Toplantı No : 2020/003
Gündem No : 27
Karar Tarihi : 23.01.2020
Karar No : 2020/UH.I-145

BAŞVURU SAHİBİ:

Güneş Temizlik Taş. Yem. İnş. Oto. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Pazarcık Belediye Başkanlığı Temizlik İşleri Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/560537 İhale Kayıt Numaralı “Çöp Toplama Hizmetleri İçin Araç Kiralama” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Pazarcık Belediye Başkanlığı Temizlik İşleri Müdürlüğü tarafından 06.12.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Çöp Toplama Hizmetleri İçin Araç Kiralama” ihalesine ilişkin olarak Güneş Temizlik Taş. Yem. İnş. Oto. Otom. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 17.12.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 20.12.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 26.12.2019 tarih ve 56916 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.12.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1692 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlenen isteklinin ortakları tarafından iş deneyimi tevsiki için özel sektöre yapılmış olan işe ilişkin sunulan sözleşme ve faturaların sunulduğu, ancak anılan ortakların 2018 ve 2019 yıllarında çöp toplama hizmeti gerçekleştirmediği ve faturaların rastgele düzenlendiğinden söz konusu belgelerin ilgili vergi dairesinden teyidi yapılarak ihalenin sonuçlandırılması gerektiği,

 

2) Teknik Şartname’nin 3’üncü maddesinde çift kabinli pick-up ve çöp kamyonlarına ilişkin düzenlemelere karşın birim fiyat teklif cetvelindeki araçların gün sayılarının hatalı olduğu,

 

3) Teknik Şartname’nin 6’ncı maddesindeki düzenlemelerin birbirleri ile çelişki yarattığı, İdari ve Teknik Şartname ile birim fiyat teklif cetvelinin birbirinden farklı olduğu ve tam anlamıyla açık olmayan bir şartname oluşturulduğu,

 

4) Sözleşme Tasarısı’nın 16’ncı maddesinde işin devam eden kısımlarında aykırılıkların art arda veya aralıklı kaç defa gerçekleşmesi durumunda sözleşmenin feshedileceğine ilişkin düzenleme yer almamasının mevzuata aykırı olduğu,

 

5) Sözleşme Tasarısı’nda yükleniciden kaynaklanan bir kusurun meydana gelmesi halinde her bir aykırılık için ayrı ayrı belli oranda ceza kesileceği belirtilmekle birlikte, söz konusu aykırılıkların art arda veya aralıklı tekrarı halinde belli bir sayıya ulaşması halinde sözleşmenin feshedileceği hususuna ilişkin düzenlemeye yer verilmemesinin mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde, ihaleye katılacak isteklilerden, mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin istekliler tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin, son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarında iş deneyimi gösteren belgelerin istenebileceği hükme bağlanmıştır.

 

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.

(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.

(ç) Sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda, tarafların işin bu şekilde tamamlandığı hususunda anlaştığını gösterir belgenin iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulması zorunludur.

(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.

(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır. İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerde, ortakların iş ortaklığındaki hisse oranı esas alınarak iş deneyim tutarı hesaplanır. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, iş ortaklığının iş deneyim tutarı, ortakların hisse oranlarına bakılmaksızın belge tutarı esas alınarak hesaplanır. …” hükmü yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinden ihale konusu hizmetin; Pazarcık ilçe sınırları içerisinde şoförsüz olarak 1 adet çift kabinli pikap (306AdetxGün) ile şoförsüz olarak 9 adet 7+1 m3 sıkıştırmalı çöp kamyonu (2754AdetxGün) çalıştırılmasına yönelik çöp toplama hizmetleri için araç kiralama işi olduğu anlaşılmıştır.

 

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Çöp toplama araçları kiralama işleri benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesine,

 

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “… 25.3.1. Akaryakıt, bakım, onarım, yedek parça, lastik, madeni yağ, tamirat sarf malzemeleri, sürücüden kaynaklanmayan trafik cezaları giderleri, araçtan kaynaklanan üçüncü şahıslara verilecek zararlara ilişkin giderler ve genel giderler …” düzenlemesine yer verilmiştir.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat alıntılarından, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemeyeceği, yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç alıntılanan madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, iş deneyimini gösteren belgeler olarak değerlendirileceği, istekliler tarafından iş deneyimini gösteren bu belgelerin teklif kapsamında sunulması gerektiği anlaşılmıştır.

 

09.12.2019 tarihli ihale komisyonu kararından; 06.12.2019 tarihinde gerçekleştirilen başvuruya konu ihaleye 3 isteklinin katılığı, ihalenin 1.315.800,00 TL teklifiyle Sead Temizlik Yem. Üre. İnş. Pey. Otom. Bil. Spor Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.- Karaeski Yapı İnş. Taah. ve San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı üzerinde bırakıldığı, 1.621.800,00 TL teklifiyle başvuru sahibinin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, diğer isteklinin teklifinin ise geçici teminatı uygun olmadığından değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

 

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından ihaleye iş ortaklığı olarak teklif sunulduğu, anılan istekli tarafından sunulan iş ortaklığı beyannamesinde, iş ortaklığının %99 hissesine sahip Sead Temizlik Yem. Üre. İnş. Pey. Otom. Bil. Spor Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin pilot ortak, %1 hissesine sahip Karaeski Yapı İnş. Taah. ve San. Tic. Ltd. Şti.nin ise özel ortak olarak belirlendiği görülmüştür.

 

İhaleye anılan İş Ortaklığı tarafından 1.315.800,00 TL teklif sunulduğu, istekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği, dolayısıyla iş ortaklığının sağlaması gereken iş deneyim tutarının 328.950,00 TL olduğu, söz konusu tutarın %70’i olan 230.265,00 TL’sinin pilot ortak, geriye kalan 98.685,00 TL’sinin özel ortak tarafından sağlanması gerektiği anlaşılmıştır.

 

Pilot ortak tarafından iş deneyimini tevsik için İzer Temizlik Hizmetleri Yem. Pey. Bil. İlaç. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile imzalanan sözleşme ile sözleşmeye istinaden kesilen KDV hariç toplam 1.581.250,00 TL tutarındaki 7 adet fatura sunulduğu; sözleşme konusunun “14.03.2019-01.10.2019 tarihleri arası 1 adet Binek Otomobil, 2 adet Camlı Van Tipi Kamyonet, 10 adet Çöp Kamyonu, 1 adet Damperli Kamyon, 2 adet 4 m3 Yol Süpürme Aracı, 1 adet 6 m3 Yol Süpürme Aracının kiralanması/kiraya verilmesi işidir.” şeklinde belirlendiği, sözleşmenin araçlara ilişkin birim fiyatlara yer verilerek birim fiyat üzerinden bağıtlandığı görülmüştür.

 

Özel ortak tarafından iş deneyimini tevsik için Dragon Temizlik İnsan Kay. Özel Sağ. Hiz. Bil. Otom. Hiz. İnş. Oto. Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile imzalanan sözleşme ile sözleşmeye istinaden kesilen KDV hariç toplam 911.500,00 TL tutarındaki 5 adet fatura sunulduğu; sözleşme konusunun “Ekte sunulmuş plakalı araçların 01/01/2019-31.07.2019 süre ile kiralanmasıdır. (çöp toplama araçları, binek araçlar ve iş makinesi kiralama hizmeti)” şeklinde belirlendiği, sözleşme süresinin “Başlangıç Tarihi: 10/01/2019 Bitim Tarihi:31.07.2019 Tarafların anlaşması halinde bu süre uzatılır veya kısaltılır. Sözleşme, birim tarihine 15 gün/ay kala taraflarca fesih edilmediği takdirde aynı şartlarda 6 ay uzatılır” ifadesini içerdiği, sözleşme konusu iş için toplam 911.500,00 TL (KDV hariç) kira bedeli üzerinden sözleşme yapıldığı görülmüştür.

 

Yapılan incelemede, ihale konusu iş ve benzer iş tanımından hareketle ihale konusunun çöp toplama hizmetleri için araç kiralama işi olduğu, ihale üzerinde bırakılan isteklinin ortakları tarafından iş deneyimini tevsiken sunulan sözleşmelerden söz konusu ortakların çöp toplama işinden ziyade çöp toplamasında kullanılacak araçların kiralanması işini gerçekleştirdiğinin anlaşılabildiği, mevzuat uyarınca iş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini tevsik için sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen fatura örneklerinin serbest muhasebeci mali müşavir onaylı suretlerinin sunulmasının yeterli olduğu, sözleşmede yer alan tutarlar ile faturaların uyumlu olduğunun anlaşıldığı, sunulan sözleşme ve fatura örneklerinin mevzuata uygun olduğu, kaldı ki anılan ortaklar tarafından teklif kapsamında, kesilen faturaların tutarlarının vergi dairesine bildirildiğini gösterir formlarının sunulduğu hususları bir arada değerlendirildiğinde başvuru sahibinin birinci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz