Toplantı No 2021/026
Gündem No 40
Karar Tarihi 23.06.2021
Karar No 2021/UM.II-1268

BAŞVURU SAHİBİ:

Yedi 24 Gıda Yemek Üretim Temz. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Uludağ Üniversitesi Rektörlüğü Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2014/84445 İhale Kayıt Numaralı “Hastane’ye 53 Kalem Temizlik Sarf Malzeme” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Uludağ Üniversitesi Rektörlüğü Döner Sermaye İşletme Müdürlüğü tarafından 14.08.2014 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Hastane’ye 53 Kalem Temizlik Sarf Malzeme” ihalesine ilişkin olarak Yedi 24 Gıda Yemek Üretim Temz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 14.10.2014 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 10.08.2015 tarih ve 67941 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.08.2015 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Kamu İhale Kurulunun 07.05.2021 tarihli ve 2021/MK-185 sayılı kararı gereğince yapılan incelemeye aşağıda yer verilmiştir.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2015/2060-01 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

Danıştay 13. Dairesince verilen idari merci tecavüzü kararı neticesinde Kuruma gönderilen ve 10.08.2015 tarihinde kurum kayıtlarına alınan dilekçesinde özetle; ihalede sundukları birim fiyat teklif cetvelinde yer alan 6 ve 43’üncü kalemlere tekliflerinin olmadığı anlamında olmak üzere 0 TL (sıfır) yazdıkları, idarenin ise bu kalemleri en avantajlı teklif kabul ederek, bu kalemlerin ihalesini firmalarının üzerinde bıraktığı, bu şekilde alınan söz konusu kararın uygun olmadığı, ilgili kalemlerde yer alan malların bedelsiz olarak verilmesinin hayatın olağan akışına aykırı olduğu, kaldı ki İdari Şartname’nin 7.5.6’ncı maddesinde teklif edilen ürüne ilişkin numune sunulmasının zorunlu olduğu, numune getirmeyen isteklilerin teklifinin değerlendirmeye alınmayacağı düzenlenmiş olmasına rağmen, söz konusu ürünlere ilişkin idareye numune sunmadıkları, yine İdari Şartname’nin 7.5.2 ve 7.5.3.4’üncü maddelerinde istenilen belgeleri sunmadıkları, bu kalemlere ilişkin bedellerin teklif fiyatı olarak değerlendirilmesi halinde kendilerinden aşırı düşük teklif açıklaması istenmesi gerektiği, dolayısıyla 6 ve 43’üncü kalemlere ilişkin ihale kararının iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

Danıştay Onüçüncü Dairesi tarafından idari merci tecavüzü nedeniyle Kuruma gönderilen dava dilekçesinin incelenmesi neticesinde, 12.08.2015 tarih ve 2015/UM.IV-2240 sayılı Kurul kararı ile “Başvurunun reddine” karar verildiği, anılan Kurul kararının iptali istemiyle açılan davada Ankara 7. İdare Mahkemesinin 07.04.2016 tarihli ve E:2016/832, K:2016/1045 sayılı kararı ile “davanın reddine” karar verilmesi üzerine, davacı tarafından temyiz yoluna başvurulduğu, temyiz incelemesi sonucunda, Danıştay Onüçüncü Dairesi’nin 02.03.2021 tarihli ve E:2016/3537, K:2021/760 sayılı kararı üzerine alınan 07.05.2021 tarihli ve 2021/MK-185 sayılı Kurul kararı ile “1- Kamu İhale Kurulunun 12.08.2015 tarihli ve 2015/UM.IV-2240 sayılı kararının iptaline,

2- Anılan Danıştay kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, başvuru sahibine itirazen şikâyet başvuru bedeli ile başvuruda bulunmaya yetkili olduğuna dair belgelere ilişkin eksikliğin tamamlanmasını teminen tebligat yapılarak süre verilmesine,” karar verildiği anlaşılmıştır.

 

Başvuru sahibi tarafından itirazen şikâyet başvuru bedeli ile başvuruda bulunmaya yetkili olduğuna dair belgelere ilişkin eksikliğin tamamlandığı görülmüş olup, başvuru sahibinin dava dilekçesinde yer alan hususlara yönelik inceleme aşağıda yer almaktadır.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “İhale komisyonunun talebi üzerine idare tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve  değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.

Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile  birim  fiyat teklif  cetvellerinde  aritmetik  hata  bulunup  bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

            b)  Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

           c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

           gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü yer almaktadır.

 

Şikâyete konu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu malın;

a) Adı: 53 KALEM TEMİZLİK SARF MALZEMESİ

b) Varsa kodu:

c) Miktarı ve türü: 53 KALEM TEMİZLİK SARF MALZEMESİ Marka ve kod numaraları malzemenin tanıtımına yöneliktir. Malzemeye uygun her marka teklif edilebilir.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

ç) Teslim edileceği yer: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ HASTANESİ AMBARI.

d) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5.3.2. İsteklilerce teklif edilen ürünler (3,4,7-11,13-20 no.lu kalemler için) TSEK/TSE belgeli olacak, ürünün veya orjinal ambalaj/etiket üzerinde TSEK/TSE işareti ve numarası basılı olacaktır.

7.5.3.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.5.3.4. 3,4, 6-11, 13-18, 47 no.lu kalemler için isteklilerin teklif ettikleri ürünlerin:
a) Sağlık Bakanlığı üretim veya ithal izni olmalıdır.

b) Ürünün Avrupa Konseyi 99/45/EC direktifine göre hazırlanmış16 Maddelik Ürün Güvenlik Bilgi Formu olmalıdır.

7.5.6. İstekliler, teklif edecekleri tüm malzemelerle ilgili olarak nümune ve katalog vermek zorundadırlar. Kataloglar, teklif zarfının içinde yer alacak, teklif verilecek malzeme katalog üzerinde işaretlenecektir. Nümuneler, ihale saatine kadar sağlık uygulama ve araştırma merkezi hastanesi 7. Katta bulunan nümune odasına tutanak karşılığında teslim edilecektir. Nümune tutanağının bir sureti ihale dosyasında yer alacak, nümune getirmeyen isteklilerin teklifleri değerlendirmeye alınmayacaktır.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Teklif ve sözleşme türü” başlıklı 18’inci maddesinde “18.1. İstekliler tekliflerini, her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş kalemleri için teklif edilen birim fiyatlarının çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden vereceklerdir. İhale sonucu, ihale üzerine bırakılan istekliyle her bir iş kaleminin miktarı ile iş kalemleri için teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacaktır.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 19’uncu maddesinde “19.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

19.2.1. Bu ihaledeki kısım sayısı 53 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

İhalede her kalem için ayrı ayrı teklif verilebileceği gibi işin tamamına da teklif verilebilir.” düzenlemesi,

 

  Aynı Şartname’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “31.1. Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir.

31.2. Teklifin esasini değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, sunulan belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde İdarece belirlenen sürede bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Bu çerçevede, tamamlatılması istenen bilgi eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak İdare tarafından iki iş gününden az olmamak üzere makul bir tamamlama süresi verilir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayanların teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir.

31.3. Bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin olarak, verilen süre içinde isteklilerce sunulan belgelerin ihale tarihinden sonraki bir tarihte düzenlenmesi halinde, bu belgeler, isteklinin ihale tarihi itibarıyla ihaleye katilim şartlarını sağladığını tevsik etmesi durumunda kabul edilecektir.

31.4. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir.

31.5. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen teklifler ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. İhale komisyonu, verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden, teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

33.2. İhale komisyonu tarafından;

a) İmalat sürecinin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temininde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen malın özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınarak, aşırı düşük teklifler değerlendirilir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

33.3. İhale komisyonu tarafından, aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinde, sinir değer veya sorgulama kriterleri ya da ortalamalara ilişkin olarak Kamu İhale Kurumu tarafından düzenleme yapılmış ise bu düzenlemelerde yer alan kriterler esas alınacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

08.10.2014 tarihli ihale komisyonu kararına göre şikâyete konu edilen ihalenin 6’ncı kısmına 3 (üç), 43’üncü kısmına ise 2 (iki)  isteklinin teklif verdiği ve söz konusu kısımlarda ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak başvuru sahibi isteklinin belirlendiği ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin belirlenmediği görülmüştür.

 

İdare tarafından başvuru sahibi istekliye 08.10.2014 tarihinde ihale komisyonu kararının tebliğ edildiği, bunun üzerine başvuru sahibi tarafından 14.10.2014 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda (6 ve 43’üncü kısımlara teklif verilmediğine ilişkin) bulunulduğu ancak idare tarafından süresinde şikâyet başvurusuna cevap verilmediği ve başvuru sahibi istekliye 13.11.2014 tarihinde sözleşmeye davet yazısının gönderilerek anılan istekliyle 26.11.2014 tarihinde şikâyete konu ihalenin 19 kısmı için sözleşme imzalandığı görülmüştür.

 

İlerleyen süreçte anılan isteklinin ihalenin şikâyete konu edilen 6 ve 43’üncü kısımlarında yer alan ürünleri (klor tableti ve penye pamuklu kumaş) idareye teslim etmediği, bunun üzerine idarenin anılan istekliye ihtar gönderdiği, ihtar üzerine de teslim edilmeyen ürünler nedeniyle anılan isteklinin kesin teminatının irat kaydedildiği ve 1 yıl süreyle ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verildiği görülmüştür.

 

Başvuru sahibi tarafından sunulan birim fiyat teklif mektubunun eki olan birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde, başvuru sahibinin 6’ncı kısım “Klor Tablet (Sodyum Dıkloroızosıyanurat Tablet)” iş kalemi ve “43’üncü kısım Penye Pamuklu Kumaş” için birim fiyat teklif cetvelindeki “teklif edilen birim fiyat” sütununa “0 TL” teklif ettiği görülmüştür.

 

Şikâyete konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde şikâyete konu edilen 6’ncı kısım için Sağlık Bakanlığı üretim veya ithal izninin ve ürünün Avrupa Konseyi 99/45/EC direktifine göre hazırlanmış16 Maddelik Ürün Güvenlik Bilgi Formunun sunulması gerektiği, ayrıca yine aynı maddeye göre isteklilerin teklif edecekleri tüm malzemelerle ilgili olarak numune ve katalog vermek zorunda oldukları anlaşılmış olup, anılan istekli tarafından sunulan teklif dosyasında, teklif edilen ürünlere yönelik (6 ve 43’üncü kısımlar için) İdari Şartname’nin yukarıda yer verilen düzenlemelerinde yer alan belgelerin sunulmadığı tespit edilmiştir.

 

İdare tarafından Kuruma gönderilen belgeler incelendiğinde; istekliler tarafından sunulan numunelerin teslim alındığına ilişkin numune teslim tutanağının ihale işlem dosyasında yer almadığı görülmüş olup, dosya içerisinde yer alan numune değerlendirme listesinde, ihalenin şikâyete konu edilen 6’ncı kısmı için teklif sunan iki isteklinin (Yedi24 Gıda Yemek Üretim Tem. San. Tic. Ltd. Şti., Biosept Medikal Endüstriyel ve Teknik Sis. İth. İhr. Ltd. Şti.) numunesinin uygun olduğu bilgisinin yer aldığı, aynı kısma teklif veren diğer istekli (Cey Grup Tem. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.) hakkında değerlendirmede bulunulmadığı, ihalenin şikâyete konu edilen 43’üncü kısmı için teklif sunan iki isteklinin (Yedi24 Gıda Yemek Üretim Tem. San. Tic. Ltd. Şti., Cey Grup Tem. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.) numunesinin uygun olmadığı yönünde değerlendirme yapıldığı tespit edilmiştir.

 

İncelenen ihalede, idarece hazırlanmış cetvelde yer alan her bir iş kaleminin miktarı ile bu iş kalemleri için istekli tarafından teklif edilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan toplam bedel üzerinden birim fiyat sözleşme imzalanacağından, istekliler tarafından her bir iş kalemi için birim fiyat oluşturulması ve bu birim fiyatlar ile miktarların çarpımı ile bulunacak toplam tutar üzerinden teklif verilmesi gerekmektedir.

 

Başvuru sahibinin 6’ncı kısım “Klor Tablet (Sodyum Dıkloroızosıyanurat Tablet)” iş kalemi ve “43’üncü kısım Penye Pamuklu Kumaş” için birim fiyat teklif cetvelindeki “teklif edilen birim fiyat” sütununa “0 TL” teklif ettiği, başka bir ifade ile söz konusu iş kalemi için fiyat oluşturulmadan teklif verildiği, teklif edilen birim fiyat sütununda yer alan “0 TL” nin parasal/finansal olarak bir bedel içermediği, anılan isteklinin şikâyete konu edilen kısımlara yönelik teklif dosyasında sunulması zorunlu olan yeterlik belgelerini sunmadığı hususları dikkate alındığında, başvuru sahibinin söz konusu kısımlara teklif verme saikinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

İdarenin ihale komisyonu kararında, şikâyete konu edilen 6 ve 43’üncü kısımlar için teklif edilen ürünlerin yukarıda yer verilen ihale dokümanında düzenlenen yeterlik kriterlerine uygun olup olmadığına yönelik değerlendirme yapmaksızın ve teklif tutarı sınır değer tutarının altında olan istekliden aşırı düşük teklif açıklaması istemeksizin, bedel içermeyen kısımlar için ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak başvuru sahibi istekliyi belirleyerek ihaleyi uhdesinde bırakması yönündeki işlemin hukuka uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin şikâyete konu edilen 6 ve 43’üncü kısımlarında başvuru sahibi isteklinin (Yedi 24 Gıda Yemek Üretim Temz. San. ve Tic. Ltd. Şti.) teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz