Toplantı No : 2019/052
Gündem No : 50
Karar Tarihi : 28.11.2019
Karar No : 2019/UH.II-1549

BAŞVURU SAHİBİ:

Beyazsu Temizlik Bilişim Sistemleri Medikal Sağlık Turizm Taşımacılık İnşaat Petrol Gıda İmalat Pazarlama San ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Kilis 7 Aralık Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/375445 İhale Kayıt Numaralı “Yemek Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Kilis 7 Aralık Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından 23.09.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Yemek Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Beyazsu Temizlik Bilişim Sistemleri Medikal Sağlık Turizm Taşımacılık İnşaat Petrol Gıda İmalat Pazarlama San ve Tic. Ltd. Şti.nin 16.10.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 18.10.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 25.10.2019 tarih ve 45278 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.10.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1324 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, teklif zarflarının açık olduğu gerekçesiyle zarflarının açılmaksızın ihale tarihinden 22 gün sonra iade edilmesinin mevzuata aykırı olduğu, teklif zarflarının açık olarak teslim edilmediği, aksi yorum ve değerlendirmenin idarenin teklif zarfını alan yetkilisinin mevzuata aykırı davrandığı sonucunu doğurduğu, zira zarfın açık olarak teslim edilmesi durumunda zarfın bu şekilde kabul edileceğine ilişkin herhangi bir düzenleme ve yaptırımın bulunmadığı bu durumun temel ilkelere aykırı olduğu ve ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Uyuşmazlığa konu ihalenin Kilis 7 Aralık Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen “Yemek Hizmeti Alımı” işi olduğu, ihalenin 23.09.2019 tarihinde 20 isteklinin katılımıyla açık ihale usulü ile gerçekleştirildiği, başvuru sahibinin teklif zarfının açık olduğu gerekçesiyle teklifinin değerlendirmeye alınmaksızın gönderildiği, ihalenin Ms Kurumsal Hizmetler Limited Şirketi üzerinde bırakıldığı, Tuğçe Medikal Temizlik İnşaat Gıda Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 30’uncu maddesinde “Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan idarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir…” hükmü,

Aynı Kanun’un “Tekliflerin alınması ve açılması” başlıklı 36’ncı maddesinde “Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 30 uncu maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.

İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.” hükmü,

Aynı Kanun’un “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “…Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir….Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.1’inci maddesinde “Tekliflerin alınmasına ilişkin işlemler 4734 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve mühürlenir” hükmünün, zarfın yapıştırılan yerinin ihaleye katılan aday veya istekli tarafından imzalanıp, kaşesinin veya mührünün basılması şeklinde uygulanması gerekmektedir. Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde zarfın yapıştırılan yerinin ortaklardan herhangi biri tarafından imzalanarak kaşelenmesi veya mühürlenmesi yeterlidir.” açıklaması yer almaktadır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 30’uncu maddesinde zarfın yapıştırılan yerinin istekli tarafından imzalanıp mühürleneceği, “Tekliflerin alınması ve açılması” başlıklı 36’ncı maddesinde ise idareye verilen teklif zarflarının tutanakla tespit edilerek, ihalede hazır bulunanlara duyurulacağı, ihale tarihinde ihale komisyonunun teklif zarflarını alınış sırasına göre inceleyeceği ve 30’uncu maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarfların bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmayacağı düzenleme altına alınmıştır.

Başvuru sahibinin teklif zarfının idarece 23.09.2019 tarihinde ve 09:47’de teslim alındığı anlaşılmıştır.

23.09.2019 tarihinde (ihale tarihi) ve 10:05’te ihale komisyonu tarafından tutulan Uygun Olmadığı İçin Değerlendirmeye Alınmayan Teklif Zarflarına İlişkin İhale Komisyonu Tutanağı ile başvuru sahibi Beyazsu Temizlik Bilişim Sistemleri Medikal Sağlık Turizm Taşımacılık İnşaat Petrol Gıda İmalat Pazarlama San ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif zarfının 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 30’uncu maddesinin birinci fıkrası hükmüne aykırı olduğu gerekçesiyle açılmadan değerlendirmeye alınmadığının tutanak altına alındığı ve tutanağın ihale komisyonunun tüm üyeleri tarafından imzalandığı,

09.10.2019 tarihinde alınan ve 10.10.2019 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararında “…Beyazsu Temizlik Bilişim Sistemleri Medikal Sağlık Turizm Taşımacılık İnşaat Petrol Gıda İmalat Pazarlama San ve Tic. Ltd. Şti.ne ait dosyanın açık olduğu görülmüş olup, zarf ihale komisyonunca uygun görülmemiş olup tutanağa bağlanarak teklifi değerlendirme dışı bırakılmıştır….” değerlendirmesinin yapıldığı,

İdare tarafından 15.10.2019 tarih ve 373 sayı ile düzenlenen ve içeriğinde “23.09.2019 tarihinde yapılan 2019/375445 nolu yemek hizmet alımı ihalesinde idaremize sunmuş olduğunuz ihale dosyanız açık olduğundan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 30. maddesine istinaden dosyanız değerlendirme dışı bırakılmış olup dosyanız adresinize postalanmıştır.” değerlendirmesinin bulunduğu yazı gönderilmiş, yazı ekinde teklif zarfı ve 23.09.2019 tarihinde ihale komisyonu tarafından tutulan tutanağın bulunduğu anlaşılmıştır.

İhale işlem dosyasında teklif zarfının ön ve arka yüzünün fotokopisinin bulunduğu anlaşılmıştır.

Başvuru sahibinin 16.10.2019 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulunduğu, idarece 18.10.2019 tarihinde istekliye cevap verildiği anlaşılmıştır. İdarenin başvuru sahibine verdiği cevapta, teklif zarfının ihale gününden sonra makul sürede gönderilememesine ilişkin olarak isteklinin teklif zarfı ilk oturumda uygun bulunmayarak açılmadığı için EKAP üzerinden taraflarına herhangi bir tebligat gönderilmesi mümkün olmadığından, kendilerine EKAP üzerinden kesinleşen ihale kararının gönderilemediği beyan edilmiştir.

Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri uyarınca teklif zarfının uygun şekilde kapatılması ve kapatılan yerlerinin imzalanması ve kaşelenmesi gerektiği açıktır.

İdarece gönderilen ihale işlem dosyası üzerinden yapılan incelemede isteklinin teklif zarfının açık olduğu gerekçesiyle değerlendirmeye alınmadığı, ihalenin ilk oturumunda bu hususa ilişkin olarak ihale komisyonu tarafından tutanağın tutulduğu ve önlü arkalı fotokopisi alınan teklif zarfının ihale komisyonu kararı alındıktan sonra başvuru sahibine posta yoluyla gönderildiği anlaşılmıştır.

Teklif zarfının idareye yapıştırılmış vb. bir şekilde kapalı olarak teslim edilmesi yükümlülüğü bizzat isteklilerde olup, bu çerçevede idarenin görevli personelinin teklif zarfının açık olduğunu teslim eden kişiye bildirme yükümlülüğü olmadığı gibi zarfı iade etmek gibi bir yetkisinin de bulunmadığı değerlendirilmektedir.

Mevcut durumda uyuşmazlık konusu hususa ilişkin olarak yapılacak incelemenin ihale işlem dosyasında gönderilen teklif zarflarının ön ve arka yüzlerinin fotokopisi üzerinden yapılabileceği, teklif zarfının idareye açık mı kapalı mı teslim edildiği ya da zarfın ihale komisyonuna teslim edilmeden önce ne aşamada açıldığının tespitinin ihale işlem dosyası üzerinden yapılamayacağı, bu tespitin yapılması konusunda nihai sorumluluğun ihale sürecini yöneten idarede olduğu, ihalenin ilk oturumunun herkese açık olarak gerçekleştirildiği, zarfın idare tarafından kapalı olarak teslim alındıktan sonra açıldığına ilişkin ihale işlem dosyası kapsamında somut herhangi bir bilgi ve belgenin de bulunmadığı dikkate alındığında, gelinen aşama itibariyle idarece teklif zarfının idareye teslim aşamasında açık olduğunun tespit edildiği ve teklif zarfının gönderildiği anlaşıldığından başvuru sahibinin bu yöndeki iddiasının reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

Oybirliği ile karar verildi.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz