KİK KARARINDAN;

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, kendileri tarafından sunulan teklif mektubunda tereddüde mahal vermeyecek şekilde yazı ve rakamla verilen teklifin birbiriyle uyumlu olduğu, tekliflerinin 3.969.000,00 TL (ÜçmilyondokuzyüzaltmışdokuzbinTürklirası) şeklinde sunulduğu, bu durumun teklif mektubunda açıkça anlaşılabileceği, ihale komisyonunca gerçekleştirilen ilk oturumda tüm tekliflerin açılmış olduğu, söz konusu teklif mektubunda herhangi bir uygunsuzluğun tespit edilmediği, teklif mektuplarının 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 36’ıncı maddesine uygun olup iddia edildiği şekli ile hiçbir uyumsuzluğun söz konusu olmadığı, söz konusu belgenin aslının istenilerek aslı üzerinden inceleme yapılması durumunda uyumsuzluk bulunmadığının müşahede edilebileceği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 30’uncu maddesinin ikinci fıkrasında “Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. Mal alımı ihalelerinde, ihale dokümanında alternatif teklif verilebileceğine dair hüküm bulunması halinde, alternatif tekliflerde aynı şekilde hazırlanarak sunulur.” hükmü,

Anılan Kanun’un “Tekliflerin alınması ve açılması” başlıklı 36’ncı maddesinde “İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Başvuru ve teklif mektuplarının şekli” başlıklı 54’üncü maddesinde “(1) Başvuru ve teklif mektupları bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlar esas alınarak hazırlanır.

(2) Teklif mektubunun aşağıdaki şartları taşıması zorunludur:

  1. a) Yazılı olması.
  2. b) İhale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi.
  3. c) Teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun olarak açıkça yazılması.

ç) Üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması.

  1. d) Türk vatandaşı gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, Türkiye’de faaliyet gösteren tüzel kişilerin vergi kimlik numarasının belirtilmesi.
  2. e) Ad ve soyadı veya ticaret unvanı yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması.

(5) Teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda belirtilen niteliklere ve teklif mektubu standart formuna uygun olmaması teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir eksiklik olarak kabul edilir. Taşıması zorunlu hususlardan herhangi birini taşımayan teklif mektuplarının değiştirilmesi, düzeltilmesi veya eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara başvurulamaz. Teklif mektubu usulüne uygun olmayan isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü yer almaktadır.

Zarf Açma ve Belge Kontrol Tutanağı’nda …Ortaklığına ait satırda yer alan bilgilere göre, teklif mektubuna ilişkin sütunun “uygun değil” şeklinde doldurulduğu görülmüştür.

… tarafından sunulan teklif mektubun idarece onaylanmış örneği üzerinden yapılan incelemede, teklif edilen rakamın rakam ile “3.969.000,00 TL” olarak yazıldığı, yazı ile ise “Üçmilyon dokuzyüzaltmışdokuz Türk Lirası” şeklinde yazıldığı, rakam ile teklif edilen tutar ve yazı ile teklif edilen tutar arasında bir uyumsuzluğun görüldüğü tespit edilmiştir.

Söz konusu teklif mektubunun aslı üzerinden inceleme yapılabilmesi amacıyla Kurum tarafından idareye gönderilen 25.01.2015 tarihli yazı ile belgenin aslı istenilmiştir. İdarece gönderilen cevap yazısının ekinde yer alan ve ihale komisyonu başkanı … ile ihale komisyonu üyesi ..imzalı tutaknakta “Yapılan dosya tahkikinde yalnızca … ait teklif mektubunun aslı bulunamamıştır.” ifadelerine yer verilmiştir.

4734 sayılı Kanun’un “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

Anılan Kanun’un “Yasak fiil veya davranışlar” başlıklı 17’inci maddesinde “İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:

  1. a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs
  2. b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.” hükmü,

Aynı Kanun’un “Görevlilerin ceza sorumluluğu” başlıklı 60’ıncı maddesinde “İhale yetkilisi ile ihale komisyonlarının başkan ve üyeleri ile ihale işlemlerinden sözleşme yapılmasına kadar ihale sürecindeki her aşamada görev alan diğer ilgililerin; 17 nci maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulunduklarının, görevlerini kanuni gereklere uygun veya tarafsızlıkla yapmadıklarının, taraflardan birinin zararına yol açacak ihmalde veya kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti halinde, haklarında ilgili mevzuatları gereğince disiplin cezası uygulanır. Ayrıca, fiil veya davranışlarının özelliğine göre haklarında ceza kovuşturması da yapılır ve hükmolunacak ceza ile birlikte tarafların uğradıkları zarar ve ziyan genel hükümlere göre kendilerine tazmin ettirilir. Bu Kanuna aykırı fiil veya davranışlardan dolayı hüküm giyen idare görevlileri, bu Kanun kapsamına giren işlerde görevlendirilemezler

..5 inci maddede belirtilen ilkelere ve 62 nci maddede belirtilen kurallara aykırı olarak ihaleye çıkılmasına izin verenler ve ihale yapanlar hakkında da yukarıda belirtilen müeyyideler uygulanır.” hükmü yer almaktadır.

İdarece gönderilen bilgi ve belgeler ile yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri çerçevesinde yapılan inceleme neticesinde, söz konusu ihalede en düşük teklif sahibi olan … tarafından sunulan teklif mektubunun idarece uygun olmadığının değerlendirilmesi üzerine başvuru sahibince itirazen şikayet dilekçesinde özellikle belgenin aslı üzerinden inceleme yapılmasının talep edildiği, ilgili idarece belgenin aslının bulunamadığı gerekçesiyle söz konusu belgenin aslının Kuruma gönderilmediği, bu sebeple idarece gönderilen ihale işlem dosyası içerisinde yer alan söz konusu teklif mektubunun “aslı gibidir” ibaresi bulunan kaşeli ve imzalı örneği üzerinden yapılan incelemede teklif bedelinin rakam ile 3.969.000,00 TL olarak belirtildiği, yazı ile ise “üç milyon dokuz yüz altmış dokuz” şeklinde yazıldığı, dolayısıyla rakam ve yazı ile verilen tekliflerin birbirine uyumlu olmadığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamıştır.

Ayrıca en düşük teklif sahibi isteklinin teklif mektubunun kaybolması fiiliyle ilgili olarak ve başvuru sahibi … dilekçesinde özellikle belgenin aslının incelenmesi talebi ile ilgili olarak inceleme, araştırma veya soruşturma yapılmak üzere İçişleri Bakanlığına bildirimde bulunulması gerektiği sonucuna varılmıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz