Toplantı No 2021/026
Gündem No 29
Karar Tarihi 23.06.2021
Karar No 2021/UH.I-1260

BAŞVURU SAHİBİ:

Güneş Temizlik Taşıma Yemekçilik İnş. Oto. Otomasyon San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Pazarcık Belediye Başkanlığı Temizlik İşleri Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/181247 İhale Kayıt Numaralı “Temizlik Hizmetleri İçin Sürücüsüz Araç Kiralama Hizmeti” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Pazarcık Belediye Başkanlığı Temizlik İşleri Müdürlüğü tarafından 05.05.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Temizlik Hizmetleri İçin Sürücüsüz Araç Kiralama Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak Güneş Temizlik Taşıma Yemekçilik İnş. Oto. Otomasyon San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 31.05.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 01.06.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 09.06.2021 tarih ve 26813 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 08.06.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1015 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale uhdesinde bırakılan Ser Filo İnş. Tur. Gıda Tekstil ve Sağ. Ürün. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ihalede istenen iş deneyim belgesi tevsiki için sözleşme ve faturaları sunduğu, ancak söz konusu sözleşmenin VUK’un 1046 sayılı Damga Vergisi Kanunu’na göre özel sektör ile yapılan işe ait sözleşmelerin noter tasdikli olmadığı, bu itibarla ilgili vergi dairesinden sözleşmeye ait damga vergilerinin yatırılıp yatırılmadığının sorulması gerektiği, öte yandan TTK’ya göre damga vergisi ödenmeyen sözleşmelerin geçersiz sayılacağı dolayısıyla anılan istekli tarafından sunulan iş deneyimin tevsiki için sunulan belgelerin geçersiz olması sebebiyle teklifinin değerlendirilme dışı bırakılmasının zorunlu olduğu iddiasına yer verilmiştir.

 

A) Başvuru sahibinin iddiasının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Belgelerin sunuluş şekli” başlıklı 31’inci maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında idareler; belgelerin aslını veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerini isterler. Bu kapsamda sunulan fatura örnekleri de asıl olarak kabul edilir. Adaylar veya istekliler, istenen belgelerin aslı yerine ihale veya son başvuru tarihinden önce idare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şerh düşülen suretlerini başvuruları veya teklifleri kapsamında sunabilirler. Bu yönde yapılacak başvuruların, ihaleden önce idarenin ilgili birim yetkilisi veya bu hususta görevlendirilmiş personelince karşılanması zorunludur.

(2) Noter onaylı belgelerin aslına uygun olduğunu belirten bir şerh taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile “ibraz edilenin aynıdır” veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilmez. Ancak, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi Nizamnamesinin 9 uncu maddesinde yer alan hüküm çerçevesinde, Gazete idaresince veya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı odalarca “aslının aynıdır” şeklinde onaylanarak verilen Ticaret Sicili Gazetesi suretleri veya bunların noter onaylı suretleri de kabul edilir…” hükmü,

 

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.

(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.

(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.

(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır…” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Çöp toplama hizmetleri için sürücüsüz araç kiralama

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı: 4×2 Çift Kabinli Pikap Çalıştırılması (1 Adet)

En az 7+1 m3 Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu Çalıştırılması (6 Adet)

Yüklenici Tedariki kamyonet çalıştırılması(1 Adet)

En az 13+1 m3 Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu Çalıştırılması (2 Adet)

(4×2 Çift Kabinli Pikap Çalıştırılması (1 Adet)  809 AdetxGün

En az 7+1 m3 Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu Çalıştırılması (6 Adet)  4854 AdetxGün

Yüklenici Tedariki kamyonet çalıştırılması(1 Adet) 809 AdetxGün

En az 13+1 m3 Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu Çalıştırılması (2 Adet) 1618 AdetxGün )

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Pazarcık İlçesi Sınırları” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilginlerin e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.:

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Her türlü araç ve iş makinası kiralama işleri kabul edilecektir…” düzenlemesi,

 

Söz konusu Şartname’nin “Belgelerin Sunuluş Şekli” başlıklı 7.9’uncu maddesinde “7.9.1. İdarece talep edilmesi halinde istekliler tarafından, e-teklifleri kapsamında beyan edilen bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak teyit edilemeyenler ekleri ile birlikte bu maddede düzenlenen şekil kurallarına uygun olarak sunulur.

 

7.9.2. İstekliler, bu madde kapsamında idarece talep edilen belgelerin aslını veya aslına uygunluğu noterce onaylanmış örneklerini vermek zorundadır. Ancak, Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi Nizamnamesinin 9 uncu maddesinde yer alan hüküm çerçevesinde Gazete idaresince veya Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğine bağlı odalarca “aslının aynıdır” şeklinde onaylanarak isteklilere verilen Ticaret Sicili Gazetesi suretleri ile bunların noter onaylı suretleri de kabul edilecektir.

7.9.3. Noter onaylı belgelerin aslına uygun olduğunu belirten bir şerh taşıması zorunlu olup, sureti veya fotokopisi görülerek onaylanmış olanlar ile “ibraz edilenin aynıdır” veya bu anlama gelecek bir şerh taşıyanlar geçerli kabul edilmeyecektir.

7.9.4. İstekliler, istenen belgelerin aslı yerine belgelerin tesliminden önce İdare tarafından “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şekilde şerh düşülen suretlerini sunabilirler.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Başvuruya konu kısmi teklife açık ihalenin “Çöp toplama hizmetleri için sürücüsüz araç kiralama” olduğu, 7 isteklinin tekliflerinin muhtelif gerekçelerle değerlendirme dışı bırakıldığı, Ser Filo İnş. Tur. Gıda Tekstil ve Sağ. Ürün. San. Tic. Ltd. Şti.nin teklifi ekonomik açıdan en avantajlı teklif, Güneş Temizlik Taşıma Yemekçilik İnş. Oto. Otomasyon San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olduğu görülmüştür.

 

İhale işlem dosyası üzerinde yapılan incelemede, Ser Filo İnş. Tur. Gıda Tekstil ve Sağ. Ürün. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından teklif dosyası kapsamında iş deneyimini tevsik etmek amacıyla Ashan Trading Tic. Danış. İth. İhr. Ltd. Şti. ile yaptığı sözleşmeye yer verildiği, idare tarafından Kurum’a gönderilen bilgi ve belgelerden anlaşıldığı üzere söz konusu belgenin “aslı idarece görülmüştür” şeklinde kaşelenip imzalandığı, sözleşme konusunun “Bu sözleşme ile “Kiraya Veren” tarafından madde 6’da özellikleri belirtilen 68 adet aracın işbu sözleşme şartlarına uygun olarak kullanımının Kiracı’ya devri, Kiracı’nın kendi personeli, hizmet aldığı veya bağlı personeline kullandırmasıdır.”, sözleşme süresinin ise “3-1 Sözleşmenin Başlangıcı: Kira süresi başlangıç tarihi 01/09/2020… 3-2 Sözleşmenin Süresi: Aracın veya araçların, kiraya veren tarafından kiracıya teslim edildiği tarihten itibaren 4 aydır…” olduğu tespit edilmiştir.

 

Anılan sözleşmenin “Aylık Kira Bedeli” başlıklı 7’nci maddesinde “7-1 Kiracı kiralayana aylık tüm araçlar için (Toplam 68 araç) 988.000,00 TL (dokuz yüz seksen sekiz bin Türk Lirası) + KDV fatura kesecektir…

7-2 Toplam sözleşme bedeli 988.000,00 TL +4 ay=3.952.000,00 TL + KDV’dir. Ancak tarafların karşılıklı anlaşması ile sözleşmeye konu araçlar ve sözleşme bedeli %10 eksiltme ve artırma yapılabilir…”  düzenlemesine yer verildiği görülmüştür.

 

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde iş deneyimini gösteren belgelerin bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilerek tamamlanan hizmetlere ilişkin olarak düzenleneceği, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesinin düzenlenemeyeceği, bu durumda bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinin sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretlerinin sunulacağı hükme bağlanmıştır.

 

Bu itibarla, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesi gereği, hizmet alımı ihalelerinde iş deneyimin tevsiki için sözleşme sunulabileceği, ihale uhdesinde bırakılan istekli tarafından teklif zarfı kapsamında iş deneyimini tevsik için idare görevlisi tarafından “aslı idarece görülmüştür” kaşesi vurulmuş sözleşmenin sunulduğu, kamu ihale mevzuatında iş deneyimini tevsik amacıyla sunulması istenilen sözleşmenin noter onaylı olması gerektiğine ilişkin bir hüküm bulunmadığı, başvuru sahibi tarafından öne sürülen genel nitelikli hukuka aykırılık iddiası üzerinden sunulan sözleşmeye ilişkin ilave araştırma yapılmasına ihtiyaç bulunmadığı değerlendirilmiştir.

 

Öte yandan ihale saatinden önce idareye sunulan asıl belgelerin üzerine idarece yapılacak “aslı idarece görülmüştür” veya bu anlama gelecek şerh düşme işleminde, asıl belgelerin görülerek bu işlemin yapılmasındaki yetki ve sorumluluğun idareye ait olduğu da göz önünde bulundurulduğunda başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamıştır.

 

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz