Toplantı No : 2020/003
Gündem No : 56
Karar Tarihi : 23.01.2020
Karar No : 2020/UH.II-169

BAŞVURU SAHİBİ:

Vitamin Yemek Hizmetleri ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Giresun Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/559227 İhale Kayıt Numaralı “Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Bakım Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü ve Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmet Alımı” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Giresun Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 06.12.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Bakım Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü ve Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmet Alımı”  ihalesine ilişkin olarak Vitamin Yemek Hizmetleri ve  Tic. Ltd. Şti.nin 20.12.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun,  idarenin 24.12.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 03.01.2020 tarih ve 396 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 02.01.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2020/23 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle hak kaybına uğradıkları, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkındaki Yönetmelik 5’inci maddesi ve İhalelere Yönelik Başvurular Hakkındaki Tebliğ’in 3’üncü maddesi çerçevesinde idareye şikâyet dilekçesi verdikleri, ancak idare tarafından şikâyet dilekçeleri incelemeden dizi pusulası olmadığı gerekçesiyle şikâyetlerinin reddedildiği,

 

Firmaları tarafından idareye şikâyet dilekçesi verdiklerinde,  idare tarafından herhangi bir eksiklik bildirilmeden şikâyet dilekçelerinin kayıt altına alındığı,  kaldı ki ek olarak temsile yetkili oldukları belgeler teklif zarfında olduğu için İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 8’nci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca şikâyet dilekçelerine not olarak düşülüp bu belgelere ayrıca ekte yer verilmediği, şikâyet dilekçesi ve ekinde yer alan belgelerin adları, sayfa sayıları vb. bilgilerini gösterir dizi pusulası eksikliğinin,  başvurunun reddini gerektiren ve İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 8’inci maddesinde belirtilen şikâyet başvurularının taşıması gereken şekil unsurları arasında sayılmadığı, idarece şikâyet dilekçeleri reddedilirken mevzuata aykırı işlem yapıldığı, bu nedenle şikâyet dilekçelerinin değerlendirmeye alınması gerektiği, sonuç olarak şikâyet dilekçelerinin yeniden incelenmesi gerektiği,

 

2) İdarece şikâyete cevap süresi beklenmeden mevzuata aykırı şekilde sözleşme imzalandığı iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

İhaleye ilişkin İdari Şartame’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “1. İhale konusu hizmetin;

a) Adı: Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Bakım Rehabilitasyon merkezi Müdürlüğü ve Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmet Alımı

b) Miktarı ve türü: Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Bakım Rehabilitasyon merkezi Müdürlüğü ve Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

c) Yapılacağı yer: Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü, Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü ve Kadın Konukevi Müdürlüğü” düzenlemesi yer almaktadır.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.

Şikâyet ve itirazen şikâyet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır.

Şikâyet başvuruları idareye, itirazen şikâyet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir:

a) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin adı, soyadı veya unvanı ve adresi.

b) İhaleyi yapan idarenin ve ihalenin adı veya ihale kayıt numarası.

c) Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih.

d) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.

e) İtirazen şikâyet başvurularında idareye yapılan şikayetin ve varsa şikayete ilişkin idare kararının bildirim tarihi.

Şikayet dilekçelerine, başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneğinin eklenmesi zorunludur. Aday veya isteklinin başvuru belgeleri veya teklif zarfı içerisinde bu belgelerinin bulunması durumunda, dilekçe ekinde söz konusu belgeler aranmaz…” hükmü,

 

“İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar…” hükmü,

 

“Kuruma itirazen şikâyet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “İdareye şikâyet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikayet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir…” hükmü,

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikâyete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikâyet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

d) İhalenin iptali kararına karşı yapılan itirazen şikâyet başvurularında ise iptal kararının bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi,

izleyen günden itibaren başlar.” hükmü,

 

“Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinde “1) Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikayet başvuruları ise Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

(2) Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir;

a) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin; adı, soyadı veya unvanı ve adresi ile faks numarası.

b) İhaleyi yapan idarenin ve ihalenin adı veya ihale kayıt numarası.

c) Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih.

ç) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.

d) İtirazen şikayet başvurularında ayrıca idareye yapılan şikayetin tarihi ve varsa şikayete ilişkin idare kararının bildirim tarihi.

(4) Şikayet dilekçelerine başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneğinin eklenmesi zorunludur. Ancak aday veya isteklinin başvuru belgeleri veya teklif zarfı içerisinde bu belgelerin bulunması durumunda, dilekçe ekinde söz konusu belgeler aranmaz.

…” hükmü,

 

“Başvuruların yapılacağı yerler” başlıklı 9’uncu maddesinde “…(2) Dilekçeye eklenen bütün belgeler; belgelerin adları, sayfa sayıları, asıl/tasdikli/fotokopi vb. olduklarını gösteren iki nüsha dizi pusulası ile birlikte sunulur.

(3) İdare tarafından dizi pusulası ekindeki bilgi ve belgelerin dizi pusulasında belirtilen şekilde olup olmadığı kontrol edilerek, belirtilen şekilde olması halinde dizi pusulalarına; “ekler dizi pusulasında belirtilen şekildedir” şerhi düşülerek teslim alan idare görevlisi tarafından imzalanır ve bir nüshası başvuru sahibine geri verilir. Posta yoluyla yapılan başvurularda dizi pusulasına eklerin dizi pusulasında belirtilen şekilde olup olmadığına ilişkin şerh düşülür.

…” hükmü,

 

“Şikâyet başvurusu üzerine inceleme” başlıklı 10’uncu maddesinde “(1) İhalelere ilişkin olarak öncelikle ihaleyi yapan idareye şikâyet başvurusunda bulunulur. Bu şikâyet başvuruları, süresinde ve usulüne uygun sözleşme imzalanmadan önce yapılmış olması halinde idare tarafından incelenerek sonuçlandırılır.

(2) 8 inci maddede belirtilen ve dilekçe ile ekinde yer alması zorunlu olan bilgi ve belgeleri içermeyen şikâyet başvurularında, söz konusu eksiklikler başvuru süresinin sonuna kadar başvuru sahibi tarafından giderilebilir. Eksikliklerin başvuru süresi içerisinde tamamlanmaması halinde idare tarafından başvurunun reddine karar verilir.

…”hükmü yer almaktadır.

 

Birim fiyat teklif almak suretiyle 06.12.2019 tarihinde gerçekleştirilen başvuru konusu ihalede 26 adet doküman indirildiği, 3 kısımdan oluşan ihaleye 10 isteklinin katıldığı,  başvuru sahibi tarafından ihalenin birinci ve ikinci kısımlarına teklif verildiği,

 

10.12.2019 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin birinci ve ikinci kısımlarının Kuzey Kurumsal Yemek Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi üzerinde bırakıldığı,

 

10.12.2019 tarihinde onaylanan ihale komisyon kararının isteklilere EKAP üzerinden 11.12.2019 tarihinde bildirildiği,

 

Başvuru sahibi Vitamin Yemek Hizmetleri ve Ticaret Limited Şirketi tarafından 20.12.2019 tarihinde, ihalenin birinci ve ikinci kısımlarında kendisinden düşük teklif veren geçerli teklif sahibi Kuzey Kurumsal Yemek Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi, Orhan Sipahi ve Uzunoğlu Hayvancılık Gıda Temizlik İnşaat Elektrik Turizm ve Dayanıklı Tüketim Malları Sanayi ve Ticaret Limited Şirketine yönelik yeterlik kriterlerinin mevzuata aykırı olduğu iddialarını içeren dilekçe ile idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu,

 

İdarece söz konu şikâyet başvurusuna verilen cevapta   “İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin İkinci Bölümünde bulunan Başvuruların yapılacağı yerler başlığı altındaki 9. maddenin 2. bendinde “Dilekçeye eklenen bütün belgeler; belgelerin adları, sayfa sayıları, asıl/tasdikli/fotokopi vb. olduklarını gösteren iki nüsha dizi pusulası ile birlikte sunulur.” ve 10. Maddenin 1. Bendinde “İhalelere ilişkin olarak öncelikle ihaleyi yapan idareye şikâyet başvurusunda bulunulur. Bu şikâyet başvuruları, süresinde ve usulüne uygun sözleşme imzalanmadan önce yapılmış olması halinde idare tarafından incelenerek sonuçlandırılır.” denilmektedir.

Şirketiniz tarafından yapılan başvuruya  ait ön inceleme yapılmış olup EK-4: Şikâyet Dilekçesi ve Eklerine İlişkin Dizi Pusulası ile birlikte sunulmadığı ve yönetmeliğin ilgili maddelerince usulüne uygun olmaması nedeniyle başvuru dilekçeniz incelemeye alınmamıştır.” ifadelerine yer verilerek şikâyetin reddedildiği tespit edilmiştir.

 

İdarece tarafımıza gönderilen ihale işlem dosyası kapsamından, başvuru sahibinin idareye şikâyet başvurusunun 4 sayfadan oluştuğunun anlaşıldığı, şikâyet başvurusu dilekçesinde, dilekçe ekinde herhangi bir ek sunulduğuna dair bir ifadenin yer almadığı ve ekinde herhangi bir belge sunulmadığı anlaşılmıştır.

 

Başvuru sahibine ait şikâyet başvurusunun idarece uygun bulunmama gerekçesinin şikâyet dilekçesine ilişkin olarak dizi pusulasının sunulmaması olduğu, söz konusu başvuru dilekçesi ekinde bir dizi pusulasının yer almadığı görülmüştür.

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in yukarıda yer verilen ve “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin dördüncü fıkrasında şikâyet dilekçelerinde yer verilmesi gereken hususların sayıldığı ve söz konusu dilekçelere eklenmesi zorunlu olan belgelerin “başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgeler ile imza sirkülerinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneği”  olarak belirtildiği, ayrıca teklif zarfı içerisinde bu belgelerin bulunması durumunda dilekçe ekinde söz konusu belgelerin aranmayacağının hükme bağlandığı, dizi pusulasına ilişkin olarak ise anılan Yönetmelik’in 9’uncu maddesinin ikinci fırkasında “Dilekçeye eklenen bütün belgeler; belgelerin adları, sayfa sayıları, asıl/tasdikli/fotokopi vb. olduklarını gösteren iki nüsha dizi pusulası ile birlikte sunulur.” hükmüne yer verildiği,  ancak bahsi geçen Yönetmelik’in yukarıda yer alan 8’inci maddesinde dizi pusulasının dilekçe ekinde yer alması zorunlu olan belgeler arasında sayılmadığı, zira dizi pusulası sunulmasına yönelik uygulamanın esasen istekliler lehine getirilmiş ve isteklileri koruyucu mahiyette bir düzenleme olduğu,  ayrıca başvuru sahibi istekli tarafından idareye şikâyet başvuru dilekçesinin sonunda yer verilen dipnotta  “Temsile yetkili olunduğuna ilişkin belgeler teklif zarfı kapsamında idarenize sunulduğundan, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 8’inci maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca dilekçe ekinde bu belgelere ayrıca yer verilmemiştir.”  ifadesine yer verildiği,  bu ifadeden şikâyet başvurusunda bulunmaya yetkili olduğunu gösterir belgelerin teklif dosyası kapsamında sunulduğunun anlaşıldığı, dolayısıyla başvuru dilekçesinin anılan Yönetmelik’in 8’inci maddesinde belirtilen şekil şartlarını karşıladığı bu itibarla idarece şikâyet başvurusunun dizi pusulası sunulmadığı gerekçesiyle reddedilmesinin mevzuata uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.

İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren; 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Sözleşmeye davet” başlıklı 42’nci maddesinde “41 inci maddede belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir…” hükmü,

 

Anılan Kanun’un  “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “…İdareye şikâyet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmadan veya itirazen şikâyet başvurusunda bulunulması halinde ise Kurum tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.” hükmü yer almaktadır.

 

10.12.2019 tarihinde onaylanan kesinleşen ihale kararının isteklilere 11.12.2019 tarihinde tebliğ edildiği, başvuru sahibi tarafından 20.12.2019 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu ve söz konusu başvuruya cevabın başvuru sahibine, idarece EKAP üzerinden 24.12.2019 tarihinde tebliğ edildiği,

 

EKAP tebligat sorgulama sistemi üzerinde yapılan incelemede,  ihalenin birinci ve ikinci kısmı üzerinde bırakılan Kuzey Kurumsal Yemek Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketine 24.12.2019 tarihinde  “Kadın Konukevi Müdürlüğü işine ait ihale uhdenizde kalmıştır. Tebliğ tarihini izleyen günden itibaren en geç on gün içinde, ihale tarihinde 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığınıza dair belgeler veya bu belgeler yerine ekte yer alan Sözleşme İmzalanmadan Önce Sunulacak Belgelerin Teyidine İlişkin Tabloyu doldurarak sunmak, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen oranlarda kesin teminatı vermek ve diğer yasal yükümlülükleri yerine getirmek suretiyle ihale konusu işe ilişkin sözleşmeyi imzalamanız gerekmektedir. Bu mektubun EKAP üzerinden bildirilmesi halinde bildirim tarihi tarafınıza tebliğ tarihi sayılacaktır.” ifadelerini içeren sözleşmeye davet yazılarının gönderildiği, idarece tarafımıza gönderilen 17.01.2020 tarihli yazıdan 27.12.2019 tarihinde sözleşmelerin imzalandığı tespit edilmiştir.

 

 Kanun’un yukarıda yer verilen hükmünde idareye şikâyet başvurusunda bulunulması halinde,  başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmadan veya itirazen şikâyet başvurusunda bulunulması halinde ise Kurum tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamayacağı,  dolayısıyla idarece şikâyete verilen cevap tarihinden itibaren on gün geçmeden sözleşme imzalanmasının mevzuata aykırı olduğu dolayısıyla başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

 

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, idarece başvuru sahibine ait dilekçenin değerlendirmeye alınarak şikâyet dilekçesine yönelik inceleme yapılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz