KAMU YAPIM İŞLERİNDE RUHSAT ALINMASI VE SORUMLULUK

3194 sayılı İmar Kanunu hükümleri çerçevesinde bu kanun kapsamına giren bütün yapılar için yapı ruhsatiyesi alınmasının mecburi olduğu, yapıların ruhsat ve eklerine uygun olarak yapılabileceği, kamu yapıları da bu kapsamda olmakla birlikte kamu yapılarında avan projeye göre yapı ruhsatı alınabilmesi yönünde bir kolaylığın da sağlandığı,

Uygulama projelerinin ihale öncesinde yapı ruhsatı düzenlemeye yetkili idareden alınacak imar durum belgesine göre hazırlanarak yapı ruhsatının, mümkünse ihale öncesinde, mümkün olamaması halinde ise en geç iş yeri teslimi tarihi itibarı ile alınmış olması gerektiği,

İşyeri teslimindeki amacın yüklenicinin sözleşme konusu yapım işine başlayabilmesi olduğu, yapı ruhsatı alınmaksızın yapım işine ait inşai faaliyette bulunulmasının, yapının mühürlenerek durdurulması, ruhsata bağlanamaması halinde yıkılması dâhil yapı sahibi ve yapı müteahhidi açısından idari para cezası ve hapis cezası uygulanması dâhil adli ve idari yaptırımlarının bulunduğu, yapı ruhsatı olmaksızın yapım işine başlanabilmesinin kanunen mümkün olamayacağı,

Yapı ruhsatı alınmasında sorumluluğun yapı sahibine/idareye ait olduğu, yapı ruhsatı alınmasında yüklenici sorumluluğunun ruhsat düzenlemeye yetkili idarede yapı sahibi/idare adına iş ve işlemleri takip etmekten ve yapı ruhsatında belirtilmesi gereken isim değişikliklerine (Yapı müteahhidi, şantiye şefi vb.) bağlı olarak ruhsat yenilemesi yaptırmakla sınırlı olacağı,

Sözleşmenin akdedilmesinden sonra yapılan yapı ruhsatı başvurusunun mutlaka olumlu ve çok kısa bir sürede neticeleneceği gibi bir kabulden hareket edilemeyeceği, hukuki ve fiili sebeplerle yapı ruhsatı alınamayabileceği gibi, yapı ruhsatı alınmasında gecikme de yaşanabileceği, yapı ruhsatı alınamaması veya geç alınmasının sözleşmeye bağlanmış kamu  yatırımının hayata geçirilmesinde beklenen faydanın alınamamasına veya gecikmesine sebebiyet verebileceği,

Değerlendirilmiştir.