Toplantı No 2021/036
Gündem No 48
Karar Tarihi 02.09.2021
Karar No 2021/UH.I-1646

BAŞVURU SAHİBİ:

ZMS Sos. Hiz. İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/336277 İhale Kayıt Numaralı “Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinde Kullanılmak Üzere İçme Suyu Tankeri Kiralanması Hizmet Alım İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından 29.07.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinde Kullanılmak Üzere İçme Suyu Tankeri Kiralanması Hizmet Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak ZMS Sos. Hiz. İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 16.07.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 05.08.2021 tarih ve 35207 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.08.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1297 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “Fiyat Farkı” başlıklı 5’inci maddesinde yer alan formülde a1, a2, b1, b2 ve c katsayılarının bulunmasına rağmen İdari Şartname’nin ilgili maddesinde a, b ve c katsayılarına yer verilmesinin ve c katsayısının “0,17” yerine “017” olarak belirlenmesinin mevzuata aykırılık teşkil ettiği,

 

2) İhale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve söz konusu personelin çalışma saatlerinin tamamının idarede kullanılacağının belirtildiği, sözleşme kapsamında çalıştırılacak personele brüt asgari ücretin belli bir yüzde fazlası oranında ücret ödenmesinin öngörüldüğü ile yol ve yemek bedellerinin nakdi olarak ödenmesi gerektiğinin belirtildiği hususları dikkate alındığında 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 6’ncı maddesi uyarınca ihale dokümanında işçilik fiyat farkı ödeneceğine dair düzenleme yapılması gerektiği,

 

3) İhalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımına ilişkin olduğu, dolayısıyla ihale dokümanında işçilerin yol ve yemek ücretlerinin nakdi olarak belirlenmesinin uygun olmadığı, anılan düzenlemelerin; yüklenici firmanın çalıştırılacak personelin ulaşımı için özmal/kiralık araç kullanmasını ve yemek ihtiyacı için herhangi bir yemek fabrikasıyla anlaşmasını olanaksız kıldığı iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

27.06.2013 tarihli ve 2013/5215 sayılı “4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar” konulu Bakanlar Kurulu kararının “Fiyat farkı hesabı” başlıklı 5’inci maddesinde “(1) Fiyat farkı aşağıdaki formüllere göre hesaplanır:

c) Diğer hizmet alımlarında;

 

F = An x B x ( Pn-1)

 

                       İn               Yn              Gn      Mn

Pn = [a1 + a2  —— + b1  —— + b2  —— + c ——]

                       İo               Yo              Go    Mo

 

(2) Formüllerde yer alan;

a) F: Fiyat farkını (TL),

d) a1: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden ve 6’ncı maddeye göre fiyat farkı hesaplanan sabit bir katsayıyı,

e) a2: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

f) b1: Akaryakıtın ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

g) b2: Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

ğ) c: Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

ifade eder.

(3) Ağırlık oranlarına ilişkin katsayılar, işin niteliğine ve işte kullanılan girdilere uygun biçimde belirlenen a1, a2, b1, b2 ve c katsayıları toplamı bire (1.00) eşit olacak şekilde belirlenir ve ihale dokümanında gösterilir. Katsayıların belirlenmesinde öncelikle a2, b1, b2 ve c katsayıları belirlendikten sonra bunların toplamı birden çıkarılarak bulunan sayı a1 katsayısı olarak alınır…” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinde Kullanılmak Üzere İçme Suyu Su Tankeri Kiralanması İşi İçin Hizmet Alımı… düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Teknik Şartnamenin 4.19, 4.20, 5.6, 5.7, 5.9, 7.9, 7.10, 7.13’üncü maddeleri,

Sözleşme Tasarısı Madde 21’de belirtilen sigorta giderleri,

Yüklenici kârı

teklif fiyata dâhildir…” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde “46.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıdaki esaslara göre fiyat farkı hesaplanacaktır.

46.1.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında, yürürlükteki fiyat farkı kararnamesi uygulanacaktır. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesine göre a=0,23, b= 0,60, c= 0,17 katsayıları verilecektir.” düzenlemesi,

 

Sözleşme Tasarısı’nın “Fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması şartları” başlıklı 14’üncü maddesinde “14.2. Bu sözleşme kapsamında yapılan işler için fiyat farkı hesaplanacaktır. İhale Konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında, yürürlükteki fiyat farkı kararnamesi uygulanacaktır. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre ihale edilen hizmet alımlarında uygulanacak fiyat farkına ilişkin esasların 5.Maddesine göre a=0,23, b=0,60, c= 0,17 katsayıları verilecektir…” düzenlemesi,

 

Aynı Tasarı’nın “İş ve işyerinin korunması ve sigortalanması” başlıklı 21’inci maddesinde “21.1. İş ve işyerlerinin korunması ile işin ve/veya işyerlerinin sigortalatılmasına ilişkin sorumluluk Genel Şartnamenin 19 uncu maddesinde düzenlenen esaslar dâhilinde yükleniciye aittir…” düzenlemesi,

 

Teknik Şartname’nin “Su Tankerlerinin Kapasiteleri ve Görevleri” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1. İdaremiz tarafından kiralanması uygun bulunan su tankerleri; 2. Bölge İşletmeler Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığına bağlı Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinin talep ve tercihleri doğrultusunda tespit edilmiş olup, en az 10 sutaşıma kapasiteli olmak üzere toplam 6 (altı adet) tanker olacaktır…” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “Su Tankeri ve Araçlarının Teknik Özellikleri” başlıklı 4’üncü maddesinde “…4.4. Kiralanacak olan su tankerleri üzerinde su tankı sabit olacaktır…

4.6. Tankın içinde, çalkantıya mani olmak üzere eşit aralıklarla yeterli sayıda, 4 mm kalınlıkta krom nikel saçtan imal edilmiş dalgakıranlar olacaktır.

4.7. Su tankının üzerinde menhol bulunmalı ve kapağı contalı, kolay açılıp kapanacak tipte olmalıdır.

4.8. Tank içinde su tam dolu halde iken su kaybı yapmayacak şekilde hava tahliye ve taşıma borusu bulunacaktır.

4.9. Tank arkasında üzerine çıkılabilmesi için merdiven monteli olacaktır.

4.10. Su tankerinde kademeli santrifüj tip bir pompa olmalıdır…

4.12. Su tankerinde, su boşaltımını sağlamak üzere aracın uygun bir yerinde hortum sarma makarasına sarılı en az 50 mt. hortum bulunacaktır. Tankerin depo haznesine yetişmediği durumlarda yüklenici tarafından ilave hortum temin edilecektir.

4.13. Su tankerlerinin dolumu için gerekli hortum ve ek parçaları firma tarafından temin edilecektir.

4.14. Tankın pompaya yakın bir yerinde su miktarını gösteren şeffaf seviye göstergesi bulunmalıdır.

4.15. Tankerlerin su tankının arka kısmına dört adet 1’’ vana monte edilecektir.

4.16. Tankerlerin sağ ve sol yanlarına 60 cm x 60 cm ebadında İZSU logosu yapıştırılacaktır.

4.18. Tüm araçlar taşıma amacına uygun dizayn edilecek ve Karayolları ile Trafik Kanunu’nun ve bu kanunlara dayanılarak yayımlanmış yönetmelik ya da tüzüklerin öngördüğü şartlara ve teçhizatlara (patinaj zinciri, takoz, çekme halatı, ilk yardım çantası, reflektör, yangın söndürme cihazı, paspas vb.) haiz…olacaktır…

4.19. Araçların fenni muayeneleri yapılmış olacaktır. Sözleşme süresi içinde ek muayeneler ile ek donanımların zorunlu hale getirilmesi durumunda, yüklenici 3 (üç) iş günü içerisinde, öngörülen ek donanımlar ile ek muayeneleri yaptıracak ve bu işlemler için idareden herhangi bir ücret talep etmeyecektir.

4.20. Araçların zorunlu trafik ve kasko sigortaları dâhil her türlü sigorta bedelleri, motorlu taşıt vergileri, muayene vergileri vb. sorumlulukları ile amortisman giderleri, tamir, bakım, lastik, akaryakıt, yağ gibi sarf malzeme giderleri, muhtasar vergiler, tanker şoförü, şoföre ait sigorta ve tüm yasal ödemeleri ile diğer benzeri masraflar yükleniciye aittir…” düzenlemesi,

 

Söz konusu Şartname’nin “Araçlarda Görev Alacak Sürücüler İle İlgili Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “…5.6. İhtiyaç duyulduğunda tankerler 7 gün 24 saat çalıştırılabilecektir. Böyle durumlar ve şoförlerin haftalık/yıllık izinlerini kullanabilmeleri için en az 2 (iki) adet değiştirici şoför bulundurulacak olup herhangi bir ücret talep edilmeyecektir.

5.7. İhale kapsamında çalıştırılacak şoförlere, aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücretin % 30 fazlası ödenecektir. Ayrıca yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti ile ilgili aylık ücret taahhuk bordrosunda gösterilecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir.

5.9. Yüklenici, işe başlamasına müteakip en geç 15 gün içerisinde her bir şoför için ayrı ayrı yazlık ve kışlık olmak üzere iş kıyafetleri ve her türlü kişisel koruyucu donanımları temin edecektir. (Yazlık ve kışlık pantolon, t-shirt, kışlık bere, kışlık ve yazlık iş güvenlik ayakkabısı, kışlık uzun kol sewat-shirt, kışlık mont, yüksek görünümlü reflektörlü yelek, yağmurluk vs.)” düzenlemesi,

 

Bahse konu Şartname’nin “Su Tankerlerinin Çalışma Saatleri, Çalışma Şartları ve Ücret Bilgileri” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. Araçların günlük çalışma süresi net 8 (sekiz) saat olup, tahmini yapılacak mesafe ortalama 70 km olarak kabul edilecektir…

6.2. Günlük kiralama bedeli; fillen çalışılan 8 (sekiz) saat süreli her tam gün için katma değer vergisi hariç bir günlük kiralama bedeli olarak, tahsis edilen araç+şoför+yakıt+amortisman ve benzeri tüm giderler dâhil olacaktır…

6.7. Araçların aylık çalışma gün sayısı her ayda mevcut gün sayısı kadardır…” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Genel Hususlar” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. Yüklenici tarafından çalıştırılmak üzere teklif edilen araçlar, idare yetkililerince onaylandıktan sonra, sözleşmenin imza tarihinden itibaren, idarenin bildireceği tarihte işe başlatılacak ve yine idarece belirlenen mesai saatine uygun olarak, 7 gün iş başında eksiksiz bir şekilde ilgili şube müdürlüklerinin belirteceği merkezlerde hazır bulundurulacaktır.

…7.9. Su tankerlerinde, araçların günlük yaptıkları toplam km, anlık araç yerinin tespiti ile araçların hızlarının, nerelerde ve ne kadar durakladıklarının, hangi yolları takip ettiklerinin bilgileri için araç takip cihazı olacaktır. Bu işlemler için gerekli cihaz, doküman ve şifreler yer teslimiyle birlikte idareye teslim edilecektir. Ayrıca yüklenici firma yer tesliminden itibaren, iş bitimine kadar, araç takip programı yüklü bir adet laptop (i7) bilgisayar teslim edecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir…

7.13. Yüklenici, işin yer tesliminden kabulüne kadar iş tevzi ve kontrol işlerinin takibini sağlamak amacıyla Ödemiş Bölgesi Teknik Şube Müdürlüğünde görevli olarak 1 (adet) büro personeli çalıştıracaktır. İhale kapsamında çalıştırılacak büro personeline aylık olarak en az, yürürlükteki brüt asgari ücret ödenecektir. Ayrıca yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti aylık ücret taahhuk bordrosunda gösterilecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir.

7.16. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında yürürlükteki fiyat farkı kararnamesi uygulanacaktır. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesine göre a=0,23, b=0,60, c=0,17 katsayıları verilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden; ihalenin 6 adet tankerin sürücülü olarak kiralanması işine ilişkin olarak düzenlendiği, araçların günlük çalışma süresinin 8 saat olduğu, ihtiyaç duyulması halinde tankerlerin 7 gün 24 saat çalıştırılabileceğinin ifade edildiği, böyle durumlar için en az 2 adet değiştirici şoföre de ihtiyaç duyulduğu, ayrıca iş tevzi ve kontrol işlerinin takibini sağlamak amacıyla 1 adet büro personelinin çalıştırılması gerektiği, bu kapsamda ihale konusu işte 8’i şoför 1’i büro personeli olmak üzere 9 adet personel çalıştırılacağı anlaşılmaktadır. Öte yandan ihale dokümanında söz konusu personelin haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede kullanması gerektiğine ilişkin herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır.

 

Bunların yanı sıra ihale dokümanında; araçların zorunlu trafik ve kasko sigortaları dâhil her türlü sigorta, motorlu taşıtlar vergisi, muayene vergisi, amortisman, tamir, bakım, lastik, akaryakıt, yağ gibi sarf malzemeleri, muhtasar vergi, şoföre ait sigorta, giyim giderleri ve tüm yasal ödemeleri ile diğer benzeri masrafların teklif fiyata dâhil olduğu belirtilmiştir.

 

Hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı hesaplamasının 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesinde yer alan formüller kullanılarak hesaplanması gerekmekte olup, söz konusu formüllerde yer alan a1 katsayısı, haftalık çalışma saatlerinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranını; a2 katsayısı, haftalık çalışma saatlerinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranını, b1 katsayısı, akaryakıtın ağırlık oranını, b2 katsayısı malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranını, c katsayısı ise makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranını temsil etmektedir. İdari Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde ihale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında yürürlükte bulunan fiyat farkı kararnamesinin uygulanacağı belirtilmişse de, bahse konu Şartname maddesinde 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesinde belirtilen a1, a2, b1 ve b2 katsayı değerleri yerine, a ve b katsayı değerlerine yer verilmiştir.

 

Bu bağlamda, inceleme konusu ihalede 9 adet personel çalıştırılması gerektiği ve ihale dokümanında söz konusu personelin haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede kullanacağına ilişkin herhangi bir düzenleme bulunmadığı hususları göz önünde bulundurulduğunda; ihale dokümanında a=0,23 olarak belirtilen katsayının 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’da haftalık çalışma saatlerinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı olarak belirtilen a2 katsayısını ifade ettiğinin açık olduğu anlaşılmıştır.

 

Diğer taraftan; 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar incelendiğinde, fiyat farkı hesaplama formülünde yer alan girdilere ilişkin katsayıların sıfırdan (0) farklı olmasını zorunlu kılacak herhangi bir hüküm bulunmadığı anlaşılmakla birlikte, inceleme konusu ihalede akaryakıt giderleri ile araçlara ilişkin malzeme ve birtakım hizmet giderlerinin teklif fiyata dâhil olduğu hususu göz önünde bulundurulduğunda, fiyat farkı hesaplamasına ilişkin olarak ihale dokümanında belirtilen b katsayısının hangi ağırlık oranını ifade ettiği konusunda tereddüt oluştuğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

 

Başvuru sahibinin “c katsayısının “0,17” yerine “017” olarak belirlenmesinin mevzuata aykırılık teşkil ettiği” yönündeki iddiasının incelenmesi neticesinde ise; 25.06.2021 tarihinde yayımlanan ihale dokümanı kapsamında yer alan İdari Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesi ile Sözleşme Tasarısı’nın “Fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması şartları” başlıklı 14’üncü maddesinde “…46.1.1…4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesine göre a=0,23, b=0,60, c=017 katsayıları verilecektir.” düzenlemesinin yer aldığı, öte yandan 16.07.2021 tarihli zeyilname ile söz konusu c katsayısının “0,17” olarak yeniden düzenlendiği anlaşıldığından başvuru sahibinin anılan hususa yönelik iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

  1. Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımlarında fiyat farkı” başlıklı 81’inci maddesinde “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihaleleri ile personel çalıştırılmasına dayalı olmamakla birlikte ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanıldığı hizmet alımlarında işçilik maliyetlerine ilişkin fiyat farkı hesaplanacağının ihale dokümanında belirtilmesi gerekmektedir.” açıklaması,

 

4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “İşçilik maliyetlerindeki değişiklik” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İhale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılmasının öngörüldüğü işçilikler için, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca çalıştırılan işçinin idari şartnameye göre ihale tarihi itibarıyla hesaplanan brüt maliyeti ile uygulama ayındaki brüt maliyeti arasındaki fark, 5 inci madde uygulanmaksızın ödenir veya kesilir.

(2) İhale dokümanında sözleşme kapsamında çalıştırılacak personele brüt asgari ücretin belli bir yüzde fazlası oranında ücret ödenmesi öngörülmüş ise, uygulama ayında fiilen ödenen ücret üzerinden fiyat farkına esas olacak brüt maliyet bulunur ve fiyat farkı, bu maliyete asgari ücretteki brüt artış oranı uygulanarak hesaplanır.  Ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma ücretiyle ilgili olarak bu fıkraya göre belirlenen ücret esas alınarak fiyat farkı hesaplanır… hükmü,

 

 “Uygulama esasları” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Bu Esaslara tabi hizmet alımı ihalelerinde fiyat farkı uygulanabilmesi için, söz konusu işlerin ihalelerine ilişkin idari şartname ve sözleşmelerde, bu Esaslara göre fiyat farkı hesaplanacağının belirtilmiş olması gerekir…

(3) İhale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanıldığı hizmet alımlarında fiyat farkı hesaplanacağına ilişkin düzenlemeye yer verilmesi zorunludur…” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “Fiyat farkı” başlıklı 46’ncı maddesinde “46.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıdaki esaslara göre fiyat farkı hesaplanacaktır.

46.1.1. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında, yürürlükteki fiyat farkı kararnamesi uygulanacaktır…” düzenlemesi,

 

Teknik Şartname’nin “Su Tankerlerinin Kapasiteleri ve Görevleri” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1. İdaremiz tarafından kiralanması uygun bulunan su tankerleri; 2. Bölge İşletmeler Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığına bağlı Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinin talep ve tercihleri doğrultusunda tespit edilmiş olup, en az 10 su taşıma kapasiteli olmak üzere toplam 6 (altı adet) tanker olacaktır…” düzenlemesi,

 

Söz konusu Şartname’nin “Araçlarda Görev Alacak Sürücüler İle İlgili Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “…5.6. İhtiyaç duyulduğunda tankerler 7 gün 24 saat çalıştırılabilecektir. Böyle durumlar ve şoförlerin haftalık/yıllık izinlerini kullanabilmeleri için en az 2 (iki) adet değiştirici şoför bulundurulacak olup herhangi bir ücret talep edilmeyecektir.

5.7. İhale kapsamında çalıştırılacak şoförlere, aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücretin % 30 fazlası ödenecektir. Ayrıca yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti ile ilgili aylık ücret taahhuk bordrosunda gösterilecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir…” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Genel Hususlar” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.13. Yüklenici, işin yer tesliminden kabulüne kadar iş tevzi ve kontrol işlerinin takibini sağlamak amacıyla Ödemiş Bölgesi Teknik Şube Müdürlüğünde görevli olarak 1 (adet) büro personeli çalıştıracaktır. İhale kapsamında çalıştırılacak büro personeline aylık olarak en az, yürürlükteki brüt asgari ücret ödenecektir. Ayrıca yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti aylık ücret taahhuk bordrosunda gösterilecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir.

7.16. İhale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında yürürlükteki fiyat farkı kararnamesi uygulanacaktır…” düzenlemesi,

 

Sözleşme Tasarısı’nın “Fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması şartları” başlıklı 14’üncü maddesinde “14.2. Bu sözleşme kapsamında yapılan işler için fiyat farkı hesaplanacaktır. İhale Konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında, yürürlükteki fiyat farkı kararnamesi uygulanacaktır. 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın 5’inci maddesine göre a=0,23, b=0,60, c=0,17 katsayıları verilecektir…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden; ihale dokümanında personel sayısının belirlendiği ve haftalık çalışma saatinin tamamının idarede kullanılmasının öngörüldüğü işçilikler için, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu uyarınca çalıştırılan işçinin idari şartnameye göre ihale tarihi itibarıyla hesaplanan brüt maliyeti ile uygulama ayındaki brüt maliyeti arasındaki farkın ödeneceği veya kesileceği, ihale dokümanında sözleşme kapsamında çalıştırılacak personele brüt asgari ücretin belli bir yüzde fazlası oranında ücret ödenmesinin öngörülmesi durumunda ise, uygulama ayında fiilen ödenen ücret üzerinden fiyat farkına esas olacak brüt maliyetin bulunacağı ve fiyat farkının bu maliyete, asgari ücretteki brüt artış oranı uygulanarak hesaplanacağı anlaşılmaktadır.

 

İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden; ihalenin 6 adet tankerin sürücülü olarak kiralanması işine ilişkin olarak düzenlendiği, şoförlere aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücretin % 30 fazlasının ödeneceğinin belirtildiği ve İdari Şartname’nin 46’ncı maddesi ile Sözleşme Tasarısı’nın 14’üncü maddesinde ihale konusu iş için sözleşmenin uygulanması sırasında yürürlükteki fiyat farkı kararnamesinin uygulanacağının açık bir şekilde ifade edildiği, dolayısıyla 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın ilgili hükümlerine göre fiyat farkı hesaplanacağı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dâhil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az % 70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dâhil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden hizmet alımlarını ifade eder.

78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımına ilişkin ihale dokümanında haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi gerekmektedir.

78.13. Yemek ve yol bedelinin nakdi olarak ödeneceği öngörülen ihalelerinin idari şartnamelerinde, yemek ve yol bedelinin günlük brüt tutarları ve ayda kaç gün ödeneceği yazılacak, bu brüt tutarların nakdi olarak ödeneceği ve ücret bordrosunda gösterileceği açıkça belirtilecektir. Her ay 30 gün olarak kabul edilecek ve bazı ayların 30 günden daha fazla ya da eksik günleri dikkate alınmayacaktır. İdari şartnamede 26 veya 22 olarak belirlenen aylık gün sayısı üzerinden hesaplama yapılacak ve 31 veya 28 gün olan aylardaki fiili gün sayısı dikkate alınmayacaktır. Yemek ve yol için aylık gün sayısı belirlenmemiş ise 26 gün olarak hesaplama yapılacaktır… açıklaması,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinde Kullanılmak Üzere İçme Suyu Su Tankeri Kiralanması İşi İçin Hizmet Alımı… düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Teknik Şartnamenin 4.19, 4.20, 5.6, 5.7, 5.9, 7.9, 7.10, 7.13’üncü maddeleri,

Sözleşme Tasarısı Madde 21’de belirtilen sigorta giderleri,

Yüklenici kârı

teklif fiyata dâhildir…” düzenlemesi,

 

Teknik Şartname’nin “Su Tankerlerinin Kapasiteleri ve Görevleri” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1. İdaremiz tarafından kiralanması uygun bulunan su tankerleri; 2. Bölge İşletmeler Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığına bağlı Ödemiş ve Tire Bölgesi Teknik Şube Müdürlüklerinin talep ve tercihleri doğrultusunda tespit edilmiş olup, en az 10 su taşıma kapasiteli olmak üzere toplam 6 (altı adet) tanker olacaktır…” düzenlemesi,

 

Söz konusu Şartname’nin “Araçlarda Görev Alacak Sürücüler İle İlgili Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “…5.6. İhtiyaç duyulduğunda tankerler 7 gün 24 saat çalıştırılabilecektir. Böyle durumlar ve şoförlerin haftalık/yıllık izinlerini kullanabilmeleri için en az 2 (iki) adet değiştirici şoför bulundurulacak olup herhangi bir ücret talep edilmeyecektir.

5.7. İhale kapsamında çalıştırılacak şoförlere, aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücretin % 30 fazlası ödenecektir. Ayrıca yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti ile ilgili aylık ücret taahhuk bordrosunda gösterilecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir…” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Genel Hususlar” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.13. Yüklenici, işin yer tesliminden kabulüne kadar iş tevzi ve kontrol işlerinin takibini sağlamak amacıyla Ödemiş Bölgesi Teknik Şube Müdürlüğünde görevli olarak 1 (adet) büro personeli çalıştıracaktır. İhale kapsamında çalıştırılacak büro personeline aylık olarak en az, yürürlükteki brüt asgari ücret ödenecektir. Ayrıca yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti aylık ücret taahhuk bordrosunda gösterilecektir. Bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Yukarıda aktarılan Tebliğ açıklamalarından; personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarının; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az % 70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dâhil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden hizmet alımlarını ifade ettiği; yemek ve yol bedelinin nakdi olarak ödeneceği öngörülen ihalelerinin idari şartnamelerinde, yemek ve yol bedelinin günlük brüt tutarlarının ve ayda kaç gün ödeneceğinin yazılması gerektiği; ayrıca personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımına ilişkin ihale dokümanında haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde de teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

 

İhale işlem dosyası üzerinden yapılan inceleme neticesinde; inceleme konusu ihalenin nitelik itibariyle personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı olmadığı, bahse konu ihalede 9 adet personel çalıştırılacağı, çalıştırılacak olan personele yüklenici tarafından 26 iş günü üzerinden brüt 18,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 12,00 TL nakdi yol ücreti ödenmesi gerektiğinin düzenlendiği anlaşılmış olup, kamu ihale mevzuatında; personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ait ihale dokümanlarında personelin yemek ve yol bedelinin nakdi olarak belirlenmemesi gerektiği yönünde herhangi bir hüküm veya açıklama bulunmadığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz