Toplantı No 2021/037
Gündem No 16
Karar Tarihi 08.09.2021
Karar No 2021/UH.II-1682

BAŞVURU SAHİBİ:

Çağrı Temizlik Medikal Güv. Hiz. Müh. Gıda İnş. San. ve Tic. A.Ş.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Diyarbakır Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/312628 İhale Kayıt Numaralı “Araç ve İş Makinası Kiralama İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Diyarbakır Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından 19.07.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Araç ve İş Makinası Kiralama İşi” ihalesine ilişkin olarak Çağrı Temizlik Medikal Güv. Hiz. Müh. Gıda İnş. San. ve Tic. A.Ş. nin 06.07.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 26.07.2021 tarih ve 33366 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.07.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1258 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) Teknik Şartname’nin 4.7, 4.10, 7.7 ile 7.10’uncu maddesinde araçların her türlü bakım ve onarım (yağ, filtre, lastik, yedek parça vb.) ile diğer tüm giderlerinin yükleniciye ait olacağı ve bu araçların çalışma saatlerinin günlük (7/24) olduğunun düzenlendiği, ancak araçların bakım onarım periyotları ve lastik değişim dönemlerinin tespiti için ihtiyaç duyulan kat edilecek km bilgisine yer verilmediği, Teknik Şartname maddelerinde araçların 7 gün 24 saat esasına göre sınırsız km üzerinden çalıştırılacağının düzenlendiği,  söz konusu hususun mevzuata aykırı olduğu,

 

2) İhale İlanı ile İdari Şartname’de isteklilerden iş deneyimini tevsiken istenen oran teklif edilen bedelin %25’i iken Teknik Şartname’de bu oranın %50 olmasının tereddüt oluşturduğu iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Araç ve İş Makinası Kiralama İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: ARAÇ VE İŞ MAKİNASI KİRALAMA (58 ADET)

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: DİYARBAKIR” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’nci maddesinde “25.1. Ulaşım, Sigorta, Vergi, Resim, Harç, Depo Yakıt Güvenliği Sistemleri ve Araç Takip Sistemleri Giderleri

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

 

Teknik Şartname’nin “İsin Konusu ve Süresi” başlıklı 1’nci maddesinde “Diyarbakır Büyükşehir Belediyemizin yetki ve sorumluluk alanları içerisinde bulunan çalışma alanlarında ihtiyaç duyulan hizmetlerin görülmesi amacıyla, 237 Sayılı Taşıt Kanununun ilgili maddeleri ve bağlı yönetmelik doğrultusunda çalıştırılmak üzere, aşağıda cins ve miktarları verilen hizmet araçlarını, yakıt idareye ait, sürücüsüz, bakım-onarım, tamir masrafları ile her türlü vergi, resim, harç, muayene, trafik sigortası, kasko, vb. giderler yükleniciye ait olmak üzere, 24 ay süre ile araç ve iş makinası kiralanması hizmet işidir. Akaryakıt idare tarafından karşılanmak üzere, yüklenici firmaya ait 58 adet hizmet aracı (şoförsüz ve operatörsüz) için, 24 ay süreli (İşin süresi sözleşme imzalandıktan sonra 24 aydır) aylık kira bedeli ödemesi esasına göre hizmet aracı kiralaması yapılacaktır. Araçlarda yüklenici yakıt yönünden herhangi bir teklif vermeyecek ve teklif fiyatına bu gideri dâhil etmeyecektir.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Araçlar ile ilgili diğer şartlar” başlıklı 7’nci maddesinde “…6.İhale kapsamındaki araçların bakım, onarım (yağ, filtre, lastik, yedek parça vb.), ve diğer tüm giderleri yüklenici tarafından karşılanacaktır. Yüklenici bu giderler için ek talepte bulunamayacaktır. Yüklenici bu işler ile alakalı imza yetkisi olan bir görevli tayin edecek, bütün araçların bakım, onarım, muayene ve servise götürüp getirme işlerini bu görevli tarafından yapılacaktır.

10. İhale konusu iş özelliği itibariyle araçlar 7 gün ve 24 saat il sınırları içerisinde idarenin ihtiyaçları doğrultusunda kullanılabilir. İdare araçları gerekli gördüğünde gece vardiyasında çalıştırabilir.

…” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin  “Araçların Servis ve Bakımı” başlıklı 12’nci maddesinde “1. Araçların periyodik bakım ve muayene zamanlan yüklenici tarafından takip edilerek idareye bildirilecektir. Periyodik bakımların çalışma saatleri dışında yapılması esas olmak ile birlikte iş ve işçi durumuna göre zaman idarece onaylanacak, arıza ve bakım için kontrollük teşkilatından sevk fişi alınacak, onarım bitiminde servis giriş ve çıkış saatleri ile yapılan işlemleri gösteren yüklenici onaylı bilgi fişi verilecektir.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Başvuruya konu ihaleye ilişkin birim fiyat teklif cetveli standart formu aşağıda yer verildiği gibidir.

 

1. KISIM (ARAÇ KİRALAMA HİZMET ALIMI İŞİ )

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Minibüs (13+1)

adet

2

2

Binek Tip Kamyonet/Hafif Ticari Araç

adet

15

3

Damperli Kamyonet ( Çift Kabinli )

adet

15

4

Dar Kasa Pikap 4*2 (çift kabin )

adet

10

5

Dar Kasa Pikap 4*2( çift kabin her araçta 400 lt ilaçlama holderi olacak)

adet

6

6

Binek Otomobil

adet

2

7

Midibüs (27+1)

adet

1

8

Çift Kabinli 4×4 Pick-Up

adet

1

2. KISIM (İŞ MAKİNASI KİRALAMA HİZMET ALIMI İŞİ )

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Kamyon (çift kabinli, Damperli Yük ağ.7.000 kg)

adet

1

2

Damperli Kamyon (Havuz tipi,26.000 kg ve üzeri )

adet

2

3

Kompakt Vakumlu Yol Süpürme makinesi

adet

2

4

Ekskavatör (25 tonluk, paletli)

adet

1

 

İhaleye ait birim fiyat teklif cetvelinde araç kiralanmasına ilişkin adet olarak belirleme yapıldığı (kilometre üzerinden birim oluşturulmadığı), bu kapsamda idare tarafından ihaleye katılan isteklilerden adet olarak araç kiralamalarına ilişkin teklif verilmesinin istenildiği, Teknik Şartname maddeleri incelendiğinde, aylık kira bedeli ödemesi esasına göre hizmet aracı kiralamasının yapılacağı, sadece il sınırları içerisinde idarenin ihtiyaçları doğrultusunda kiralanacak araçlara ilişkin herhangi bir kilometre sınırı koyulmadığı tespit edilmiş olup kiralanacak araçlarda sınırsız kilometre düzenlemesi bulunmasından, idare tarafından bu süre içerisinde herhangi bir kilometre kısıtı olmaksızın kullanılmasının amaçlandığı anlaşılmıştır.

 

Yukarıda yer alan tespitler doğrultusunda, söz konusu araçların kamu yararı ve hizmet gerekleri çerçevesinde hizmetin ifası sırasında kullanılacağı, akaryakıt giderinin idare tarafından karşılanacağı, kiralanacak olan araçların periyodik bakımlarının yüklenici tarafından karşılanması gerektiğine ilişkin herhangi bir tereddüt olmamakla birlikte periyodik bakımların teknik olarak belli kilometreler aralıklarında yapılması gerektiği hususu göz önüne alındığında ihaleyi yapan idarenin görev ve yetkisi çerçevesinde sadece il sınırları içerisinde çalışacak olan söz konusu araçların yapacağı kilometrelerin basiretli istekliler tarafından önceden öngörülebilir olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin bahse konu iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği ve idari şartnamede yer alması zorunlu hususlar” başlıklı 27’nci maddesinde “ … İdari şartnamede ihale konusuna göre asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:

e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri…” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Sözleşmenin yürütülmesindeki mesleki ve teknik yükümlülükler” başlıklı 77’nci maddesinde “77.1. İdarelerce sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen ve idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler ancak teknik şartnamede yapılabilecek ve bu kapsamda yüklenici tarafından hangi belgelerin idareye sunulması gerektiği teknik şartnamede açıkça düzenlenecektir.” açıklaması yer almaktadır.

İhale İlanı’nın “İhaleye katılabilme şartları ve istenilen belgeler ile yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler” başlıklı 4’üncü maddesinde “…4.3. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

4.3.1. İş deneyimini gösteren belgelere ilişkin bilgiler:

Son beş yıl içinde bedel içeren bir sözleşme kapsamında kabul işlemleri tamamlanan ve teklif edilen bedelin % 25 oranından az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler veya teknolojik ürün deneyim belgesi.

…” düzenlemesi,

 

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında Taah. edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri, sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5 Bu Şartname ile 7.5.4. maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

08.06.2021 tarihinde yayımlanan Teknik Şartname’nin “Genel Hükümler İle Yüklenicinin Görev ve Sorumlulukları” başlıklı 6’ncı maddesinin 18’nci alt maddesinde “Yüklenici son beş yıl içinde kamu ve özel sektörde gerçekleştirilen ve idarece noksansız kabul edilen ihale konusu hizmet alımı ve benzer nitelikteki alımlar ile ilgili belgeler (iş deneyim belgesi %50) getirmek zorundadır.” şeklinde yer alan düzenlemenin 08.07.2021 tarihinde yayımlanan zeyilname ile “Yüklenici son beş yıl içinde kamu ve özel sektörde gerçekleştirilen ve idarece noksansız kabul edilen ihale konusu hizmet alımı ve benzer nitelikteki alımlar ile ilgili belgeler (iş deneyim belgesi %25) getirmek zorundadır.” şeklinde değiştirildiği görülmüştür.

 

İhale İlanı ile İdari Şartname’de yer alan düzenlemelerden; inceleme konusu ihalede istekliler tarafından, teklif edilen bedelin % 25’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulmasının zorunlu olduğu anlaşılmaktadır. 08.06.2021 tarihinde yayımlanan Teknik Şartname’de yer alan iş deneyim belge oranı (%50) , İdari Şartname ve İhale İlanı’nda yer alan iş deneyim belge oranından (%25) farklı olsa da 08.07.2021 tarihinde yayımlanan zeyilname ile değiştirildiği ve oran farklılığının da ortadan kalktığı anlaşıldığından başvuru sahibinin bahse konu iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz