EK FİYAT FARKI/FESİH HAKKI VERİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TASLAĞI NELER GETİRİYOR?

KONUYA İLİŞKİN ÖNERİLERİMİZ…

YENİDEN ÇALIŞMA YAPILDIĞI İFADE EDİLEN TASFİYE VE EK FİYAT FARKI UYGULAMA ESASLARI İÇİN ÖNERİLER

Bilindiği üzere inşaat sektöründe yaşanan maliyet artışlarından ötürü kamu müteahhitlerinin üzerinde durduğu Kamuya iş yapan müteahhitlere fiyat farkı ve tasfiye hakkı verilmesi yönünde talepleri gündemin ilk sıralarında yer almaktadır. Bu kapsamda yapılmış bir TASLAK ÇALIŞMA ORTALARDA DOLANIYOR.

PEKİ TASLAKTA  NELER VAR?

1)1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden (kabulü/geçici kabulü yapılmamış olan) sözleşmelerde;

– 1/1/2022 tarihinden sonra gerçekleştirilen kısımlar için; ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunanlarda, sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkı tutarı oransal olarak artırılabilmesine olanak sağlanıyor.

-İhale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla birlikte sadece girdilerin bir kısmı için fiyat farkı hesaplananlarda hesaplanmayan kısımlar için de fiyat farkı verilebilmesine imkan sağlanıyor.

-1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için ek fiyat farkı verilmesi öngörülüyor.

2)TOKİ işleri için önceden de olduğu gibi özel düzenlemeler getiriliyor.

3)Gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin yüzde 15’ine kadar olanlar FESİH imkanı getiriliyor.

4) Bu kapsamada yapılan fesihler için geçici 5 inci maddeye göre varsa ödenen ek fiyat farkının iade edilmesi şartı aranıyor.

5)Geçici 5 inci maddeye göre devredilen sözleşmeler için fesih başvurusunda bulunulamayacak.

6) Bu madde kapsamında feshedilen sözleşmeler 1. Maddede açıkladığımız fiyat farkı imkanlarından yararlanamayacak.

7)Sözleşmenin feshi halinde yüklenici hakkında fesihten kaynaklanan kısıtlama ve yaptırımlar uygulanmayacak ve teminatlar iade edilecek.

8)Fesih tarihine kadar gerçekleştirilen imalatlar dışında idareden herhangi bir mali hak talebinde bulunulamayacak.

9) 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin (j) fıkrasının (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel iade edilmeyecek.

10) Bu kapsamda düzenlenecek fesihnamelerden damga vergisi alınmayacak.

11) Bu madde kapsamında feshedilen sözleşmelere konu edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine yeniden ihale edilebilecek.

12) Maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri tespite Cumhurbaşkanı yetkili olacak.

 

EK FİYAT FARKI/FESİH HAKKI VERİLMESİNE İLİŞKİN KANUN TASLAĞI

 

MADDE 1- 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

“Ek fiyat farkı veya sözleşmelerin feshi

            GEÇİCİ MADDE 7 – 1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre ihale edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine ilişkin Türk lirası üzerinden yapılan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden (kabulü/geçici kabulü yapılmamış olan) sözleşmelerde,

a) 1/1/2022 tarihinden sonra gerçekleştirilen kısımlar için; ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunanlarda, sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkı tutarı oransal olarak artırılabilir, ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunmayanlar ile hüküm bulunmakla birlikte sadece girdilerin bir kısmı için fiyat farkı hesaplananlarda hesaplanmayan kısımlar için de fiyat farkı verilebilir.

b) 1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) gerçekleştirilen kısımlar için, ihale dokümanında fiyat farkı hesaplanmasına ilişkin hüküm bulunup bulunmadığına bakılmaksızın, 1/7/2021 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) ihalesi yapılan işlerde ihale tarihinin (son teklif verme tarihi) içinde bulunduğu aya ait endeks, 1/7/2021 tarihinden önce ihale edilen işlerde ise 2021 yılı Haziran ayına ait endeks temel endeks olarak kabul edilerek ve sözleşme fiyatları kullanılarak yüklenicinin başvurusu üzerine sözleşmesine göre hesaplanan fiyat farkına ilave olarak ek fiyat farkı verilebilir.

            Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından 1/4/2022 tarihinden önce 4374 sayılı Kanuna göre ihale edilen (3 üncü maddesindeki istisnalar dâhil) yapım işlerine ilişkin Türk Lirası üzerinden imzalanan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden (geçici kabulü yapılmamış olan) sözleşmelerde, 1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında (bu tarihler dâhil) iş programına göre gerçekleştirilemeyen iş miktarı için süre uzatımı verilebilir.

            Birinci fıkra kapsamındaki sözleşmelerden, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin yüzde 15’ine kadar olanlar (bu oran dâhil) yüklenicinin başvurusu ve idarenin onayıyla feshedilip tasfiye edilebilir. Feshi idarece uygun görülen sözleşmelerde, geçici 5 inci maddeye göre varsa ödenen ek fiyat farkının iade edilmesi kaydıyla fesih başvurusu onaylanır. Geçici 5 inci maddeye göre devredilen sözleşmeler için bu madde kapsamında fesih başvurusunda bulunulamaz ve feshedilen sözleşmelerde birinci fıkranın (a) ve (b) bendindeki hükümler uygulanmaz. Sözleşmenin feshi halinde yüklenici hakkında fesihten kaynaklanan kısıtlama ve yaptırımlar uygulanmaz ve yüklenicinin teminatı iade edilir. Bu durumda, fesih tarihine kadar gerçekleştirilen imalatlar dışında idareden herhangi bir mali hak talebinde bulunulamaz ve 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin (j) fıkrasının (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel iade edilmez. Yüklenici tarafından can ve mal güvenliği ile yapı güvenliğine yönelik idarece uygun görülecek tedbirlerin alınması şarttır. Bu kapsamda düzenlenecek fesihnamelerden damga vergisi alınmaz. Bu madde kapsamında feshedilen sözleşmelere konu edilen mal ve hizmet alımları ile yapım işleri, Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine yeniden ihale edilebilir.

Birinci fıkranın (a) ve (b) bentleri kapsamına girecek alım türleri, ürün ve girdiler ile bu bentlere ilişkin hesaplama yöntemlerini; (a) bendinde belirtilen oranları ve uygulama dönemini; başvuru ve onay süreleri ile fiyat farkı, ek fiyat farkı, süre uzatımı ve sözleşmenin feshine dair diğer hususlar dâhil bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usulleri tespite Cumhurbaşkanı yetkilidir.

Geçici 5 inci maddenin altıncı ve yedinci fıkraları kapsamındaki sözleşmeler için ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından bu maddeye uygun olarak ilgili mevzuatında düzenleme yapılabilir. Ancak geçici 6 ncı madde kapsamındaki sözleşmelerde/protokollerde bu madde hükümleri uygulanmaz.”

 

GEREKÇE

2022 yılında ortaya çıkan uluslararası gelişmelere bağlı olarak, enerji fiyatları başta olmak üzere girdi fiyatlarında öngörülmeyen artışlar meydana gelmiştir. Bu çerçevede, 1/4/2022 tarihinden önce 4734 sayılı Kanuna göre ihalesi yapılarak Türk lirası üzerinden imzalanan ve bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden sözleşmelerin, 1/1/2022 tarihinden itibaren gerçekleştirilen kısımları için ilave fiyat farkı verilebilmesi imkânı getirilmektedir. Ayrıca, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla gerçekleşme oranı ilk sözleşme bedelinin yüzde 15’ine kadar olan sözleşmelerin yüklenicinin başvurusu üzerine idarenin onayıyla feshedilip tasfiye edilebileceği düzenlenmektedir. Toplu Konut İdaresi Başkanlığının maddede belirtilen şartları sağlayan sözleşmelerinde, 1/1/2022 ile 31/3/2022 tarihleri arasında iş programına göre gerçekleştirilemeyen iş miktarı için süre uzatımı verilmesi de mümkün olacaktır. 

Fiyat farkı, ek fiyat farkı, sözleşmenin feshi ve süre uzatımının sınırları gibi temel hususlar maddede düzenlenmekle birlikte, uygulamaya ilişkin ayrıntı ve teknik detaylar hakkında düzenleme yapmak üzere Cumhurbaşkanına yetki verilmektedir.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz