Toplantı No | : 2024/027 |
Gündem No | : 36 |
Karar Tarihi | : 10.07.2024 |
Karar No | : 2024/UH.II-888 |
BAŞVURU SAHİBİ:
Cem Kurumsal Tedarik ve Teknik Hizmetler A.Ş., İHALEYİ YAPAN İDARE: Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi, BAŞVURUYA KONU İHALE: 2024/267844 İhale Kayıt Numaralı “Seyrantepe Yerleşkesi ve Sarıyer Yerleşkesi İçin 8 Aylık 2 Kısım Havalandırma Santralleri Teknik Bakım Onarım Hizmet Alım” İhalesi KURUMCA YAPILAN İNCELEME: Şişli Hamidiye Etfal Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından 05.04.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Seyrantepe Yerleşkesi ve Sarıyer Yerleşkesi İçin 8 Aylık 2 Kısım Havalandırma Santralleri Teknik Bakım Onarım Hizmet Alım” ihalesine ilişkin olarak Cem Kurumsal Tedarik ve Teknik Hizmetler A.Ş. tarafından 27.05.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 06.06.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.06.2024 tarih ve 148467 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.06.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur. Başvuruya ilişkin olarak 2024/688 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir. KARAR: Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi: İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; idarece ihalenin 2 kısmının da iptal edildiği, iptal gerekçesi olarak ihalenin 2024 yılı içerisinde tamamlanamaması ve hizmetin makul piyasa koşullarında uygun bir bedelle ihale edilmesinin sağlanması olarak ifade edildiği, ancak idarenin iptal gerekçelerinin yerinde olmadığı, ihalenin 2 kısmında da tekliflerin yaklaşık maliyetin altında oluştuğu, kendi tekliflerinin de 2’nci kısımda yaklaşık maliyetin altında olduğu, ayrıca Sözleşme Tasarısı’nın 9’uncu maddesinde işin süresinin işin başlangıcından itibaren 8 ay olarak belirtildiğinin ifade edildiği, dolayısıyla idarenin ihaleyi iptal gerekçesinin yerinde olmadığı, takdir yetkisinin sınırsız kullanılamayacağı iddialarına yer verilmiştir. İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur. … Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamaz.” hükmü, “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü, “Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir. İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır. İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren; 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.” hükmü, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Yüklenmeye Girişilmesi” başlıklı 26’ncı maddesinde “Yüklenme, usulüne uygun olarak düzenlenmiş sözleşme esaslarına veya kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükmüne dayanılarak iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması karşılığında geleceğe yönelik bir ödeme yükümlülüğüne girilmesidir. Bütçede yeterli ödeneği bulunmayan işler için yüklenmeye girişilemez. Yüklenme süresi malî yılla sınırlıdır. Harcama yetkilileri, tahsis edilen ödenekler dahilinde yüklenmeye girebilirler. Yüklenmeye girişilen tutara ait ödenekler saklı tutulur; başka iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması için kullanılamaz.” hükmü, “Ertesi yıla geçen yüklenme” başlıklı 27’nci maddesinde “Niteliğinden dolayı malî yılla sınırlı tutulamayan ve sürekliliği bulunan aşağıdaki iş ve hizmetler için; her iş itibarıyla, bütçelerinde öngörülen ödeneklerin yüzde ellisini, izleyen yılın Haziran ayını geçmemek ve yüklenme süresi on iki ayı aşmamak üzere, ilgili üst yöneticinin onayıyla ertesi yıla geçen yüklenmelere girişilebilir:
ı)Türkiye İş Kurumu tarafından yürütülen aktif işgücü hizmetleri kapsamında kurs ve programlar, Ancak (d) bendinde sayılan işler için bütçelerinde ödeneklerin yüzde ellisinin aşılmayacağı hükmü Millî Eğitim Bakanlığı için aranmaz.” hükmü, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Temel ilkeler” başlıklı 4’üncü maddesinde “(1) İdareler, yapacakları ihalelerde saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur. … (6) Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamaz. Ancak ertesi mali yılda gerçekleştirilecek süreklilik arz eden hizmet alımları için bir önceki mali yıl sona ermeden ihaleye çıkılabilir…” hükmü, “Yaklaşık maliyetin hesaplanmasına esas miktar ve fiyatların tespiti” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) İdareler, yaklaşık maliyetin hesaplanabilmesi için öncelikle ihale konusu hizmeti oluşturan iş kalemlerini veya gruplarını ve bunlara ilişkin miktarları tespit ederler. Bu amaçla, idare tarafından gerek duyulduğunda, aşağıda belirtilen esas ve usuller çerçevesinde miktar araştırması da yapılabilir. (2) Yaklaşık maliyete ilişkin fiyatların tespitinde;
ç) İhale konusu işi oluşturan iş kalemlerine veya gruplarına ilişkin olarak piyasadan yapılacak fiyat araştırması kapsamında elde edilecek fiyat tekliflerinin aritmetik ortalaması alınmak suretiyle ya da konusunda uzman bilirkişi ve ekspertizlerden soruşturularak oluşturulan fiyatlar,
Esas alınır. (3) İdareler yaklaşık maliyete ilişkin fiyatların tespitinde, (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen fiyatların birini, birkaçını veya tamamını herhangi bir öncelik sırası olmaksızın kullanabilirler. (4) Fiyat araştırması için yapılan çalışmalarda fiyat sorulacak kişi ve kuruluşlara yazılan yazıda fiyatı tespit edilecek iş grubu veya iş kaleminin ayrıntılı özelliklerine yer verilir. Fiyat istenecek kişi ve kuruluşlara aynı koşulları taşıyan yazılarla başvurulur ve fiyatlar KDV hariç istenir. İstenen özellikleri taşımayan veya gerçek piyasa rayiçlerini yansıtmadığı düşünülen fiyat bildirimleri ve proforma faturalar değerlendirmeye alınmaz ve buna ilişkin gerekçeler yaklaşık maliyet hesap cetvelinde gösterilir…” hükmü, “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir. (2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak e-anahtarlar teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar gönderilir ve teklifler ihale tarih ve saatinde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır. (3) Bu ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmelikler ekinde bulunan diğer standart formlar kullanılır ve EKAP üzerinden gönderilmeyen teklifler kabul edilmez…” hükmü, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “…c) e-teklif: Elektronik ortamda EKAP üzerinden hazırlanarak istekli veya istekli adına yetkili kişi veya kişilerce e-imza ile imzalanmış teklifi,” düzenlemesi, “e-tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 19’uncu maddesinde “(1) e-teklifler, istekliler tarafından EKAP üzerinden hazırlanır. İlan ve ihale dokümanında, EKAP üzerinden sorgulanması mümkün olmayan katılım ve yeterlik belgelerinin Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun şekilde bilgisayarda taratılarak e-teklif kapsamında sunulacağı yönünde düzenleme yapılır. (2) e-teklifler, istekliler tarafından EKAP üzerinden hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortak girişim ortaklarının tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. EKAP, e-imza ile imzalanmış e-teklifi Kuruma göndermeden önce şifreleme işlemi yapar. Şifreleme sonucunda EKAP tarafından oluşturulan e-anahtar, istekli tarafından kaydedilir. e-teklifin ihale dokümanında belirtilen tekliflerin açılma saatine kadar EKAP üzerinde Kurum tarafından belirlenecek şifreleme ve saklama yöntemleri ile saklanarak açılmaması sağlanır. Teklife ilişkin e-anahtar ihale tarih ve saatinden sonra, tekliflerin açılacağı saate kadar EKAP üzerinden gönderilir. Tekliflerin açılacağı saate kadar e-anahtarları gönderilmeyen teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü yer almaktadır. İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;
ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.
Seyrantepe Yerleşkesi ve Sarıyer Yerleşkesi için 8 Aylık 2 Kısım Havalandırma Santralleri Teknik Bakım Onarım Hizmet Alım Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.
“Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir. 20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 2 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir; 2 Kısım 19 kalem” düzenlemesi, “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1.e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.” düzenlemesi, Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 8 (Sekiz) aydır. 9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır. Başvuruya konu ihalenin tekliflerin elektronik ortamda alındığı “Seyrantepe Yerleşkesi ve Sarıyer Yerleşkesi için 8 Aylık 2 Kısım Havalandırma Santralleri Teknik Bakım Onarım Hizmet Alımı” işi olduğu, ihalenin 2 kısımdan oluştuğu ve başvuru sahibinin ihalenin 2’nci kısmına teklif vererek katıldığı, ihalenin 05.04.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, başvuru sahibi ve Mikrotek Tıbbi Cihazlar ve Havalandırma Sistemleri İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketinden 05.04.2024 tarihinde yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgilerin tevsiki amacıyla belge istenildiği ve tevsik edilen belgelerin 18.04.2024 tarihinde sunulduğunun 20.05.2024 tarihli ihale komisyonu kararında belirtildiği, Diğer taraftan 20.05.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptal edildiği, ihale komisyonu kararında iptal gerekçesi olarak “…İhale dokümanında belirtilen yeterlilik kriterlerine ilişkin değerlendirme; istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden, EKAP ve diğer kamu kurum ve kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak bilgi ve belgelerin uygun olduğu görülmüştür. Komisyonumuz isteklilerin EKAP Üzerinden sunmuş oldukları belgelerde ve ihale komisyonu üyelerince Yeterlilik Bilgileri Tablosunda Beyan Edilen Bilgiler için yapılan inceleme sonucunda; 1.ve 2.avantajlı firmalardan 05.04.2024 tarihinde Cem Kurumsal Tedarik ve Teknik Hizmetler Anonim Şirketi, Özteknik Klima Isıtma Soğutma Sistemleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, Mikrotek Tıbbi Cihazlar ve Havalandırma Sistemleri İnşaat Sanayi Ticaret Limited Şirketi firmalarından Beyan Edilen bilgileri teşvik eden belgelerin sunulması için 18.04.2024 tarihinde tamamlanmış olup, eksiklik bulunmamıştır. Sözleşme tasarısında bulunan “Madde 9 – İşin süresi-9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 8 (Sekiz) aydır. 9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır. “ İşin süresi 8 (sekiz) aylık olduğundan yeterli süre bulunmadığı için ihalenin iptaline, Kamu kaynaklarının etkin, verimli, ekonomik kullanımı, hizmetin makul piyasa koşullarında uygun bir bedelle ihale edilmesinin sağlanması, rekabetin en etkin düzeyde sağlanarak kamu yararının sağlanması düşünülerek 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 39. Maddesi “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez” gereği İhalenin iptaline ve iptal kararının İhale Yetkilisinin onayına sunulmasına Oybirliği ile karar verilmiştir.” ifadelerine yer verildiği, komisyon kararının isteklilere 21.05.2024 tarihinde EKAP aracılığı ile tebliğ edildiği, Başvuru sahibi tarafından 27.05.2024 tarihinde ihalenin iptali kararının yerinde olmadığı gerekçesiyle şikâyet başvurusunda bulunulduğu, idarece 06.06.2024 tarihinde verilen şikayete cevap yazısında “…5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ” Yüklenmeye girişilmesi, Madde “26- Yüklenme, usulüne uygun olarak düzenlenmiş sözleşme esaslarına veya kanun veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesi hükmüne dayanılarak iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması karşılığında geleceğe yönelik bir ödeme yükümlülüğüne girilmesidir. Bütçede yeterli ödeneği bulunmayan işler için yüklenmeye girişilemez. Yükler me süresi malî yılla sınırlıdır. Harcama yetkilileri, tahsis edilen ödenekler dahilinde yüklenmeye girebilirler. Yüklenmeye girişilen tutara ait ödenekler saklı tutulur; başka iş yaptırılması, mal veya hizmet alınması için kullanılamaz. ” belirtilen mal ve hizmet alımlarında bütçede yeterli ödeneği bulunmayan işler için mali yıla sınırlı olduğundan Seyrantepe Yerleşkesi ve Sarıyer Yerleşkesi için 8 Aylık 2 Kısım Havalandırma Santralleri Teknik Bakım Onarım Hizmet Alımı için kurumumuza verilen ödenek 2024 mali yılı sonuna olup, bahsi geçen ihale sözleşme tasarısında “Madde 9 – İşin süresi-9.1. işin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 8 (Sekiz) aydır. 9.2.Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır. “ şeklinde düzenleme bulunsa da, ihale sürecinde yasal süreler dikkate alındığında sözleşme süresinin 2024 mali yılı içerisinde sona ermeyeceği görülmüştür. Söz konusu ihalede fiyat değerlendirmesi sonucunda ihalenin karara bağlanması için yeterli sayıda teklif bulunmasına rağmen, ihalenin “gerekli fiyat rekabeti ortamının oluşmadığı”, yaklaşık maliyetin altında birden daha fazla teklif bulunmuş olması nedeniyle rekabet sağlanmış olsa bile, her somut ihalenin kendine özgü durumu, sunulan teklifler ve yaklaşık maliyet dikkate alınarak idare tarafından ihalenin iptali kararı verilebileceği düşünülmektedir. Bu çerçevede, idaremizce yaklaşık maliyetin olması gerekenden çok yüksek hesaplandığı, yaklaşık maliyetin altında birden fazla geçerli teklif olsa bile 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde yer elan ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkeleri çerçevesinde ihalenin iptaline karar verilmiştir.” ifadelerine yer verilerek şikâyet başvurusunun reddedildiği tespit edilmiştir. İhale komisyonu kararında idarece ihalenin iptal gerekçesinin işin süresinin 8 (sekiz) aylık olmasından kaynaklı yeterli süre bulunmaması ve kamu kaynaklarının etkin, verimli, ekonomik kullanımı, hizmetin makul piyasa koşullarında uygun bir bedelle ihale edilmesinin sağlanması, rekabetin en etkin düzeyde sağlanarak kamu yararının sağlanması şeklinde ifade edildiği, ayrıca başvuru sahibinin idareye yaptığı şikâyet başvurusu üzerine verilen şikâyete cevap yazısında da yaklaşık maliyetin olması gerekenden çok yüksek hesaplandığının ifade edildiği ve 5018 sayılı Kanun gerekçe gösterilerek işin 2024 mali yılı içinde sona ermeyeceği hususuna tekrar yer verildiği tespit edilmiştir. İlgili mevzuat hükümleri uyarınca, idare tarafından, ihale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek bir hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptaline karar verilebileceği ve bu durumda idarenin herhangi bir yükümlülük altına girmeyeceği, bu hükümle, ihaleyi yapan idarelere ihaleyi iptal etme konusunda takdir yetkisi tanınmış olduğu anlaşılmakla birlikte, bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmayıp, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda usule ve amaca uygun olarak kullanılması gerektiği anlaşılmaktadır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelerden “kaynakların verimli kullanılması” ilkesinin idareler tarafından azami surette gözetilmesi gerektiği ve ihalenin iptaline ilişkin kararda bu temel ilkeye vurgu yapıldığı, idarece iptal gerekçesi olarak işin süresi 8 (sekiz) aylık olduğundan mali yıl içerisinde yeterli süre bulunmadığının belirtildiği, bununla birlikte, 5018 sayılı Kanun’un 27’nci maddesine göre niteliğinden dolayı malî yılla sınırlı tutulamayan ve sürekliliği bulunan ve sayılı iş ve hizmetler için; her iş itibarıyla, bütçelerinde öngörülen ödeneklerin yüzde ellisini, izleyen yılın haziran ayını geçmemek ve yüklenme süresi on iki ayı aşmamak üzere, ilgili üst yöneticinin onayıyla ertesi yıla geçen yüklenmelere girişilebileceği ve her türlü onarım hizmetinin de bu kapsamda sayıldığı, ayrıca 27.02.2024 tarihli ihale onay belgesi ile ödenek tahsisinin sağlandığı, İhale ilanının tarihinin 14.03.2024, ihale tarihinin 05.04.2024 tarihi olduğu, ihale tarihinde isteklilerden beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin 18.04.2024 tarihine kadar sunulmasının istendiği, ihalenin iptali kararının ise 20.05.2024 tarihli ihale komisyonu kararında alındığı, ihale tarihinden ihale komisyonu kararının alınmasına kadar belirli bir sürenin geçtiği, bu durumunun idarenin iş ve eylemlerinden kaynaklandığı dikkate alındığında, idarece belirtilen ihalenin işin süresi 8 (sekiz) aylık olduğundan yeterli süre bulunmadığından bahisle ihalenin iptaline ilişkin gerekçenin yerinde olmadığı anlaşılmıştır. Diğer taraftan idarenin başvuru sahibinin şikâyetine ilişkin verdiği cevabında “…Söz konusu ihalede fiyat değerlendirmesi sonucunda ihalenin karara bağlanması için yeterli sayıda teklif bulunmasına rağmen, ihalenin “gerekli fiyat rekabeti ortamının oluşmadığı”, yaklaşık maliyetin altında birden daha fazla teklif bulunmuş olması nedeniyle rekabet sağlanmış olsa bile, her somut ihalenin kendine özgü durumu, sunulan teklifler ve yaklaşık maliyet dikkate alınarak idare tarafından ihalenin iptali kararı verilebileceği düşünülmektedir. Bu çerçevede, idaremizce yaklaşık maliyetin olması gerekenden çok yüksek hesaplandığı, yaklaşık maliyetin altında birden fazla geçerli teklif olsa bile 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde yer elan ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkeleri çerçevesinde ihalenin iptaline karar verilmiştir.” ifadelerine yer verdiği ve yaklaşık maliyetin çok yüksek hesaplandığı ifade edilmişse de, bu hususta somut bir veriye yer verilmediği, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 8’nci maddesine göre idareler yaklaşık maliyeti belirlerken maddede sayılan yöntemlerden birini, birkaçını veya tamamını herhangi bir öncelik sırası olmaksızın kullanabilecek olup, söz konusu ihalede yaklaşık maliyetin anılan madde hükmüne uygun olarak piyasa fiyat araştırması ve ihaleyi yapan idare veya diğer idarelerce gerçekleştirilmiş aynı veya benzer işlerdeki fiyatlar esas alınarak belirlendiği ve ihalenin 2’nci kısmında tekliflerin yaklaşık maliyetin altında oluştuğu dikkate alındığında, idarenin anılan gerekçesinin de yerin olmadığı anlaşıldığından, idarenin ihalenin iptali kararının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır. Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır. Başvuru sahibi tarafından 39.403,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı, yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde 39.403,00 TL başvuru bedelinin iadesinin gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere, İdarenin ihalenin 2’nci kısmının iptali kararının iptaline,
Oybirliği ile karar verildi.
Konu ile ilgili diğer yazılarımıza İHALE İPTALİ linkinden ulaşabilirsiniz. Ayrıntılı bilgi için aşağıdaki linklere göz atabilirsiniz. https://salimdemirel.com.tr/2019/05/30/ihale-iptalinde-hangi-asamada-kim-yetkilidir/
Anahtar Kelimeler: ihale süreci, ihale komisyonu, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu, ihale iptali, Şişli Hamidiye Etfal Hastanesi, itirazen şikayet, yaklaşık maliyet hesaplaması, kamu kaynakları, ekonomik teklif, hizmet alımı ihalesi Etiketler: #ihalesüreci #ihalekararı #4734sayılıKanun #ihaleiptali #ŞişliHamidiyeEtfal #itirazendilekçe #yaklaşıkmaliyet #kamukaynakları #ekonomikteklif #hizmetalımı
|