Toplantı No 2021/027
Gündem No 30
Karar Tarihi 30.06.2021
Karar No 2021/UM.II-1300

BAŞVURU SAHİBİ:

Drama Su-Sağlık Ürünleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Malatya İl Sağlık Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/209114 İhale Kayıt Numaralı “3 Kısım Kit Karşılığı Cihaz Edinme İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Malatya İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 20.05.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “3 Kısım Kit Karşılığı Cihaz Edinme İşi” ihalesine ilişkin olarak Drama Su-Sağlık Ürünleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin 06.05.2021 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 26.05.2021 tarih ve 24726 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 26.05.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/936 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) Şikayete konu “3 Kısım Kit Karşılığı Cihaz Edinme İşi” ihalesinin 1’inci kısmına ait Teknik Şartname’de “E.Eğitim” başlıklı maddesinde “E.1. Cihazı kullanacak personelin eğitimi firma tarafından sağlanacaktır. Eleman sayısının belirlenmesine, eğitimin kimlere verileceğine eğitimin yeterli olup olmadığına kurum karar verecektir.” düzenlenmesinin yer aldığı, ancak söz konusu düzenlemede eğitim verilecek eleman sayısının ve eğitim süresinin net olarak belirtilmediği ve daha sonra kurumun karar vereceği, eğitim verilecek eleman sayısının ve eğitim süresinin direkt olarak maliyete etki eden bir faktör olduğu, eğitim alacak personel sayısının ve eğitim süresinin muğlak bırakılmaması gerektiği, eğitim verilecek eleman sayısının alt veya üst sınırının belirlenmesi halinde isteklilerin fikir sahibi olabileceği,

 

Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün 2018/26 sayılı ve 2019/19 sayılı Genelgesinin 2.6’ncı maddesinde “Eğitim süresi şartnamelerde belirtilecektir.” düzenlemesinin yer aldığı, söz konusu genelgelerin Vücut Dışında Kullanılan (in vitro) Tıbbi Tanı Cihazları Yönetmeliği kapsamındaki tıbbi cihazların satın alma işlemlerinde uygulanacak hükümlerini düzenleyen bölümünde yer aldığı, anılan Yönetmelik’in “Tanımlar” bölümünün 4.ç. maddesine göre laboratuvar test cihazlarının bu kapsama girdiği,

 

2) 1’inci kısmına ait Teknik Şartname’de “F.Garanti ve Teknik Servis” başlıklı maddesinde “F.4. Malatya ilinde yerleşik, cihazın kullanımı için mesai saatlerinde teknik personel hastanede bulundurulacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı, mesai saatlerinde hastanede personel bulundurulması şartının ihale kapsamında personel çalıştırılacağını gösterdiği, ancak şikayete konu ihalenin bir mal alımı ihalesi olduğu ve firmanın kendi bünyesinde çalıştırdığı personel dışında “cihazın rutin kullanımı için” personel istenilmesinin mal alımlarını düzenleyen mevzuata uygun olmadığı, cihazın rutin kullanımı için personel istenilmesinin hizmet alımlarında mümkün olduğu,

 

Diğer taraftan, söz konusu personel teknik servis için isteniyor ise Malatya ilinde yerleşik olması şartının aranmaması gerektiği, yüklenicinin teknik servisi ne şekilde vereceğinin Teknik Şartname’nin ilgili bölümünde zaten düzenlendiği ve yüklenicinin bu düzenlemeyi herhangi bir ilde yerleşik personel ile karşılayabileceği,  bir başka ifadeyle, söz konusu hususta esas olanın yüklenicinin Teknik Şartname’de istenilen teknik servis şartlarının belirtildiği şekilde yerine getirilmesi olduğu ve bunu yerine getirirken görevlendirilecek personelin nerede yerleşik olacağının tamamen yüklenicinin inisiyatifinde olması gerektiği, bu itibarla, Malatya ilinde yerleşik teknik personel istenilmesinin yersiz ve mevzuat yönünden dayanaksız olduğu iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

İdari Şartname’nin İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 3 Kısım Kit Karşılığı Cihaz Edinme İşi

b) Türü: Mal alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı: 3 Kısım

1. Kısım Kan Gruplama

2. Kısım İmmünblot

3. Kısım Otoantikor

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: 1. Kısım Teslimat Yerleri: Malatya Eğitim Ve Araştırma Hastanesi, Yeşilyurt Hasan Çalık Devlet Hastanesi ve Darende Hulusi Efendi Devlet Hastanesi

2. ve 3. Kısımlar Teslimat Yeri: Malatya Eğitim ve Araştırma Hastanesi” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Her kısım için teknik şartnamede istenilen kitlerle birlikte verilmesi gereken diğer malzemeler ayrıntılı bir şekilde belirtilmiştir. Yine her kısımda kaç cihaza ihtiyaç duyulduğu ve bu cihazların nerelere kurulacağı ilgili kısmın teknik şartnamesinde ayrıntılı olarak belirtilmiştir. Teknik şartnamede istenilen malzemelere ait KDV hariç diğer bütün vergi, resim, harç, sigorta, nakliye, işçilik ve diğer öngörülemeyen giderler yüklenici firmaya aittir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Transfüzyon Merkezi İhtiyaçları Teknik Şartnamesi’nin “A-Genel Özellikler” başlıklı bölümünün 12’nci maddesinde “Testlerle ilgili eğitim desteği mutlak suretle verilecektir. Eğitim kan merkezi sorumlu hekimlerinin isteği doğrultusunda tekrarlanabilmeli ve eğitim esnasında kullanılacak test kartları solüsyonlar ücretsiz olarak sağlanmalıdır.” düzenlemesi,

 

Anılan Şartname’nin “E-Eğitim” başlıklı bölümün 1’inci maddesinde “E.1. Cihazı kullanacak personelin eğitimi firma tarafından sağlanacaktır. Eleman sayısının belirlenmesine, eğitimin kimlere verileceğine ve eğitimin yeterli olup olmadığına kurum karar verecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

İncelemeye konu “3 Kısım Kit Karşılığı Cihaz Edinme İşi” ihalesinin 1’inci kısmının (Kan Gruplama) başvuru sahibi Drama Su-Sağlık Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından şikayete konu edildiği görülmüştür.

 

Yukarıda aktarılan Teknik Şartname düzenlemelerinde; alıma konu cihazı kullanacak personelin eğitiminin yüklenici tarafından sağlanacağı, eğitim verilecek personel sayısının belirlenmesine, eğitimin kimlere verileceğine ve verilen eğitimin yeterli olup olmadığına idarenin karar vereceği belirlenmiş olup, İdari Şartname’de ise Teknik Şartname’de istenilen malzemelere ait KDV hariç diğer bütün işçilik ve diğer öngörülemeyen giderlerin teklif fiyata dahil olan giderler arasında sayıldığı belirlenmiştir.

 

Türk Ticaret Kanunu’nun 18’inci maddesinde yer alan hükme göre her tacirin, ticaret alanı ile ilgili tüm faaliyetlerinde basiretli bir iş adamı gibi hareket etme gerekliliği olduğundan, tacirin devamlı olarak yaptığı işlerle ilgili ne yapması gerekeceğini tacir olmayan şahıslardan daha iyi bilme zorunluluğu bulunmaktadır. Bu itibarla, isteklilerin basiretli tacir davranışı sergileyerek, personelin bilgi düzeyini ve uygulamadaki donanımın devamlılığını sağlamak açısından cihazı kullanacak personelin eğitiminde ne kadar sürenin gerekli olduğuna ilişkin öngörülerde bulunabilecekleri, Teknik Şartname’de istenilen malzemelere ait işçilik ve diğer tüm giderlerin teklif fiyatına dahil olduğu hususa da dikkate alındığında teklif bedellerini buna göre oluşturabilecekleri, dolayısıyla söz konusu eğitim maliyetinin teklif verilmesine engel nitelikte olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

 

 

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik Şartname” başlıklı 14’üncü maddesinde “…(10) Alım konusu malın niteliği ve bu Yönetmelikte öngörülen düzenlemeler esas alınarak yüklenicinin personel çalıştırmasının öngörülmesi halinde, bu personelin sayısı ve niteliği teknik şartnamede veya sözleşme tasarısında belirtilir.” hükmü,

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Kit alımı ile birlikte kit karşılığı geçici olarak cihaz temini ihaleleri” başlıklı 60’ncı maddesinde “60.1. Kit alımı ile birlikte kit karşılığı geçici olarak cihaz temini ihalesi kitlerin teslim programına uygun olarak idareye teslim edilmesi ile bu kitlerin tahlil edildiği cihazların sözleşmede belirtilen süre boyunca idarenin laboratuvarında kurulu bulundurulması ve yüklenicinin sözleşmede öngörülen diğer yükümlülükleri yerine getirmesi olarak tanımlanabilir…” açıklaması yer almaktadır.

 

Teknik Şartname’nin “F-Garanti ve Teknik Servis” başlıklı maddesinde “F.1. Cihazlar, kullanılacak yedek parçalar dahil sözleşme süresince ücretsiz olmak kaydıyla garantili olacaktır.

F.2. Arıza durumunda 24 saat içinde müdahale edilecek, onarılamayan cihaz 48 saat içinde firma tarafından yedek bir cihazla değiştirilecektir. Bu yapılmazsa her aksayan test maliyeti kadar ceza ödenecektir.

F.3. Cihazlar ilgili mevzuat hükümlerine göre akredite edilmiş kalibrasyon laboratuvarları tarafından kalibre edilmiş olmalıdır. Firmalar bununla ilgili kalibrasyon raporlarını cihazın muayene komisyonunca teslimi sırasında hastaneye vermek zorundadır.

F.4. Malatya ilinde yerleşik, cihazın kullanımı için mesai saatlerinde teknik personel hastanede bulundurulacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Yukarıda aktarılan Teknik Şartname düzenlemesinden alıma konu cihazın kullanımı için mesai saatlerinde hastanede teknik personel bulundurulacağı anlaşılmış olup, İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde Teknik Şartname’de istenilen malzemelere ait bütün işçilik giderlerinin teklif fiyata dahil olan giderler arasında sayıldığı görülmüştür.

 

Yapılan değerlendirmede, alıma konu cihaza ait Teknik Şartname’nin “Garanti ve Teknik Servis” başlıklı bölümünde mesai saatleri içerisinde hastanede teknik personel bulundurulacağına ilişkin yapılan düzenlemeden, ihale konusu işin niteliği dikkate alındığında cihazın bakımlarının eksiksiz ve zamanında gerçekleştirilebilmesi ve çıkabilecek bir arıza karşında anında müdahale edilebilmesini sağlamak amacının bulunduğu anlaşılmaktadır.

 

Ayrıca, kit karşılığı cihaz teminine yönelik mal alımı ihalelerinde de tahlilin gerçekleştirileceği cihazların da teklifin bir parçası niteliğinde olduğu ve kit karşılığı cihaz teminine yönelik mal alımı ihalelerinde söz konusu personelin görevlendirilemeyeceğine yönelik bir mevzuat hükmünün bulunmadığı, kaldı ki Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde alım konusu malın niteliği esas alınarak idareler tarafından yüklenicinin personel çalıştırmasının öngörülebileceği ve bu personelin sayısı ve niteliğinin teknik şartnamede veya sözleşme tasarısında belirtileceğinin hüküm altına alındığı görülmektedir. İdare tarafından da anılan mevzuat hükmüne uygun olarak cihazların bakımlarının eksiksiz ve zamanında gerçekleştirilebilmesi ve çıkabilecek bir arıza karşında zamanında müdahale edebilmesini sağlamak amacı ile hastanede yüklenici tarafından bir adet teknik personel bulundurulması öngörüldüğünden, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz