Toplantı No 2021/031
Gündem No 14
Karar Tarihi 05.08.2021
Karar No 2021/UY.I-1477

BAŞVURU SAHİBİ:

Cesa Yapı İnşaat Otomotiv Bilgi Teknolojileri San. ve Tic. A.Ş.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Diyarbakır İli Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı Yatırım İzleme Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/297883 İhale Kayıt Numaralı “Diyarbakır İli Kayapınar İlçesi Talaytepe Mahallesi 1457 Ada 2 Nolu Parselde 24 Derslikli İlkokul + 24 Derslikli Ortaokul Yapım İşi” İhalesi

 

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Diyarbakır İli Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı Yatırım İzleme Müdürlüğü tarafından 29.06.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Diyarbakır İli Kayapınar İlçesi Talaytepe Mahallesi 1457 Ada 2 Nolu Parselde 24 Derslikli İlkokul + 24 Derslikli Ortaokul Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Cesa Yapı İnşaat Otomotiv Bilgi Teknolojileri San. ve Tic. A.Ş. tarafından 19.07.2021 tarih ve 33117 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 19.07.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1248 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; idare tarafından hiçbir gerekçe gösterilmeksizin 4734 sayılı Kanun’un 39’uncu maddesi öne sürülerek ihalenin iptal edildiği, teklif etmiş oldukları tutarın yaklaşık maliyetin altında olması ve ihaleye otuz isteklinin teklif vermiş olduğu dikkate alındığında, başvuruya konu ihalede 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesindeki temel ilkelerden rekabet ilkesi başta olmak üzere tüm ilkelere uyulduğu, tüm tekliflerin belli olduktan sonra ihalenin iptal edilmesinin mevzuat açısından uygun olmadığı ve ihaleye tekrar çıkılması durumunda da kamu zararı oluşacağı iddialarına yer verilmiştir.

 

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…  hükmü,

 

Anılan Kanun’un “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir hükmü,

 

Aynı Kanun’un “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “… İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir. İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır… hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır… hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir.

Kurum itirazen şikayet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler. İdare tarafından şikayet veya itirazen şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir…” hükmü yer almaktadır.

 

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden, ihale komisyonu kararı üzerine idarenin, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbest olduğu, ihalenin iptal edilmesi halinde bu durumun bütün isteklilere bildirilmesi gerektiği, idarenin bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmeyeceği, ayrıca söz konusu hükümler uyarınca ihalenin iptali konusunda idarenin takdir yetkisi bulunmakta ise de bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmadığı, kamu yararı ve hizmet gerekleriyle sınırlı olduğu, idare tarafından şikâyet veya itirazen şikâyet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikâyet başvurularının idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı olarak inceleneceği anlaşılmaktadır.

 

Yapılan incelemede, başvuruya konu ihalenin açık ihale usulü ve anahtar teslimi götürü bedel teklif alınmak suretiyle ihale edildiği, ihalede 41 adet doküman edinildiği ve 30 isteklinin katılarak teklif verdiği, 14/7/2021 düzenlenme tarihli ihale komisyonu kararında,
4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun 5. maddesinde yer alan “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü göz önüne alınarak söz konusu ihalenin rekabet, eşit muamele, güvenirlik ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine uygun olmadığı görüldüğünden 4734 Sayılı Kanunun 39. maddesine göre bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptal edilmesine komisyonumuzca
Oybirliği ile karar verilmiştir
”.
şeklinde ifadelere yer verildiği ve söz konusu kararın ihale yetkilisi tarafından onaylandığı anlaşılmıştır.

 

İhale komisyonunun iptal gerekçesinde 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelerden rekabet, güvenirlik ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine aykırı hareket edildiğine yönelik somut bir idare tespiti bulunmadığı anlaşılmıştır.

 

Bununla birlikte ihalenin iptali öncesinde farklı bir istekli tarafından idareye yapılan ve ihalenin iptali talebini içeren bir şikâyet başvuru üzerine idare tarafından dilekçede belirtilen iddialarla ilgili olarak Diyarbakır Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulduğu, ayrıca ihalenin iptalinden sonra yine farklı bir istekli tarafından idareye yapılan başvuru üzerine idare tarafından alınan kararda, “…Aynı dönemde yapılan aynı veya benzer nitelikteki ihalelerdeki en uygun teklif tutarının belirtilen ihaledeki uygun tekliflere göre yüksek olduğu, tenzilat oranının düşük kaldığı tespit edilmiş ve bu haliyle ihale yapılmasının 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Temel ilkeler başlıklı 5. Maddesinde yer alan eşit muamele ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine aykırı olacağı görülmüştür.

-Belirtilen ihalede teklif edilen fiyatlar ve isteklilerin sunduğu belgeler göz önüne alındığında, teklif edilen fiyatların farklı gruplar halinde kümelenmesi neticesinde rekabetin engellendiği, kümelenen bu gruplardaki isteklilerden büyük çoğunluğunun sunduğu belgelerin ihale yeterlilik kriterlerini karşılamadığı ve ayrıca bu gruptaki isteklilerden büyük çoğunluğunun ihale yeterlilik kriteri olarak belirlenen belgelerden Yapı Müteahhitliği Kayıt Belgesi numarasını, yeterlilik bilgileri tablosuna işlemediği tespit edilmiş olup bu haliyle ihale yapılmasının 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununun Temel ilkeler başlıklı 5. Maddesinde yer alan rekabet ve güvenirlik ilkelerine aykırı olduğu görülmüştür. ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

 

Bu çerçevede, ihale komisyonunun iptal gerekçesinde 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelerden rekabet, güvenirlik ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine aykırı hareket edildiğine yönelik somut bir idare tespiti bulunmamakla birlikte, ihalenin iptali hususunda kamu yararı ve hizmet gerekleri çerçevesinde idarenin takdir yetkisi bulunduğu, ihalenin iptali öncesinde idareye yapılan bir şikâyet başvurusu üzerine idare tarafından Diyarbakır Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulduğu ve ihalenin iptalinden sonra da başka bir istekli tarafından idareye yapılan başvuru üzerine idare tarafından alınan kararda ihalenin iptal gerekçelerinin ayrıntılarına yer verildiği dikkate alındığında, somut durumda ihalenin iptaline ilişkin alınan kararın da idareye tanınan takdir yetkisi kapsamında değerlendirilmesi gerektiği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz