Toplantı No 2021/036
Gündem No 23
Karar Tarihi 02.09.2021
Karar No 2021/UH.I-1617

BAŞVURU SAHİBİ:

A G Gıda Akaryakıt Turizm İnş. Hiz. İşletmeleri Nak. Tic. Ltd. Şti. – Emineller Toplu Yemek Toplu Tem. Gıda Tur. İnş. Med. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Emirhan Gıda İnş. Taah. Tem. Hizm. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Denizli İl Sağlık Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/66376 İhale Kayıt Numaralı “Denizli İl Sağlık Müdürlüğüne Bağlı Sağlık Tesislerine Ait 24 Aylık 4 (Dört) Kısım Malzemeli Yemek Hizmet Alımı” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Denizli İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 30.03.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Denizli İl Sağlık Müdürlüğüne Bağlı Sağlık Tesislerine Ait 24 Aylık 4 (Dört) Kısım Malzemeli Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak A G Gıda Akaryakıt Turizm İnş. Hiz. İşletmeleri Nak. Tic. Ltd. Şti. – Emineller Toplu Yemek Toplu Tem. Gıda Tur. İnş. Med. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Emirhan Gıda İnş. Taah. Tem. Hizm. San.  İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın 19.08.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 19.08.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.08.2021 tarih ve 38685 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.08.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1384 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, 16.08.2021 tarihinde sözleşme imzalamaya davet edildikleri ancak daha önce idareye yapılan bir şikayet başvurusu üzerine alınan itirazen şikayet başvurusunun reddi yönündeki Kurul kararının Ankara 17. İdare Mahkemesi tarafından bozulduğu ve ihalenin iptal edildiği belirtilerek, ihalenin iptal edilmesi nedeniyle sözleşmeye davet yazısının da iptal edilmesi gerektiği aksi halde firmalarının ciddi manada zarar göreceği iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde, “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.

İdareye şikayet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikayet başvurusunda bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmadan veya itirazen şikayet başvurusunda bulunulması halinde ise Kurum tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.” hükmü yer almaktadır.

Anılan Kanun’un “Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde, İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir.

İdareler hukuki durumda değişiklik yaratan Kurul kararlarının gerektirdiği işlemleri ivedilikle yerine getirmek zorundadır.” hükmüne yer verilmiştir.

Aynı Kanun’un “Yargısal inceleme” başlıklı 57’ni maddesinde, “Şikâyetler ile ilgili Kurum tarafından verilen nihai kararlar Türkiye Cumhuriyeti Mahkemelerinde dava konusu edilebilir ve bu davalar öncelikle görülür.” şeklinde hüküm yer almaktadır.

Yine anılan Kanun’un “Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde, İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir….

İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren; 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.” hükmüne; “Sözleşmeye davet” başlıklı 42’nci maddesinde, 41 inci maddede belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir…” hükmüne yer verilmiştir.

 

Başvuru konusu ihaleye ASE Kurumsal Gıda ve Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 07.05.2021 tarihli ve 2021/UH.I-939 sayılı karar ile “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.

 

Anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle, ASE Kurumsal Gıda ve Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi tarafından açılan davada, Ankara 17. İdare Mahkemesinin 04.08.2021 tarihli ve E: 2021/1080, K: 2021/1083 sayılı kararı ile “dava konusu işlemin iptali”ne karar verilmiştir.

 

Anılan Mahkeme kararı üzerine Kurulca 25.08.2021 tarih ve 2021/MK-378 sayılı karar ile, “1- Kamu İhale Kurulunun 07.05.2021 tarihli ve 2021/UH.I-939 sayılı kararının iptaline,

2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline” karar verilmiştir.

 

Bu arada, idarece 16.08.2021 tarihinde başvuru sahibine EKAP üzerinden sözleşmeye davet yazısı gönderilmiştir. Bu davet yazısı üzerine başvuru sahibince 18.08.2021 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulunulmuştur. Bu şikayet başvurusu 19.08.2021 tarihinde idarece reddedilmiş ancak daha sonra 24.08.2021 tarihinde EKAP üzerinden başvuru sahibine gönderilen E-75663236-949 sayılı yazı ile sözleşmeye davet yazısının iptal edildiği bildirilmiştir. Anılan iptal yazısında “Kamu İhale Kanunu İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik Karar gereklerinin yerine getirilmesi başlıklı 13. Maddesi 2 nolu “(2) İdareye şikayet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikayet başvurusunda bulunulmadığına ilişkin Kurumun internet sayfasından sorgulama yapılmadan, Kuruma itirazen şikayet başvurusu yapılan hallerde ise itirazen şikayet başvurusu nihai kararla sonuçlandırılmadan sözleşme imzalanamaz.” hükmü gereğince bahse konu sözleşmeye davet iptal edilmiştir.” hususlarına yer verilmiştir.

 

Yukarıda alıntılanan mevzuat düzenlemelerinden, 4734 sayılı Kanun’un 41’inci maddesinde belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususunun bildirilmesi zorunlu olduğu ancak, idareye herhangi bir şikayet başvurusu yapıldı ise, idarelerce bu başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikayet başvurusunda bulunulup bulunulmadığı kontrol edilmeden ve eğer Kuruma itirazen şikayet başvurusu yapıldı ise itirazen şikayet başvurusu nihai kararla sonuçlandırılmadan sözleşmenin imzalanmaması gerektiği anlaşılmaktadır.  

 

İdarece sözleşmeye davet yazısının gönderildiği tarih itibariyle, yukarıda anılan mevzuat düzenlemelerinde belirtilen başvuru süreleri sona erdiğinden ve Kurulun 07.05.2021 tarihli ve 2021/UH.I-939 sayılı kararının iptaline ilişkin Ankara 17. İdare Mahkemesi’nin iptal kararı üzerine alınan Kurul kararının idareye henüz tebliğ edilmemesi nedeniyle idarenin bu kararlara hukuken vakıf olması beklenemeyeceğinden, başvuru sahibine sözleşmeye davet yazısı gönderilmesinde mevzuata aykırılık bulunmamakla birlikte davet yazısının tebliği üzerine idareye şikayet başvurusunda bulunulduğundan ve idarece başvuru sürelerinin sona ermesi beklenilmeden sözleşme imzalanması mümkün olmadığından bahisle sözleşmeye davet yazısının iptal edildiği görüldüğünden ve iptal kararı sonrasında hukuk aleminde var olmayan bir karara karşı itirazen şikayet başvurusu yapıldığı neticesi doğduğundan başvurunun reddedilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz