BAŞVURU SAHİBİ:
Efe-1 Temizlik Kırtasiye Gıda İnş. Tic. Ltd. Şti.,
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/149374 İhale Kayıt Numaralı “Temizlik Malzemesi Alımı” İhalesi
KURUMCA YAPILAN İNCELEME:
Ankara İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 06.05.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Temizlik Malzemesi Alımı” ihalesine ilişkin olarakEfe-1 Temizlik Kırtasiye Gıda İnş. Tic. Ltd. Şti. tarafından 22.07.2019 tarih ve 29750 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 22.07.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2019/742 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; sözleşmeye davet yazılarının itiraz süreci olduğundan bahisle iptal edildiği, akabinde ihalenin kamu zararı oluştuğu gerekçesiyle iptal edildiği, ihaleye ilişkin olarak süresi içerisinde bir şikayet başvurusu yapılmış olamayacağı, dolayısıyla sözleşmeye davet yazısının iptal edilmesinin dayanaksız olduğu, herhangi bir itiraz sürecinin yer almadığı ve kamu zararından bahsetmenin mümkün olmadığı, 2400 paketin hiçbir şekilde 20000 olarak yazılamayacağı, temizlik bezinin raf ömrünün uzun olduğu ve stoklama maliyetinin az olduğu, aynı zamanda sürekli olarak tüketimine ihtiyaç duyulan bir madde olduğu, alımın tekrarının ne kadar zaman süreceğinin belirsiz olduğu, kamu hizmetinin görülmesinde aksaklıklara neden olabileceği, bundan kaynaklanacak zararların telafisinin mümkün olmayacağı, iptal kararının somut bir gerekçeye dayanmadığı, idarenin iptal işlemi nedeniyle vermiş oldukları siparişler nedeniyle zarara uğrayacakları iddialarına yer verilmiştir.
İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.…” hükmü,
Aynı Kanunu’nun “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü,
“İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “37 ve 38 inci maddelere göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.
…
İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.…” hükmü yer almaktadır.
Bahse konu ihalede 29.05.2019 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin Efe-1 Temizlik Kırtasiye Gıda İnş. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, akabinde Latin Kurumsal Hizm. İnş. Oto San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından 31.05.2019 tarihinde 1, 9, 10, 20, 28, 30 ve 32’nci kalemlere ilişkin olarak idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu, 20.06.2019 tarihinde idare tarafından başvuru konusu kaleme yönelik şikayetin reddedilmek suretiyle ikinci bir komisyon kararı alındığı, başvuru sahibi istekliye 25.06.2019 tarihinde sözleşmeye davet yazısının gönderildiği, 02.07.2019 tarihinde itiraz sürecinin devam etmesi sebebiyle sözleşmeye davet tebligatının iptal edildiğinin başvuru sahibine bildirildiği, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından idareye gönderilen 04.07.2019 tarih ve 93471371-929-E.12065 sayılı yazıda hastanelerinin 9 aylık temizlik bezi ihtiyacının sehven yanlış yazıldığı ve düzeltilmesi gerektiğinin belirtildiği, 12.07.2019 tarihinde ise ihalenin “Müdürlüğümüzce bağlı birimlerin temizlik malzemesi ihtiyacını karşılamak amacıyla 2019/149374 İKN Temizlik Malzemeleri Alımı yapılmıştır. Yapılan ihalede 1 sıra numaralı kalem olan Temizlik Bezi (Sarı, Mavi, Yeşil, Kırmızı) isimli malzeme için 65.941 Paket ihaleye çıkılmış ve ilgili kaleme dört istekli tarafından teklif verilmiştir.
1 sıra numaralı kalem olan Temizlik Bezi (Sarı, Mavi, Yeşil, Kırmızı) isimli malzemenin Dağılım Listesi incelendiğinde Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesine 20.000 Paket verileceği görülmektedir, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi talebin sehven paket olarak değil adet miktarları düşünülerek yapıldığını, asıl ihtiyacın 2.400 paket olduğunu belirtmişlerdir.
Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesinin talebinin 2.400 paket olduğu tespiti üzerine ilgili kalemin yüklenicisi ile sözleşme imzaladıktan sonra toplam ihale kaleminden 17.600 paket iş eksilişi yapılması gerekmektedir. İhalede ilgili kalemin toplam miktarının 65.941 paket olması sebebiyle iş eksilişi yapılabilecek toplam miktar 13.188 paket olup iş eksilişi yapılması gereken miktarda iş eksilişi yapılamayacaktır.
Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesinin sehven talep ettiği temizlik bezi miktarının iş eksilişi yapılarak azaltılamaması nedeniyle kamu zararına sebebiyet vermemek adına ihalenin 1 sıra numaralı kalemi olan Temizlik Bezi (Sarı, Mavi, Yeşil, Kırmızı) kalemindeki ihale iptal edilmiştir…” denilmek suretiyle kamu zararı gerekçesi ile iptal edildiği anlaşılmıştır.
4734 sayılı Kanuna göre, isteklilerin tekliflerinin 37 ve 38’inci maddelere göre değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinin ihale komisyonun yetki ve sorumluluğunda olduğu, ihale komisyonunun gerekçeli kararının belirlenmesinden sonra ihale yetkilisinin karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylamak veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal etmek yetkisine sahip olduğu anlaşılmaktadır. Bununla birlikte ihale yetkilisince ihale komisyonu kararı onaylandıktan sonra ihalenin iptaline karar verilmesini engelleyen bir hüküm bulunmamakta ancak bu yetkinin anılan Kanun’da yer verilen temel ilkelere uygun olarak kullanılması gerekmektedir.
Söz konusu iptal gerekçesinde, idare tarafından miktarın belirlenmesinde hata yapılmış olduğu, Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi’nin talebinin taraflarına sehven 2.400 paket olarak değil 20.000 paket olarak yazıldığı, bu durumun düzeltilmesi amacıyla 17.600 paket iş eksilişi yapılması gerekirken, mevzuat gereği 13.188 paket iş eksilişi yapılabileceği, bunun da kamu zararına neden olacağının belirtildiği görülmüştür. İdare tarafından miktar hesaplamasında yapılan hata nedeniyle ihtiyaçtan fazla alım yapılacağının, söz konusu alımın ise kamu zararına neden olacağının tespit edilmesi halinde ihalenin iptal edilmesinin idarenin takdir yetkisi kapsamında değerlendirilebileceği, söz konusu iptal kararının gerekçesinin ihtiyaçların uygun şartlarla karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılması ilkesine uygun olduğu değerlendirildiğinden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
Ayrıca yapılan incelemede, başvuru dilekçesine 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesinin (j) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca şikâyette bulunanlarca yatırılması zorunlu olan başvuru bedelinin 17.163 TL olarak yatırıldığı, ancak başvurunun ihalenin beşinci kısmına yönelik olduğu, bu kısmın yaklaşık maliyeti ve anılan Kanun’un 53’üncü maddesi gereğince bu kısma ilişkin başvuru bedelinin 11.442 TL olduğu dikkate alındığında fazla ödendiği anlaşılan 5.721 TL’nin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine karar verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine
Oyçokluğu ile karar verildi.
|