Toplantı No : 2020/006
Gündem No : 28
Karar Tarihi : 12.02.2020
Karar No : 2020/UH.I-328

BAŞVURU SAHİBİ:

Hilal-Tur Seyahat Tur. Tic. Ltd. Şti. – Köker Turz. Taş. ve Tic. A.Ş. – Ayder Tur. Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Tedaş Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/350096 İhale Kayıt Numaralı “Tedaş Genel Müdürlüğü Kampüsünde Görev Yapan Memur, Sözleşmeli Memur ve Sendikasız İşçi Olarak Görevli Personellerin Sabah ve Akşam Hizmet Binalarına Geliş ve Gidişlerinin Servis Araçları ve Sağlanması İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Tedaş Genel Müdürlüğü tarafından 21.08.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Tedaş Genel Müdürlüğü Kampüsünde Görev Yapan Memur, Sözleşmeli Memur ve Sendikasız İşçi Olarak Görevli Personellerin Sabah ve Akşam Hizmet Binalarına Geliş ve Gidişlerinin Servis Araçları ve Sağlanması İşi” ihalesine ilişkin olarak Hilal-Tur Seyahat Tur. Tic. Ltd. Şti. – Köker Turz. Taş. ve Tic. A.Ş. – Ayder Tur. Tic. Ltd. Şti. ortak girişiminin 09.12.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 18.12.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 27.12.2019 tarih ve 57412 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.12.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1728 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) 21.08.2019 günü gerçekleştirilen ihalede, teklif zarflarının açılması aşamasında ihale salonundan çıkartıldıkları ve evrakların kontrolüne tanıklık etmelerinin engellendiği, ayrıca yaklaşık maliyetin mevzuata uygun şekilde belirlenmediği ve yüksek tespit edildiği, bunun da kamu zararına yol açtığı, 03.10.2019 tarihli ihale komisyonu kararı ile tekliflerinin ortak girişim ortaklarından Köker Tur. Taş. A.Ş.ye ait bilanço ve ciroya ilişkin belgelerin teklif zarfında bulunmaması gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, sektörde tecrübe sahibi bir firma olarak böyle bir hata yapmalarının mümkün olmadığı, idare işleminin şüpheye yol açtığı ve ihalenin tarafları üzerinde bırakılması gerektiği,

2) Teknik Şartname düzenlemelerinin rekabetçi bir ortam yaratılmasını engellediği ve belirsizlik içerdiği,

3) Kamu İhale Kurumunun idarenin ihaleyi iptal kararını iptal ederek yerindelik denetimi yaptığı ve idare yerine geçerek karar aldığı, Kurul kararının hatalı olduğu,

4) Sürecin uzaması gerekçesiyle hizmetin pazarlık yoluyla ihale edildiği, ihaleye taleplerine rağmen davet edilmedikleri, ihalenin yüksek bedelle sonuçlandırıldığı,

İddia edilmekte ve itirazen şikâyet başvurusunun Kurumumuzca incelenerek gereğinin yapılması istenmektedir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kanun’un 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır. Şikayet üzerine yapılan incelemede tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, gerekli düzeltme yapılarak 29 uncu maddede belirtilen usule göre son başvuru veya ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere ertelenir. Ancak belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde 26 ncı maddeye göre işlem tesis edilir.

İdare, şikayet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikayetçi ile diğer aday veya istekliler ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz.

Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.” hükmü yer almakta olup, Kanun’un 54’üncü maddesinde de süre yönünden uygun olmayan başvuruların idareler ve Kurum tarafından reddedileceği belirtilmiştir.

İhalenin 21.08.2019 günü gerçekleştirildiği, başvuru sahibinin ihalenin ilk oturumunda gerçekleştiğini iddia ettiği idare eylemlerine ve aynı oturumda açıklanan yaklaşık maliyete ilişkin olarak 22.08.2019 günü şikayet başvurusunda bulunduğu, idarenin 27.08.2019 tarihinde tebliğ edilen cevabi yazısında ihale sürecinin devam ettiğinin bildirildiği, anılan tarihten veyahut idare yazısının kesin olmayan cevap olarak kabul edilmesi durumunda zımni red süresinin bitiminden 10 gün içerisinde Kuruma itirazen şikayette bulunulması gerekirken, aynı hususların 24.10.2019 tarihli ve 2019/UH.I-1396 tarihli Kurul kararının uygulanmasını teminen verilen ikinci komisyon kararının akabinde 09.12.2019 günü idareye bir kez daha şikayet konusu edildiği ve idarece reddedildiği görülmüş, iş bu karara konu iddiaların ancak 27.12.2019 tarihinde Kuruma itirazen şikayet konusu yapıldığı anlaşılmıştır. Dolayısıyla, yukarıda atıf yapılan Kanun hükümleri karşısında ihale günü farkına varılan idare işlem ve eylemlerine ilişkin başvurunun süre yönünden reddi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Teklifin değerlendirme dışı bırakılması işlemine yönelik başvuruya ilişkin olarak ise; 03.10.2019 tarihli ilk komisyon kararı ile başvuru sahibinin teklifinin özel ortak Köker Turz. Taş. ve Tic. A.Ş.’ye ait bilanço veya eşdeğer belgeleri ile toplam ciroyu gösteren gelir tablosu veya hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgelerin sunulmaması nedeniyle değerlendirme dışı bırakıldığı ve aynı kararla ihalenin idarece muhtelif gerekçelerle iptal edildiği, bu hususta başka bir istekli tarafından Kuruma yapılan başvuru üzerine 24.10.2019 tarihli ve 2019/UH.I-1396 sayılı karar ile idarenin iptal yönündeki işleminin iptal edildiği, kararın uygulanmasını teminen idarece alınan 21.11.2019 tarihli ikinci ihale komisyon kararında başvuru sahibi ortak girişimin teklifine ilişkin olarak ilk komisyon kararındaki tespitlerin aynen korunduğu ve teklifin değerlendirme dışı bırakıldığı, başvuru sahibinin bu karara karşı 09.12.2019 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu, idarenin 18.12.2019 tarihli cevap yazısı ile şikâyeti uygun bulmadığı, idarenin kararının aynı tarihte başvuru sahibine bildirildiği ve başvuru sahibinin 27.12.2019 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan dilekçesi ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunduğu görülmüştür.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı yedinci maddesinde “7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H) sunmaları gerekmektedir.

İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.” şeklinde düzenleme yapılmış, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 35’inci maddesinin son fıkrasında bilançoya, 36’ncı maddesinin 12’nci fıkrasında da gelir tablosuna ilişkin olarak isteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması gerektiği belirtilmiştir.

Başvuru sahibinin Tedaş Genel Müdürlüğü Teftiş Kurulu Başkalığı’na hitaben yazılan 22.08.2019 tarihli dilekçesi de dikkate alınarak idareden konuya ilişkin olarak anılan Başkanlıkça yürütülen bir soruşturma olup olmadığı sorulmuş, idarenin 27.01.2020 tarihli cevap yazısında Teftiş Kurulu Başkanlığı’nın bu hususta herhangi bir inceleme yapmadığı bildirilmiştir. Kurumca, idarece gönderilen ihale işlem dosyasında yer alan belgelerle sınırlı olarak yapılan incelenme sonucunda, başvuru sahibi ortak girişimin özel ortağı Köker Turz. Taş. ve Tic. A.Ş.’ye ait bilanço veya eşdeğer belgeleri ile toplam ciroyu gösteren gelir tablosu veya hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgelerin teklif kapsamında sunulmadığı görülmüş, teklifin idarece değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık bulunmamıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz