oplantı No | : 2025/011 | |||||
Gündem No | : 31 | |||||
Karar Tarihi | : 12.03.2025 | |||||
Karar No | : 2025/MK-27 | |||||
BAŞVURU SAHİBİ: Temaş Gıda San. Ve Tic. A.Ş. |
||||||
İHALEYİ YAPAN İDARE: Ordu İl Sağlık Müdürlüğü |
||||||
BAŞVURUYA KONU İHALE: 2024/1312176 İhale Kayıt Numaralı “Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesisleri İçin 24 Ay Süreli Malzemeli Yemek Hizmeti Alımı” İhalesi |
||||||
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME: |
||||||
KARAR: | ||||||
Ordu İl Sağlık Müdürlüğü tarafından yapılan 2024/1312176 ihale kayıt numaralı “Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesisleri İçin 24 Ay Süreli Malzemeli Yemek Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Temaş Gıda San. ve Tic. A.Ş. itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 02.01.2025 tarihli ve 2025/UH.I-79 sayılı karar ile “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.
Davacı Temaş Gıda San. ve Tic. A.Ş. tarafından anılan Kurul kararının iptali istemiyle açılan davada, Ankara 12. İdare Mahkemesinin 26.02.2025 tarih ve E:2025/99, K:2025/330 sayılı kararında “… EKAP üzerinde yaşanan teknik sorun sebebiyle ilk önce 03/12/2024 günü saat 10:30 olarak açıklanan ihalenin “04/12/2024 tarihi, saat 12:00”ye ertelenmesinden sonra, yeniden belirlenen ihale günü ve saatinde yine EKAP üzerinden yaşanan teknik soruna rağmen idarenin söz konusu ihaleyi yeniden ertelemesinin gerekçelerinin ortaya konulmadığı, “04/12/2024 tarihi, saat 12:00″da yapılan ihalede idarece açılan teklifler ve açıklanan yaklaşık maliyet bilgilerinin ihale gününün mesai saatleri içerisinde isteklilere açıklanması gerekirken bu bilgilerin ertesi gün (05/12/2024) saat 16:09’da açıklandığı, tekliflerin açıldığı 04/12/2024 tarihi, saat 12:00’dan itibaren idarece gün içerisinde sonlandırılması gereken 1. oturumun ertesi gün (05/12/2024) saat 16:10 sıralarında sonlandırıldığı, söz konusu süreçte ise isteklilere EKAP sistemindeki sorun ve açıklanamayan teklif ve yaklaşık maliyet bilgileriyle ilgili olarak herhangi bir bilgi paylaşımı yapılmadığı, bu hususlarda tutanak tutularak ilgililere bilgilendirme yapılmadığı, yaşanan bu sürece ilişkin sorun bilgilendirmesinin ihale gün ve saatinin üzerinden yaklaşık 28 saat geçtikten ve ancak sorun çözüldükten sonra paylaşıldığı, dolayısıyla idarenin saydam ve şeffaf bir ihale süreci işletmemesi sebebiyle isteklilerin ihaleye olan güvenirliğini sarstığı, dolayısıyla mevzuata uygun şekilde sürdürülmeyen dava konusu ihalenin saydamlık ve güvenirlik ilkelerine aykırı olarak teşekkül ettirildiği sonucuna ulaşıldığından, davacı şirketin yapmış olduğu itirazen şikâyet başvurusunun reddine yönelik dava konusu 02/01/2025 tarih ve 2025/UH.I-79 sayılı Kamu İhale Kurulu kararında hukuka uygunluk bulunmadığı kanaatine ulaşılmıştır.” gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.
Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir. Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.
Ankara 12. İdare Mahkemesinin 26.02.2025 tarih ve E:2025/99, K:2025/330 sayılı kararı neticesinde isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 157.733,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1- Kamu İhale Kurulunun 02.01.2025 tarihli ve 2025/UH.I-79 sayılı kararının iptaline,
2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,
3- Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,
|
Ana Sayfa MAHKEME KARARLARI EKAP sistemindeki sorun nedeniyle açıklanamayan teklif ve yaklaşık maliyet bilgileri ihalenin...