Toplantı No : 2020/003
Gündem No : 40
Karar Tarihi : 23.01.2020
Karar No : 2020/UM.I-158

BAŞVURU SAHİBİ:

Türk Philips Tic. A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Düzce Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Başhekimliği,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/569740 İhale Kayıt Numaralı “Monoplan Dijital Koroner Anjiyografi Cihazı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Düzce Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Başhekimliği tarafından 11.12.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Monoplan Dijital Koroner Anjiyografi Cihazı” ihalesine ilişkin olarak Türk Philips Tic. A.Ş.nin 29.11.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 12.12.2019 tarih ve 53885 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 12.12.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1609 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, Teknik Şartname’nin 4.2.1’inci maddesi “Detektör, en az 26×33 cm ebatlarında, kare veya dikdörtgen düz panel, dijital olmalıdır.” ile 4.4.4’üncü maddesinin “Tüplerin büyük ve küçük foküs güçleri sırasıyla 65kW ve 15kW’dan küçük olmamalıdır” şeklinde değiştirilmesi gerektiği, bahse konu değişikliklerin yapılmaması durumunda ihaleye teklif veremeyecekleri, cihazlarının ihaleye uygunluğunun sağlanmadığı, adil rekabet koşullarının oluşturulmadığı, dolayısıyla sadece tek bir firmanın ihaleye katıldığı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanun’un “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin her türlü özelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin idarelerce hazırlanması esastır. Ancak, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özelliği nedeniyle idarelerce hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu Kanun hükümlerine göre hazırlattırılabilir.

İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır.

Teknik şartnamelerde, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamelerde teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilmeyecektir.

Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur.

(2) Teknik şartnamede, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamede teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir…” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu malın;

a) Adı: SAĞLIK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MONOPLAN DİJİTAL KORONER ANJİYOGRAFİ CİHAZI

b) Varsa kodu:

c) Miktarı ve türü:

1 (BİR) ADET MONOPLAN DİJİTAL KORONER ANJİYOGRAFİ CİHAZI

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

ç) Teslim edileceği yer: DÜZCE ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ AYNİYAT DEPO BİRİMİ…” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru konusu ihalede 6 adet ihale dokümanı indirildiği, 29.11.2019 tarihinde Teknik Şartname’nin 4.1.1, 4.1.11, 4.1.17, 4.1.22, 4.5.12, 5.5, 16.7.4.5, 16.7.4.10, B.10 ve B.5’inci maddelerinde değişiklik yapılarak zeyilname yayınlandığı ve istekli olabileceklere tebliğ edildiği, 12.12.2019 tarihli ihale komisyonu kararında ihaleye tek teklif veren Ge Medical Systems Türkiye Ltd. Şti.nin teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Teknik şartnamelerdeki teknik kriterlerin verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması, ayrıca bu şartnamelerde belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilmemesi ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilmemesi gerekmektedir. Öte yandan, 4734 sayılı Kanun’un temel ilkeleri çerçevesinde rekabetin yanı sıra ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasının ve kaynakların verimli kullanılmasının da sağlanması yükümlülüğü idarelere getirilmiştir.

Yukarıda yer verilen hususlar çerçevesinde; başvuru sahibinin talebinin Teknik Şartname maddelerinin istediği şekilde değiştirilmesine yönelik olduğu, idarelerin tek sorumluluğunun rekabetin sağlanması olmadığı, aynı zamanda idarelerce ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasının ve kaynakların verimli kullanılmasının da sağlanması gerektiği ve ihtiyacın en doğru şekilde ihtiyaç sahibi idarece tespit edilebileceği; başvuru sahibi tarafından istenilen değişikliklerin yapılması durumunda idarelerin ihtiyaçlarının doğru şekilde karşılanmayabileceği, kaldı ki piyasadaki bütün marka/model sistemlerle ihaleye teklif verilmesinin temin edilmesinin mümkün olmadığı, bir markaya ait modellerle ihaleye katılım sağlanamamasının rekabetin sağlanıp sağlanmadığına ilişkin tek bir kriter olarak değerlendirilemeyeceği, bu nedenlerle başvuruya konu Teknik Şartname maddelerinden dolayı ortaya çıkan, başvuru sahibinin ihaleye teklif verememesi neticesinin ihalenin iptalini gerektirecek bir nitelik taşımadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan söz konusu ihaleye, Teknik Şartname’nin tek markaya yönelik düzenlendiğine yönelik yapılan diğer başvuruya ilişkin Kurum tarafından akademik bir kuruluştan 07.01.2020 tarihinde teknik görüş istenilmiş olup, 21.01.2020 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan teknik görüş cevap yazısında “…‘Monoplan Dijital Koroner Anjiyografi Cihazı’ alım ihalesinde teknik şartnamenin en az 3 firmanın şartlarına uyduğu tespit edilmiş olup ihale alımında tek bir firmaya işaret tespit edilmemiştir.” ifadelerine yer verilerek, Teknik Şartname’nin tek markaya işaret etmediği tespit edilmiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

Oybirliği ile karar verildi.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz