Toplantı No 2021/026
Gündem No 6
Karar Tarihi 23.06.2021
Karar No 2021/UH.IV-1239

BAŞVURU SAHİBİ:

Halil ÇALIK/ Assos İnşaat,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Birecik Belediye Başkanlığı Veteriner İşleri Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/271928 İhale Kayıt Numaralı “İlaçlama Hizmet Alımı İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Birecik Belediye Başkanlığı Veteriner İşleri Müdürlüğü tarafından 10.06.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İlaçlama Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 21.06.2021 tarih ve 28680 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1075 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

Başvuru dilekçesinde özetle;

 

1) Sözleşme Tasarısı’nın 33.1’inci maddesinde yer alan yüklenici tarafından karşılanacak olan analizlerle ilgili tür ve adet vs. bilgisine yer verilmemiş olması maliyet çalışması yapmayı ve sağlıklı teklif fiyatı oluşturmayı engeller mahiyette olduğu,

 

2) Sözleşme Tasarısı’nın 16.1.2’nci maddesinde özel aykırılık hallerinin neler olduğuna dair bilgi verilmemesi teklif verilmesine engel olmamakla birlikte işin ifası aşamasında telafisi güç sorunlara neden olacağı,

 

3) Bahse konu işte mal alımı, araç ve ekipman kiralama hizmet alımı söz konusu olup, bu nedenle ihalede kısmi teklife izin verilmemesi ve söz konusu ihtiyaçların mal alımı ile hizmet alımı şeklinde ayrı ayrı ihale edilmesi gerektiği,

 

4) Teknik Şartname’nin 7’nci maddesinde araçların ve ekipmanların teknik özelliklerine yer verilmiştir aynı zamanda her birinden kaç adet olacağı bilgisi verilmiştir ancak birim fiyat teklif cetvelinde yer alan araçların ve ekipmanların teknik özellikleri ile sayıları Teknik şartnamede yer alan bilgilerden farklı olup bahse konu çelişkili durumun mevzuata aykırı olduğu,

 

5) Teknik Şartname’nin “Genel Hükümler” başlıklı 5.2’nci maddesinde “Ürünün raf ömrü en az 2 (iki) yıl olacaktır. Yüklenici firma ürünün uygulaması hakkında uygulayıcılara ihale süresince teknik destek verecektir. İlaçların üretim tarihi sözleşme tarihinden en fazla 6 ay öncesinden olmalıdır.” düzenlemesine yer verildiği, ancak Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan biyosidal ürünlerle ilgili mevzuata göre, bu ürünlerin kullanım süresinin 2 yılla sınırlı olduğu, işin süresinin 8 ay olduğu göz önüne alındığında, yerli ve yabancı ilaçların üretim tarihlerinin maksimum 6 ay ile sınırlı olması gerektiği halde, sözleşme tarihinden en fazla 6 ay öncesinden olması şeklinde düzenleme yapılması mevzuata aykırı olup, bu aykırılığın, sözleşmenin edim sürecinde yüklenici ile idare arasında hukuksal husumetlere yol açabileceği,

 

6) Teknik Şartname’nin “Genel Hükümler” başlıklı 5.6’ncı maddesinde “Yüklenici çalışmalarında 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği kanunu ve bu kanuna bağlı yayınlanmış tüm yönetmeliklerdeki kurallarına uygun çalışma yapacaktır.” düzenlemesine yer verildiği, ancak bahse konu işte personelin idare tarafından temin edilip çalıştırılacağından dolayı iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili sorumluluğun idareye ait olduğu,

 

7) İhale konusu iste çalıştırılacak araç ve iş makineleri için ortalama km bilgisine yer verilmediği, bakım onarım vs. maliyetlerin bu verilere göre hesaplanması nedeniyle bu durumun isteklilerin maliyet çalışması yaparak sağlıklı teklif fiyatı oluşturmasını engeller mahiyette olduğu,

 

8) Teknik Şartname’nin 3’üncü maddesinde araçların ve ekipmanların türlerine, teknik özelliklerine yer verilmiştir aynı zamanda her birinden kaç adet olacağı bilgisi verilmiştir ancak birim fiyat teklif cetvelinde yer alan araçların ve ekipmanların türleri, teknik özellikleri ile sayıları Teknik Şartname’de yer alan bilgilerden farklı olup bahse konu çelişkili durumun mevzuata aykırı olduğu,

 

9) Bahse konu ihaleye ilişkin EKAP üzerinden e-imza ile indirilen doküman sayısı ile katılımcı sayısının karşılaştırılması ayrıca ilana ve dokümana şikâyet başvurusunda bulunan istekli sayısının ve teklif sayısı, geçerli teklif sayısı ile teklif fiyatlarının incelenmesi halinde başvuru konusu ihalede maddeler halinde belirttiğimiz hususlardan ötürü rekabetin engellendiği, ihaleye katılımın sınırlı olduğu, ihale üzerinde bırakılan firmanın teklifinin ise yüksek belirlenen yaklaşık maliyete rağmen yaklaşık maliyetin hemen altında olması nedeniyle ciddi bir kamu zararı oluştuğu iddialarına yer verilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

 

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır…” hükmü yer almaktadır.

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru Süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.” hükmü,

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin beşinci fıkrasında “İtirazen şikayet dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneklerinin, idareye verilen şikayet dilekçesinin bir örneği varsa şikayete idarece verilen cevabın bir örneği ile başvuru bedelinin, teminat alınan hallerde başvuru teminatının Kurum hesaplarına yatırıldığına dair belgenin eklenmesi zorunludur.” hükmü,

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

c) Başvurunun süresinde yapılıp yapılmadığı,

ğ) Başvuru bedelinin, teminat alınacak hallerde ise başvuru teminatının yatırılıp yatırılmadığı,

yönlerinden sırasıyla incelenir.

(3) Birinci fıkrada yer alan bilgi ve belgeleri içermeyen ve henüz başvuru süresi dolmamış olan itirazen şikâyet başvurularında, başvuru süresinin sonuna kadar söz konusu eksiklikler başvuru sahibi tarafından giderilebilir.

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16’ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir.” hükmü yer almaktadır.

            

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Şikayet başvuru süresi” başlıklı 4’üncü maddesinde “…(5) Tatil günleri sürelere dahil olup, sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde süre, tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar. Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayet başvurularının, ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılması zorunludur.

 (7) Kanunun 55’inci maddesinde ilan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetlerin anılan maddenin birinci fıkrasındaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabileceği düzenlenmiştir. Buna göre şikayetlerin en geç;

a) İhale veya son başvuru tarihi Pazartesi günü olan ihalelerde, bir önceki Salı günü,

b) İhale veya son başvuru tarihi Salı günü olan ihalelerde, bir önceki Çarşamba günü,

c) İhale veya son başvuru tarihi Çarşamba günü olan ihalelerde, bir önceki Perşembe günü,

ç) İhale veya son başvuru tarihi Perşembe günü olan ihalelerde, bir önceki Cuma günü,

d) İhale veya son başvuru tarihi Cuma günü olan ihalelerde, bir önceki Pazartesi günü,

mesai saati bitimine kadar yapılması gerekmektedir. Ancak ihale tarihinden önceki üç iş günü içerisinde ulusal bayram veya genel tatil günü bulunması halinde, sürenin hesabında bu günler dikkate alınarak iş günleri üzerinden hesabının yapılması gerekmektedir.” açıklaması yer almaktadır.

 

Başvuru sahibinin iddialarının ihale dokümanında yer alan düzenlemelere ilişkin olduğu, ihale dokümanın ise başvuru sahibi tarafından 04.06.2021 tarihinde EKAP üzerinden indirildiği, ihalenin ise 10.06.2021 tarihinde gerçekleştirildiği tespit edilmiştir. Bu çerçevede şikâyetçi tarafından, ihale tarihinden 3 (üç) iş günü öncesine kadar (04.06.2021 Cuma günü mesai bitimine kadar) idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken, bu süre geçirildikten sonra 07.06.2021 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu anlaşılmıştır.

 

 Yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde başvurunun süre yönünden reddi gerekmektedir.

 

Öte yandan başvuru sahibinin itirazen şikayet dilekçesi ve ekleri incelenmiş olup başvuru bedeli yatırıldığına dair 1 adet dekontun bulunduğu tespit edilmiştir. Söz konusu dekont incelendiğinde 2021/77706 İKN’li “İlaçlama Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak yatırılmış başvuru bedelini gösterir dekont olduğu anlaşılmıştır.

 

Başvuruya konu ihalenin ihale kayıt numarasının 2021/271928 olduğu, dolayısı ile başvuru bedelinin bahse konu 2021/271928 İKN’li ihaleye ilişkin olarak yatırılmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca 2021/77706 İKN’li “İlaçlama Hizmet Alımı İşi” ihalesinin de Birecik Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yapılan başka bir ilaçlama hizmet alımı işi olduğu tespit edilmiştir.

 

Her ne kadar başvuru sahibi tarafından sunulan ek dilekçede başvuru bedelinin 2021/271928 İKN’li ihaleye ilişkin olarak yatırılmak istenildiği, fakat sehven ilgili idare tarafından daha önce iptal edilen 2021/77706 İKN’li “İlaçlama Hizmet Alımı İşi” için yatırılmış olduğu öne sürülse de, ihale kayıt numarasının her bir ihale için ayırt edici bir nitelik taşıdığı, her bir ihaleye özgü olarak farklı ihale kayıt numarasının tanımlandığı, bu şekilde benzer nitelikteki ihalelerin birbiri ile karışmamasının amaçlandığı göz önüne alındığında, başvuru sahiplerinin itirazen şikayet başvurusunda bulundukları ihale için başvuru bedeli yatırmalarının gerektiği, bu konuda sorumluluğun başvuru sahiplerinde olduğu değerlendirilmektedir. Dolayısıyla bahse konu durumda başvuru sahibinin itirazen şikayet başvuru bedelini yatırırken ihaleye referans niteliği taşıyan “2021/271928” ihale kayıt numarasını belirterek başvuru bedelini yatırması gerekmektedir.       

 

Netice itibariyle 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesi (j) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca itirazen şikâyette bulunanlarca itirazen şikayete konu ihale için yatırılması zorunlu olan başvuru bedelinin Kurum hesaplarına yatırılmadığı tespit edilmiştir.

 

Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun süre ve şekil yönünden reddi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Başvurunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz