Toplantı No : 2022/043
Gündem No : 42
Karar Tarihi : 14.09.2022
Karar No : 2022/UM.II-1114

BAŞVURU SAHİBİ:

Ziel Teknoloji ve Endüstriyel Ürünler San. ve Tic. A. Ş.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Türkiye Elektrik İletim A.Ş Genel Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2022/543529 İhale Kayıt Numaralı “2022 Yılı Teiaş Kkd ve İsg Malzemesi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Türkiye Elektrik İletim A.Ş Genel Müdürlüğü tarafından 05.07.2022 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2022 Yılı Teiaş Kkd Ve İsg Malzemesi” ihalesine ilişkin olarak Ziel Teknoloji ve Endüstriyel Ürünler San. ve Tic. A.Ş.nin 11.08.2022 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 15.08.2022 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.08.2022 tarih ve 44749 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.08.2022 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2022/886 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, taraflarına gönderilen ihale komisyonu kararında “EKAP üzerinden Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 4.4’üncü maddesinde belirtilen kimlik doğrulama yöntemlerinden biri ile ihale doküman indirilmediğinin EKAP’ta yer alan “İhale/Ön yeterlik Dokümanı Alanları Listelenmesi” ekranında yapılan sorgulama sonucu tespit edildiği, İdari Şartname’nin 4.1’inci maddesi, Elektronik Uygulama Yönetmeliği’nin 4.4’üncü maddesi ile 2020/DK.D-373 sayılı düzenleyici kurul kararında belirtilen yöntem ile doküman indirilmediği” gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığının bildirildiği,

 

Taraflarınca hazırlanan teklif dosyasının 05.07.2022 tarihinde saat 11:42’de veri operatörü tarafından idare kayıtlarına alındığı ve istekli olabilecek sıfatında olup olmadıklarına ilişkin herhangi bir kontrol yapılmadan kabul edildiği, dolayısıyla kendilerinin istekli sıfatını kazandıkları,

 

2020/DK.D-373 sayılı Düzenleyici Kurul kararı uyarınca EKAP’a kayıtlı gerçek ve tüzel kişilerin istekli sıfatını kazanmak üzere doküman indirme işlemlerinde, EKAP’a giriş yapılarak kullanıcı sayfasından gerçekleştirilmesinin, e-imza kullanılmasına gerek olmaksızın istekli olabilecek sıfatıyla doküman indirilmesi için yeterli kabul edilmesi gerektiği belirtilmiş olsa da, taraflarınca EKAP kullanıcı sayfasından yapılan doküman indirme işleminin bir şekilde istekli olabilecek sıfatı kazanmayacak şekilde gerçekleştiği, bu durumun EKAP’tan kaynaklanan teknik bir hatadan mı yoksa kullanıcı hatasından mı kaynaklandığının bilinmediği, netice itibari ile idare kayıtlarında istekli olabilecek gerçek veya tüzel kişiler listesinde bulunmadıklarının anlaşıldığı,

 

İhale tarih ve saatinde teklif niteliğine sahip olmayan başvurularının ihale komisyonu tarafından tespit edildiği halde kabul edilmesinin ve teklif zarflarının açıklamasının kamu ihale mevzuatına aykırı olduğu,  idare tarafından ihale dokümanının satın alınmadığının tespit edilmesi halinde teklif dosyalarının açılmadan iade edilmesi gerektiği,  idare tarafından kendilerinin istekli sıfatına haiz olamayacaklarına karar verilmiş ise bu çerçevede işlem tesis edilmesi gerekirken, ihale komisyonu kararından anlaşılacağı üzere istekli sıfatı ile haklarında işlem tesis edildiği, ticari sır niteliğinde olan parasal tekliflerinin ve diğer dokümanların açıklanmış olmasının kamu ihale kanunun temel ilkelerinden olan saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenilirlik ve gizlilik ilkelerinin ihlal ettiği, bu çerçevede bakıldığında kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasını teminen ihalenin 5’inci kısmının iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin alınması ve açılması” başlıklı 36’ncı maddesinde “Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 30 uncu maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.

İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.” hükmü,

 

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale ve ön yeterlik dokümanının görülmesi ve EKAP üzerinden indirilmesi” başlıklı 23’üncü maddesinde “(1) İhale ve/veya ön yeterlik dokümanı, EKAP’ta ve idarenin ilanda belirtilen adresinde görülebilir. Ancak ihaleye katılabilmek için dokümanın EKAP üzerinden e-imza kullanılarak indirilmesi zorunludur.  Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortaklardan herhangi birinin dokümanı e-imza kullanarak indirmesi yeterlidir.

…” hükmü,

 

 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “İhalelerde uyulması zorunlu hususlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “…(4) EKAP üzerinden gerçekleştirilecek işlemlerde, idareler ve EKAP’ta kayıtlı gerçek ve tüzel kişiler ile bunlar adına işlem yapanlar tarafından “kullanıcı adı ve şifresi” veya “e-imza” ya da diğer kimlik doğrulaması yöntemlerinden biri kullanılır. Doküman indirme ve teklif gönderme dahil dinamik alım sistemi, yeterlik sistemi, ihale, sözleşme, şikayet ve itirazen şikayet süreçlerine ilişkin işlemlerde ve ilgili uygulama yönetmelikleri ve eklerinde e-imza ile yapılacağı belirtilen işlemlerde e-imza yerine hangi yöntemlerin kullanılacağını belirlemeye Kurum yetkilidir…” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in “İhale ve ön yeterlik dokümanının görülmesi ve EKAP üzerinden indirilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde (1) Adına ön yeterlik ve/veya ihale dokümanı indirilecek gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kayıtlı olması zorunludur. Ortak girişimlerde ise Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel kişi ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı gerçek kişi ortakların tamamının bu koşulu sağlaması gerekir.

(2) İdare tarafından EKAP üzerinden hazırlanan ve yayımlanan ön yeterlik ve/veya ihale dokümanı, EKAP’ta görülebilir. İhaleye katılmak için bu dokümanın EKAP üzerinden e-imza veya Kurumca belirlenecek diğer elektronik yöntemlerden birisi kullanılarak indirilmesi zorunludur. Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortaklardan herhangi birinin dokümanı e-imza veya Kurumca belirlenecek diğer elektronik yöntemlerden birisini kullanarak indirmesi yeterlidir.  

…” hükmü yer almaktadır.

 

18.11.2020 tarihli ve 2020/DK.D-373 sayılı Kamu İhale Kurulu kararında doküman  indirme işlemlerinde EKAP’ta kayıtlı gerçek ve tüzel kişiler ile bunlar adına işlem yapanlar tarafından EKAP’a giriş yapılarak doküman indirme işlemlerinin kullanıcı sayfasından gerçekleştirilmesi halinde dokümanın istekli olabilecek sıfatıyla indirilmiş kabul edilmesine karar verilmiştir.

 

01.08.2022 tarihli ihale komisyonu kararından başvuru sahibi ZİEL Teknoloji ve Endüstriyel Ürünler San. ve Tic. A.Ş.nin ihale dokümanının e–imza veya Kamu İhale Kurulu’nun 2020/DK.D-373 sayılı kararında belirtilen yöntemle indirilmediği  değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

 

Aktarılan mevzuat düzenlemelerinden idare tarafından EKAP üzerinden hazırlanan ve yayımlanan ön yeterlik ve/veya ihale dokümanının EKAP’ta görülebileceği, ancak ihaleye katılmak için bu dokümanın EKAP üzerinden e-imza veya Kurumca belirlenecek diğer elektronik yöntemlerden birisi kullanılarak indirilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

 

İdarece gönderilen ihale işlem dosyası ve EKAP üzerinden yapılan incelemede, başvuru sahibi ZİEL Teknoloji ve Endüstriyel Ürünler San. ve Tic. A. Ş tarafından EKAP üzerinden veya kurum tarafından belirlenen diğer yöntemler kullanmak suretiyle ihale konusu işe ait ihale dokümanının indirilmediği, başvuru sahibi tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunda da bu durumun ikrar edildiği anlaşılmıştır.

 

Başvuru sahibi tarafından her ne kadar ihale dokümanının e-imza kullanılarak veya Kamu İhale Kurumu tarafından belirtilen diğer yöntemlerle indirilmediği ancak idare tarafından 05.07.2022 tarihinde sundukları teklif zarfının kabul edildiği ve ihale tarihinde zarfın açıldığı, dolayısıyla artık kendilerinin istekli sıfatına haiz oldukları iddia edilse de, istekli sıfatının usulüne uygun olarak ihale dokümanının edinilmesi ve ihaleye teklif verilmesi suretiyle kazanılacağı anlaşıldığından, başvuru sahibinin istekli sıfatına haiz olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

 Başvuru sahibinin “İdare tarafından ihale dokümanının satın alınmadığının tespit edilmesi halinde teklif dosyalarının açılmadan iade edilmesi gerektiği,  idare tarafından kendilerinin istekli sıfatına haiz olamayacaklarına karar verilmiş ise bu çerçevede işlem tesis edilmesi gerekirken, ihale komisyonu kararından anlaşılacağı üzere istekli sıfatı ile haklarında işlem tesis edildiği, ticari sır niteliğinde olan parasal tekliflerinin ve diğer dokümanların açıklanmış olmasının kamu ihale kanunun temel ilkelerinden olan saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenilirlik ve gizlilik ilkelerinin ihlal ettiği, bu gerekçe ile ihalenin şikâyete konu 5’inci kısmının iptal edilmesi gerektiği” iddiasına ilişkin olarak;

 

Aktarılan kamu ihale mevzuatı hükümlerinden tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar idareye verileceği, ihale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğunun bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulup hemen ihaleye başlanacağı, ihale komisyonunun teklif zarflarını alınış sırasına göre inceleyip,  4734 sayılı Kanun’un 30’uncu maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmayacağı ve zarfların isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılacağı anlaşılmaktadır.

 

Bu çerçevede, başvuru sahibinin ihale dokümanının e–imza veya Kamu İhale Kurulu’nun 2020/DK.D-373 sayılı kararında belirtilen yöntemle indirilmediği  gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılmasının yerinde olduğu, belirtilen yöntemlerle ihale dokümanının indirilmediği halde teklif zarfının açılıp açılmamasının  esasa etkili olmadığı sonucuna varılmış olup başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmemiştir.

 

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz