BAŞVURU SAHİBİ:
Halil ÇALIK,
İHALEYİ YAPAN İDARE:
Hatay Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı,
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/910819 İhale Kayıt Numaralı “Hatay İli Genelinde Peyzaj Alanlarının Rehabilitasyonu, Sorumluluk Alanlarımız İle Geçici Barınma Merkezlerinde Peyzaj Düzenlemeleri Yapım İşi” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
Hatay Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 02.10.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Hatay İli Genelinde Peyzaj Alanlarının Rehabilitasyonu, Sorumluluk Alanlarımız İle Geçici Barınma Merkezlerinde Peyzaj Düzenlemeleri Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Halil Çalık’ın 26.09.2023 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 29.09.2023 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 09.10.2023 tarih ve 111781 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.10.2023 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.
Başvuruya ilişkin olarak 2023/1143 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.
KARAR:
Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.
İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,
1) 696 sayılı KHK sonrasında yapılan mevzuat düzenlemeleri çerçevesinde değiştirilen Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.1.3’üncü maddesinde, mahalli idare veya şirketlerinin bütçelerinden yapılan ve niteliği gereği süreklilik arz eden park bahçe bakım ve onarım işlerinin personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak kabul edileceğinin açıklandığı, her ne kadar idare tarafından ihale yapım işi ihalesi olarak gerçekleştirilmiş ise de ihalenin yaklaşık maliyetinin önemli bir bölümünü park bahçe bakım ve onarım işi, yani hizmet alımı işine ait olduğu, bu kapsamda ihalenin 696 sayılı KHK’daki belediyelerin personel çalıştırılmasına dayalı olarak hizmet alımı gerçekleştiremeyeceğine ilişkin yasağa aykırı olarak gerçekleştirildiği, söz konusu ihaleye yapım işi ihalesi olarak çıkılmasının bu sonucu değiştirmeyeceği, mahalli idare veya şirketlerinin bütçelerinden yapılan ve niteliği gereği süreklilik arz eden park bahçe bakım ve onarım işi hizmet alımının yapılmasının kamu ihale mevzuatı kapsamında mümkün olmadığı, ayrıca yapım işlerinin malzeme alımı ve araç kiralama kalemlerinden ayrılarak ihale edilmemesinin de mevzuata aykırı olduğu, bu itibarla ihalenin iptal edilmesi gerektiği,
2) Teknik Şartname’nin “E.ÖZEL-1 80 Watt Ledli Modern Aydınlatma Direği h = 370 cm Temini ve Montajı” başlığı altında 6’ncı maddede yer alan “TSE K 425 Dekoratif Aydınlatma Direkleri Belgesi Belgeler ve raporlar güncel ve İhale tarihinden önce alınmış olmalıdır.” düzenlemesinin mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.
Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.
1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “Mal: Satın alınan her türlü ihtiyaç maddeleri ile taşınır ve taşınmaz mal ve hakları,
Hizmet: Bakım ve onarım, taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, meslekî eğitim, fotoğraf, film, fikrî ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri,
Yapım: Bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü, tünel, metro, viyadük, spor tesisi, alt yapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işlerini,
…
İfade eder.” hükmü,
Anılan Kanun’un “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olmadığı sürece mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri bir arada ihale edilemez…” hükmü,
Anılan Kanun’un “İdarelerce uyulması gereken diğer kurallar” başlıklı 62’nci maddesinde “…e)
1 ) 5018 sayılı Kanuna ekli (I), (II), (III) ve (IV) sayılı cetvellerde yer alan kamu idareleri (MİT Müsteşarlığı hariç) ile bunlara bağlı döner sermayeli kuruluşlar, 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (I) sayılı listede yer alan idarelerin merkez ve taşra teşkilatları, il özel idareleri, belediyeler ile bağlı kuruluşları ve bunların üyesi olduğu mahalli idare birlikleri, birlikte veya ayrı ayrı sermayesinin yarısından fazlası il özel idareleri, belediyeler ve bağlı kuruluşlarına ait şirketler; merkezi yönetim, sosyal güvenlik kurumu, fon, kefalet sandığı, yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığı, gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüğü, mahalli idare ve şirket bütçelerinden veya döner sermaye bütçelerinden, anılan liste kapsamındaki diğer idareler için ise kendi bütçelerinden personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı veya niteliği itibarıyla bu sonucu doğuracak şekilde alım yapamaz ve buna imkân sağlayan diğer mevzuat hükümleri uygulanmaz.
2) Bu bendin uygulanmasında personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı; bu Kanun ve diğer mevzuattaki hükümler uyarınca ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az %70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dâhil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden işlere ilişkin hizmet alımlarını ifade eder. Mahalli idare veya şirketlerinin bütçelerinden yapılan, yıl boyunca devam eden, niteliği gereği süreklilik arz eden ve haftalık çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı park ve bahçe bakım ve onarımı ile çöp toplama, cadde, sokak, meydan ve benzerlerinin temizlik işlerine ilişkin alımlar personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak kabul edilir. Hizmet alım sözleşmesi kapsamında niteliği birbirinden farklı hizmet türlerinin bulunması halinde personel çalıştırılmasına dayalı olup olmama yönünden yapılacak değerlendirme her hizmet türü için ayrı ayrı yapılır. Danışmanlık hizmetleri, hastane bilgi yönetim sistemi hizmetleri ve çağrı merkezi hizmetlerine ilişkin alımlar personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı olarak kabul edilmez.
3) Kurum, hizmet alımının personel çalıştırılmasına dayalı olup olmadığı ya da niteliği itibarıyla bu sonucu doğurup doğurmadığı hususunda (2) numaralı alt bentte sayılan kriterleri ayrı ayrı ya da birlikte dikkate almak suretiyle usul ve esaslar belirlemeye yetkilidir…” hükmü,
Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dâhil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “78.1. Bu Tebliğde personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımları için öngörülen düzenlemeler, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi gereğince ihale edilebilecek personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerine uygulanır. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 23 ve 24 üncü maddeleri gereğince kadroya geçiş uygulamasına tabi olan hizmet alımları ile bu hizmetlerin karakteristik edimlerini içeren veya alt hizmetleri niteliğinde olan hizmetler, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak değerlendirilecektir.
78.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az %70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dâhil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden hizmet alımlarını ifade eder.
…
78.1.3. Mahalli idare veya şirketlerinin bütçelerinden yapılan ve niteliği gereği süreklilik arz eden park bahçe bakım ve onarım işi, çöp toplama, cadde, sokak, meydan vb. temizlik işleri, bu işlerin karakteristik edimlerini içeren veya alt hizmetleri niteliğinde olan refüj ve yeşil alanların bakım ve onarımı, ot temizliği, çim biçimi, toprak işleme, arazi hazırlığı, fidan üretimi, dikimi ve bakımı ile ağaç budama, sulama ve bakımı, sürücülü araç/iş makinesi kiralama vb. işler ile Kurum tarafından belirlenecek diğer işler, 78.1.1 inci maddede yer alan diğer koşullara bakılmaksızın personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak kabul edilir…” açıklaması yer almaktadır.
İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
a) Adı: Hatay İli Genelinde Peyzaj Alanlarının Rehabilitasyonu, Sorumluluk Alanlarımız ile Geçici Barınma Merkezlerinde Peyzaj Düzenlemeleri Yapım İşi
b) Türü: Yapım işleri
c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği
ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde):
d) Kodu:
e) Miktarı:
12.450 metreküp Makine ile yumuşak ve sert toprak kazılması, 15.152,323 ton Kazı ve Moloz Nakli, 10.000 adet Boyu 4 mt. ‘ye kadar olan ağaçların alt dal ve Taç (tepe) budaması ve 5.815,988 metreküp Kırmataş Nakli vb. kalemlerden oluşan Peyzaj Düzenlemeleri Yapım İşi” düzenlemesi,
Anılan Şartname’de
Sıra No
|
İş Kalemi No
|
Açıklama
|
Birimi
|
Miktarı
|
1
|
0
|
El ile her derinlikte yumuşak ve sert küskülük zeminde dar derin kazı yapılması (Nakliyeler dahildir.)
|
metreküp
|
4.000
|
2
|
0
|
Makine ile yumuşak ve sert toprak kazılması (serbest kazı)(Nakliyeler dahildir)
|
metreküp
|
12.450
|
3
|
0
|
Kum temin edilerek. el ile serme sulama ve sıkıştırma yapılması
(Nakliyeler dahildir)
|
metreküp
|
2.000
|
4
|
0
|
32mm’ye kadar kırmataş temin edilerek el ile serme sulama ve sıkıştırma yapılması (Nakliyeler dahildir)
|
metreküp
|
2.000
|
5
|
0
|
32mm’ye kadar kırmataş temin edilerek. makine ile serme. sulama ve sıkıştırma yapılması (Nakliyeler dahildir )
|
metreküp
|
2.000
|
6
|
15150,1003
|
Beton santralinde üretilen veya satın alınan ve beton pompasıyla basılan, C 16/20 basınç dayanım sınıfında, gri renkte, normal hazır beton dökülmesi (beton nakli dahil)
|
metreküp
|
300
|
7
|
15150,1004
|
Beton santralinde üretilen veya satın alınan ve beton pompasıyla basılan, C 20/25 basınç dayanım sınıfında, gri renkte, normal hazır beton dökülmesi (beton nakli dahil)
|
metreküp
|
500
|
8
|
0
|
Ø 8- Ø 12 mm nervürlü beton çelik çubuğu, çubukların kesilmesi, bükülmesi ve yerine konulması (Nakliyeler dahildir)
|
ton
|
15
|
9
|
15180,1002
|
Ahşaptan düz yüzeyli beton ve betonarme kalıbı yapılması
|
metrekare
|
500
|
10
|
15180,1003
|
Plywood ile düz yüzeyli betonarme kalıbı yapılması
|
metrekare
|
2.000
|
11
|
0
|
Sac ile eğri yüzeyli beton ve betonarme kalıbı yapılması (Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
1.700
|
12
|
15190,1003
|
Kuvars-korund agregalı (gri) yüzey sertleştirici ve kür uygulaması (taze betonda)
|
metrekare
|
2.000
|
13
|
15190,1014
|
2.5 mm kalınlıkta self leveling Epoksi esaslı zemin kaplaması yapılması
|
metrekare
|
500
|
14
|
0
|
Ocak taşı ile 200 dozlu çimento harçlı kargir inşaat yapılması (Nakliyeler dahildir )
|
metreküp
|
1.000
|
15
|
15230,1006
|
19 cm kalınlığındaki taşıyıcı olmayan bimsbeton duvar blokları ile duvar yapılması (bimsbeton tutkalı ile) (min. 1.50 n/mm² ve 600-900 kilogram/m³. 900 kilogram/m³ hariç)
|
metrekare
|
500
|
16
|
0
|
Taş duvar yüzeylerine kabartma derz yapılması( Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
1.500
|
17
|
15380,1056
|
(20 x 60 cm) veya (30 x 60 cm) veya (33 x 60 cm) anma ebatlarında her türlü desen ve yüzey özelliğinde. I. kalite renkli seramik duvar karoları ile 3 mm derz aralıklı duvar kaplaması yapılması (karo yapıştırıcısı ile)
|
metrekare
|
350
|
18
|
0
|
Karosiman terrazo karo ile dış mekan döşeme kaplaması yapılması (kırılma dayanımı şartları (sınıf
3 ) eğilme dayanımı minimum 4,0 mpa aşınma direnç sınıfı (4-ı), yüzey alanı <= 1600 cm2, yivli-yivsiz, her renkte)
(Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
500
|
19
|
0
|
Granit agregalı terrazo karo ile dış mekan döşeme kaplaması yapılması (kırılma dayanımı şartları (sınıf
3 ) eğilme dayanımı minimum 4,0 mpa aşınma direnç sınıfı (4-ı), yüzey alanı <= 1600 cm2, her türlü yüzey işlemli)
(Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
510
|
20
|
0
|
3 cm kalınlığına açık renkli traverten levhalar ile döşeme kaplaması yapılması (3cmx30-40-50cmxserbest boy) (honlu ve cilalı hariç her türlü yüzey işlemli)( Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
700
|
21
|
0
|
4 cm kalınlığında andezit levha ile döşeme kaplaması yapılması (30cmxserbest boy) (Nakliyeler dahildir)
|
metrekare
|
750
|
22
|
0
|
6 cm yüksekliğinde normal çimentolu buhar kürlü beton parke taşı ile döşeme kaplaması yapılması (her ebat. renk ve desende)(Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
2.500
|
23
|
0
|
8 cm yüksekliğinde normal çimentolu buhar kürlü beton çim taşı ile döşeme kaplaması yapılması (her ebat. renk ve desende)(Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
800
|
24
|
0
|
10x20x50 cm boyutlarında andezit bordür temini ve yerine döşenmesi( Nakliyeler dahildir )
|
metre
|
1.000
|
25
|
15445,1001
|
Her renk. boyut. şekil ve desende fileli (file üzerine dizilmiş) cam mozaikler ile duvar ve cephe kaplaması yapılması.
|
metrekare
|
500
|
26
|
0
|
Her genişlikte kargir duvar üzerine mozaik kaplı beton harpuşta yapılması (normal çimentolu)( Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
220
|
27
|
15540,1012
|
Ahşap yüzeylere iki kat sentetik boya yapılması
|
metrekare
|
3.500
|
28
|
15540,1014
|
Ahşap yüzeylerin verniklenmesi
|
metrekare
|
3.500
|
29
|
15540,1423
|
Beton. sıva ve benzeri yüzeylere 3 mm kalınlıkta akrilik esaslı renkli kaplama yapılması
|
metrekare
|
2.500
|
30
|
0
|
Lama ve profil demirlerden çeşitli demir işleri yapılması ve yerine konulması (Nakliyeler dahildir )
|
kilogram
|
10.000
|
31
|
43650,1004
|
Her türlü asfaltın kesilmesi (Ölçü: kalınlık x uzunluk)
|
metrekare
|
1.500
|
32
|
43650,1005
|
Asfalt. kırmataş ve şose sökülmesi (Ölçü: kalınlık x uzunluk)
|
metreküp
|
1.200
|
33
|
77100,1011
|
Her türlü bordür sökülmesi
|
metre
|
15.000
|
34
|
0
|
50x20x10cm boyutlarında normal çimentolu buhar kürlü beton bordür onarımı
|
metre
|
3.000
|
35
|
0
|
75x30x15cm normal çimentolu buhar kürlü beton bordür onarımı
|
metre
|
5.000
|
36
|
0
|
Her Türlü Ebatta Helikopter Perdahlı Beton Zemin Yapılması
|
metrekare
|
2.000
|
37
|
0
|
Görme Engelli Yön Taşı İle Döşeme Kaplaması Yapılması
|
metrekare
|
500
|
38
|
0
|
2cm Kalınlıkta Kauçuk Zemin Kaplaması Yapılması
|
metrekare
|
1.200
|
39
|
0
|
Dökme Kauçuk Zemin Kaplaması Yapılması
|
metrekare
|
1.200
|
40
|
0
|
Ocak taşı ile çaplanmış moloz taş inşaat (Nakliyeler dahildir )
|
metreküp
|
500
|
41
|
0
|
Parke Beton plak adeti kaldırım ve blokaj sökülmesi (Nakliyeler dahildir)
|
metrekare
|
5.000
|
42
|
0
|
Normal Çimento Nakli
|
ton
|
281,972
|
43
|
0
|
Sönmemiş Kireç Nakli
|
ton
|
1,427
|
44
|
0
|
Moloz Taş Nakli
|
metreküp
|
579,192
|
45
|
0
|
Taş Nakli
|
metreküp
|
75
|
46
|
0
|
Kırmataş Nakli
|
metreküp
|
5.815,988
|
47
|
0
|
İnce Sıva ve Derz Kumu Nakli
|
metreküp
|
6.522,101
|
48
|
0
|
Mermer Pirinci ve Tozu Nakli
|
metreküp
|
5,5
|
49
|
0
|
Nervürlü Çelik Nakli
|
ton
|
30,276
|
50
|
0
|
Sac Nakli
|
ton
|
0,801
|
51
|
0
|
Hasır Çelik Nakli
|
ton
|
96,968
|
52
|
0
|
Kazı ve Moloz Nakli
|
ton
|
15.152,323
|
53
|
0
|
80 Watt Ledli Modern Aydınlatma Direği h=370 cm Temini, Montajı ve Devreye Alma
|
adet
|
400
|
54
|
115101
|
Boyu 4 metre. ‘ye kadar olan ağaçların alt dal ve Taç (tepe) budaması
|
adet
|
10.000
|
55
|
115102
|
Boyu 4-10 metre. ‘arası olan ağaçların alt dal ve Taç (tepe) budaması
|
adet
|
10.000
|
56
|
25145,1002
|
Kolye priz ø 40 mm 1 1/2″ ve yukarısı
|
adet
|
1.000
|
57
|
25182,11
|
Sprey tip pop-up spring
|
adet
|
1.000
|
58
|
25182,1201
|
Rotor Tip Pop-Up Spring (1/2″)
|
adet
|
500
|
59
|
25182,2303
|
Plastik vana kutusu dikdörtgen 380x540x300 mm.
|
adet
|
100
|
60
|
25305,7102
|
Dış Çap ø40 mm PE100 sınıfı SDR 17 serisi PN 10 polietilen boru
|
metre
|
1.000
|
61
|
25305,7103
|
Dış Çap ø50 mm PE100 sınıfı SDR 17 serisi PN 10 polietilen boru
|
metre
|
1.000
|
62
|
25305,7104
|
Dış Çap ø63 mm PE100 sınıfı SDR 17 serisi PN 10 polietilen boru
|
metre
|
1.000
|
63
|
43695,1001
|
Çim ve çiçek ekimi (çim tohumu bedeli dahil, çiçek bedeli hariç)
|
dekar
|
200
|
64
|
56909,1
|
Toprağın çapalanması
|
dekar
|
120
|
65
|
56911,101
|
Yumuşak topraklar dekar 30 cm çapında 40 cm derinliğinde el ile fidan çukuru açılması
|
1000 adet
|
100
|
66
|
56911,1025
|
Yumuşak topraklarda 60 cm çapında 80 cm derinliğinde el ile fidan çukuru açılması
|
1000 adet
|
10
|
67
|
56927,101
|
30 cm çapında 40 cm derinliğindeki çukurlara ibreli fidanların topraklı dikimi
|
1000 adet
|
100
|
68
|
56927,1025
|
60 cm çapında 80 cm derinliğindeki çukurlara ibreli fidanların topraklı dikimi
|
1000 adet
|
10
|
69
|
56945,1
|
Parklarda çit nebatlarına form verilmesi
|
metrekare
|
50.000
|
70
|
56949,1
|
Çim ve çiçeklik sahalarda yabani otların temizlenmesi
|
dekar
|
1.000
|
71
|
56950,101
|
Makine ile çim ve çayır biçme
|
dekar
|
1.200
|
72
|
0
|
Bitkisel toprağın temini ve serilmesi
|
metreküp
|
2.000
|
73
|
0
|
Torf Temini ve Serilmesi (Nakliyeler dahildir )
|
metrekare
|
10.000
|
74
|
0
|
Yeşil Alan. Ağaç ve Çalılarda Zararlılara Karşı İlaçlama Yapılması
|
metrekare
|
400.000
|
75
|
0
|
Yavaş Salınımlı Gübre Uygulama
|
metrekare
|
150.000
|
76
|
0
|
Sıvı Organomineral Gübre Uygulaması
|
metrekare
|
150.000
|
77
|
0
|
Ø 20mm damlama Sulama Lateral Borusu İle Sulama Hattı Yapımı
|
metre
|
120.000
|
78
|
0
|
Dekoratif Bank Temini ve Montajı
|
adet
|
300
|
79
|
0
|
Çöp Kovası temini ve montajı
|
adet
|
200
|
80
|
0
|
Tırpanla çim ve çayır biçme
|
ar
|
20.000
|
81
|
0
|
İskenderun kauçuğu 14/16
|
adet
|
100
|
82
|
0
|
Bambu 25 lt 150/200 cm
|
adet
|
400
|
83
|
0
|
Kadetın tuzluğu 2 lt 25/30 cm
|
adet
|
5.000
|
84
|
0
|
Kanna 2 lt
|
adet
|
2.500
|
85
|
0
|
Bahçe külü 2 lt 20/30 cm
|
adet
|
2.500
|
86
|
0
|
Dağ muşmulası 2 lt 40/60
|
adet
|
3.500
|
87
|
0
|
Dodonea 5 lt 60/80 CM
|
adet
|
5.000
|
88
|
0
|
Taflan 2 lt 20/30 CM
|
adet
|
17.000
|
89
|
0
|
Sarı papatya 2 lt
|
adet
|
5.000
|
90
|
0
|
Gavura 2 lt 15/20 cm
|
adet
|
15.000
|
91
|
0
|
İpomeya kırmızı ve yeşil 2 lt
|
adet
|
2.500
|
92
|
0
|
Tesbih ağacı 14/16
|
adet
|
350
|
93
|
0
|
İresine 2 lt 15/20 cm
|
adet
|
5.000
|
94
|
0
|
Mine 2 lt 20/30
|
adet
|
3.500
|
95
|
0
|
Lavanta 2 lt 20/30
|
adet
|
1.000
|
96
|
0
|
Kurtbağrı 40-60 cm
|
adet
|
18.000
|
97
|
0
|
Nandina 5 lt 60/80 cm
|
adet
|
100
|
98
|
0
|
Zakkum 40/60
|
adet
|
10.000
|
99
|
0
|
Alev çalısı 2 lt 40/60
|
adet
|
3.000
|
100
|
0
|
Bodur pitosporum 3 lt çap 20/30
|
adet
|
10.000
|
101
|
0
|
Bodur ateş dikeni 3 lt 30/40 cm
|
adet
|
2.500
|
102
|
0
|
Yayılıcı rosmarın saksı 30/40
|
adet
|
7.000
|
103
|
0
|
Muz 100/150
|
adet
|
500
|
104
|
0
|
Meksika petunyası 2 lt 20/30
|
adet
|
17.000
|
105
|
0
|
Strobilantes 2 lt
|
adet
|
3.500
|
106
|
0
|
Kar topu saksı 30/40
|
adet
|
17.500
|
107
|
0
|
Çınar 14/16
|
adet
|
550
|
108
|
0
|
Pembe çiçekli akasya 14/16
|
adet
|
250
|
109
|
0
|
Anıt zeytin çap:80/100cm-boy:250/300
|
adet
|
10
|
110
|
0
|
Limoni servi 25 lt 100/150 cm
|
adet
|
300
|
111
|
0
|
Yayılıcı ardıç saksı 30/50
|
adet
|
9.000
|
112
|
0
|
Mozaik 2 lt
|
adet
|
8.500
|
113
|
0
|
PPRC Küresel Vana 3/4″”-Ø 25
|
adet
|
100
|
tablosu,
Sözleşme Tasarısı’nın “İşe başlama ve bitirme tarihi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. Sözleşmenin imzalandığı tarihten itibaren 3 (Üç) gün içinde Yapım İşleri Genel Şartnamesi hükümlerine göre yer teslimi yapılarak işe başlanır.
9.2. Yüklenici taahhüdün tümünü, işyeri teslim tarihinden itibaren 80 (Seksen) gün içinde tamamlayarak geçici kabule hazır hale getirmek zorundadır. Sürenin hesaplanmasında; havanın fen noktasından çalışmaya uygun olmayan dönemi ile resmi tatil günleri dikkate alındığından, bu nedenlerle ayrıca süre uzatımı verilmez.” düzenlemesi yer almıştır.
İhale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde, başvuruya konu ihalenin 12.450 metreküp makine ile yumuşak ve sert toprak kazılması, 15.152,323 ton kazı ve moloz nakli, 10.000 adet boyu 4 mt.’ye kadar olan ağaçların alt dal ve taç (tepe) budaması ve 5.815,988 metreküp kırmataş nakli vb. kalemlerden oluştuğu anlaşılmaktadır.
İhale onay belgesi ekinde yer alan yaklaşık maliyete ilişkin belgeler incelendiğinde ise, inşaat işlerinin tutarının 26.192.686,04 TL, elektrik işlerinin tutarının 7.600.000,00 TL ve yapısal ve bitkisel peyzaj işlerinin tutarının 27.757.154,00 TL olarak belirlendiği, toplam yaklaşık maliyetin 61.549.840,04 TL olduğu görülmüştür.
İhaleye konu imalatların ve bunların yaklaşık maliyet içerisindeki dağılımının değerlendirilmesi amacıyla 03.11.2023 tarihli ve 44541 sayılı yazı ile “İhale dokümanı içerisinde bulunan birim fiyat teklif cetvelindeki iş kalemleri incelenmiş olup, ilinizde yaşanan deprem felaketi de göz önünde bulundurulduğunda, ihaleye konu peyzaj imalatlarının mevcut parkların/peyzaj alanların bakım onarım işlerine yönelik olup olmadığı hususunda tereddüt yaşanmıştır. Bu itibarla, ihaleye konu imalatların yeni peyzaj alanları oluşturulmasına mı yoksa peyzaj alanlarının bakım onarımına mı yönelik olduğu bilgisi ile peyzaj alanlarının bakım onarımı işlerinin miktarı, tutarı ve toplam iş içerisindeki ağırlık oranı konusunda gerekli bilgi, belge ve açıklamalarınıza ihtiyaç duyulmuştur.” ifadelerine yer verilerek idareden bilgi ve belge talep edilmiştir.
İdarenin 06.11.2023 tarihli ve 264 sayılı yazısı ile “Daire Başkanlığımız sorumluluğunda Hatay İli Genelinde yaklaşık olarak 3.000.000m 2 yeşil alan bulunmaktadır. Hazırlanan ihale dokümanı deprem nedeniyle tahrip edilen yeşil alanların yeniden imalatı, rehabilitasyonu ile ilimiz genelinde yapımları tamamlanmış ve devam eden geçici barınma alanlarında ihtiyaç duyulan peyzaj çalışmaları ve sosyal donatılarını kapsamakla birlikte bunlara ek olarak ön projesi hazırlanmış parkların yapımını kapsamaktadır.
Bakım faaliyetlerine yönelik olarak her ne kadar mükerrer uygulama yapılamayacağından bakım kapsamında değerIendirmenin mümkün bulunmaması gerekse de kanunda geçtiği haliyle;
B.F.T.C.
Sıra No
|
poz
Numarası
|
İş Kalemi Adı
|
Birimi
|
Miktarı
|
Y.M.
Birim
Fiyatı
|
Y.M.
Toplam
Tutarı
|
Y.M. Ağırlık Oranı
|
|
54
|
1151.01
|
Boyu 4 mt.’ye kadar olan ağaçların alt dal ve Taç (tepe) budaması
|
AD
|
10000
|
28,38
|
283.800
|
0,461089744
|
|
55
|
1151.02
|
Boyu 4-10 mt. arası olan ağaçların alt dal ve taç (tepe) budaması
|
AD
|
10000
|
42,53
|
425.300
|
0,690984737
|
|
64
|
56.909.1000
|
Toprağın çapalanması
|
DA
|
120
|
2362,5
|
283.500
|
0,460602334
|
|
69
|
56.945.1000
|
Parklarda çit nebatlarına form verilmesi
|
|
50000
|
18,75
|
937.500
|
1,523155868
|
|
|
70
|
56.949.1000
|
Çim ve çiçeklik sahalarda yabani otların temizlenmesi
|
DA
|
1000
|
337,5
|
337.500
|
0,548336112
|
|
71
|
56.950.1010
|
Makine ile çim ve çayır biçme
|
DA
|
1200
|
126,23
|
151.476
|
0,246102995
|
|
80
|
KGM/37.090
|
Tırpanla çim ve çayır biçme
|
AR
|
20000
|
56,25
|
112.5000
|
1,827787041
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5,758058832
|
”
|
bilgisi verilmiştir.
4734 sayılı Kanun’un 4’üncü maddesinde yer alan tanımlar arasında “yapım” tanımına yer verildiği ve söz konusu tanımda yapım işlerinin bina, karayolu, demiryolu, otoyol, havalimanı, rıhtım, liman, tersane, köprü, tünel metro, viyadük, spor tesisi, altyapı, boru iletim hattı, haberleşme ve enerji nakil hattı, baraj, enerji santrali, rafineri tesisi, sulama tesisi, toprak ıslahı, taşkın koruma ve dekapaj gibi her türlü inşaat işleri olarak sayıldığı, ayrıca sayılan inşaat işleri ile ilgili tesisat, imalat, ihrazat, nakliye tamamlama, büyük onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işlerinin de anılan Kanun’un yapım işleri kapsamında sayıldığı ve 5’inci maddesinde aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olmadığı sürece mal alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinin bir arada ihale edilemeyeceği anlaşılmaktadır.
Bu bağlamda anılan Kanun kapsamında gerçekleştirilmesi öngörülen işlerin mal alımı, hizmet alımı veya yapım işleri ihaleleri mevzuatından hangisine göre gerçekleştirilmesi gerektiğini belirlemek için anılan Kanun’un 4’üncü maddesinde bulunan mal, hizmet ve yapım tanımları dikkate alınarak alımın hangisinin kapsamına girdiğinin tespit edilmesi gerekmektedir.
696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname uyarınca belediyelerin personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı yapamayacağı; mahalli idare veya şirketlerinin bütçelerinden yapılan ve niteliği gereği süreklilik arz eden park bahçe bakım ve onarım işi, çöp toplama, cadde, sokak, meydan vb. temizlik işleri, bu işlerin karakteristik edimlerini içeren veya alt hizmetleri niteliğinde olan refüj ve yeşil alanların bakım ve onarımı, ot temizliği, çim biçimi, toprak işleme, arazi hazırlığı, fidan üretimi, dikimi ve bakımı ile ağaç budama, sulama ve bakımı, sürücülü araç/iş makinesi kiralama vb. işlerin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.1.1’inci maddesinde yer alan diğer koşullara bakılmaksızın personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak kabul edileceği anlaşılmaktadır.
Yapılan incelemede, idare tarafından yapım işi olarak gerçekleştirilen başvuruya konu ihalenin yaklaşık maliyetinin yarısından fazlasının inşaat işlerinden oluştuğu, ayrıca idarenin cevabi yazısından da anlaşılacağı üzere ihale dokümanının deprem nedeniyle tahrip edilen yeşil alanların yeniden imalatı, rehabilitasyonu ile Hatay ili genelinde yapımları tamamlanmış ve devam eden geçici barınma alanlarında ihtiyaç duyulan peyzaj çalışmaları ve sosyal donatılarını ve ön projesi hazırlanmış parkların yapımını kapsadığı, ihale konusu işin gerçekleştirileceği yerin 06.02.2023 tarihinde yaşanan büyük ölçekli depremlere maruz kaldığı ve ihale konusu işin büyük ölçüde bu depremler sonrası oluşan hasarların giderilmesine yönelik olduğu, diğer yandan ihale konusu işte yapısal ve bitkisel peyzaj işlerinin var olduğu, ancak bu işlerin yapım işinin parçası şeklinde değerlendirilmesi gerektiği, netice itibarıyla ihale konusu işin niteliği ile iş kapsamında gerçekleştirilecek yapım işlerinin miktarı ve içerikleri dikkate alındığında, idarece bahse konu işlerin yapım işi olarak gerçekleştirilmesinde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca, başvuruya konu “Peyzaj Alanlarının Rehabilitasyonu, Sorumluluk Alanlarımız İle Geçici Barınma Merkezlerinde Peyzaj Düzenlemeleri Yapım İşi” ihalesi kapsamında bulunan iş kalemleri dikkate alındığında, bu işlerin ister yapım işi, ister hizmet alımı veya mal alımı niteliğinde olsun, çevre düzenlemesine ilişkin işlerin yerine getirilmesinde tamamlayıcı nitelik taşıdığı ve bir arada yapılmasının ihale konusu işin mahiyeti itibariyle koordineli ve sağlıklı bir şekilde yerine getirilmesinde zorunluluk arz ettiği, dolayısıyla söz konusu yapım işi kalemleri ile hizmet ve mal alımı iş kalemleri arasında doğal bir bağlantı olduğu anlaşılmıştır.
Sonuç olarak, başvuru konusu ihaleye yapım işi ihalesi olarak çıkılmasında mevzuata aykırılık bulunmadığı anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.
2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel İlkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,
Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “(1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve istenecek belgeler, rekabeti engelleyecek şekilde belirlenemez.
(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur…” hükmü,
Aynı Yönetmelik’in “Sözleşmenin yürütülmesi aşamasındaki mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler” başlıklı 30’uncu maddesinde “(1) Ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler teknik şartnamede yer alır. Bu düzenlemelerde, işin niteliği ile bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri esas alınır. Bu yükümlülüklere ilişkin olarak yüklenici tarafından hangi belgelerin idareye sunulması gerektiğinin teknik şartnamede açıkça düzenlenmesi zorunludur.
(2) Bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri uyarınca idarelerce belirlenmesi zorunlu olan mesleki ve teknik yeterlik kriterlerine ve bu kapsamda istenecek belgelere teknik şartnamede yer verilemez.” hükmü,
Teknik Şartname’de “…E.ÖZEL – 1 80 Watt Ledli Modern Aydınlatma Direği h = 370 cm Temini ve Montajı
…
6. İstenecek Belgeler:
Üretici firmanın;
…
TSE K 425 Dekoratif Aydınlatma Direkleri Belgesi Belgeler ve raporlar güncel ve ihale tarihinden önce alınmış olmalıdır. Yüklenici tarafından idareye sunulacaktır.” düzenlemesi yer almıştır.
Yukarıda aktarılan mevzuat hükmünden idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemelere teknik şartnamede yer verileceği anlaşılmaktadır.
Yapılan incelemede, şikâyete konu edilen düzenlemede yer alan belgenin yeterlik kriteri olarak belirlenmediği, yüklenicinin sözleşmenin yürütümü aşamasında bu belgeyi sunmasının yeterli olduğu, Teknik Şartname’de yer verilen düzenlemenin ihaleye katılımı ve teklif verilmesini engelleyecek niteliğinin olmadığı ve başvuru sahibi tarafından söz konusu düzenlemenin hangi yönüyle mevzuata aykırı olduğuna yönelik somut bir gerekçeye de yer verilmediği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.
Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.
Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.
Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,
Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,
Oybirliği ile karar verildi.
|