Toplantı No : 2020/003
Gündem No : 20
Karar Tarihi : 23.01.2020
Karar No : 2020/UH.I-138
BAŞVURU SAHİBİ:
Alp Sancak İnş. Taah. Hiz. Ltd. Şti.,
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Isparta Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2019/589181 İhale Kayıt Numaralı “Kuruluş Mutfağında Yemek Hazırlama ve Dağıtımı” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Isparta Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 18.12.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Kuruluş Mutfağında Yemek Hazırlama ve Dağıtımı” ihalesine ilişkin olarak Alp Sancak İnş. Taah. Hiz. Ltd. Şti.’nin 12.12.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.12.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 26.12.2019 tarih ve 57095 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.12.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2019/1705 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) Sözleşme Tasarısı’nın “Diğer hususlar” başlıklı 36’ncı maddesinde yapılan düzenleme ile izinli personelin yerine personel istenilmesinin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.25’inci maddesine ve 4857 sayılı Kanun’un 55’inci maddesine aykırı olduğu,
2) Sözleşme Tasarısı’nın “Diğer hususlar” başlıklı 36’ncı maddesindeki işçi haklarının ödenmesi konusunda tüm sorumluluğun yükleniciye ait olduğu düzenlenmesiyle kıdem tazminatının yüklenici tarafından ödenmesinin öngörülmesinin mevzuata aykırı olduğu, zira ihale dokümanında personel sayısı ve personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanılacağı düzenlenen hizmet alımı ihalelerinde yüklenicilerin kıdem tazminatı ödeme yükümlüğünün bulunmadığı iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
Sözleşme Tasarısı’nın şikâyete konu maddesinde personelin evlenme, doğum, ölüm, rapor, özel izin gibi nedenlerle eksilmesi durumunda eksik personelin yüklenici tarafından karşılanacağının öngörüldüğü anlaşılmaktadır.
4857 sayılı İş Kanunu’nun 55’inci maddesinde yıllık ücretli iznin dışında yıllık izin gibi çalışılmış sayılacak hallerin neler olduğu belirtilmiş olup bu izinlerin kullanılması durumunda da Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.25’inci maddesine göre izin kullanan işçilerin yerine başka işçiler getirilerek sayının tamamlanmasının idarece talep edilmemesi gerekmektedir.
Şikâyete konu düzenleme ile yıllık izinli personel yerine başka personel getirilmesinin istenmediği, evlenme, doğum, ölüm, rapor veya özel izin kullanan personel yerine ikame personel çalıştırılmasının düzenlendiği görülmektedir. İhale dokümanı düzenlemelerinde ihale konusu işin personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı olmadığı, bu itibarla Tebliğ’in 78.25’inci maddesinin söz konusu ihalede uygulanamayacağı anlaşılmıştır.
Düzenlemede yer verilen raporlu personelin geçici iş göremezliğinin üçüncü gününden itibaren yüklenici için herhangi bir maliyete neden olmayacağı, ilgili personelin yerine yeni bir personel getirilmesine ilişkin idarece süre belirlemesi yapılmadığı, Kamu İhale Genel Tebliği 78.25’inci maddesinin ise yıllık izne hak kazanan işçilerin yerine ikame personel temin edilemeyeceğinin düzenlediği, öte yandan idarece belirlenen personel sayısının asgari sayı olduğu dikkate alındığında hizmetin ifasının eksiksiz bir şekilde yerine getirilmesini teminen idare tarafından konulan tedbir amaçlı düzenleme olduğu göz önünde bulundurulduğunda, söz konusu düzenlemenin anılan Tebliğ açıklamalarına aykırılık taşımadığı anlaşılmış olup başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.