Toplantı No 2021/036
Gündem No 66
Karar Tarihi 02.09.2021
Karar No 2021/UY.II-1657

BAŞVURU SAHİBİ:

Doğan İnşaat Asfalt ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/283935 İhale Kayıt Numaralı “Aydın-Denizli Devlet Yolu ( Aydın Çevre Yolu Ayr-Denizli Çevre Yolu Ayr Km:0+000 – 104+700 Arası) Muhtelif Kesimlerde Altyapı İyileştirmesi ve Bsk Kaplama Onarımı Yapılması İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü tarafından 05.07.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Aydın-Denizli Devlet Yolu ( Aydın Çevre Yolu Ayr-Denizli Çevre Yolu Ayr Km:0+000 – 104+700 Arası) Muhtelif Kesimlerde Altyapı İyileştirmesi ve Bsk Kaplama Onarımı Yapılması İşi” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 18.08.2021 tarih ve 37570 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1353 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

Başvuru dilekçesinde özetle; idarece açıklama istenilen iş kalemlerine ait analizlerle ilgili, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Karayolları Genel Müdürlüğü rayiçlerinde hesaplanan birim fiyatların, fiyat dışı unsurlara ilişkin tablo ile uyuşmadığı, yaklaşık maliyet hesabında söz konusu iş kalemlerine ilişkin birim fiyatın olması gerekenden farklı hesaplandığı, bu hususun aşırı düşük teklif açıklaması yapılmasına engel nitelikte olduğu, idarece şikâyete verilen cevap yazısında kendileri ile idarenin hesapları arasında 0,02 ile 0,07 kuruş fark tespit edildiği ve virgülden sonraki tutarların birebir tutmamasının anormal bir durum teşkil etmediğinin ifade edildiği, ancak fiyat dışı unsur puanlamasında esas alınan her bir iş kaleminin tutarının teklif genel toplamına oranının %75-%125 aralığında olmasının öngörüldüğü, bu hususun ise puanlamaya esas iş kalemlerinden öngörülen puanların alınmasının her bir iş kalemine birim fiyatının %75-%125 aralığında olması gerektiği sonucunun çıktığı, aşırı düşük teklif açıklaması istenen iş kalemlerine ilişkin analizlerin yaklaşık maliyete esas birim fiyatlar ile örtüşmediği, sonuç olarak idarece hesaplanan yaklaşık maliyet ile aşırı düşük teklif açıklamasına esas iş kalemlerinin birbiri ile uyuşmadığı, hazırlanan analizlerden hesaplanan birimi fiyatın, dokumanda belirtilen asgari ve azami oran aralıkları ile açıklanan yaklaşık maliyet birim fiyat tutarından düşük olmasının o iş kalemlerinde düşük birim fiyat teklif edilen isteklilerin lehine avantaj sağlaması anlamına geleceği iddialarına yer verilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.” hükmü,

 

 Anılan Kanun’un “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinin birinci, ikinci ve üçüncü fıkralarında “Şikâyet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.” hükmü,

 

 İhalelere Yönelik Başvurular hakkında Yönetmelik’in  “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.

(3) Kuruma itirazen şikayet süresi; şikayet veya itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan iptal kararına karşı yapılacak başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasında “(1) Süreler;

… c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikâyete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

…izleyen günden itibaren başlar.” hükmü yer almaktadır.

 

      Başvuru sahibinin itirazen şikâyet dilekçesinde yer verdiği iddiaların esas itibariyle yaklaşık maliyete yönelik olduğu, söz konusu iddialara ilişkin şikâyet sürenin ise yaklaşık maliyetin isteklilere açıklandığı ihale tarihi olan 05.07.2021 tarihinden itibaren başlaması gerektiği, bu çerçevede 05.07.2021 tarihini izleyen 10 gün içinde yaklaşık maliyete yönelik şikayet başvurusunun yapılması gerekirken (16.07.2021), 05.08.2021 tarihinde yapılan şikayet başvurusunun süresinde yapılan bir başvuru olmadığı anlaşılmıştır. Dolayısıyla anılan iddialarla ilgili başvurunun 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrası gereğince süre yönünden reddi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

   

    Başvurunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz