Toplantı No 2021/036
Gündem No 33
Karar Tarihi 02.09.2021
Karar No 2021/UH.I-1633

BAŞVURU SAHİBİ:

Akgün Bilgisayar Program ve Hizmetleri Sanayi Ticaret A.Ş.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Antalya İl Sağlık Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/95720 İhale Kayıt Numaralı “36 Aylık Sbys-Ybys Hizmeti” İhalesi

 

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Antalya İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 27.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “36 Aylık Sbys-Ybys Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak Akgün Bilgisayar Program ve Hizmetleri Sanayi Ticaret A.Ş. tarafından 09.08.2021 tarih ve 35894 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.08.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1317 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; 27.04.2021 tarihinde yapılan ihalenin başvuruya konu 4, 5, 6, 7, 8 ve 9’uncu kısımlarına konu “Yoğun Bakım Bilgi Yönetim Sistemi Hizmeti” işine kendileri dahil 6 isteklinin teklif verdiği, söz konusu kısımların tümünde teklifleri sınır değerin altında kaldığından 30.04.2021 tarihinde idarece aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği, sunulan açıklamalarının idarece uygun bulunduğu, sonrasında demonstrasyon için davet edildikleri ve 09.06.2021 tarihinde yapılan demonstrasyon sonucunda Teknik Şartname maddelerinin karşılandığı hususunun idarece tutanak altına alındığı, 24.06.2021 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen ihale komisyonu kararına göre, ihalenin şikayete konu kısımların tümünün kendileri üzerinde bırakıldığının anlaşıldığı, sonrasında, 09.07.2021 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen “düzeltici işlem” kararı ile ihalenin söz konusu kısımlarının iptal edildiğinin bildirildiği,

 

İdarenin iptal kararında belirtilen ilk gerekçenin, “YBBYS hizmet alımında yer alan ihtiyacın Covid 19 pandemisinin seyri ile değişebileceğinin anlaşıldığı ve idare olarak 36 ay gibi uzun sureli bir yüklenime girmenin sakıncalarının göz önünde bulundurulduğu” şeklinde olduğu, ancak söz konusu kanaatin somut bir değerlendirme olmadığı ve soyut bir öngörüden ibaret olduğu, ihalenin ilanının 10.03.2021 tarihinde yapıldığı, pandeminin ise bu tarihin bir yıl öncesinden bu yana mevcut olduğu, diğer yandan, idarenin ihtiyacının bu süreçte değişebileceği hususunun idarece öngörülebilecek bir durum olduğu, ayrıca, söz konusu ihtiyaca konu işlerin iş artışı veya iş eksilişi kapsamında gerçekleştirilebileceği, diğer yandan, söz konusu iptal gerekçesinde, pandeminin idarenin ihtiyaçları ile kamu hizmetinin sunulmasını hangi açıdan olumsuz etkilediği hususunun belirtilmediği, aksine, yoğun bakım süreçlerinin takibinin herhangi bir kullanıcı hatasına bırakılmaksızın dijital ortamda yürütülmesinin pandemi sürecinde daha da önem kazandığı, diğer yandan, Sağlık Bakanlığı’nın YBBYS alımlarının pandemi nedeniyle iptaline ya da ertelenmesine yönelik bir kararının da bulunmadığı, özetle, pandemi sürecinin YBBYS hizmet alımına engel bir süreç olmadığı,

 

Diğer gerekçenin ise, SBYS-YBBYS sistemlerinin birbiriyle bağlantılı çalışması gereken bir bütün olduğu ve ihalede maliyet açısından büyük bir bölümü oluşturan SBYS alımına ilişkin kısımların iptal edildiğine ilişkin olduğu, ancak, idarece ihalenin kısmi teklife açık olarak gerçekleştirildiği, her bir kısmın ayrı ayrı değerlendirilmesi gerektiği, SBYS’ye ilişkin kısımlarının iptalinin diğer kısımların da iptalini gerektirmeyeceği, ayrıca, SBYS’ye ilişkin söz konusu kısımlar iptal edilse dahi mevcut SBYS firması ile gerekli entegrasyonun sağlanmasının YBBYS yüklenicisinin sorumluluğunda olduğu ve Teknik Şartname maddelerinin buna uygun olarak düzenlendiği, bu kapsamda, SBYS-YBBYS yazılım sistemlerinin birbirleriyle bağlantılı çalışmasının ve bir bütün olmasının teknik bir gereklilik olmadığı idarece bilindiği için ihalenin 9 kısımdan oluşan her bir kısmına ilişkin olarak ayrı ayrı teklif verilebileceği hususunun düzenlendiği, söz konusu sistemlerin birbiriyle bağlantılı çalışması gereken yazılım sistemleri bütünü olduğu hususunun ihale yapıldıktan sonra fark edilen bir durum olmadığı göz önüne alındığında, bahsi geçen iptal gerekçesinin hukuki dayanağının bulunmadığı ve idarenin kendi hazırladığı ihale dokümanı ile çelişkiye düştüğü,

 

Öte yandan, “YBBYS hizmet alımının yeni bir iş olduğu ve ülkemiz genelinde kamu alımlarında çok farklı fiyatların olduğu, illerine eş değer iller tarafından yapılan alımların daha düşük fiyatlar ile yapıldığı ve en avantajlı olabilecek firmanın itirazı göz önünde bulundurulduğunda, işin daha düşük fiyat ile yapılabileceğinin anlaşıldığı” şeklindeki iptal gerekçesinin de haklı bir gerekçe olmadığı, idarece iptal edilen söz konusu kısımların tümünde tekliflerinin sınır değerin altında olduğu, kaldı ki, her bir kısıma ilişkin tekliflerinin idarece belirlenen yaklaşık maliyetin de çok altında olduğu, bu çerçevede, idarenin iptal gerekçesinde belirttiği üzere kamu zararından bahsedilemeyeceği, diğer yandan idarenin “en avantajlı olabilecek firmanın itirazı göz önünde bulundurulduğunda, işin daha düşük fiyat ile yapılabileceğinin anlaşıldığı” şeklindeki gerekçesinin de haklı bir gerekçe olmadığı,

 

Sonuç olarak, tekliflerinin geçerli bir teklif olduğu ve mevzuata uygun olmayan söz konusu iptal kararı ile hak kaybına uğradıklarından, idarenin ihalenin iptali kararının iptal edilerek ihale sürecine devam edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “Bu Kanunun uygulanmasında;

İhale yetkilisi: İdarenin, ihale ve harcama yapma yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki devri yapılmış görevlilerini,

İhale: Bu Kanunda yazılı usul ve şartlarla mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin istekliler arasından seçilecek birisi üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemleri,

İfade eder.” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü,

 

“İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “…

İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır…” hükmü,

 

  “Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır…” hükmü,

 

  “Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir.

Kurum itirazen şikayet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler. İdare tarafından şikayet veya itirazen şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir…” hükmü,

 

Başvuruya konu ihaleye ilişkin İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;

a) Adı: 36 AYLIK SBYS-YBYS HİZMETİ

b) Miktarı ve türü:

9 KISIM SBYS-YBYS HİZMET ALIMI

9 KISIM SBYS-YBYS HİZMET ALIMI

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

c)Yapılacağı yer: Antalya İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı sağlık tesisleri ve bağlı birimler

ç) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin  “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1 Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2 Kısmi teklife ilişkin açıklamalar

20.2.1 İhale 9 Kısımdan oluşmaktadır. Kısım bazında teklife açıktır. Kalem bazında kısmi teklife kapalıdır. Değerlendirme her bir kısım için ayrı olacak şekilde kısımların kalemlerinin toplam tutarları üzerinden yapılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

İdarece gönderilen ihale işlem dosyasının incelenmesi neticesinde, başvuruya konu ihalenin Antalya İl Sağlık Müdürlüğü tarafından kısmi teklife açık olarak gerçekleştirilen ve dokuz kısımdan oluşan “36 Aylık Sbys-Ybys Hizmeti” işi olduğu, şikâyete konu ihalenin 27.04.2021 tarihinde yapıldığı, ihalenin başvuruya konu olan 4, 5, 6, 7, 8 ve 9’uncu kısımları için 30.04.2021 tarihinde başvuru sahibi Akgün Bilgisayar Program ve Hizmetleri San. Tic. A.Ş.den aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği, anılan istekli tarafından 07.05.2021 tarihinde sunulan açıklamaların idarece uygun bulunduğu ve bu hususun 25.05.2021 tarihinde tutanak altına alındığı,

 

Diğer yandan, ihalenin 1,2 ve 3’üncü kısımlarına ilişkin olarak Kuruma yapılan itirazen şikâyet başvurusuna ilişkin olarak 02.06.2021 tarihli ve 2021/UH.I-1117 sayılı Kamu İhale Kurulu kararı ile “Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğünün yukarıda aktarılan görüş yazısı çerçevesinde, idarece, söz konusu Teknik Şartname’deki Sağlık-Net sistemine ilişkin olarak yapılan düzenlemelerin mevzuata uygun olmadığı ve söz konusu düzenlemelere ilişkin olarak başvuru sahibinin iddialarının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.”  gerekçesiyle ihalenin 1, 2 ve 3’üncü kısımlarının iptaline karar verildiği,

 

Anılan Kurul kararı sonrasında, anılan isteklinin ihalenin bahsi geçen kısımları için 09.06.2021 tarihinde yapılacak demonstrasyon için davet edildiği ve yapılan demonstrasyon sonucunda Teknik Şartname maddelerinin karşılandığı hususunun tutanağa bağlandığı, 24.06.2021 tarihinde isteklilere EKAP üzerinden bildirilen 23.06.2021 tarihli ihale komisyonu kararında, ihalenin 4, 5, 6, 7, 8 ve 9’uncu kısımlarda Akgün Bilgisayar Program ve Hizmetleri San. Tic. A.Ş.nin ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlendiği, birinci en avantajlı teklif ile ikinci en avantajlı teklif arasında fiyat farkının yüksek olduğu ve kamu yararı gerekçesiyle ikinci en avantajlı teklifin belirlenmediği, ihalenin 1, 2 ve 3’üncü kısımlarının ise bahsi geçen 02.06.2021 tarihli ve 2021/UH.I-1117 sayılı Kurul kararına istinaden iptal edilmesine karar verildiği,

 

Bahsi geçen ihale komisyonu kararından sonra, 09.07.2021 tarihinde ihale yetkilisi tarafından alındığı anlaşılan “düzeltici işlem kararı” başlıklı karar ile “İhale konusu YBYS Hizmet Alımında yer alan ihtiyacın Covid-19 pandemisinin seyri ile değişebileceğinin anlaşıldığı, SBYS-YBYS sistemlerinin birbirleri ile bağlantılı çalışması gereken yazılım sistemleri bütünü olması ve ihalede maliyet açısından büyük bir bölümünü kapsayan SBYS kısımlarının iptal edildiği ve diğer bölümüne devam edilmesi, YBYS hizmet alımının yeni bir iş olduğu ve ülkemiz genelinde kamu alımlarında çok farklı fiyatların olduğu, ilimize eş değer iller tarafından yapılan alımların daha düşük fiyatlı yapıldığı dikkate alınarak, en avantajlı teklif olabilecek firmanın itirazı göz önünde bulundurulduğunda, işin daha düşük fiyatlarla yapılabileceğinin anlaşıldığı, KİK tarafından iptal edilen SBYS kısımları ile birlikte YBYS alım ihalesinin tekrar yapılmasının faydalı olacağı, kamu zararına sebebiyet vermemek ve kaynakların verimli kullanılmasını teminen ve ihtiyaçların pandeminin seyrine göre değişiklik gösterebileceği anlaşıldığından idare olarak 36 aylık gibi uzun süreli yüklenime girmenin sakıncaları göz önünde bulundurularak ihalede 4,5,6,7,8 ve 9.kısımların iptal edilmesine karar verilmiştir.” gerekçesiyle ihalenin 4, 5,  6, 7, 8 ve 9’uncu kısımlarının ihale yetkilisince iptal edildiği anlaşılmıştır.

 

Başvuruya konu ihaleye ilişkin ihale dokümanı incelendiğinde, söz konusu ihalenin 9 kısımdan oluştuğu ve bu kısımlara ilişkin açıklamanın İdari Şartname’nin ekinde yer alan şu tablodaki gibi olduğu görülmüştür.

 

1. KISIM (1. KISIM 36 AYLIK SBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

PROJE YÖNETİCİSİ+Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %60 fazlası)

Ay

1,00

36

2

UZMAN + Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

14,00

36

3

ANALİST + Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %40 fazlası)

Ay

2,00

36

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

SBÜ AEAH SBYS HİZMETİ

ay

36

2

AADH SBYS HİZMETİ

ay

36

3

KEPEZ SBYS HİZMETİ

ay

36

4

KEMER SBYS HİZMETİ

ay

36

5

ASGARİ ÜCRETİN %50 FAZLASI ALAN RESMİ TATİL GÜNÜ ÇALIŞMASI

gün

135

2. KISIM (2. KISIM 36 AYLIK SBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

PROJE YÖNETİCİSİ+Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %60 fazlası)

Ay

1,00

29

2

UZMAN (ALKÜ)+Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

3,00

29

3

UZMAN (MANAVGAT)+Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

3,00

30

4

UZMAN+Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

5,00

36

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

ALKÜ ALANYA EAH SBYS HİZMETİ

ay

29

2

GAZİPAŞA SBYS HİZMETİ

ay

36

3

MANAVGAT DEV. SBYS HİZMETİ

ay

30

4

SERİK SBYS HİZMETİ

ay

36

5

AKSEKİ SBYS HİZMETİ

ay

36

6

GÜNDOĞMUŞ SBYS HİZMETİ

ay

36

7

ASGARİ ÜCRETİN %50 FAZLASI ALAN RESMİ TATİL GÜNÜ ÇALIŞMASI (SERİK)

gün

45

8

ASGARİ ÜCRETİN %50 FAZLASI ALAN RESMİ TATİL GÜNÜ ÇALIŞMASI (MANAVGAT)

gün

38

9

ASGARİ ÜCRETİN %50 FAZLASI ALAN RESMİ TATİL GÜNÜ ÇALIŞMASI (ALKÜ)

gün

37

3. KISIM (3. KISIM 36 AYLIK SBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

UZMAN +Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

7,00

36

2

UZMAN (KUMLUCA)+Yol Ücreti(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

2,00

30

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

DEMRE SBYS HİZMETİ

ay

36

2

ELMALI SBYS HİZMETİ

ay

36

3

FİNİKE SBYS HİZMETİ

ay

36

4

KAŞ SBYS HİZMETİ

ay

36

5

KORKUTELİ SBYS HİZMETİ

ay

36

6

KUMLUCA SBYS HİZMETİ

ay

30

7

ASGARİ ÜCRETİN %50 FAZLASI ALAN RESMİ TATİL GÜNÜ ÇALIŞMASI (KUMLUCA)

gün

38

8

ASGARİ ÜCRETİN %50 FAZLASI ALAN RESMİ TATİL GÜNÜ ÇALIŞMASI

gün

90

4. KISIM (4. KISIM AEAH (138 YATAK) YBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

AEAH (138 YATAK) YBYS HİZMETİ

ay

36

5. KISIM (5. KISIM ALANYA EAH (26 YATAK) YBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

ALANYA EAH (26 YATAK) YBYS HİZMETİ

ay

36

6. KISIM (6. KISIM KEPEZ DH (72 YATAK) YBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

KEPEZ DH (72 YATAK) YBYS HİZMETİ

ay

36

7. KISIM (7. KISIM MANAVGAT DH (17 YATAK) YBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

MANAVGAT DH (17 YATAK) YBYS HİZMETİ

ay

36

8. KISIM (8. KISIM SERİK DH (6 YATAK) YBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

SERİK DH (6 YATAK) YBYS HİZMETİ

ay

36

9. KISIM (9. KISIM FİNİKE DH (19 YATAK) YBYS HİZMETİ)

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

FİNİKE DH (19 YATAK) YBYS HİZMETİ

ay

36

 

Yukarıda yer verilen 4734 sayılı Kanun hükümlerinden,  ihale sürecinin ihale konusu alıma ilişkin ihtiyacın ortaya çıkması ile başladığı ve ihale yetkilisinin onayını müteakip sözleşmenin imzalanması ile tamamlandığı, idarelerin Kanuna göre yapılacak ihalelerde, saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu oldukları anlaşılmaktadır.

 

Diğer yandan, anılan Kanun’un 39 ve 40’ıncı maddeleri uyarınca idareye, aktarılan temel ilkelere uygun olmayan durumların tespiti gibi durumlarda, verilmiş tüm teklifleri reddederek ihaleyi iptal etme açısından takdir yetkisi tanınmaktadır. Ancak bu takdir yetkisi mutlak ve sınırsız bir yetki niteliğinde olmadığından, takdir yetkisinin anayasal ilkeler çerçevesinde, eşitlik ilkesine uygun şekilde, kamu yararı gözetilerek kullanılması, tesis edilen işlemin gerekçesinin açıkça ortaya konulması ve somut olaya ilişkin öğelerin esas alınarak mevzuata uygun şekilde hareket edilmesi gerekmektedir.

 

İdarenin iptal gerekçelerine bakıldığında, söz konusu gerekçelerin 3 başlık altında toplanabileceği anlaşılmış olup, söz konusu gerekçelere ilişkin olarak yapılan incelemede ulaşılan tespitlere aşağıda yer verilmiştir.

 

a) İdarenin “İhale konusu YBYS Hizmet Alımında yer alan ihtiyacın Covid-19 pandemisinin seyri ile değişebileceğinin anlaşıldığı, kamu zararına sebebiyet vermemek ve kaynakların verimli kullanılmasını teminen ve ihtiyaçların pandeminin seyrine göre değişiklik gösterebileceği anlaşıldığından idare olarak 36 aylık gibi uzun süreli yüklenime girmenin sakıncaları göz önünde bulundurulduğu” gerekçesine ilişkin olarak yapılan incelemede;

 

Ülkemizde Covid 19 pandemi koşullarının, başvuruya konu ihalenin ilan tarihi olan 10.03.2021 tarihinde halihazırda mevcut olduğu, idarece ihtiyaçların bu süreçte değişebileceği belirtilmekle birlikte, somut olarak pandemi sürecinde idarenin ihtiyaçlarının hangi açıdan değişiklik gösterileceğinin ortaya konulmadığı anlaşıldığından,  mevcut durumda iptal gerekçesi olarak değerlendirilemeyeceği sonucuna ulaşılmıştır.

 

b) İdarenin “SBYS-YBYS sistemlerinin birbirleri ile bağlantılı çalışması gereken yazılım sistemleri bütünü olması ve ihalede maliyet açısından büyük bir bölümünü kapsayan SBYS kısımlarının iptal edildiği ve diğer bölümüne devam edilmesi, KİK tarafından iptal edilen SBYS kısımları ile birlikte YBYS alım ihalesinin tekrar yapılmasının faydalı olacağı” gerekçesine ilişkin olarak yapılan incelemede;

 

Söz konusu iptal gerekçesinde SBYS (Sağlık Bilgi Yönetim Sistemi) ve YBBYS (Yoğun Bakım Bilgi Yönetimi Sistemi)’nin bir bütün olduğu belirtilmekle birlikte, ihale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde; ihale konusu işin “36 Aylık Sbys-Ybys Hizmeti” olduğu, ihalenin 1,2 ve 3’üncü kısımlarının SBYS hizmetine, 4,5,6,7,8 ve 9’uncu kısımlarının ise YBBYS hizmetine ilişkin olduğu, bu çerçevede, söz konusu iki sisteme ilişkin olarak farklı kısımlarda ihaleye çıkıldığı ve ihalenin kısmi teklife açık olarak gerçekleştirildiği anlaşılmış olup, idarece bahsi geçen iptal gerekçesinde, ihalenin farklı kısımlarına konu söz konusu iki hizmetin hangi yönlerden bir bütün olduğu hususunun açıkça belirtilmediği, diğer yandan, ihalenin SBYS hizmetine konu 1,2 ve 3’üncü kısımlarının daha önceden iptal edilmiş olmasının, ihalenin diğer kısımlarının da mutlaka iptal edilmesi gerektiği sonucunu doğurmayacağı, ihalenin her bir kısmının kendi içerisinde, başka bir deyişle; ilgili kısımlara ilişkin yaklaşık maliyet, teklif bedelleri, ihale konusu edilen ihtiyaç gibi hususlar dikkate alınarak değerlendirilmesi gerektiği, diğer yandan, ihalenin daha önce iptal edilen kısımları ile YBBYS hizmetine konu 4,5,6,7,8 ve 9’uncu kısımların ihalesinin, tekrar birlikte yapılması gerektiğine ilişkin olarak sadece “faydalı olacağı” ifadesine yer verildiği, mutlak bir gerekliliğin ortaya konulmadığı anlaşıldığından, söz konusu iptal gerekçesinin somut dayanaktan uzak olduğu sonucuna varılmıştır.

 

c) İdarenin “YBYS hizmet alımının yeni bir iş olduğu ve ülkemiz genelinde kamu alımlarında çok farklı fiyatların olduğu, ilimize eş değer iller tarafından yapılan alımların daha düşük fiyatlı yapıldığı dikkate alınarak, en avantajlı teklif olabilecek firmanın itirazı göz önünde bulundurulduğunda, işin daha düşük fiyatlarla yapılabileceğinin anlaşıldığı” gerekçesine ilişkin olarak yapılan incelemede;

 

  İdarece bahsi geçen iptal gerekçesinde, YBYS hizmetine ilişkin olarak başka eş değer illerde yapılan alımlarda daha düşük fiyatların oluştuğunun belirtildiği, ancak, her bir ihale kapsamındaki ihtiyaçlar/şartlar farklı olduğu gibi yaklaşık maliyetin farklı yöntemlerle belirlenmesinin de mümkün olduğu, diğer yandan, idarece en avantajlı olabilecek firmanın itirazı da göz önünde bulundurulduğunda işin daha düşük fiyatlarla yapılabileceği hususuna yer verildiği, ancak, hangi hususlar esas alınarak söz konusu tespite ulaşıldığının açıkça belirtilmediği anlaşılmış olup, söz konusu gerekçenin de mevcut durumda iptal gerekçesi olarak değerlendirilemeyeceği sonucuna ulaşılmıştır.

 

İdarenin söz konusu iptal gerekçelerine ilişkin olarak yukarıda yer verilen tespitler ve mevzuat hükümleri bir arada değerlendirildiğinde, idarece belirlenen iptal gerekçelerinin somut dayanaktan yoksun olduğu ve ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkesi ile bağdaşan haklı bir gerekçe niteliğinde olmadığı anlaşıldığından, idarenin ihalenin şikâyete konu kısımlara ilişkin söz konusu iptal gerekçelerinin yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Öte yandan, başvuru sahibi tarafından 23.060,00 TL başvuru bedelinin Kurum hesabına yatırıldığı anlaşılmıştır. Ancak, başvuru sahibi tarafından ihalenin 4, 5, 6, 7, 8 ve 9’uncu kısımları itirazen şikâyet konusu edilmektedir. Dolayısıyla söz konusu kısmın yaklaşık maliyeti için 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 2 numaralı bendi gereğince öngörülen başvuru bedelinin 15.373,00 TL olduğu dikkate alındığında, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında yer alan “…Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması uyarınca, fazla yatırılan 7.687,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

1) İdarenin ihalenin 4, 5, 6, 7, 8 ve 9’uncu kısımlarının iptali kararının iptaline,

 

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz