Toplantı No 2021/033
Gündem No 13
Karar Tarihi 11.08.2021
Karar No 2021/UH.II-1500

BAŞVURU SAHİBİ:

Enkonet İletişim Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ankara Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/156034 İhale Kayıt Numaralı “Belediyemiz Hizmet Binasında Kullanılan Kameraların Yönetim Sistemi Servis Bakım ve Onarım Hizmet Alım İşi” İhalesi

 

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Ankara Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 20.04.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Belediyemiz Hizmet Binasında Kullanılan Kameraların Yönetim Sistemi Servis Bakım ve Onarım Hizmet Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Enkonet İletişim Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından 12.07.2021 tarih ve 32255 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 12.07.2021 tarihli dilekçe ile doğrudan itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1200 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; şikâyete konu ihalenin idare tarafından daha önce iptal edilmesi üzerine yaptıkları itirazen şikâyet başvurusunda 09.06.2021 tarihli ve 2021/UH.II-1160 sayılı Kamu İhale Kurulu kararı ile “idarenin ihalenin iptali kararının iptaline” karar verildiği, anılan Kurul kararı üzerine 29.06.2021 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin uhdelerinde bırakıldığı, ancak bu defa ihale komisyonu üyesi olmayan kişiler tarafından düzenlenen bir tutanak üzerine ihale yetkilisince ihalenin tekrar iptal edildiği, idarenin ihalenin iptali kararının mevzuata uygun olmadığı, söz konusu ihalenin iptali kararının 09.06.2021 tarihli ve 2021/UH.II-1160 sayılı Kamu İhale Kurulu kararını etkisiz hale getirdiği, ihale yetkilisinin ihale onay belgesini imzalamak suretiyle idarenin bu hizmete ihtiyacı olduğunu onayladığı, daha sonra ihale konu işe ihtiyaç olmadığı bahanesiyle işlem tesis edilmesinin kendi içinde çelişkili olduğu, iptale gerekçe gösterilen tutanağı imzalayan kişilerden birinin ihale komisyonu üyesi olmadığı, diğerinin de ihalenin uhdelerinde bırakıldığına ilişkin ihale komisyonu kararına katıldığı, ihalenin iptaline gerekçe gösterilen tutanaktaki tespitlerin uygun olmadığı, Teknik Şartname’nin 7’nci maddesinde 25 farklı hizmet ediminin tanımlandığı, 8’inci maddesinde ise Kamera Yazılım Yönetimi, Sunucu ve Veri Depolama Ünitesi, Network Ürünleri, Videowall, Monitör ve Masaüstü İş İstasyonları bakımı olmak üzere 35 farklı hizmet daha bulunduğu, iptale gerekçe olan kararda ise sadece 4 başlıktaki işin başka birimler tarafından yapılabileceğinin iddia edildiği, anılan teknik raporun ihaleyi iptal etmek için bir bahane olduğu, başvuruya konu ihalenin yüksek katma değerli bir teknolojik bakım onarım ihalesi olduğu, şikayet başvurularına verilen cevapta ihalede tek geçerli teklif kalması nedeniyle ihalenin iptal edildiğinin ifade edildiği, ihalede tek geçerli teklif kalmasının rekabetin ihlali anlamına gelmeyeceği iddialarına yer verilmiştir.

 

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.  Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde  “…İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır…” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır…” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Kuruma itirazen şikâyet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikâyet ve itirazen şikayet üzerine alınanlar itirazen şikayete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir.

Kurum itirazen şikâyet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler. İdare tarafından şikayet veya itirazen şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir…” hükmü yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu hizmetin;

a) Adı: Belediyemiz Hizmet Binasında Kullanılan Kameraların Yönetim Sistemi Servis Bakım Ve Onarım Hizmet Alım İşi

b) Miktarı ve türü: Kamera Yönetim Sistemi Servis, Bakım ve Onarım Hizmeti (24 Ay)

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

c) Yapılacağı yer: Ankara Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı-Satınalma Şube Müdürlüğü, Emniyet Mah. Hipodrum Cad. No:5 B Blok Kat:7 Yenimahalle/ANKARA

ç) Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Teknik Şartname’nin “Periyodik bakımda yapılacak işler” başlıklı 8’inci maddesinde “8.1 Kamera Yazılım Yönetimi SBO Hizmeti

8.1.2 Yüklenici, video yönetim yazılımına ait üretici firma tarafından verilen, Milestone Care Plus destek hizmetini, en az 1 yıl süresince ücretsiz olarak İdare’ye sağlayacaktır. Yüklenici bu hizmetin yerine getirildiğini; Milestone Xprotect Corporate yazılımın lisans panelinde ilgili hizmete dair gerekli lisans bilgilerinin görüntülendiğini İdare’ye göstererek onaylatacaktır.

8.2 Sunucu ve Veri Depolama Ünitesi SBO Hizmeti

8.2.3 Yüklenici firmanın, bakım sözleşmesi kapsamındaki ürünleri içeren üretici firma ( Dell) tarafından verilmiş en az 2 adet sistem mühendisi sertifikası (MidRange Storage Curriculum, Server Curriculum) bulunmalıdır. İstenilen belgeler teklif dosyasında sunulacaktır.

    1. Network Ürünleri SBO Hizmeti

8.3.2.Yönetimin sisteme yeni kamera eklemek istemesi durumunda donanım hariç; kablo çekilmesi, sisteme eklenmesi, altyapı ve kanal çalışması gibi işlemler Yüklenici tarafından yapılacaktır.

8.4 Vıdeowall, motitör ve masaüstü iş istasyonları SBO Hizmeti

8.4.1. Yüklenici bu kapsamda, İdarenin ana hizmet binası 4. Katında kamera güvenlik merkezinde bulunan videowall sistemi ve bileşenlerinin (videowall ve 5 adet dell precision 5810 iş istasyon) ve ATEN 16×16 modüler video matris switch biriminin SBO hizmetini verecektir.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Şikâyete konu ihalenin Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına ait “Belediyemiz Hizmet Binasında Kullanılan Kameraların Yönetim Sistemi Servis Bakım ve Onarım Hizmet Alım İşi” olduğu, 12 adet ihale dokümanı indirilen ve 20.04.2021 tarihinde gerçekleştirilen ihaleye 2 isteklinin katıldığı,

 

04.05.2021 tarihli ihale yetkilisi oluru ile “…İdari ve Teknik İşler Şube Müdürlüğünün 03.05.2021 tarihli ve E.111794 yazısına istinaden hizmet konusu iş süresinin 24 aydan 12 aya indirilmesi ve 4 bölümden oluşan hizmet alımındaki video yönetim yazılımının iptal ve teknik şartname maddelerinin ihale sonucunu etkileyecek şekilde revizyon edilmesi…” gerekçeleriyle ihalenin iptal edildiği tespit edilmiştir.

 

Başvuru sahibi istekli tarafından söz konusu ihalenin iptali kararına yönelik olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusu neticesinde 09.06.2021 tarihli ve 2021/UH.II-1160 sayılı Kamu İhale Kurulu kararı ile “idarenin ihalenin iptali kararının iptaline” karar verildiği,

 

Daha sonra ihale komisyonunun 29.06.2021 tarihli kararı ile ihalenin üzerinde bırakıldığı ve söz konusu komisyon kararının ihale yetkilisi oluruna sunulduğu,“22.06.2021 tarihli teknik servis raporunda yer verildiği şekli ile “bakım onarım hizmetinin bünyemizde bulunan yeterli teknik personel, iş makinesi, araç ve ekipmanla yapılabilir hale geldiğinden” ifadelerine yer verilmek suretiyle 05.07.2021 tarihli ihale yetkilisi kararı ile ihalenin iptal edildiği anlaşılmıştır.

 

İhalenin iptaline gerekçe olarak gösterilen Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı İdari ve Teknik İşler Şube Müdürlüğü tarafından düzenlenen 22.06.2021 tarihli Teknik Raporda “2.İHALE KAPSAMINDA İSTENİLEN HİZMETLER

2.1.MilestoneCare Plus Yazılımı destek hizmetini en az 1 yıl süresince idareye sağlayacaktır.

2.2.Video yönetim yazılımının çalışması için gerekli olan sunucu ve yedekleme ünitelerinin periyodik bakımlarının yapılması, arızalanan donanımların değiştirilmesi, yazılımın ve donanımın performanslı çalışması için gerekli iyileştirilmelerin yapılmasını,

2.3.Network ürünlerini oluşturan Omurga ve Switch’lerin periyodik bakımlarının yapılması, çıkabilecek arızalanıl giderilmesi, gerekli yapılandırma ayarlarının yapılması,

2.4.Sisteme yeni kamera eklenmesi durumunda gerekli alt yapı çalışmalarının (kablo çekilmesi, kanal atılması vs.) yapılması,

3.DEĞERLENDİRMELER

3.1.Madde 2.1’ de istenen hizmet; Yazılımda oluşan hataların giderilmesi ve yazılıma dâhil edilecek ek özelliklerdir. Karşılaşılan hatalar, sistemi oluşturan donanım (backup, storage, harddiskler) öğeleri, Teknik ekiplerce gözden geçirilerek giderilmektedir. Yazılımın mevcut sürümü ile çalışılmaya devam edilmesi, sistemde herhangi bir aksaklık oluşturmamakta, mevcut yazılım sürümü tüm ihtiyaçlarımıza cevap vermektedir.

3.2.Madde 2.2’ de belirtilen işler için teknik ekibimize bu alanda uzman personeller katılmıştır. Sunucu (Server) ve Yedekleme (Storage Harddisk) üniteleri donanım arızalarında, Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı’ndan destek alınacaktır. Sunucu ve Yedekleme ünitelerinde en sık karşılaşılan veri tabanı ve harddisk arızalandır. Mevcutta harddisk stoğumuz bulunmaktadır. Olası arızalarda veri tabanı onarımı ve harddisk değişimi teknik ekibimizce yapılabilmektedir.

3.3.Madde 2.3’ te belirtilen işler için personelimize gerekli olan Network eğitimi (CCNA, CCNP) alınarak çözüm üretilecektir. Bu sayede sonraki dönemlerde ki bakım maliyetlerinden de tasarruf edilecektir.

3.4 Madde 2.4’de belirtilen işlere mevcut işlerimizin yoğun olması ve teknik ekip personelinin azlığı nedeniyle yetişmekte zorlanmaktaydı. Ancak geçen süre içerisinde Daire Başkanlığımıza yapılan teknik personel takviyeleriyle birlikte söz konusu işler teknik ekibimiz tarafından yapılabilecek duruma gelinmiştir.

SONUÇ: Ankara Büyükşehir Belediyesi Hizmet Binasında kullanılan kapalı devre Kamera Güvenlik Sistemi, 17.07.2018 Tarihinde Bilgi işlem Dairesi Başkanlığı tarafından ihale edilmiştir. 08.08.2018 Tarihinde Yüklenici firma ile sözleşme imzalanmıştır. 21.06.2019 Tarihinde Kamera Güvenlik Sistemi işletme işi Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı tarafından, Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına devredilmiştir.

Bu süreçte teknik servis ekiplerimiz gerekli bilgi ve donanıma sahip olup elektronik kısmında bulunan 9 teknik personelin 4 ü kamera sisteminde yeterli düzeyde bilgi ve tecrübeye sahiptir. Kamera sisteminde kullanılan malzeme ve ekipmanlar teknik servis bünyesinde bulunmakta olup eksik olan malzeme ve ekipmanlar ise kısa sürede temin edilmektedir. Teknik Personellerimizin Binamızda kullanılan tüm kameralara kolay müdahalede bulunmaları için kameraların yerlerini gösteren plan ve krokilerimiz mevcuttur. Söz konusu iş ve işlemler Daire Başkanlığımıza devredildikten sonra Kamera Güvenlik Sistemi herhangi bir dış destek alınmaksızın Teknik Personellerimizce bugüne kadar sorun yaşanmadan yürütülmektedir. 22.06.2021

Bilgilerinize arz olunur.” ifadelerine yer verildiği tespit edilmiştir.

 

Öte yandan 02.02.2021 tarihli ihtiyaç raporunun da yine Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı İdari ve Teknik İşler Şube Müdürlüğü tarafından oluşturulduğu görülmüştür.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden idarelerin bu kanuna göre yapacakları ihalelerde saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu oldukları, ihale komisyonu kararı üzerine idarenin, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbest olduğu, ancak bu takdir yetkisinin sınırsız olmayıp kanunun temel ilkelerine uygun olarak kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı olduğu anlaşılmaktadır. İhalenin iptal edilmesine ilişkin işlemlerin gerçekleştirilmesinde takdir yetkisinin, gerekçe belirtilmek suretiyle kullanımı bu işlemin hukuka uygunluğu noktasında önem arz etmekte olup, anılan Kanun’da ihalenin iptal edilmesi durumunda isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılması gerektiğine işaret edilmiştir.

 

Bu çerçevede; idare tarafından ihalenin iptaline gerekçe gösterilen “22.06.2021 tarihli teknik servis raporuna istinaden bakım onarım hizmetinin idare bünyesinde bulunan yeterli teknik personel iş makinesi, araç ve ekipmanla yapılabilir hale gelmesi” bağlamında yapılan incelemede;

 

İhale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde ihale konusu işin miktarı ve türünün 24 ay süre ile kamera yönetim sistemi servis, bakım ve onarım hizmeti alımı olduğu, bu kapsamda gerçekleştirilecek işlerin ise kamera yazılım yönetimi servis bakım onarımı, sunucu ve veri depolama ünitesi servis bakım onarımı, network ürünleri servis bakım onarımı ve videowall, monitör ve masaüstü iş istasyonları servis bakım onarım hizmeti olduğu anlaşılmıştır.

 

İhalenin iptaline gerekçe gösterilen Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı İdari ve Teknik İşler Şube Müdürlüğü tarafından düzenlenen 22.06.2021 tarihli teknik raporda, ihale konusu iş kapsamında gerçekleştirilecek olan kamera yazılım yönetimi servis bakım onarımına ilişkin; yazılımın mevcut sürümü ile çalışmaya devam edilmesinin sistemde bir aksaklık oluşturmadığı, mevcut yazılım sürümünün idarenin tüm ihtiyaçlarına cevap verdiği,

 

Sunucu ve veri depolama ünitesi servis bakım onarımına ilişkin; bu kısımda gerçekleştirilecek işler için teknik ekiplerine alanında uzman personellerin katıldığı, yedekleme ünitelerinde en sık karşılaşılan veri tabanı ve hard disk arızaları olduğu, mevcutta hard disk stoklarının bulunduğu, olası arızalarda veri tabanı onarımı ve hard disk değişiminin teknik ekip tarafından yapılabileceği,

 

Network ürünleri servis bakım onarımına ilişkin; ilgili işler için personellerine gerekli network eğitimleri aldırılarak çözüm üretileceği, bu sayede daha sonraki dönemlerde gerçekleştirilecek bakım maliyetlerinden de tasarruf edileceği,

 

Videowall, monitör ve masaüstü iş istasyonları servis bakım onarım hizmetine ilişkin, ilgili birimlere yapılan personel ilaveleri neticesinde bu kısımda gerçekleştirilecek işlerin teknik ekipleri tarafından yapılabilecek duruma geldiği, ayrıca 21.06.2019 tarihinde kamera güvenlik sistemi işletme işi Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı tarafından, Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığına devredildiği, söz konusu iş ve işlemler Destek Hizmetleri Daire Başkanlığına devredildikten sonra kamera güvenlik sisteminin herhangi bir dış destek alınmaksızın teknik personellerince bugüne kadar sorunsuz yürütüldüğünün ifade edildiği görülmekle birlikte,

 

İhale konusu işe ilişkin 02.02.2021 tarihli ihtiyaç raporunun ihalenin iptaline gerekçe gösterilen teknik raporu düzenleyen Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı İdari ve Teknik İşler Şube Müdürlüğü tarafından hazırlandığı, bu tarihte de ihale konusu işin yürütülmesiyle ilgili sorumluluğun Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığında olduğu, bir başka ifade ile ihale konusu hizmet alımına ihtiyaç olmadığını ve 21.06.2019 tarihinden itibaren ihale konusu hizmetin sorunsuz bir şekilde gerçekleştirildiğini ifade eden birimin 02.02.2021 tarihinde ihale konusu hizmet alımına ilişkin ihtiyaç raporu oluşturduğu ve ihale yetkilisi oluru ile ihaleye çıkıldığı, diğer yandan 04.05.2021 tarihli ihale yetkilisi kararında da “…İdari ve Teknik İşler Şube Müdürlüğünün 03.05.2021 tarihli ve E.111794 yazısına istinaden hizmet konusu iş süresinin 24 aydan 12 aya indirilmesi ve 4 bölümden oluşan hizmet alımındaki video yönetim yazılımının iptal ve teknik şartname maddelerinin ihale sonucunu etkileyecek şekilde revizyon edilmesi…” şeklinde farklı gerekçelerle iptal edildiği anlaşılmıştır.

 

Bu çerçevede, 05.07.2021 tarihli ihalenin iptal gerekçesinin  temel olarak ihale konusu iş kapsamında gerçekleştirilecek kamera yönetim sisteminin servis, bakım ve onarım hizmetinin idare bünyesinde bulunan personel ve gerekli ekipmanla yapılabilir nitelikte olduğu noktasında toplandığı dikkate alındığında,  yukarıda yer verilen tespit ve açıklamalar doğrultusunda  idarece  farklı zamanlarda birbiri ile çelişkili kararlarla ihalenin iptal edildiği, ihalenin iptaline ilişkin kararların aynı zamanda yine idarece hazırlanan ihtiyaç raporu ile çelişkiler barındırdığı dikkate alındığında gelinen aşama itibari ile ihalenin iptali kararının Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerini zedelediği anlaşılmış olup idarenin ihalenin iptali kararının kamu ihale mevzuatına uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

İdarenin ihalenin iptali kararının iptaline,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz