Toplantı No 2024/001
Gündem No 28
Karar Tarihi 04.01.2024
Karar No 2024/MK-1
BAŞVURU SAHİBİ:
Devtur Turizm Otomotiv San. Ve Tic. Ltd. Şti.
İHALEYİ YAPAN İDARE:
DEVLET MALZEME OFİSİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ(DMO) Basım İşletme Müdürlüğü
BAŞVURUYA KONU İHALE:
2023/888368 İhale Kayıt Numaralı “DMO BASIM İŞLETME MÜDÜRLÜĞÜ İLE DMO İSTANBUL BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ PERSONEL TAŞIMA (SERVİS) HİZMET ALIMI” İhalesi
KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:
KARAR:

Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü (DMO) Basım İşletme Müdürlüğü tarafından yapılan  2023/888368 ihale kayıt numaralı “Dmo Basım İşletme Müdürlüğü ile Dmo İstanbul Bölge Müdürlüğü Personel Taşıma (Servis) Hizmet Alımı ihalesine ilişkin olarak, Devtur Turizm Otomotiv San. ve Tic. Ltd. Şti. itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan 11.10.2023 tarihli ve 2023/UH.I-1308 sayılı karar ile “4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.

 

Anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle, Devtur Turizm Otomotiv San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından açılan davada, Ankara 15. İdare Mahkemesinin 07.12.2023 tarihli E:2023/2144 ve K:2023/2414 sayılı kararında “…Dava dosyasının incelenmesinden; Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğü (Dmo) Basım İşletme Müdürlüğü tarafından 26.09.2023 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Dmo Basım İşletme Müdürlüğü İle Dmo İstanbul Bölge Müdürlüğü Personel Taşıma (Servis) Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Devtur Tur. Oto. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 20.09.2023 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun idarenin 21.09.2023 tarihli yazısı ile reddi üzerine başvuru sahibince 02.10.2023 tarih ve 110780 sayı ile Kurum kayıtlarına alman 02.10.2023 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, itirazen şikayet başvurusunun davaya konu Kurul kararı ile reddedilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

Uyuşmazlık konusu ihalede. Teknik Şartname’nin servis araçlarına ilişkin 4’üncü maddesinde, yüklenicinin sözleşmeyi imzalamadan önce, bu işte çalıştıracağı aracın sahibi olduğunu gösteren belgeyi veya araç kiralık ise bu aracın işin sürecince kiralandığını gösterir sözleşmeyi idareye ibraz etmek zorunda olduğunun düzenlendiği, İdari Şartname’nin “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde ise, yüklenicinin sözleşme sırasında, bu işte kiralık araç çalıştıracaksa, kiraladığı aracın noter kıra sözleşmesinin sözleşme aşamasında idareye ibraz edileceğinin düzenlendiği, söz konusu belgelerin yeterlilik kriteri olarak düzenlenmediği görülmektedir.

Bu haliyle yapılan incelemede, idarece yapılan düzenlemelerden, İdari Şartname’nin 48’inci maddesinde yer alan düzenleme ile Teknik Şartnamenin 4’üncü maddesinde yer alan düzenlemenin çelişkili olduğu. Teknik Şartnamede; işte çalıştırılacak araç kiralık ise bu aracın işin sürecince kiralandığını gösterir sözleşmesinin sözleşme imzalanmadan önce sunulmasının istendiği, İdari  Şartnamede ise, sözleşme aşamasında, başka bir deyişle sözleşmenin yürütülmesi aşamasında anılan belgenin sunulmasının istendiği, kira sözleşmesinin “sözleşmeniğn imzalanmasından önce” sunulması ile “sözleşme sırasında” sunulması kavramlarının birbirinden farklı olduğu, dolayısıyla bu dununun çelişkili olduğu ve ihalenin bu haliyle Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğı’mn 12’nci maddesine aykırılık teşkil ettiği, mevzuata uygun olmadığı anlaşıldığından, uyuşmazlık konusu ihalenin iptal edilmesi gerekirken aksi yönde tesis edilen dava konusu işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaate varılmıştır.” gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

 

Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.

 

Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.

 

Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

1- Kamu İhale Kurulunun 11.10.2023 tarihli ve 2023/UH.I-1308 sayılı kararının iptaline,

2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,

 

3- Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,

 


Oybirliği ile karar verildi.