Teknik Şartname’nin “Araçların Çalışma Şekli” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. Kurumumuz tarafından kiralanacak olan araçlar 24 (yirmi dört) saat idarenin emrinde olacaktır. Kurumumuz gerekli gördüğü halde görevlendirilmek suretiyle de il dışı ve yurt dışı görevlerde de kullanabilecektir. Yüklenici sözleşme süresi içerisinde İdarenin izni veya talebi olmadan hiçbir şekilde teslim etmiş olduğu aracı geri teslim alamaz ve değiştiremez. Araçlar, sözleşme süresi boyunca sürücüsüz olarak tüm ay boyunca kullanılmak üzere kiralanacaktır. Araçların aylık yaptığı kilometre çalışacağı görevin niteliğine göre farklılık göstermekte olup genel olarak aylık ortalama 1500-2500 km yapmaktadır. Ortalama kilometreden fazla çalışılması durumunda Yüklenici herhangi bir hak talep etmeyecektir.” düzenlemesi,

 

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin yapılma yeri, işyeri teslim ve işe başlama tarihi” başlıklı 10’uncu maddesinde “10.1. İşin yapılacağı yer/yerler: Bursa İl Sınırları” düzenlemesi bulunmaktadır.

 

İlgili düzenlemeden, ihale konusu iş kapsamında kullanılacak araçların 24 (yirmi dört) saat idarenin emrinde olacağı, araçların aylık yaptığı kilometre çalışacağı görevin niteliğine göre farklılık göstermekte olup genel olarak aylık ortalama 1500-2500 km yapılmasının öngörüldüğü, belirtilen ortalama kilometreden fazla çalışılması durumunda yüklenicinin herhangi bir hak talep etmeyeceği ve işin yapılma yerinin Bursa il sınırları olduğu bununla birlikte idarece gerekli görüldüğü takdirde ihale konusu iş kapsamında kiralanan araçların görevlendirilmek suretiyle de il dışı ve yurt dışı görevlerde de kullanabileceği anlaşılmıştır.

 

İdarece şikayet başvurusu üzerine alınan kararda “Bilindiği üzere belediyeler pek çok ve farklı kamu hizmetlerinde görevler ifa etmektedir. Bursa Büyükşehir Belediyemiz için kiralamayı planladığımız bu araçlar da mevsime göre, iş yoğunluğuna göre, salgın hastalık durumuna göre veya aracın görevlendirildiği birimlerin iş programına göre farklı km’lerde çalışmalar yapabilmektedir. Bazı aylarda veya yapılan projelere göre kamyonetler fazla çalışırken bazı aylarda binek araçların fazla çalışması gereken durumlar doğabilmektedir. Söz konusu araçların kamu yararı ve hizmet gerekleri çerçevesinde hizmetin ifası sırasında kullanılacağı, idarenin görev yetkisi çerçevesinde söz konusu araçların yapacağı kilometrelerin basiretli istekliler tarafından önceden öngörülebilir olduğu, şehir dışı veya yurtdışı kullanımlarına ilişkin olarak kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı bir durumun mevcudiyeti halinde yüklenici tarafın da bu kusura itiraz edebileceği anlaşıldığından ve araçların yakıtlarının ve şoförlerinin de idare tarafından karşılandığı göz önünde bulundurulduğunda iddianın yersiz olduğu değerlendirilmektedir.

Teknik şartnamenin 6.1. maddesinde “Kurumumuz gerekli gördüğü halde görevlendirilmek suretiyle de il dışı ve yurt dışı görevlerde de kullanabilecektir” denmektedir. Söz konusu araçların kamu yararı ve hizmet gerekleri çerçevesinde hizmetin ifası sırasında kullanılacağı, ihaleyi yapan idarenin görev yetkisi çerçevesinde söz konusu araçların şehir dışı veya yurtdışı kullanımlarına ilişkin olarak kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı bir durumun mevcudiyeti halinde yüklenici tarafın da bu kusura itiraz edebileceği  anlaşıldığından iddia yerinde görülmemiştir.” ifadelerine yer verilmiştir.

 

İdarece, ihale konusu iş kapsamında kullanılacak araçların işin süresi boyunca toplam kaç km yapacağının kesin olarak öngörülmesinin ve dokümanda bu yönde bir düzenleme yapmasının mümkün olmadığı, zira işin doğası gereği söz konusu araçların öngörülenden az yahut daha fazla km yapmasının mümkün olduğu,  bu doğrultuda idarece ortalama km hesaplaması yapılarak ihale dokümanında bu yönde bir düzenleme yapıldığı, bu kapsamda basiretli tacir olan isteklilerin söz konusu bilgiler ışığında tekliflerini hazırlayabileceği ayrıca şikayet başvurusu üzerine alınan kararda da belirtildiği üzere idarece söz konusu düzenlemelerin kamu hizmetinin gereklerini aşacak şekilde değerlendirilemeyeceği, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı bir durumun mevcudiyeti halinde yüklenicinin itiraz hakkının bulunduğu,

 

Ayrıca,  ilgili düzenlemelerden işin yapılacağı esas yerin Bursa il sınırları olduğu anlaşılmakla birlikte, kamu hizmetinin gereklerini yerine getirmek amacıyla ancak idarece gerekli görülmesi halinde ilgili araçların il ve yurt dışında görevlendirilmesi hususunun kesin bir duruma ilişkin olarak değil, kamu yararının ve kamu hizmetinin gerektirmesi halinde gerçekleştirilecek olası bir gerekliliğe ilişkin olarak düzenlendiği yine bu hususun da idarece kamu hizmetinin gereklerini aşacak şekilde değerlendirilemeyeceği, kamu yararı ve hizmet gereklerine aykırı bir durumun mevcudiyeti halinde yüklenicinin itiraz hakkının bulunduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz