TASFİYE,  DEVİR VE SÜRE UZATIMI VERİLMESİ HUSUSLARINDA DÜZENLEYİCİ KURUL KARARLARI YAYINLANDI

 

Kararlar aşağıya alınmış olup, katıldığımız ve katılmadığımız yönleri bulunmaktadır.

 

Peki Kamu İhale Kurulunun söz konusu Düzenleyici Kurul Kararının dayanağı nedir?

 

 

4734 sayılı Kanuna göre yapılacak ihaleler ile ilgili olarak Kurumun görev ve yetkileri 53.maddede sayılmış olup, konumuzla ilgili olanlar şunlardır:

 

“…

 

1) İhalenin başlangıcından sözleşmenin imzalanmasına kadar olan süre içerisinde idarece yapılan işlemlerde bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olmadığına ilişkin şikayetleri inceleyerek sonuçlandırmak.

 

2) Bu Kanuna ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa ilişkin bütün mevzuatı, standart ihale dokümanlarını ve tip sözleşmeleri hazırlamak, geliştirmek ve uygulamayı yönlendirmek. …

 

Kurum, Kurul kararıyla bu Kanunun ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun uygulanmasına ilişkin standart ihale dokümanı, tip sözleşme, yönetmelik ve tebliğler çıkarmaya yetkilidir. Kurul ve Kurum yetkilerini, düzenleyici işlemler tesis ederek ve özel nitelikli kararlar alarak kullanır. Standart ihale dokümanları, tip sözleşmeler, yönetmelik ve tebliğler Resmî Gazetede yayımlanarak yürürlüğe konulur. …”

 

Söz konusu madde incelendiğinde sözleşmelerin uygulanmasına ilişkin olarak Kurumun “İhale Sözleşmeleri Kanununa ilişkin bütün mevzuatı, standart ihale dokümanlarını ve tip sözleşmeleri hazırlamak, geliştirmek ve uygulamayı yönlendirmek”  ve “Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun uygulanmasına ilişkin standart ihale dokümanı, tip sözleşme, yönetmelik ve tebliğler çıkarmak” dışında bir yetkisinin olmadığı görülecektir.[1] Kanaatimizce madde de geçen  “uygulamayı yönlendirmek” ifadesinden de sözleşme uygulamalarının yorumlanması anlamının çıkarılması mümkün gözükmemektedir.

 

Bu itibarla sözleşme uygulamalarına ilişkin Düzenleyici Kurul Kararlarının dayanağının tartışmalı olduğunu düşünüyoruz.

 

 

KAMU İHALE KURULU KARARI

Toplantı No :  2019/18

Gündem No :7

Karar Tarihi : 04/04/2019

Karar No :  2019/DK.D-71

Toplantıya Katılan Üye Sayısı : 9

Gündem Konusu                             :  4735 sayılı Kanun’un Geçici 4’üncü maddesinin uygulanması esnasında karşılaşılan ihalelere katılmaktan yasaklama, gecikme cezası gibi hususlardaki tereddütlerin giderilmesine ilişkin Kurum görüşü oluşturulması. 1 7161  sayılı  “Vergi  Kanunları  ile  Bazı  Kanun  ve  Kanun  Hükmünde  Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 32’nci maddesi ile 4735 sayılı Kanun’a eklenen Geçici 4’üncü  maddenin  uygulanmasına  ilişkin  olarak;  yüklenicinin  idareye  başvurmuş  olmasının sözleşmenin  devamına  ve  yüklenicinin  sözleşmeden  kaynaklanan  yükümlülüklerini  yerine getirmesine  engel  olup  olmadığı,  Kanun’da  öngörülen  60  günlük  başvuru  süresi  içerisinde yüklenicinin  taahhüdünü  ihale  dokümanı  ve  sözleşme  hükümlerine  uygun  olarak  yerine getirmemesi veya işi süresinde bitirmemesi üzerine sözleşmenin feshedilip edilemeyeceği, eğer sözleşme  feshedilmişse  bu  durumun  yüklenicinin  başvurusunun  değerlendirilmesine  engel teşkil  edip  etmeyeceği,  yine  bu  süre  içerisinde  yükleniciden  gecikme  cezası  tahsil  edilip edilemeyeceği  ve  yüklenici  hakkında  sözleşme  konusu  işi  yerine  getirmemesi  nedeniyle yasaklama kararının verilmesinin mümkün olup olmadığı, yüklenicinin talebinin idarece uygun görülmemesi  halinde  yasaklama  için  öngörülen  45  günlük  sürenin  hangi  tarihten  itibaren başlayacağı,  18/01/2019  tarihinden  önce  uygulanmaya  başlayan  gecikme  cezalarının  bu tarihten  sonra  da  uygulanıp  uygulanamayacağı,  yine  bu  tarihten  önce  sözleşmesi  feshedilen işlerin Geçici 4’üncü maddenin kapsamında bulunup bulunmadığı hususlarında, uygulamada yaşanan tereddütlerin giderilmesi amacına yönelik olarak;

 

–  4735  sayılı  Kanun’un  Geçici  4’üncü  maddesi  uyarınca  yüklenicinin  yazılı  talebine ilişkin idarenin onayının bulunmadığı aşamada ifa güçlüğü ya da imkânsızlığı halinin tespitinin henüz  yapılmadığı  dikkate  alındığında,  idarenin  onayına  kadar  geçecek  sürede  yüklenicinin sözleşmeden doğan yükümlülüklerini yerine getirmesi gerektiğine, – İdarenin  onayına  kadar  geçecek  sürede,  yüklenicinin  Geçici  4’üncü  maddeden kaynaklanan  hakkını  saklı  tutarak  sözleşme  konusu  işi  yerine  getirmeye  devam  ettiği  göz önünde  bulundurulduğunda;  bu  süre  içerisinde  taahhüdünü  ihale  dokümanı  ve  sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyen veya işi süresinde bitirmeyen yüklenici hakkında gecikme cezası uygulanabilmesi mümkün olmakla birlikte, idarenin yüklenicinin yazılı talebine ilişkin  onayı  ile  gecikme  cezası  uygulamasına  yönelik  işlemlerin  hukukî  dayanağı  ortadan kalkacağından, bu sürede uygulanan gecikme cezasının idarenin onayından sonra yükleniciye iade edilmesinin gerektiğine,

– İdarece yüklenicinin yazılı talebinin uygun görülmeyerek onaylanmaması ve gecikme cezası  uygulanan  ihtarlı  sürenin,  idarenin  onaylamama  işleminden  önce  sona  ermesi durumunda,  yasaklamayı  gerektiren  fiil  ve  davranışın;  idarenin  onaylamama  işleminin  tesis edildiği  tarihte  tespit  edilmiş  olacağı,  bu  durumda;  yasaklamaya  ilişkin  sürenin  başlangıcına ilişkin olarak Kamu İhale Genel Tebliğinin 28.1.4 maddesinin de göz önünde bulundurulması gerektiğine,

–  18/01/2019  tarihinden  önce,  yükleniciye  taahhüdünü  ihale  dokümanı  ve  sözleşme hükümlerine  uygun  olarak  yerine  getirmemesi  veya  işi  süresinde  bitirmemesi  nedeniyle gecikme  cezası  uygulanan  ihtarlı  süre  verilmesi  halinde,  idarece  yüklenicinin  yazılı  talebi uygun  görülerek  onay  verilse  dahi  18/01/2019  tarihine  kadar  uygulanan  gecikme  cezasının yükleniciye iade edilemeyeceğine,

 

–  18/01/2019  tarihinden  önce  sözleşmenin  feshedilmiş  olması  halinde;  yüklenicinin Geçici 4’üncü madde ile getirilen hakkı kullanamayacağına, Oybirliği ile karar verilmiştir

 

KAMU İHALE KURULU KARARI

Toplantı No : 2019/21Gündem No :1

Karar Tarihi : 22/04/2019

Karar No : 2019/DK.D-79

Toplantıya Katılan Üye Sayısı : 9

Gündem Konusu : İdari şartname ve sözleşmesinde fiyat farkı verilmesi öngörülmeyen işlerde, 4735 sayılı Kanunun Geçici 4’üncü maddesine dayalı olarak süre uzatımına ilişkin kısıtlama ve şartlara tabi olunmaksızın Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak idare tarafından yükleniciye süre uzatımı verilmesi halinin, tek başına fiyat farkı verilmesi sonucunu doğurup doğurmayacağı hakkında Kurum görüşü oluşturulması.4735 sayılı Kanunun Geçici 4’üncü maddesi kapsamında, idari şartname ve sözleşmesinde fiyat farkı verilmesi öngörülmeyen işler için, söz konusu Kanun maddesi uyarınca idarece süre uzatımı verilmesinin tek başına fiyat farkı verilmesini gerektirip gerektirmeyeceği hususundaki tereddütlerin giderilmesi amacına yönelik olarak; İdari şartname ve sözleşmesinde fiyat farkı verilmesi öngörülmeyen işlerde, 4735 sayılı Kanunun Geçici 4’üncü maddesi uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak idare tarafından yükleniciye süre uzatımı verilmesi halinin, tek başına fiyat farkı hesaplanması sonucunu doğurmayacağına, Oybirliği ile karar verilmiştir

 

KAMU İHALE KURULU KARARI

Toplantı No : 2019/38

Gündem No : 86

Karar Tarihi : 08/08/2019

Karar No : 2019/DK.D-171

Toplantıya Katılan Üye Sayısı : 8

Gündem Konusu : 4735 sayılı Kanun’un Geçici 4’üncü maddesinin uygulanması esnasında karşılaşılan sözleşmenin devri usulü, devirlerin 4735 sayılı Kanunun 16’ncı maddesi kapsamında 3 yıllık devir yasağına tabi olup olmayacağı ve madde kapsamındaki devir ve fesihlerin fiyat dışı unsur puanlamasında kalite nitelik puanı açısından değerlendirilip değerlendirilmeyeceği, madde kapsamında süre uzatımı verilmesi halinde sürenin hangi tarihten itibaren hesaplanacağı hususlarındaki tereddütlerin giderilmesine ilişkin Kurum görüşü oluşturulması. 7161 sayılı “Vergi Kanunları ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 32’nci maddesi ile 4735 sayılı Kanun’a eklenen Geçici 4’üncü maddenin uygulanmasına ilişkin olarak; devir sözleşmelerinde noter onayının bulunmasının gerekip gerekmediği, bu madde kapsamında gerçekleştirilen devirlerin 4735 sayılı Kanunun 16’ncı maddesi kapsamında üç yıllık devir yasağına tabi olup olmayacağı ve fiyat dışı unsur puanlamasında kullanılan kalite nitelik puanı hesabında dikkate alınıp alınmayacağı, madde kapsamında süre uzatımı verilmesi halinde bu kararın nasıl uygulanacağı ve sürenin hangi tarihten itibaren hesaplanacağı hususlarında tereddütlerin giderilmesi amacına yönelik olarak;

– 4735 sayılı Kanunun Geçici 4 üncü maddesi kapsamında gerçekleştirilecek devirlerin geçerlilik şeklinin, devredilecek sözleşmenin ihale dokümanında öngörülen geçerlilik şekline tabi olduğuna,

– Madde kapsamında devir gerçekleştiren yüklenici hakkında, bu devir işleminden dolayı, aynı Kanunun 16’ncı maddesinde öngörülen 3 yıllık devir yasağının uygulanmayacağına,

– Madde kapsamında gerçekleştirilen devir ve fesihlerin fiyat dışı unsur puanlamasında kullanılan kalite nitelik puanı hesabında dikkate alınmayacağına,

– Madde kapsamında uzatılan sürenin, idarenin süre uzatımına ilişkin onayının yükleniciye bildirildiği tarihten itibaren hesaplanmasının gerektiğine, Oybirliği ile karar verilmiştir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz