Toplantı No 2021/027
Gündem No 29
Karar Tarihi 30.06.2021
Karar No 2021/UY.II-1299

BAŞVURU SAHİBİ:

ASB Enerji İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Varol Grup İnşaat A.Ş. İş Ortaklığı,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Esenyurt Belediye Başkanlığı Fen İşleri Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/137920 İhale Kayıt Numaralı “Esenyurt İlçesi Muhtelif Cadde ve Sokaklarda Bordür, Kaldırım, Parke Yol Kaplaması ve Bakım, Onarım Yapım” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Esenyurt Belediye Başkanlığı Fen İşleri Müdürlüğü tarafından 05.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Esenyurt İlçesi Muhtelif Cadde ve Sokaklarda Bordür, Kaldırım, Parke Yol Kaplaması ve Bakım, Onarım Yapım” ihalesine ilişkin olarak ASB Enerji İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Varol Grup İnşaat A.Ş. İş Ortaklığı’nın 28.05.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 02.06.2021 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 08.06.2021 tarih ve 26644 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 08.06.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1012 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, kalite puanlamasının yanlış yapıldığı, bununla ilgili ayrıntılı bilgilerin ihale kararında yazılmadığı, tekrar yapılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “37 ve 38 inci maddelere göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir…” hükmü,

 

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 59’uncu maddesinde “(1) Teklifler; Kanun, bu Yönetmelik, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği ve tip şartnamelerde belirtilen esaslar çerçevesinde standart formlar kullanılarak değerlendirilir.” hükmü,

 

Anılan Yönetmelik’in “Fiyat dışı unsurlar ve bu unsurlara yönelik düzenleme” başlıklı 62’nci maddesinde “(1) İhale konusu işin özelliği göz önünde bulundurularak işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer, süre gibi unsurlar fiyat dışı unsur olarak belirlenebilir.

(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurların da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde; fiyat dışı unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları ile hesaplama yöntemi ve bu unsurlara ilişkin değerlendirmenin yapılabilmesi için sunulacak belgeler idari şartnamede açıkça belirtilir.

(3) Fiyat dışı unsurlar, bir marka veya model esas alınarak rekabeti ortadan kaldırıcı bir şekilde belirlenemez.

(4) Fiyat dışı unsurlara, bu unsurların parasal değerlerine veya nispi ağırlıklarına ve hesaplama yöntemine yönelik düzenlemeyi yapan birim veya görevliler tarafından gerekçeli bir açıklama belgesi hazırlanır ve bu belge ihale onay belgesinin ekinde yer alır.” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in ekinde yer alan “İhale Komisyonu Kararı” başlıklı “KİK017.0/Y” no’lu standart formunda ise “[Bu bölümde, ihale komisyonunun çalışmasının başından itibaren yapılan işlemler ile kararın gerekçesi ayrıntı bir şekilde açıklanacaktır. Karara karşı oy kullanan üye bulunması halinde karşı oy gerekçesi burada belirtilecektir. Teklifi değerlendirme dışı bırakılan istekli bulunuyor ise değerlendirme dışı bırakılma gerekçeleri de belirtilecektir. Bütün teklifler reddedilerek ihalenin iptaline karar verilmesi halinde, tekliflerin reddedilme gerekçelerine de yer verilecektir.]” açıklamaları,

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenmesi ile ilgili hususlar” başlıklı 53.3’üncü maddesinde “53.3.1. Kanunun 40 ıncı maddesi uyarınca, ekonomik açıdan en avantajlı teklif; sadece fiyat esasına göre belirlenebileceği gibi fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınarak belirlenebilmektedir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibinin hangi yöntem kullanılarak belirlenebileceği hususu tamamen idarenin takdirinde olup fiyat dışı unsurlar kullanılarak belirlenmesi durumunda aşağıdaki esaslara uyulması gerekmektedir.

53.3.2. Fiyat dışı unsurların, Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen ilkelere halel getirmeyecek bir biçimde idari şartnamede açık ve net olarak düzenlenmesi gerekmektedir.

53.3.3. İdari şartnamede fiyat dışı unsur olarak belirlenen hususların parasal değerlerinin veya nispi ağırlıklarının belirlenmesi gerekmektedir.

           53.3.4. Fiyat dışı unsur olarak yalnızca niceliksel unsurların belirlenmesi zorunlu olmayıp bu kapsamda niteliksel belirlemeler de yapılabilir. Bu bağlamda, ihale konusu işin beklenen kaliteye uygun olarak gerçekleştirilmesini sağlamaya yönelik parametreler, kamuya karşı yükleniminde bulunan işlerin miktarı veya tutarı bakımından kapasite durumu ya da ihale konusu işi oluşturan bileşenler itibariyle isteklinin teklifi ile yaklaşık maliyet yapısının birbiri ile uyumu gibi hususlar fiyat dışı unsur olarak belirlenebilecektir.” açıklaması yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin

a) Adı: Esenyurt İlçesi Muhtelif Cadde ve Sokaklarda Bordür, Kaldırım, Parke Yol Kaplaması ve Bakım, Onarım Yapım

b) Yatırım proje no’su/kodu:

c) Miktarı (fiziki) ve türü: Yapım İşi, 140.000 m² parke yol ve kaldırım kaplama, 38.000 m² beton kaldırım, 20 adet kamyonet ile muhtelif bakım, onarım ve yağmur suyu hattı yapılması

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

ç) Yapılacağı yer: Esenyurt Belediyesi Sınırları

d) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’i’ci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.

35.1.1. A. Değerlendirme “teklif fiyatı” ile “kalite ve teknik değer nitelik” olmak üzere iki kısımda yapılacaktır.

A.1. Teklif fiyatı puanlaması

“Teklif fiyatı puanlaması 50 tam puan üzerinden yapılacaktır. Geçerli teklif veren istekliler arasında teklif edilen en düşük teklif fiyatı sahibi istekli 50 puan alacak olup, diğer isteklilere ait teklif puanları; TP = (TFmin x 50) / TF formülü ile hesaplanacaktır. Bu formülde;

TP: Teklif puanı,

TFmin: Geçerli teklifler içinden istekliler arasında teklif edilen en düşük teklif fiyatı,

TF: İsteklinin teklif fiyatı,

ifade eder.” Şeklinde,

A.2. Kalite ve teknik değer nitelik puanlaması “Kalite ve teknik değer niteliği puanlaması 50 tam puan üzerinden yapılacaktır. Geçerli teklif veren isteklilere ait kalite ve teknik değer nitelik puanlamasına konu iş kalemleri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.

Söz konusu her bir iş kalemi için; istekli tarafından  teklif edilen o iş kalemi tutarının,  isteklinin toplam teklif bedeline oranı; aynı iş kalemlerinin yaklaşık maliyetteki bedellerinin toplam yaklaşık maliyete oranının %80  – %120 aralığında (%80 ve %120 dahil) kalması durumunda her bir iş kalemi için yukarıdaki tabloda yer alan puanlar verilecektir. İsteklilerin teklifleri %80  – %120 aralığı dışında kalıyorsa iş kalemleri için puan alamayacaklardır. Kalite ve teknik değer nitelik puanı, her bir iş kalemi için verilen puanların toplamıdır.

Sıra No

İş Kalemi / Poz No

PUAN

1

B.F.08

1

2

B.F.09

2

3

B.F.25

4

4

B.F.46

3

5

B.F.50

2

6

B.F.53

1

7

B.F.55

4

8

B.F.56

8

9

B.F.57

6

10

B.F.60

4

11

B.F.63

1

12

B.F.65

2

13

B.F.66

4

14

B.F.69

2

15

B.F.75

4

16

B.F.77

2

 

TOPLAM

50

A.3. Toplam puan: Toplam puan, teklif fiyat puanı ile kalite ve teknik değer nitelik puanının toplamıdır.
A.4. Fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli
Fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli; FDTF = (ETF x 100) / TTP formülü ile hesaplanacaktır.
Bu formülde;
FDTF: İsteklinin fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli,
ETF: Toplam puanı en yüksek istekliye ait teklif bedeli,
TTP: İsteklinin toplam puanı,
ifade eder. “ şeklinde hesap yöntemi oluşturulmuştur.
B. Ekonomik açıdan en avantajlı teklif; “Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli en düşük olan istekliye ait teklif bedelidir.”

35.2. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde;

35.2.1. Teklif fiyatı daha düşük olan istekli ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenecektir.

35.3. (Mülga 29/11/2016-29903 R.G./10. Md)

35.4. Yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanması:

35.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

21.05.2021 onay tarihli ihale komisyonu kararından, şikâyete konu ihalede 45 adet ihale dokümanı indirildiği, 14 isteklinin teklif verdiği, fiyat dışı unsur puanlaması sonucunda ASM Altyapı Sanayi Mühendislik A.Ş.nin ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak, Zenit Yapı Sanayi Tic. A.Ş.- Sarılar İnş. ve Elekt. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak belirlendiği görülmüştür.

 

Başvuru sahibi ASB Enerji İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Varol Grup İnşaat A.Ş. İş Ortaklığı’nın iddiasının “Kalite puanlamasının yanlış yapıldığı, bununla ilgili ayrıntılı bilgilerin ihale kararında yazılmadığı, tekrar yapılması gerektiği” yönünde olduğu görülmüştür.

 

Aktarılan mevzuat hüküm ve açıklamalarından, idarece tekliflerin değerlendirilmesinin kanun, yönetmelik, tip şartname esasları çerçevesinde standart formlar kullanılarak yapılacağı, bunun yanında ihale komisyonu kararı başlıklı standart formda ihale komisyonunun çalışmasının başından itibaren yapılan işlemler ile kararın gerekçesinin ayrıntılı bir şekilde açıklanacağı, teklifi değerlendirme dışı bırakılan isteklinin bulunması durumunda ise değerlendirme dışı bırakılma gerekçelerinin de belirtileceği anlaşılmaktadır.

 

21.05.2021 onay tarihli ihale komisyonu kararında fiyat dışı unsur puanlamasına ilişkin “Yapılan fiyat dışı unsur değerlendirmesinde firmaların aldığı teklif fiyatı puanlaması ve kalite ve teknik değer nitelik puanlaması tutanağa bağlanmıştır. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinde fiyat ile fiyat dışı unsurların dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli en avantajlı bedel dikkate alınmıştır.” ifadelerinin yer aldığı görülmüştür.

 

Yukarıda yer verilen fiyat dışı unsur düzenlemelerine göre, söz konusu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlarda dikkate alınarak belirleneceği, isteklinin teklif tutarı puanının “TP=(TTmin x 50) / TT” formülü ile hesaplanacağı, kalite ve teknik değer nitelik puanlamasının ise 50 tam puan üzerinden yapılacağı, geçerli teklif veren isteklilere ait kalite ve teknik değer nitelik puanlamasına konu 16 adet iş kaleminin İdari Şartname’nin 35’inci maddesinde belirtildiği, ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedeli en düşük olan istekliye ait teklif bedeli olacağı görülmüştür.

 

21.05.2021 tarihli ihale komisyonu kararı ekinde yer alan “Teklif Fiyatı ile Kalite ve Teknik Değer Nitelik Değerlendirme Listesi”nde aşağıdaki bilgilerin yer aldığı görülmüştür.

 

Sıra

No

İsteklinin Adı

Teklif Puanı

TP=(TFminx50)/TF

Kalite ve Teknik Değer Nitelik Puanı

Toplam Puan

1

ASM Altyapı Sanayi Mühendislik A.Ş.

47,44

50,00

97,44

2

Zenit Yapı Sanayi Tic. A.Ş.- Sarılar İnş. ve Elekt. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı

50,00

44,00

94,00

3

Devran İnşaat Tekstil Otomotiv Dayanıklı Tüketim Malları İthalat İhracat Ticaret Ltd. Şti.

 

 

42,73

50,00

92,73

4

ASB Enerji İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş.- Varol Grup İnşaat A.Ş. İş Ortaklığı

 

 

43,30

49,00

92,30

5

Azim İnşaat Tesisat ve Taşımacılık San. Tic. Ltd. Şti.

48,41

30,00

78,41

6

Ergezen Yapı Ticaret Ltd. Şti.

46,34

31,00

77,34

7

Ayti İnş. Taah. Oto. San ve Tic. Ltd. Şti.

49,14

28,00

77,14

8

Karaca İnşaat Nakliyat Otomotiv Gıda Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.

46,49

25,00

71,49

9

Genç Yıldız İnşaat Nak. Elekt. Elk. Tek. Gıd. Tic. ve San. Ltd.

48,00

23,00

71,00

 

Söz konusu belgenin ekinde “Kalite ve Teknik Değer Nitelik Değerlendirme Listesi”nin yer aldığı, geçerli teklif sahibi her bir isteklinin kalite ve teknik değer nitelik puanlamasının İdari Şartname’nin yukarıda aktarılan 35.1.1.A.2’nci maddesinde belirtilen iş kalemleri ile minumum ve maksimium teklif oranları dikkate alınarak yapıldığı tespit edilmiştir.

 

 

Yapılan değerlendirmede, şikayete konu ihalede fiyat dışı unsur puanlaması yapılırken kalite ve teknik değer nitelik puanlamasının İdari Şartname’nin 35.1.1.A.2’nci maddesinde yer verilen düzenlemeye uygun olarak yapıldığı, dolayısıyla kalite ve teknik değer nitelik puanlamasında hata bulunmadığı tespit edildiğinden başvuru sahibinin bu iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Ayrıca, 21.05.2021 onay tarihli ihale komisyonu kararında değerlendirme dışı bırakılan isteklilere ilişkin gerekçelere yer verildiği, fiyat dışı unsur puanlamasına dahil edilen geçerli teklif sahiplerinin fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedellerinin belirtildiği ve fiyat dışı unsur puanlamasının tutanağa bağlandığı ifade edildiği görülmüş olup, başvuru sahibinin “puanlamayla ilgili ayrıntılı bilgilere ihale kararında yazılmadığı” iddiası çerçevesinde yapılan değerlendirmede, söz konusu durumun bir hak kaybına neden olmadığı veya başvuru sahibinin iddiasının değerlendirmesinde esasa etkili olmadığı anlaşıldığından iddianın yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz