Toplantı No : 2019/051
Gündem No : 34
Karar Tarihi : 14.11.2019
Karar No : 2019/UH.I-1492

BAŞVURU SAHİBİ:

Özçelik Sosyal Hizmetler Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Eflani İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/456890 İhale Kayıt Numaralı “2019-2020 Eğitim Öğretim Yılı Taşımalı Temel Eğitim Öğrencileri Sıcak Öğlen Yemeği Hizmet Alımı” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Eflani İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 07.10.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2019-2020 Eğitim Öğretim Yılı Taşımalı Temel Eğitim Öğrencileri Sıcak Öğlen Yemeği Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Özçelik Sosyal Hizmetler Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 15.10.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 18.10.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 01.11.2019 tarih ve 46104 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 31.10.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1360 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) 07.10.2019 tarihinde gerçekleştirilen ve aynı gün kesinleşen ihale kararıyla söz konusu ihalenin uhdelerinde kaldığı, kesinleşen ihale komisyon kararının tebliğ edilmesinden 3 gün sonra mevzuatta yer alan süreler dikkate alınmadan sözleşme imzalamaya davet edildikleri, bu şekilde sözleşme imzalamaya davet edilmelerinin mevzuata aykırı olduğu,

 

2) Ayrıca Teknik Şartname’nin 3.4’üncü maddesinde yer alan “…Taşımalı eğitim sistemi gereği ve taşımalı ilkokul ortaokul öğrencilerinin sağlığı açısından periyodik denetimlerin yapılabilmesi için idari şartnamenin ilgili maddelerindeki kalite ve standartlarına haiz, İl sınırları içerisinde bir mutfakta yemek üretimini gerçekleştirecektir. İsteklinin, İhaleden önce ve ihale anında İl sınırları içerisinde mutfağı yok ise üzerinde ihale kaldığı takdirde, İl sınırları içerisinde idari şartnamenin ilgili maddesindeki (vize tarihi geçmemiş, TSE 8985 Hizmet Yeri Yeterlilik Belgesi, Kalite Yönetim Sistem Belgesi ISO 9001:2008, İşletme Kayıt Belgesi ile günlük 310 kişilik üretim kapasiteli kapasite raporu) kalite ve standartlara haiz bir mutfak kuracak ve bu mutfağa ait belgeleri idareye ibraz edecektir. Mutfağın kiralanması durumunda, kira kontratının noter onaylı aslı ile bu mutfağa ait yukarıda belirtilen kalite ve standart belgelerini idareye ibraz edilecektir. Aksi takdirde İhale bedelinin 4 de 1 oranında tazminat ödemekle yükümlü olduğunu, yüklenici peşinen kabul eder herhangi bir hak ve alacak talebinde bulunamaz. Sözleşme tek taraflı olarak fesh edilir.” şeklindeki düzenlemenin mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.

İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren; 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Sözleşmeye davet” başlıklı 42’nci maddesinde “41 inci maddede belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir…” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “…İdareye şikayet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikayet başvurusunda bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmadan veya itirazen şikayet başvurusunda bulunulması halinde ise Kurum tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;

a) Adı: 2019-2020 Eğitim Öğretim yılı Taşımalı Temel Eğitim Öğrencileri Sıcak Öğlen Yemeği Hizmet Alımı

b) Miktarı ve türü: 2019-2020 Eğitim Öğretim Yılı 310 Taşımalı Temel Eğitim Öğrencisinin 154 Gün Sıcak Öğlen Yemeği, Yemek Hizmeti Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

c) Yapılacağı yer: Eflani Merkez Mahalle ve Köylerinden Taşıma Merkezi Temel Eğitim Okullarına” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Sözleşmeye davet” başlıklı 39’uncu maddesinde “39.1. 4734 sayılı Kanunun 41 inci maddesinde belirtilen sürenin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan istekli sözleşmeye davet edilir. Bu davet yazısında, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde yasal yükümlüklerini yerine getirmek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye oniki gün ilave edilecektir.

39.2. İsteklinin, bu davet yazısının bildirim tarihini izleyen on gün içinde yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşmeyi imzalaması zorunludur.” düzenlemesi yer almaktadır.

Şikâyete konu ihalenin 2019-2020 eğitim öğretim yılı taşımalı temel eğitim öğrencileri sıcak öğlen yemeği hizmet alımı işi olduğu, idare tarafından ihale işlem dosyası kapsamında gönderilen belgelerin incelenmesi neticesinde, itirazen şikâyete konu ihaleye 2 isteklinin katıldığı, ihalenin başvuru sahibi Özçelik Sosyal Hiz. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Uğur Yemek 78 Caterinc Gıda Tem. İnş. Turz. Hay. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği görülmüştür.

 

07.10.2019 tarihinde kesinleşen ihale komisyon kararının aynı gün isteklilere EKAP üzerinden tebliğ edildiği, tebliğ tarihinden 3 gün sonra 10.10.2019 tarihinde başvuru sahibi Özçelik Sosyal Hiz. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin sözleşmeye davet edildiği tespit edilmiştir.

 

Anılan Kanun’un 42’nci maddesi uyarınca 41’inci maddede belirtilen 10 günlük süre geçtikten sonra sözleşmeye davet yazısının gönderileceği belirtilmekte ve bu çerçevede idarenin anılan istekliye sözleşmeye davet yazısını gönderebileceği en erken tarihin 18.10.2019 olduğu görülmektedir. İdarenin ise söz konusu davet yazısını 10.10.2019 tarihinde, olması gerekenden 8 gün evvel gönderdiği anlaşılmaktadır. Mevzuatın yukarıda yer verilen hükümlerinden anlaşılacağı üzere, sözleşme imzalanması sürecinde idarelerce uyulması gereken sürelere uygun şekilde işlem tesis edilmesi önem arz etmektedir.

 

Söz konusu mekanizmada ihale yapılma usulüne bağlı olarak süreler belirtilmiş olup, bu sürelere bağlı olarak şikayet süreleri aynı şekilde dizayn edilmiştir. Belirtilen sürelere uyulmaksızın işlem tesis edilmesi sonucunda isteklilere tanınan hak ve yükümlülükler ile idarece uygulanacak işlem ve yaptırımlar bakımından, sözleşmeye davet edilen istekli ile idare arasında ihtilaf bulunmaması halinde söz konusu sürelere uyulmaksızın sözleşme imzalanmış olması esasa etkili bir aykırılık olarak değerlendirilmemekle birlikte; somut başvuruda olduğu gibi sözleşmeye davet sürecinde taraflar arasında uyuşmazlık olması halinde mevzuatta öngörülen sürelere uyulmaksızın yapılan işlemlerin başvuru sahibi açısından hak kaybı oluşturacağı bu nedenle idare tarafından mevzuatta öngörülen usule (sürelere) uygun şekilde (İhale sonucunun bütün isteklilere bildirimden itibaren on gün geçmeden) sözleşmeye davetin gerçekleştirilmediği anlaşıldığından, idare tarafından mevzuata uygun şekilde sözleşmeye davet işleminin gerçekleştirilmesini teminen düzeltici işlem tesis edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz