) Teknik şartnamede ihale konusu işte kullanılacak makine, malzeme ve ekipmanın kullanım kılavuzlarına yönelik düzenleme yapılabilir.” hükmü,

 

Anılan Yönetmelik’in “Makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler ve kapasite raporu” başlıklı 41 inci maddesinde “1) İşin yapılabilmesi için gerekli görülen makine, teçhizat ve diğer ekipmanın sayısına ve niteliğine dokümanda yer verilir. Makine, teçhizat ve ekipman için kendi malı olma şartının aranmaması esastır. Ancak idare, işin niteliğinin gerektirdiği hallerde, ihale konusu işin yapılabilmesi için adaya veya istekliye ait olmasını gerekli gördüğü makine, teçhizat ve diğer ekipmanı yeterlik kriteri olarak belirleyebilir. Bu durumda, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın, teknik kriterlerine yönelik olarak dokümanda düzenleme yapılmış ise, bu niteliğe yönelik belgelerin de başvuru veya teklif kapsamında sunulması zorunludur.

(2) Adayın veya isteklinin kendi malı olan makine, teçhizat ve diğer ekipman; ruhsat, demirbaş veya amortisman defterinde kayıtlı olduğuna dair noter tespit tutanağı ya da yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya serbest muhasebeci raporu ile tevsik edilir. Tevsik işleminin aslına uygunluğunun noter tarafından onaylanmış ruhsat örneklerinin sunularak yapılması halinde, örnek çıkarma işleminin ilan veya davet tarihinden sonra yapılmış olması zorunludur.” hükmü yer almaktadır.

 

Teknik Şartname’nin “Genel hususlar” başlıklı 6’ncı maddesinde “a) Kurtköy, Tütünçiftlik ve Hendek Otoyol Bakım İşletme Şefliği emrinde çalışacak olan araçlar firmanın kendi özmalı veya her yıl için en az 1 yıllık kiralanmış araçları olacaktır.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Vinçli kamyonun teknik özellikleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1 araçların teknik özellikleri:

En az 2018 model olacaktır

7.2 vinçlerin teknik özellikleri:

En az 2018 veya üstü model olmalıdır

Küçük kurtarıcı kamyonun teknik özellikleri başlıklı 8’inci maddesinde”

8.1 aracın teknik özellikleri:

En az 2018 model olacaktır.

8.2 kayar kasa teknik özellikleri:

En az 2018 model olmalıdır.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 24 (yirmi dört) aydır

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden ihale konusu işin takriben 247 kilometre uzunluğundaki otoyol, bağlantı yolu ve kavşak kollarında küçük kurtarıcı ve kamyonetler ile vinçli kamyonların 24 ay süre ile çalıştırılması hizmet alımı işi olduğu, dokümanda yer alan araçlar için kendi malı olma şartının istenilmediği anlaşılmış, isteklilerin kendi malı olarak araçları temin edebilecekleri gibi kiralama yolu ile de söz konusu araçları temin edebileceklerinin düzenlendiği, söz konusu araçlar için en az 2018 model olma şartı getirildiği görülmüştür.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat düzenlemelerinden işin yapılabilmesi için gerekli görülen makine, teçhizat ve diğer ekipmanın sayısına ve niteliğine ihale dokümanında yer verileceği, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın, teknik kriterlerine yönelik olarak dokümanda düzenleme yapılmış ise, bu niteliğe yönelik belgelerin de teklif kapsamında sunulmasının zorunlu olduğu, teknik kıstas belirlemesinin idarenin ihtiyaçları doğrultusunda belirleneceğinin aşikar olduğu, öte yandan idarelerin gereksinimlerini 4734 sayılı Kanun’un 5’nci maddesinde yer alan temel ilkeler doğrultusunda belirlemekle yükümlü olduğu, belirlenen kriterlerin ihaleye katılımı ve rekabeti engelleyici sonuç doğuracak şekilde tespit edilmemesi gerektiği anlaşılmıştır.

 

Anılan mevzuat hükümleri ile İdari Şartname ve Teknik Şartname’de yer alan düzenlemeler birlikte değerlendirildiğinde, idarenin ihale konusu işte çalıştırılacak araçlara ilişkin asgari teknik kriterleri belirlediği, bu belirlemeyi yaparken araçların model yılına sınırlama getirilerek en az 2018 model olmasının düzenlendiği, söz konusu araçlar için kendi malı olma şartının getirilmediği, işin süresinin 2 yıl olduğu göz önüne alındığında 2019 yılında gerçekleştirilen ihalede 2018 model araçların işin bitim tarihinde 4 yıllık araçlar olacağı ve idarenin şikayete verdiği cevap yazısında kullanım şartları ve ihtiyaç gerekleri de dikkate alınarak yapılan bu belirlemenin makul kabul edilebileceği, idarenin Kanun’un 5’nci maddesi gereği ihtiyaçlarını uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını sağlamakla sorumlu olduğu, ayrıca dokümanda araçlara ait kendi malı şartı getirilmediğinden söz konusu düzenlemenin rekabeti engellediğinden bahsedilemeyeceği, dolayısıyla söz konusu düzenlemenin ihaleye teklif verilmesine engel olacak mahiyette bir kriter olmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz