Toplantı No 2025/010
Gündem No 31
Karar Tarihi 05.03.2025
Karar No 2025/UH.II-663

BAŞVURU SAHİBİ:

Bircan Tem. ve Yem. Hizm. Tur. İnş. Nak. Hayv. Gıda San. Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1675759 İhale Kayıt Numaralı “28 Nisan 2025  – 24 Nisan 2026 Tarihleri Arası 800000 Öğün Aydın Merkez ve İlçe Birimler Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı İhalesi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi tarafından 06.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “28 Nisan 2025  – 24 Nisan 2026 Tarihleri Arası 800000 Öğün Aydın Merkez ve İlçe Birimler Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı İhalesi” ihalesine ilişkin olarak Bircan Tem. ve Yem. Hizm. Tur. İnş. Nak. Hayv. Gıda San. Tic. Ltd. Şti nin 30.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 31.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.02.2025 tarih ve 177882 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2025/355 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale komisyonu kararında tekliflerinin birim fiyat teklif cetvelinde yer alan işçilik kaleminin ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak birim fiyat teklif cetvelinde işçilik iş kalemleri için toplam 15.326.068,20 TL tutarında teklif sunulduğu, bu tutarla da toplam işçilik maliyetinin ilgili mevzuatına göre hesaplanan ve teklif edilmesi gereken sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin fazlasıyla karşılandığı,

 

İhale konusu işin yaklaşık maliyetinin 81.955.102,82 TL, tekliflerinin 66.846.068,20 TL, ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin ise 100.932.172,40 TL olduğu, dolayısıyla kendi tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılarak ihalenin yaklaşık maliyetin üzerinde teklif veren istekli üzerinde bırakılmasının kamu zararına sebebiyet vereceği iddialarına yer verilmiştir.

 

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu ihale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin ‘‘Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesi’’ başlıklı 16’ncı maddesinde ‘‘ … Yaklaşık maliyetin üzerindeki tekliflerin kabul edilip edilemeyeceği hususunda tereddütler olduğu anlaşılmaktadır. İhale komisyonu;

a) Yaklaşık maliyet hesaplanırken değerlendirilmeyen her hangi bir husus olup olmadığını,

b) Yaklaşık maliyet güncellenerek tespit edilmişse, güncellemenin doğru yapılıp yapılmadığını,

c) Verilen teklif fiyatlarının piyasa rayiç fiyatlarını yansıtıp yansıtmadığını,

Sorgulayarak verilen teklifleri yaklaşık maliyete göre mukayese eder ve bütçe ödeneklerini de göz önünde bulundurarak, teklif fiyatlarını uygun bulması halinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifi ve varsa ikinci teklifi belirlemek veya verilen teklif fiyatlarını uygun bulmaması halinde ihalenin iptaline karar vermek hususunda takdir yetkisine sahiptir.

16.3.2. Yaklaşık maliyetin üzerinde olmakla birlikte teklifin kabul edilebilir nitelikte görülmesi halinde idarenin ek ödeneğinin bulunması veya ilgili mali mevzuatı gereği ödenek aktarımının mümkün olması durumlarında teklifler kamu yararı ve hizmet gerekleri de dikkate alınarak kabul edilebilir. Bu durumda sorumluluk idareye aittir.’’ açıklaması,

 

Anılan Tebliğ’in “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır. …” açıklaması,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 28 nisan 2025 – 24 nisan 2026 tarihleri arası 800.000 öğün aydın merkez ve ilçe birimler öğrenci ve personel için malzemeli yemek hazırlama, dağıtım ve sonrası hizmetleri alımı ihalesi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı: 800.000 Öğün

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Teknik Şartnamenin birinci maddesinde belirtilen öğrenci ve personel yemekhaneleridir.’’ düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde ‘‘25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dâhildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri isteklilerce teklif edilecek fiyata dâhil olacaktır. İhale karar pulu, KİK payı, sözleşme damga vergisi, teklif edilecek fiyata dâhildir.

Yemeğin hazırlanmasına ilişkin gıda malzemeleri, pişirilmesine, ısıtılmasına, dağıtılmasına, taşınmasına, temizliğe yönelik tüm giderler; yüklenici çalışanlarının ücretleri ve SGK primleri, işveren SGK primleri, ayni yemek ve yol ücretleri, İdarenin demirbaş donanımlı yemekhane kullanım bedeli, elektrik, su, lpg/doğalgaz giderleri; numune analiz giderleri; ana girdilerin tümü, yardımcı giderlerin tümü; teknik şartnamede belirtilen giderler teklif fiyata dahildir.

-Temel ve Ücret Diğer Ücretler ( prim, ikramiye, çocuk yardımı, işyeri uygulaması haline gelen yardımlar vb. )

-Fazla mesai

-Hafta Tatili Ücreti

-Ulusal Bayram ve Genel Tatil Ücreti

-Yıllık İzin Ücreti

-Kıdem Tazminatı

-İhbar Tazminatı

-İş Kazası/Meslek Hastalığı sebebiyle Tazminat

-Sendikal Tazminat

-Kötü Niyet Tazminatı

-İşe iade davası kaynaklı işe başlatmama Tazminatı

-İşe İade Davası Kaynaklı Boşta Geçen Sürelere İlişkin Ücret

Bu sözleşme kapsamında istihdam edilecek işçilerin alacakları teklif fiyata dahil olup, yükleniciye ait olacaktır.

Yukarıda bahsi geçen alacaklar ile ilgili idarenin sorumluluğuna gidilemez.

Bunların tümü

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

%2,25’’ düzenlemesi,

 

Teknik Şartname’nin “İşin Konusu” başlıklı maddesinde “Aydın Adnan Menderes Üniversitesinin Aydın merkez birimlerindeki öğrenci ve personeline verilecek malzemeli yemeğinin Üniversitemiz merkez mutfağında hazırlanarak şartnamede belirtilen yemekhanelerine taşımalı dağıtılması ile sonrası temizlik hizmetlerini kapsamaktadır.” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “Personel” başlıklı 3’üncü maddesinde “1- Yüklenici mutfak ve yemekhanelerde; merkez ve ilçe birimler için yemek pişirilmesi, personel ve öğrenci yemekhanelerine yemeğin taşınması, dağıtımın yapılması, dağıtım sonrası bulaşık ve temizlik işlemlerinin gerçekleştirilmesi için aşağıda verilen sayı ve nitelikte personelle hizmeti verecektir. İdare tarafından yeni yemek servis alanı açılması durumda yüklenici gerekli tedbirleri almak zorundadır. Her ne sebeple olursa olsun personelin işten çıkarılmasında İdarenin herhangi bir yükümlülüğü yoktur.

Sorumlu Yönetici: 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunun Ek-1 Belgesinde belirtilen Gıda Üreten İşyerlerine ait (Hazır Yemek, Tabldot Yemek ve Meze Üreten İşyerleri) meslek unvanlarından olacaktır.

Aydın Merkez ve İlçe Birimlerde Yüklenicinin Çalıştıracağı Personel Sayısı ve Nitelikleri

Sıra No

Görevi ve Niteliği

Eğitim-Öğretim Döneminde

(28 Nisan 2025-            30 Haziran 2025)

(01 Ekim 2025-24 Nisan 2026)

Yaz Döneminde

(1 Temmuz 2025- 30 Eylül 2025)

 

Sayı

Çalışma Yeri ve Zamanları

Sayı

Çalışma Yeri ve Zamanları

1

Sorumlu Yönetici

1

Aydın merkezde10 personel günde tam süreli çalışma.

1

Aydın merkezde 6 personel günde tam süreli çalışma.

2

Aşçı

2

1

3

Aşçı yardımcısı

3

1

4

Şoför

4

2

5

Dağıtım ve temizlik personel

50

Aydın Merkez 20, İsabeyli kampüsünde 3, Nazilli Sümer Kampüsü 2 personel günde tam süreli;

diğer ilçe birimlerde 25 personel günde kısmi süreli çalışma.

15

Aydın merkezde 8 personel günde tam süreli;

diğer ilçe birimlerde 6 personel günde kısmi süreli çalışma.

 

Toplam

   60

 

20

 

 Akademik takvimde değişiklik olması halinde ise akademik takvim esas alınarak belirlenecek eğitim öğretim dönemi.

Aydın merkez ve ilçe birimlerimizde istenen çalışma, iş günlerinde (Pazartesi-Cuma günleri arası) Tam Süreli Çalışma günde 9 saat, Kısmi Süreli Çalışma günde 5 saattir. Yukarıda verilen personel sayıları yemeğin hazırlanması, pişirilmesi, servisin yapılması, dağıtılması ve sonrası temizlik yapılması sırasında olması gereken mevcut personel sayısıdır. Personellerin brüt asgari ücret üzerinden çalışması öngörülmüştür. Yüklenici tarafından 4857 sayılı İş Kanununun 30.maddesi gereğince çalıştırılacak 2 engelli işçi dağıtım ve temizlik personeli olarak Aydın merkez içerisinde yukarıdaki sayılara dahildir. İşçi takibi ve işçilik ödemeleri İdarenin yemek hizmeti otomasyon sistemi kontrolü ile sağlanacaktır. …” düzenlemesi yer almakta olup,

 

Birim fiyat teklif cetvelinin aşağıda yer aldığı şekilde düzenlendiği görülmüştür.

A

B

Sıra No

 

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

 

        Miktarı

Teklif Edilen       Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel 28-30 Nisan 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

33

3

 

 

2

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Nisan 2025 – Kısmî süreli çalışma (3 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

2

 

 

3

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Nisan 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

2

3

 

 

4

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Mayıs 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

5

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Mayıs 2025 – Kısmî süreli çalışma (20 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

13

 

 

6

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Mayıs 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

7

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Haziran 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

8

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Haziran 2025 – Kısmî süreli çalışma (19 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

13

 

 

9

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Haziran 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

10

Yaz dönemi çalışacak personel Temmuz 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

14

1

 

 

11

Yaz dönemi çalışacak personel Temmuz 2025 – Kısmî süreli çalışma (22 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

6

15

 

 

12

Yaz dönemi çalışacak personel Ağustos 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

14

1

 

 

13

Yaz dönemi çalışacak personel Ağustos2025 – Kısmî süreli çalışma (21 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

6

14

 

 

14

Yaz dönemi çalışacak personel Eylül 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

14

1

 

 

15

Yaz dönemi çalışacak personel Eylül 2025 – Kısmî süreli çalışma (22 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

6

15

 

 

16

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Ekim 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

17

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Ekim 2025 – Kısmî süreli çalışma (22 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

15

 

 

18

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Ekim 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

19

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Kasım 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

20

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Kasım 2025 – Kısmî süreli çalışma (20 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

13

 

 

21

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Kasım 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

22

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Aralık 2025 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

23

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Aralık 2025 – Kısmî süreli çalışma (23 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

15

 

 

24

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Aralık 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

25

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Ocak 2026 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

26

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Ocak 2026- Kısmî süreli çalışma (21 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

14

 

 

27

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Ocak 2026 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

28

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Şubat 2026 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

29

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Şubat 2026- Kısmî süreli çalışma (20 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

13

 

 

30

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Şubat 2026 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

31

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Mart 2026 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

33

1

 

 

32

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Mart 2026- Kısmî süreli çalışma (20 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

14

 

 

33

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Mart 2026 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Ay

2

1

 

 

34

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel 1-24 Nisan 2026 – Tam süreli çalışma Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

33

24

 

 

35

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel 1-24 Nisan 2026- Kısmî süreli çalışma (17 Gün * 5 Saat karşılığı gün) Brüt Asgari ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

25

11

 

 

36

Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel 1-24 Nisan 2026 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)

Gün

2

24

 

 

                                                                                              I. Ara Toplam (K.D.V Hariç)

 

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

28 Nisan 2025 – 24 Nisan 2026 Tarihleri Arasi 800.000 Öğün Aydin Merkez ve İlçe Birimler Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli Yemek Hazirlama, Dağitim ve Sonrasi Hizmetleri Alimi

öğün

800.000

 

 

                                                                                           II.  Ara Toplam (K.D.V. Hariç)

 

Toplam Tutar  (K.D.V Hariç)

 

 

Yukarıda aktarılan mevzuat hüküm ve açıklamaları ile doküman düzenlemelerinden, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin tekliflerinin, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağı, İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil giderler” başlıklı 25’inci maddesinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderlerinin sayıldığı, işin başlama tarihinden bitimine kadar her ay için belirli sayıda işçi ve engelli işçi çalıştırılacağı ve birim fiyat teklif cetvelinde her ay çalışacak farklı sayıda işçi ve engelli işçi için ayrı ayrı satır açıldığı, ihale dokümanı ve birim fiyat teklif cetveline göre bütün işçilikler için brüt asgari ücret üzerinden ödeme yapılacağı anlaşılmıştır.

 

Ayrıca, sözleşme giderlerinin hesaplanmasında 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun “Akitlerle ilgili kâğıtlar” başlıklı bölümünde “A. Belli parayı ihtiva eden kâğıtlar: 1. Mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler” için sözleşme bedelinin binde 9,48 oranında damga vergisi alınacağı, “II. Kararlar ve mazbatalar” başlıklı bölümünde “2. İhale Kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale kararları” için sözleşme bedelinin binde 5,69 oranında karar pulu ücreti alınacağı ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu gereğince ödenmesi gereken Kamu İhale Kurumu payı oranının %0,05 olduğu hüküm altına alınmıştır.

 

Bu çerçevede ilgili mevzuat uyarınca, başvuru konusu ihale açısından sözleşme damga vergisi, sözleşme karar pulu ücreti ve Kamu İhale Kurumu payı olmak üzere isteklilerin teklif fiyatının % 1,567’sine tekabül eden tutarda sözleşme giderlerinin hesaplanması gerektiği anlaşılmıştır.

 

Aydın Adnan Menderes Üniversitesi tarafından 06.01.2025 tarihinde yapılan “28 Nisan 2025  – 24 Nisan 2026 Tarihleri Arası 800.000 Öğün Aydın Merkez ve İlçe Birimler Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı İhalesi” ihalesine 10 istekli tarafından teklif sunulduğu, ihale komisyonunca yapılan değerlendirmeler neticesinde başvuru sahibi Bircan Tem. ve Yem. Hizm. Tur. İnş. Nak. Hayv. Gıda San. Tic. Ltd. Şti.nin teklifi asgari işçilik maliyetinin altında olduğu gerekçesiyle, 7 isteklinin teklifinin ise çeşitli gerekçelerle değerlendirme dışı bırakıldığı, 24.01.2025 onay tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Lezzet Sof. Yem. San. ve Tic. AŞ. üzerinde bırakıldığı, Özata Gıda Soğ. Hava Tes. Sos. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

 

İhale konusu iş kapsamında işin başlama tarihinden bitimine kadar her ay için brüt asgari ücret üzerinden belirli sayıda işçi ve engelli işçi çalıştırılacağı ve birim fiyat teklif cetvelinde her ay çalışacak farklı sayıda işçi ve engelli işçi için ayrı ayrı olmak üzere toplamda 36 satır açıldığı görülmüştür.

 

KİK işçilik hesaplama modülü üzerinden gerçekleştirilen hesaplamada, 1 işçinin asgari işçilik maliyetinin aylık 31.921,75 TL, günlük asgari işçilik maliyetinin 1.064,05 TL, 1 engelli işçinin ise asgari işçilik maliyetinin aylık 26.590,62 TL, günlük asgari işçilik maliyetinin 886,35 TL olduğu tespit edilmiştir.

Söz konusu tutarlara ilgili mevzuat uyarınca, damga vergisi, sözleşme karar pulu ve Kamu İhale Kurumu payı giderlerinden oluşan ve birim fiyatın %1,567’sine tekabül eden sözleşme giderlerinin eklenmesi sonucunda 1 işçi için aylık 32.421,96 TL günlük 1.080,73 TL, 1 engelli işçi için aylık 27.007,29 TL günlük ise 900,24 TL tutarlarına ulaşıldığı işçilik maliyeti için açılan satırda teklif edilmesi gereken asgari işçilik birim fiyatlarının bu tutarın altında olmaması gerektiği tespit edilmiştir.

 

Yapılan incelemede, başvuru sahibi Bircan Tem. ve Yem. Hizm. Tur. İnş. Nak. Hayv. Gıda San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan birim fiyat teklif cetvelinde yer alan işçiliğe ilişkin 35 kalemde ilgili mevzuatına göre hesaplanan sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin üzerinde teklif verildiği, ancak birim fiyat teklif cetvelinde yer alan ‘‘Eğitim Öğretim dönemi çalışacak personel Aralık 2025 – Tam süreli çalışma (Engelli İşçi) Brüt Asgari Ücret(Brüt asgari ücret)’’ için 24.654,24 TL teklif edildiği, KİK işçilik modülü üzerinden yapılan hesaplamada anılan işçilik kalemi için asgari işçilik maliyetinin ilgili mevzuat uyarınca eklenen giderleri ile birlikte aylık 27.007,29 TL olduğu, dolayısıyla başvuru sahibi istekli tarafından bahse konu satırda asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunulduğu anlaşıldığından anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

 

Ayrıca, başvuru sahibinin iddiasında zikrettiği “birim fiyat teklif cetvelinde işçilik iş kalemleri için toplam 15.326.068,20 TL tutarında teklif sunulduğu, bu tutarla da toplam işçilik maliyetinin ilgili mevzuatına göre hesaplanan ve teklif edilmesi gereken sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin fazlasıyla karşılandığı” iddiasına ilişkin yapılan incelemede, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağının açıklandığı, dolayısıyla işçilik maliyetine ilişkin toplam tutar asgari işçilik maliyetini karşılasa dahi Kamu İhale Genel Tebliği’ne göre işçilik maliyetine yönelik satır bazında da asgari işçilik maliyetinin altında fiyat öngörülemeyeceği anlaşıldığından başvuru sahibi isteklinin bahse konu iddiasının da yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Diğer taraftan, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16’ncı maddesinde ihale komisyonunun, yaklaşık maliyet hesaplanırken değerlendirilmeyen herhangi bir husus olup olmadığını, yaklaşık maliyet güncellenerek tespit edilmişse, güncellemenin doğru yapılıp yapılmadığını, verilen teklif fiyatlarının piyasa rayiç fiyatlarını yansıtıp yansıtmadığını sorgulayarak verilen teklifleri yaklaşık maliyete göre mukayese edeceği ve bütçe ödeneklerini de göz önünde bulundurarak, teklif fiyatlarını uygun bulması halinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifi ve varsa ikinci teklifi belirlemek veya verilen teklif fiyatlarını uygun bulmaması halinde ihalenin iptaline karar vermek hususunda takdir yetkisine sahip olduğu, yaklaşık maliyetin üzerinde olmakla birlikte teklifin kabul edilebilir nitelikte görülmesi halinde idarenin ek ödeneğinin bulunması veya ilgili mali mevzuatı gereği ödenek aktarımının mümkün olması durumlarında tekliflerin kamu yararı ve hizmet gerekleri de dikkate alınarak kabul edilebileceği, bu durumda sorumluluğun idareye ait olduğu, idare tarafından da Kanun’da yer alan temel ilkeler ve Tebliğ’in anılan maddesi göz önünde bulundurularak değerlendirilme yapılacağı anlaşılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

 

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

 

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.