yüksek fen kuruluna başvuru
yüksek fen kuruluna başvuru

 

GEÇİCİ TEMİNATIN İRAD KAYDINA İLİŞKİN İDARİ DAVALAR İVEDİ YARGILAMA USULÜNE Mİ TABİDİR?

 

Konuya ilişkin idare mahkemesi kararında;

Dava konusu uyusmazlıgın ivedi yargılama usulüne tâbi olup olmadıgının tespiti zorunludur. 2577 sayılı Kanun’a 6545 sayılı Kanun’un 18. maddesiyle eklenen “Ivedi yargılama usulü” baslıklı 20/A maddesinin 1. fıkrasının (a) bendinde, ihaleden yasaklama kararları hariç ihale islemlerinden dogan uyusmazlıklarda ivedi yargılama usulünün uygulanacagı kurala baglandıgından, ihale islemlerinden dogan uyusmazlıklardan ne anlasılması gerektiginin açıklıga kavuşturulması gerekmektedir.

Danıstay ve Uyusmazlık Mahkemesi kararları ile, ihale sürecinde sözlesme öncesi islemlerin ihale islemi, dolayısıyla idarî islem olmaları nedeniyle idarî yargının görev alanına girdigi kabul edilmis ve bu yöndeki kararlar istikrar kazanmıs bulunmaktadır.

Öte yandan, ihale islemlerine iliskin idari usulü düzenleyen temel kanunlardan olan 2886 sayılı Devlet Ihale Kanunu’nun 4. maddesinde, ihalenin, “Bu Kanunda yazılı usul ve sartlarla isin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldıgını gösteren ve yetkili mercilerin onayı ile tamamlanan sözlesmeden önceki islemleri”; 4734 sayılı Kamu Ihale Kanunu’nun 4. maddesinde ise, “Bu Kanunda yazılı usul ve sartlarla mal veya hizmet alımları ile yapım islerinin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldıgını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan islemleri” ifade ettigi belirtilmis olup, bu kanunî tanımlamalar ve istikrar kazanan içtihatlar dikkate alınarak ihale ilanı ile baslayıp sözlesmenin imzalanması ile tamamlanan süreçte idarece tesis edilen islemlerin ivedi yargılama usulüne tâbi ihale islemleri oldugunun kabulü gerekir.

6545 sayılı Kanun’un 18. maddesinin gerekçesinde, “Idari yargıda davaların tümü aynı usul takip edilmek suretiyle sonuçlandırılmaktadır. Ancak idari davaların bazıları, niteligi itibarıyla digerlerinden farklıdır. Bu tür davaların geciktirilmeksizin karara baglanması gerekmektedir. Bu bakımdan, gecikerek karar verilmesinde hem idare hem de davacılar bakımından katlanılması zor ya da imkânsız sonuçlar doguracak sınırlı sayıdaki dava türünün, digerlerine göre daha ivedi bir sekilde sonuçlandırılması gerekmektedir. Yargısal sürecin, süratle sonuçlandırılması özel önem tasıyan ihale, özellestirme, acele kamulastırma uyusmazlıklarından kaynaklanan bazı davaların ivedilikle sonuçlandırılmaması hâlinde, hukukî belirsizlik dogmasına neden olunmaktadır. Madde ile Avrupa örneklerinde oldugu gibi idari yargılamaya ivedi yargılama usulü kurumu kazandırılmaktadır.” açıklamalarına yer verilmistir.

Kanun’un gerekçesinde de ifade edildigi üzere, sınırlı sayıdaki dava türü ivedi yargılama usulüne tâbidir. Nitekim gerekçede ihaleyle baglantılı tüm islemlerin degil, yargısal sürecin süratle sonuçlandırılması özel önem tasıyan ihale uyusmazlıklarının bu yargılama usulüne tâbi kılındıgı vurgulanmıstır.

Bu itibarla, ihale sürecinin tamamlanmasından sonraki asamaya iliskin olan ve öncelikle sonuçlandırılması özel önem tasıyan uyusmazlık olarak nitelendirilmesine imkân bulunmayan irat kaydedilen geçici teminat bedeline iliskin uyusmazlıgın ivedi yargılama usulü kapsamında yer almadıgı görüldügünden, karara yönelik yapılacak kanun yolu basvurusunun  muhatabının …Bölge Idare Mahkemesi olarak gösterilmesi gerektigi sonucuna varılmıstır.

 

ŞEKLİNDE DEĞERLENDİRME YAPILMIŞTIR.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz