İŞ DENEYİM BELGELERİNİN GÜNCELLENMESİ

0
96
Toplantı No 2025/017
Gündem No 30
Karar Tarihi 30.04.2025
Karar No 2025/UH.I-1020

BAŞVURU SAHİBİ:

Atlı Hizmet Taah. İth. İhr. San. Tic. A.Ş.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Mersin Şehit Altuğ Verdi Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/70498 İhale Kayıt Numaralı “Müdürlüğümüzde Bulunan Mutfak ve Demirbaşların Yükleniciye Kullandırılmasıyla Günde 3 Öğün (Sabah 5, Öğlen ve Akşam 4 Çeşit Olmak Üzere Malzemeli Yemek Hazırlama, Üretim, Dağıtım ve Sonrası Temizliği Alım İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Mersin Şehit Altuğ Verdi Polis Meslek Eğitim Merkezi Müdürlüğü tarafından 21.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Müdürlüğümüzde Bulunan Mutfak ve Demirbaşların Yükleniciye Kullandırılmasıyla Günde 3 Öğün (Sabah 5, Öğlen ve Akşam 4 Çeşit Olmak Üzere Malzemeli Yemek Hazırlama, Üretim, Dağıtım ve Sonrası Temizliği Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Atlı Hizmet Taah. İth. İhr. San. Tic. A.Ş.nin 04.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 21.04.2025 tarih ve 182629 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 21.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2025/849 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idare tarafından iş deneyim belgesinin yanlış güncellendiği, iş deneyim tutarı güncellemelerinde belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin kullanılması gerekirken belgeye konu işin kabul tarihi esas alınarak hatalı güncelleme yapıldığı, mevcut ihalenin ilan tarihinin de yanlış alındığı, doğru olarak yapılan güncelleme neticesinde elde edilen tutarın tekliflerine göre gereken asgari tutarı sağladığından iş deneyim belgesi tutarının yetersiz olduğu gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasının mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.

 

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b ) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için; …

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak; …

d) Son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin deneyimi gösteren belgeler,

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.” hükmü,

 

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim tutarının güncellenmesi” başlıklı 49’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarlar aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir. …” hükmü yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya …

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin %50’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir: Her türlü yemek üretimi ve dağıtımı yükleniciliği işleri benzer iş olarak değerlendirilecektir.” düzenlemesine yer verilmiştir.

 

İhale komisyonu kararından; ihalenin 26.639.400,00 TL teklif veren Nida Yemek Hiz. Gıda Tem. Özel Güv. Bil. San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak 27.027.415,16 TL teklif sunan Acıoğlu Piza Yemek ve İkram Org. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin belirlendiği, ihaleye teklifi 25.437.790,72 TL olan başvuru sahibinin iş deneyim belgesi tutarının ihalede gerekli asgari tutarı karşılamadığından bahisle teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verildiği anlaşılmıştır.

Başvuru sahibinin yeterlik bilgileri tablosundan ulaşılan “2022/594327-5917037-1-1” sayılı iş deneyim belgesinin; Tavşanlı Doç. Dr. Mustafa Kalemli Devlet Hastanesi tarafından ihalesi 15.06.2022 tarihinde gerçekleştirilip 31.01.2023 tarihinde kabulü yapılan “Malzemeli Yemek Pişirme, Servis, Dağıtım ve Sonrası Hizmet Alımı, 2022/594327” işine ilişkin belge tutarı 5.524.502,32 TL olarak düzenlenen yüklenici iş bitirme belgesi olduğu görülmüştür.

 

Kamu İhale Kurumu tarafından itirazen şikâyet başvurularının başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açısından sınırlı olarak incelendiği, itirazen şikâyet başvurusu konusunun başvuru sahibinin iş deneyim belgesinin güncel tutarının ihaleye ait teklifine göre gereken asgari tutarı sağlayıp sağlayamadığına yönelik olduğu anlaşılmıştır.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat alıntılarından; 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarın, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncelleneceği anlaşılmaktadır.

 

İhaleye katılımda isteklilerden teklif edilen bedelin %50’sinden az olmamak üzere tek bir sözleşme kapsamında ihale konusu iş veya benzer işe ilişkin ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü yapılan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belge istenildiği, başvuru sahibi tarafından ihaleye 25.437.790,72 TL teklif verildiği, teklifine göre sağlaması gereken asgari iş deneyim tutarının 12.718.895,36 TL olduğu, EKAP aracılığıyla İş Deneyim Tutarı Güncelleme Modülü üzerinde istenilen iş deneyim belgesinin elde edildiği işin ihale tarihi ve başvuru konusu ihalenin ilan tarihi bilgileri esas alınarak yapılan güncelleme neticesinde iş deneyim belgesine ait 13.370.494,01 TL güncel tutara ulaşıldığı dikkate alındığında başvuru sahibinin iş deneyim belgesinin güncel tutarının teklifine göre karşılaması gereken asgari iş deneyim tutarını sağladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

 

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

 

Başvuru sahibi tarafından 152.021,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı, yapılan incelemede başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 152.021,00 TL başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

 

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır.

 

İhaleye teklif veren 6 isteklinin teklifinin başvuru sahibine ilişkin benzer gerekçeyle değerlendirme dışı bırakıldığı görüldüğünden eşit muamele ilkesi uyarınca iş deneyim belgelerine ait güncel tutarların tekliflerine göre gerekli asgari iş deneyimleri sağladığı anlaşılan Taşhan Yemek Tem. Hiz. Oto. İnş. Nak. Tur. Gıda San. Tic. Ltd. Şti., Hurma Yemekhane ve Tem. Hiz. İnş. Taah. Nak. Tur. Tic. Ltd. Şti., Zirve Yemekçilik San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Öz Sadiler Yemekçilik ve Gıda İnş. Pet. Orm. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tekliflerinin de değerlendirme dışı bırakılmasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

 

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Atlı Hizmet Taah. İth. İhr. San. Tic. A.Ş., Taşhan Yemek Tem. Hiz. Oto. İnş. Nak. Tur. Gıda San. Tic. Ltd. Şti., Hurma Yemekhane ve Tem. Hiz. İnş. Taah. Nak. Tur. Tic. Ltd. Şti., Zirve Yemekçilik San. ve Tic. Ltd. Şti. ve Öz Sadiler Yemekçilik ve Gıda İnş. Pet. Orm. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tekliflerinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

 

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,

 


Oybirliği ile karar verildi.