Teklif Fiyatlarının Birbirine Ve Yaklaşık Maliyete Önemli Ölçüde Yakın Olduğu Gerekçesiyle İhalenin İptali Hk.

KİK kararında;

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” kenar başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur. …” hükmü,

 

“Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” kenar başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü,

 

“İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” kenar başlıklı 40’ıncı maddesinde “37 ve 38 inci maddelere göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.

İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır. …” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesi” başlıklı 34’üncü maddesinde “34.1. İhale komisyonu kararı üzerine İdare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.

34.2. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum, bütün isteklilere gerekçesiyle birlikte derhal bildirilir.” düzenlemesi,

 

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri uyarıca, idare tarafından verilmiş olan bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptaline kararı verilebileceği ve bu durumda idarenin herhangi bir yükümlülük altına girmeyeceği, bu hükümle, ihaleyi yapan idarelere ihaleyi iptal etme konusunda takdir yetkisi tanınmış olduğu anlaşılmakla birlikte, bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmayıp, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda usule ve amaca uygun olarak kullanılması gerektiği anlaşılmaktadır.

 

İdare tarafından başvuru sahibinin şikâyet başvurusuna ilişkin olarak EKAP üzerinden gönderilen 26.08.2019 tarihli şikâyete cevap yazısında “…
2 ) Tekliflerin birbirine ve yaklaşık maliyete yakınlığı tek başına ihalenin iptal sebebi olmamakla birlikte, bu durum tek başına isteklilerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunun 17. Maddesinin b ve d bentlerince yasak fiil ve davranışlar olarak değerlendirilmemiştir. İhale komisyonu kararında yer alan tüm emareler çerçevesinde isteklilerin teklifleri 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 17. Maddesinin b ve d bentlerince reddedilmiştir. …” ifadelerine yer verildiği, söz konusu ifadelerden, ihaleye katılan iki isteklinin (Saim Uzman ile Hasan Berk Çebi) ihale konusu işe vermiş olduğu tekliflerin birbirlerine ve yaklaşık maliyete yakın olması hususunun hem ihalenin iptaline hem de anılan isteklilerin irade birliği içerisinde birlikte hareket ettiklerine ve birbirlerinin tekliflerinden haberdar olduklarına gerekçe olarak gösterildiği anlaşılmaktadır.

 

Bu itibarla, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu uyarınca ihaleyi yapan idarenin, anılan Kanun’un 5’inci maddesindeki “…İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmünde yer alan temel ilkeleri gözetmek zorunda olduğu, somut ihalede 3 adet ihale dokümanı satın alındığı, 2 isteklinin ihaleye teklif verdiği, teklif fiyatlarının birbirine ve yaklaşık maliyete önemli ölçüde yakın olduğu hususu da göz önüne alındığında, idarece söz konusu ihalede tekliflerin birbirine ve yaklaşık maliyete yakın olduğu gerekçesinin ihalenin iptaline dayanak olarak gösterilerek ihalenin iptal edilmesi işleminde aykırılık bulunmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin anılan iddiasının yerinde olmadığı kanaatine varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Somut gerekçeler ortaya konulamadığı müddetçe Mahkeme kararları karşısında bu gerekçenin yeterli olmadığını düşünüyoruz.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz