Toplantı No 2021/026
Gündem No 15
Karar Tarihi 23.06.2021
Karar No 2021/UY.I-1248

BAŞVURU SAHİBİ:

İnelsan İnşaat Elektrik Sanayi ve Ticaret A.Ş.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Devlet Su İşleri 12. Bölge Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/236342 İhale Kayıt Numaralı “Akdağmadeni Bahçecik Barajı İkmali” İhalesi

 

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Devlet Su İşleri 12. Bölge Müdürlüğü tarafından 03.06.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Akdağmadeni Bahçecik Barajı İkmali” ihalesine ilişkin olarak İnelsan İnşaat Elektrik Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından 14.06.2021 tarih ve 27582 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.06.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1038 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; idare tarafından iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterinde, teklif tutarına göre istenilen iş deneyim tutarı oranının hatalı belirlendiği gerekçesiyle ihalenin iptal edildiği ancak ihale dokümanının mevcut haliyle kesinleşmiş olduğu, ihalenin mevcut düzenlemeler neticesinde tamamlanması gerektiği, idarelere tanınan ihalenin iptali yetkisinin sınırsız olmadığı ve belirtilen hatanın ihalenin yapılmasına engel nitelikte olmadığı, belirtilen sebeplerle ihalenin iptalinin iptaline karar verilmesi gerektiği iddiasına yer verilmiştir.

 

İptal gerekçesi ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Eşik değerler” başlıklı 8’inci maddesinde “Bu Kanunun 13 ve 63 üncü maddelerinin uygulanmasında yaklaşık maliyet dikkate alınarak kullanılacak eşik değerler aşağıda belirtilmiştir:

c) Kanun kapsamındaki idarelerin yapım işlerinde onbirtrilyon Türk Lirası. (Seksenbirmilyonaltıyüzondörtbinüçyüzüç Türk Lirası)*” hükmü,

 

Anılan maddeye ilişkin dipnotta “*26/01/2021 tarihli ve 31376 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 2021/1 sayılı Kamu İhale Tebliği ile güncellenen söz konusu parasal limit, 01/02/2021 – 31/01/2022 dönemini kapsamaktadır.” hükmü,

 

Yine anılan Kanun’un “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü,

 

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.

(5) İş deneyim belge tutarlarının;

a) Kanunun 19 uncu maddesi ile 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ve yaklaşık maliyeti eşik değerin;

1) İki katına kadar olan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 100’ünden fazla,

2) İki katı ile bu değerin üzerinde olan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 80’inden fazla,

olmamak üzere idarece belirlenecek orandan az olmaması yeterlik kriteri olarak aranır.” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Akdağmadeni Bahçecik Barajı İkmali (2015A01-2196)

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): 2015A01-2196 (Akdağmadeni-Bahçecik)

d) Kodu:

e) Miktarı: Temelden 70,00 m yüksekliğinde SSB (Silindirle Sıkıştırılmış Beton) Dolgu Baraj İkmali.

SSB (Silindirle Sıkıştırılmış Beton) Dolgu Baraj İkmali kapsamında 419.212,15 m3 SSB beton 49.042 m3 Açıkta beton 6.514 m3 Betonarme betonu 52.568 ton beton imalatlarına giren çimento 318,64 ton demir, çelik boru, vana, kazı, yol, elektrik ve diğer işler.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: DSİ 12. Bölge Müdürlüğü sınırları içerisinde Yozgat İli, Akdağmadeni İlçesi” düzenlemesi,

 

İdari Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.

a) İhale kayıt numarası: 2021/236342

b) İhale usulü: Açık ihale.

c) İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 03.06.2021 Saat: 11:00

ç) İhale komisyonunun toplantı yeri (e-tekliflerin açılacağı adres): DSİ 12. Bölge Müdürlüğü Toplantı Salonu Sanayi Mah. Osman Kavuncu Cad. 38060 Kocasinan/KAYSERİ” düzenlemesi,

 

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilginlerin e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

… 7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 100’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.”  düzenlemesi yer almaktadır.

 

İncelemeye konu ihalenin “Akdağmadeni Bahçecik Barajı İkmali (2015A01-2196)” yapılması işi olduğu, ihalede 94 adet ihale dokümanı indirildiği, 03.06.2021 tarihinde yapılan ihaleye 44 isteklinin katıldığı, ihalenin ardından 04.06.2021 tarihli dilekçe ile Dirgün İnşaat Turizm Doğalgaz Tekstil Gıda Ticaret Ltd. Şti. tarafından şikayet başvurusunda bulunulduğu, söz konusu başvuruda, istenilen iş deneyim oranının ilgili mevzuat hükümlerine aykırı şekilde belirlendiğinin iddia edildiği, ihale komisyonunun incelemesi üzerine başvurunun yerinde görüldüğü ve ihalenin 08.06.2021 tarihinde iptal edildiği görülmüştür.  

 

İlgili Uygulama Yönetmeliği’nin 39’uncu maddesinde, Kanun’un 19’uncu maddesi ile 21’inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ve yaklaşık maliyeti eşik değerin iki katı ile bu değerin üzerinde olan ihalelerde, yeterlik kriteri olarak istenilecek iş deneyim tutarının teklif edilen bedele oranının % 50’den az ve % 80’den fazla olmayacak şekilde belirlenmesi gerektiğinin ifade edildiği anlaşılmıştır.  

 

Kamu İhale Kanunu’nun 8’inci maddesinde, Kanun kapsamındaki idarelerin yapım işleri için 01/02/2021 – 31/01/2022 dönemi için geçerli eşik değerin 81.614.303,00 TL olduğu, incelemeye konu ihalenin açık ihale usulünde yapıldığı, ihalede yaklaşık maliyet tutarının 219.917.985,59 TL olarak belirlendiği, belirtilen tutarın Kanun’da öngörülen ilgili eşik değerin iki katının üzerinde olduğu, bu durumda ihale dokümanı düzenlemelerinde iş deneyimine ilişkin olarak öngörülen yeterlik kriterinin iş deneyim oranının % 50’den az ve % 80’den fazla olmayacak şekilde belirlenmesi gerektiği bununla birlikte idare tarafından hazırlanan İdari Şartname’nin 7.5.1’inci maddesinde, ihaleye katılacak isteklilerden, teklif edilen bedelin % 100’ünden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulmasının istendiği tespit edilmiştir.

Yapılan inceleme ve tespitler neticesinde; ihalede, hesaplanan yaklaşık maliyetin ilgili eşik değerin iki katının üzerinde olduğu, bu durumda yeterlik kriteri olarak istenilecek iş deneyim oranının % 50’den az ve % 80’den fazla olmayacak şekilde belirlenmesi gerektiği bununla birlikte ihale dokümanı düzenlemelerinde, ihaleye katılacak isteklilerden istenilen iş deneyim tutarının, teklif edilen bedelin % 100’ünden az olmamasının istendiği, bu sebeple de idarenin belirtilen gerekçeyle ihaleyi iptal etmiş olduğu, ihale dokümanına ilişkin olarak süresinde yapılmış bir başvuru bulunmamakla birlikte belirtilen hususun açıkça ilgili mevzuat hükümlerine aykırılık teşkil ettiği, yine söz konusu aykırılığın ihaleye katılımı ve sağlıklı bir rekabet ortamının oluşmasını engelleyebileceği, ihale komisyonunun kararı üzerine idarenin, bütün teklifleri reddederek gerekçesini belirtmek suretiyle ihaleyi iptal etme hakkının olduğu, bu doğrultuda idarece teklif değerlendirme sürecine geçilmeksizin ihale dokümanındaki mevzuata aykırılığın gerekçe gösterilerek ihalenin iptal edilmesi işleminin yerinde olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin ihalenin iptalinin iptal edilmesi yönündeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz