Toplantı No : 2020/004
Gündem No : 18
Karar Tarihi : 29.01.2020
Karar No : 2020/UH.II-205

BAŞVURU SAHİBİ:

Safa Personel Hiz. Yem. Gıda İnş. Tem. Oto Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Kahramanmaraş Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/552840 İhale Kayıt Numaralı “Malzemeli Mamul Yemek Alımı, Dağıtımı ve Sonrası Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Kahramanmaraş Aile Çalışma ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 26.12.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Malzemeli Mamul Yemek Alımı, Dağıtımı ve Sonrası Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Safa Personel Hiz. Yem. Gıda İnş. Tem. Oto Kir. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 20.12.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 23.12.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 02.01.2020 tarih ve 1 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 02.01.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2020/1 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İdarenin yıllık izin kullanan personelin yerine personel çalıştırılmasını istememesi gerektiği, Sözleşme Tasarısı’nın 36.11’inci maddesinde yer alan düzenlemelerin (…Yüklenici firma idare ile işbirliği halinde, evlenme, doğum, ölüm, yıllık izin, hastalık raporu ve özel izinler nedeniyle hizmette aksamaya meydan vermemek için gerekli olan tüm tedbirleri almak zorundadır.) mevzuata aykırı olduğu,

2) Sözleşme Tasarısı’nın 36.6’ncı maddesinde; “Yüklenici firma gıda zehirlenmelerine karşı koruyucu önlemleri almak, uygulamak ve bu konuda personelin hizmet içi eğitimini yetkili kişiler tarafından yapılmasını temin etmek zorundadır. Kurumda, hekim tasdikli besin zehirlenmesi raporu alanlar, iaşe olunan kişilerin en az %10’u olduğu takdirde, bu kişilerin sağlık masrafları ve işgücü kayıplarının maddi tazminatı bütünü ile yüklenici firma tarafından karşılanacaktır.” düzenlemesinin Tebliğ’in 83.31’inci maddesine aykırı olduğu, idarenin mevzuat gereği tüm eğitimlerin yapılacağı/yapılması gereken saatleri belirlemesi gerektiği, ayrıca idarenin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 83.1’inci maddesinde belirtildiği üzere hem fiyat farkı ödemeleri için hem de yaklaşık maliyetin yanlış hesaplanmaması için fazla çalışma yapılacak saatleri açıkça belirtmesi gerektiği,

3) Teknik Şartname’nin “Yemek Çeşitleri ve Öğün Sayıları” başlıklı A bölümünün 6’ncı maddesinde “Ramazan ayında iftarlarda; Pide, Hurma, Zeytin, Peynir, Bal+Tereyağ firma tarafından ek ücret talep edilmeksizin verilecektir. Sahurlarda içecek hariç 6 çeşit verilecektir. Normal yemek saatlerinin dışına denk gelen iftar ve sahur vakitlerinde firma kuruluşta personel bulunduracaktır. ” düzenlemesinin yer aldığı, idarenin Ramazan ayında hazırlanacak iftar ve sahur yemekleri ile iftar tabağı (hurma, zeytin, peynir, bal+tereyağ) için birim fiyat teklif cetvelinde ayrıca satır açması, hem miktar hem de özellik açısından diğer yemeklerden farklı olacak olan iftar ve sahur yemekleri için isteklilerin ayrıca teklif vermelerini istemesi gerektiği, ayrıca mevzuat gereği iftar ve sahur yemekleri için de asgari iki haftalık örnek menü düzenlenmesi ve menüde bulunan yemeklerin içerik ve gramajlarına yer vermesi gerektiği,

4) Teknik Şartname’nin “Madde III: Genel Hususlar” başlıklı bölümünün 13’üncü maddesinde “Numune alma ve numune tutma işlemleri yürürlükte bulunan Gıdaların Üretimi, Tüketimi ve Denetlenmesine Dair Kanunun esasları dâhilinde yapılacaktır. Yüklenici firma, ayda bir kez olmak üzere, Diyetisyenin ve/veya İdarenin seçeceği bir öğünün tüm kapları (4 Kap) olacak şekilde numuneleri alarak mikrobiyolojik analizini ilde bulunan T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı Laboratuvarlarına veya Bakanlık tarafından onay verilen diğer laboratuvarlara götürerek analizini yaptırmak ve Kuruluşa sonucunu vermek zorundadır. ” düzenlemesinin yer aldığı, ancak hangi analizlerin yapılacağına dair bir düzenleme yapılmadığı, bilindiği üzere mikrobiyolojik analiz içeriğinde farklı analizlerin (Örn. Bacillus cereus, E.coli (EMS) vb.) bulunduğu, idarenin yemeklere ilişkin hangi analizlerin yapılacağını açıkça belirtmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “78.25. İhale dokümanında günlük olarak belli sayıda personelin idarenin iş yerinde bulunması gerektiğine ilişkin düzenleme yapılan ihalelerde, 4857 sayılı Kanunun 55 inci maddesi uyarınca izne hak kazanan işçilerin izin hakları idarenin belirleyeceği takvim çerçevesinde kullandırılacak ve izin kullanan işçiler fiilen çalışan işçi sayısına dahil kabul edileceğinden, izin kullanan işçilerin yerine başka işçilerin getirilerek sayının tamamlanması talep edilmeyecektir. İdarelerin, ihale konusu işte çalıştırılması istenen personel sayısını bu hususu dikkate alarak belirlemeleri gerekmektedir. Ayrıca idareler ve yükleniciler, işçilerin yıllık ücretli izin haklarını kullanmasına ilişkin olarak 4857 sayılı Kanunun ilgili hükümlerinde öngörülen yükümlülüklere uymak zorundadır.” açıklaması yer almaktadır.

Sözleşme Tasarısı’nın 36.11’inci maddesinde “Yüklenici tarafından çalıştırılan işçiler İş Kanunu ve Sosyal Güvenlik Kurumu mevzuatı hükümlerine tabi olup, çalıştırılan işçilerin mevzuatla ilgili tüm hakları saklıdır. Yüklenici firma idare ile işbirliği halinde, evlenme, doğum, ölüm, yıllık izin, hastalık raporu ve özel izinler nedeniyle hizmette aksamaya meydan vermemek için gerekli olan tüm tedbirleri almak zorundadır. Sosyal güvenlik mevzuatı ile işçi alınması, işçi haklarının ödenmesi, işçi çıkartılması ve sair konularda tüm sorumluluk yüklenici firmaya ait olup, idare bu konularda sorumlu sayılmayacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede, ihale dokümanında söz konusu hizmetin 26 personel ile yapılacağı düzenlenmiş ise de başvuruya konu ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmadığı,

Tebliğ’in 78.25’inci maddesinde yer alan açıklama uyarınca izin kullanan işçilerin yerine başka işçilerin getirilerek sayının tamamlanması talep edilmemesi gerekmekle birlikte, bu açıklamaların personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarına yönelik olarak yapıldığı görülmektedir.

Yapılan incelemede, incelemeye konu ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımı olduğu, kaldı ki başvuruya konu doküman düzenlemelerinde de izin kullanan işçilerin yerine başka işçilerin getirilerek sayının tamamlanmasına ilişkin bir şartın yer almadığı, bahse konu düzenlemede belirtildiği üzere hizmetin aksamaması için gereken tedbirleri almanın yüklenicinin sorumluluğunda olduğu, bu itibarla başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz