Toplantı No 2021/027
Gündem No 57
Karar Tarihi 30.06.2021
Karar No 2021/UH.I-1312

BAŞVURU SAHİBİ:

Metasoft Bilgisayar Bilgi İşlem Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Tepebaşı Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi Başhekimliği,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/157001 İhale Kayıt Numaralı “31 Aylık Sbys ve Vtys” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Tepebaşı Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi Başhekimliği tarafından 19.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “31 Aylık Sbys ve Vtys” ihalesine ilişkin olarak Metasoft Bilgisayar Bilgi İşlem Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 01.06.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 07.06.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.06.2021 tarih ve 27979 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 15.06.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1048 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1- İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin aşırı düşük olduğu ve İdari Şartname’nin 32’nci maddesi gereği açıklama istenilmesi gerektiği, idare tarafından anılan istekliden açıklama istenmeksizin ihalenin sonuçlandırılmasının hukuka aykırı olduğu,

 

2- İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından demonstrasyon işlemlerinin teklif ettikleri veri tabanı olan PSTGRESQL açık kaynak kodu üzerinden yapılması gerekirken ORACLE veri tabanı ile yapıldığı,

 

3- İdare tarafından demonstrasyon işlemlerinin SAĞLIK.NET üzerinden yapıldığı, söz konusu uygulamanın eski bir uygulama olduğu dolayısıyla kendi demo işlemleri dahil demonstrasyon işlemlerinin sağlıklı şekilde yapılmadığı,

 

4- Demonstrasyon işlemlerinin tüm ihale komisyonu üyelerinin katılımı ile gerçekleştirilmesi gerekirken eksik katılım ile gerçekleştirildiği, iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “İhale komisyonunun talebi üzerine idare tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.”  hükmü,

 

Anılan Kanun’un “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’nci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,     

b)  Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,           

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,         

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;

a) Adı: 31 Aylık SBYS ve VTYS

b) Miktarı ve türü: 31 Aylık 2 Personelli SBYS ve VTYS hizmet alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

c) Yapılacağı yer: Ankara Tepebaşı Ağız ve Diş Sağlığı Eğitim Araştırma Hastanesi ve Bağlı Semt Poliklinikleri

ç) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’nci maddesinde “25.1. İsteklilerin sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince ödeyeceği her türlü vergi (KDV hariç), resim, harç ve benzeri giderler ile ulaşım, eğitim, nakliye ve teknik şartnamede tarif edilen giderler teklif fiyata dahildir

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. 2 (iki) personel için brüt asgari ücretin %80 fazlası ücret ödenecektir (sbys uzman personeli)

Hizmet kapsamında çalıştırılan personelin yemek ihtiyaçları görev yaptıkları idarede çıkan yemekten karşılanacak olup, istekliler tekliflerine yemek giderini dahil etmeyecektir. Yol gideri ise nakdi karşılanacak olup, aylık 22 gün üzerinden hesaplama yapılarak günlük brüt (gidiş-dönüş) 11,20 TL yol ücreti ödenecek olup, ilgili giderler teklif fiyata dahil edilecektir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir. …” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “İsteklilerden tekliflerine açıklık getirmelerinin istenilmesi” başlıklı 32’nci maddesinde “32.1. İhale komisyonunun talebi üzerine İdare, tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere açık olmayan hususlarla ilgili isteklilerden açıklama isteyebilir. …” düzenlemesi,

 

“Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “… 33.2. İhale, Kanunun 38 inci maddesinde öngörülen açıklama istenmeksizin ekonomik açıdan en avantajlı teklif üzerinde bırakılacaktır. …” düzenlemesi,

 

“Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, teklif edilen fiyatların en düşük olanıdır. …” düzenlemesi,

 

“İhalenin karara bağlanması” başlıklı 36’ncı maddesinde “36.1. Yapılan değerlendirme sonucunda ihale komisyonu tarafından ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren istekli üzerinde bırakılır. …” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Başvuruya konu ihalenin konusunun “31 Aylık SBYS ve VTYS” alımı olduğu, İdari Şartname’nin 33’üncü maddesinde ihalenin açıklama istenmeksizin ekonomik açıdan en avantajlı teklif üzerinde bırakılacağının ve aynı Şartname’nin 35’inci maddesinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, en düşük fiyatlı teklifin olacağının düzenlendiği anlaşılmıştır.

 

İhale komisyonu kararının incelenmesinden, ihale üzerinde bırakılan istekli Akgün Bilgisayar Program ve Hiz. San. Tic. A.Ş.nin teklifinin, teklif edilen fiyatların en düşüğü olmak üzere geçerli teklif olarak belirlendiği, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38 inci maddesi doğrultusunda düzenlendiği anlaşılan İdari Şartname’nin 33’üncü maddesi gereğince ihalenin, açıklama istenilmeksizin anılan istekli üzerinde bırakıldığı anlaşılmıştır.

 

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından teklife konu edilen tutarın, idare tarafından belirlenen sınır değerin altında olmadığından aşırı düşük teklif olarak değerlendirilemeyeceği görülmekle birlikte, başvuru sahibi tarafından, “İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin aşırı düşük olduğu ve İdari Şartname’nin 32’nci maddesi gereği açıklama istenilmesi gerektiği” iddiasında bulunulmuştur ancak anılan Şartname düzenlemesinin dayanağı olan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 37’nci maddesinin amacı, gerek uluslararası mevzuata uyum sağlamak, gerekse açıklama yapılması ile netlik kazanacak teklifleri hemen reddetmek yerine değerlendirebilmesine imkân sağlamak olup anılan hükme tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlara özgü olarak başvurulabilmektedir. Dolayısıyla, aşırı düşük teklif açıklaması istenmeksizin sonuçlandırılacağı düzenlenen ve dokümanı bu haliyle kesinleşen başvuruya konu ihalenin, teklifi ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenen Akgün Bilgisayar Program ve Hiz. San. Tic. A.Ş. uhdesinde bırakılmasında herhangi bir aykırılık bulunmadığı anlaşılmıştır. Açıklanan gerekçelerle başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz