Toplantı No : 2016/037
Gündem No : 38
Karar Tarihi : 22.06.2016
Karar No : 2016/UH.I-1659
TOPLANTIYA KATILAN ÜYELER:

Başkan: Hamdi GÜLEÇ

Üyeler: II. Başkan Şinasi CANDAN, Osman DURU, Erol ÖZ, Köksal SARINCA, Hasan KOCAGÖZ, Oğuzhan YILDIZ

BAŞVURU SAHİBİ:

İştem Temizlik Hizmetleri Tur. ve İnş. San. Tic. Ltd. Şti.,

Mahmutbey Mah. Taşocağı Cad. Ağaoğlu 212 Myoffice Kat: 7 No: 113 Bağcılar/İSTANBUL

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Fethiye Belediye Başkanlığı,

Cumhuriyet Mah. Atatürk Cad. No: 17 48300 Fethiye/MUĞLA

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2016/82108 İhale Kayıt Numaralı “Kent Temizlik İşinde Çalıştırılmak Üzere 30 Ay Süreli (2016-2017-2018) Personel ve Araç Çalıştırılması İşi” İhalesi

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Fethiye Belediye Başkanlığı tarafından 06.05.2016 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Kent Temizlik İşinde Çalıştırılmak Üzere 30 Ay Süreli (2016-2017-2018) Personel ve Araç Çalıştırılması İşi” ihalesine ilişkin olarak İştem Temizlik Hizmetleri Tur. ve İnş. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından 03.06.2016 tarih ve 33620 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 02.06.2016 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2016/1346 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; idare tarafından 18.05.2016 tarihinde tebliğ edilen ihale komisyonu kararından Tuğra Peyz. İşgücü Temini Tem. Hiz. Tahmil Tahliye Toplu Yemek İşlet. Oto Kir. İnş. Taah. En. Gıda Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Gezerler Akaryakıt İnş. Hay. Ür. Nak. Gıda Mad. Day. Tüket. Zirai ve Orman Ür. Mad. Tem. Taş. Taah. İth. İhr. Tur. Tic. ve San. Ltd. Şti. İş Ortaklığının herhangi bir dayanağı olmayan, ihale komisyonu üyelerini ve ihale yetkilisini zan alında bırakan şikâyeti üzerine ihalenin iptal edilmesinin hatalı olduğu, firmalarının vermiş olduğu teklifin yaklaşık maliyetin altında olduğu, ihaleye 13 isteklinin teklif verdiği, yeterli düzeyde rekabet ortamının oluştuğu, ihalenin iptali kararının iptal edilmesi gerektiği, Gözde Tar. Yapı Müh. Müt. Tem. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin aşırı düşük teklif açıklamasının idare tarafından uygun bulunmamasının doğru olduğu, istekliler huzurunda eksik belgesi olduğu belirlenen ve tutanak altına alınan, ayrıca benzer iş bakımından da bahse konu ihale ile uyumlu olmayan Tuğra Peyz. İşgücü Temini Tem. Hiz. Tahmil Tahliye Toplu Yemek İşlet. Oto Kir. İnş. Taah. En. Gıda Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Gezerler Akaryakıt İnş. Hay. Ür. Nak. Gıda Mad. Day. Tüket. Zirai ve Orman Ür. Mad. Tem. Taş. Taah. İth. İhr. Tur. Tic. ve San. Ltd. Şti. İş Ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminin doğru bir karar olduğu iddialarına yer verilmiştir.

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

18.05.2016 tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararından, söz konusu ihalenin 06.05.2016 tarihinde gerçekleştirildiği, 39 adet ihale dokümanın satın alındığı, doküman satın alanlardan 13’ünün ihaleye teklif verdiği, isteklilerden 11’inin değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin 21.392.700,00 TL fiyat teklifi ile İştem Tem. Hiz. Tur. ve İnş. San. Tic. Ltd. Şti. üzerine bırakıldığı görülmüştür.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “…İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.

Başvurular üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;

a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,

b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,

c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikayete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikayet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine,

karar verilir…” hükmü,

Aynı Kanun’un “Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “…İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir.

Kurum itirazen şikayet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler. İdare tarafından şikayet veya itirazen şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Şikayet başvurusu üzerine inceleme” başlıklı 10’uncu maddesinde “… (1) İhalelere ilişkin olarak öncelikle ihaleyi yapan idareye şikayet başvurusunda bulunulur. Bu şikayet başvuruları, süresinde ve usulüne uygun sözleşme imzalanmadan önce yapılmış olması halinde idare tarafından incelenerek sonuçlandırılır.

(2) 8 inci maddede belirtilen ve dilekçe ile ekinde yer alması zorunlu olan bilgi ve belgeleri içermeyen şikayet başvurularında, söz konusu eksiklikler başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından giderilebilir. Eksikliklerin başvuru süresi içerisinde tamamlanmaması halinde idare tarafından başvurunun reddine karar verilir.

(3) İdare tarafından yapılan inceleme sonucunda on gün içerisinde 11 inci maddedeki kararlardan biri alınarak başvuru sonuçlandırılır. Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayet başvurularının ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır.

(4) İnceleme, ihale yetkilisince bizzat yapılabileceği gibi ihale yetkilisinin görevlendireceği bir veya birden fazla raportör tarafından da yapılabilir. Bu inceleme sonucunda, ihale yetkilisi tarafından gerekçeli bir karar alınır…” hükmü,

“Alınacak kararlar” başlıklı 11’inci maddesinde “…(1) Şikayet üzerine idare tarafından yapılan inceleme sonucunda gerekçeli olarak;

a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,

b) Düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,

c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşmenin imzalanmış olması veya şikayete konu işlemlerde ihalenin iptalini veya düzeltici işlem belirlenmesini gerektirecek hukuka aykırılığın tespit edilememesi hallerinde başvurunun reddine,

karar verilir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Kurum tarafından inceleme” başlıklı 18’inci maddesinde “…(3) Şikayet veya itirazen şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan ihalenin iptali kararına karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir…” hükmü yer almaktadır.

Yukarıda yer alan mevzuat hükümlerinden ihale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden isteklilerin Kanun’da belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabileceği, şikâyet başvurusu üzerine incelemenin, ihale yetkilisince bizzat yapılabileceği gibi ihale yetkilisinin görevlendireceği bir veya birden fazla raportör tarafından da yapılabileceği, bu inceleme sonucunda, ihale yetkilisi tarafından gerekçeli bir karar alınacağı, ihale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline karar verileceği, idare tarafından şikâyet veya itirazen şikâyet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikâyet başvurularının ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı inceleneceği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede, 18.05.2016 tarihinde ihale komisyonu kararı alındığı, söz konusu kararda ekonomik açıdan en avantajlı teklif ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklilerin belirlendiği, teklifleri değerlendirme dışı bırakılan isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçelerinin belirtildiği ve bu komisyon kararının ihale yetkilisince onaylandığı görülmüştür.

Diğer taraftan, bahse konu ihale komisyonu kararının 18.05.2016 tarihinde EKAP üzerinden ve elektronik posta yolu ile isteklilere gönderildiği, Gözde Tarımsal Yapı Müh. Müt. Tem. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından 27.05.2016 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu,

Yine başka bir istekli olan Tuğra Peyz. İşgücü Temini Tem. Hiz. Tahmil Tahliye Toplu Yemek İşlet. Oto Kir. İnş. Taah. En. Gıda Mad. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Gezerler Akaryakıt İnş. Hay. Ür. Nak. Gıda Mad. Day. Tüket. Zirai ve Orman Ür. Mad. Tem. Taş. Taah. İth. İhr. Tur. Tic. ve San. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından 27.05.2016 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu görülmüştür.

Yapılan şikâyetler üzerine idare tarafından, şikâyet konusu hususlara ilişkin herhangi bir değerlendirme yapılmadan, 02.06.2016 tarihli yazı ile “…Kent temizlik işinde çalıştırılmak üzere 30 ay süreli (2016-2017-2018) personel ve araç çalıştırılması işine ait ihale, ihale yetkilisi tarafından, idareye yapılan şikayet üzerine ihale iptal edilmiştir…” ifadelerine yer verilerek tüm isteklilere EKAP üzerinden bildirimde bulunulduğu görülmüştür.

İdarece 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda yer alan “…İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,… karar verilir…” hükmü uyarınca, şikâyet başvuruları üzerine yapılan incelemede varsa hukuka aykırılıkların tespit edilip bu aykırılıkların açıkça ortaya konulması ve ihalenin iptali işleminin söz konusu hukuka aykırılıklara dayanılarak yapılması gerekirken, sadece idareye yapılan şikâyet başvurusu gerekçe gösterilerek ihalenin iptal edilmesinin mevzuata uygun olmadığı, dolayısıyla başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

İdarenin ihalenin iptali kararının iptaline,

Oybirliği ile karar verildi.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz