Yemek hizmeti alımlarında belli ilde mutfak olması şartı istenebilir mi?

Ayrıca anılan Şartname’nin “Hizmetin ifa yeri” başlıklı 2’nci maddesinde yüklenici tarafından yemeklerin hastane idaresinin göstereceği yerdeki hastane mutfağında hazırlanacağı düzenlenmiştir.

Aktarılan İdari Şartname ve Teknik Şartname düzenlemelerinden uyuşmazlığa konu ihalenin Antalya İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı sağlık tesislerinde 24 aylık malzeme dahil yemek pişirme, dağıtım ve sonrası hizmetlerin alımı işi olduğu, yemeğin idareye bağlı sağlık tesislerinde bulunan mutfak/mutfaklarda üretileceği, ayrıca söz konusu yemek hizmetinin malzemelerin pişirilmesinin yanı sıra idarenin ek hizmet binalarına naklini, dağıtımını ve dağıtım sonrası hizmetleri kapsadığı görülmüştür.

İhale İlanı’nın 4.3.2’nci maddesinde ve İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde gerçekleştirilecek hizmet işinin büyüklüğü ve telafisi mümkün olmayan durumların önüne geçebilmek maksadıyla ihaleyi yapan idareye bağlı sağlık tesislerinde bulunan yemek üretim yerlerinde üretimi engelleyecek koşulların (deprem, yangın, sel vb. afet durumları) oluşması veya mutfağın tadilata girmesi durumunda hizmetin aksatılmaması kapsamında Antalya il sınırları içerisinde kendisine ait ya da kiralama yolu ile temin edeceği tesise ilişkin olarak;

– Gıda Üretim İzin Belgesi veya İşletme Kayıt Belgesinin (Faaliyet konusu “gıda üretimi” veya “yemek üretimi” olan),

– TS 13075, TS 13027, TS 8985 Hizmet Yeterlilik Belgelerinin,

– Yemek üretim kapasitesi en az 2500 öğün normal yemeği karşılayacak kapasitede yemek üretimi yapabildiğini, normal kahvaltı üretim kapasitesi en az 400 öğün kahvaltıyı karşılayacak kapasitede normal kahvaltı üretimi yapabildiğini, ara kahvaltı üretim kapasitesi en az 400 öğün ara kahvaltı karşılayacak kapasitede ara kahvaltı üretimi yapabildiğini, en az 400 öğün diyet yemeği karşılayacak kapasitede diyet yemeği yapabildiğini, en az 340 öğün diyet kahvaltı karşılayacak kapasitede diyet kahvaltı üretimi yapabildiğini, en az 140 öğün sulu gıda (sulu yemek ve/veya sulu kahvaltı vb.) karşılayacak kapasitede sulu gıda üretimi yapabildiğini gösteren belgelerin sözleşme imzalanmasına müteakip işe başlamadan önce sunulmasının istendiği anlaşılmıştır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden idarelerin ihalelerde rekabeti sağlamakla sorumlu olduğu, isteklilerden mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesi noktasında kaliteyi sağlamasına yönelik belgelerin, ihale konusu işin yerine getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgelerin istenilebileceği, yemek hizmeti alımı ihalelerinde, İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı alt maddesinde, yemek yapımında kullanılacak malzemelerin ve ekipmanların kalite ve standardına ilişkin herhangi bir yeterlik belgesi istenmeyeceği, ancak idarelerce gerek görülmesi halinde, sözleşmenin uygulanmasına yönelik olarak teknik şartnamede bu konuyla ilgili düzenlemelerin yapılabileceği; muayene ve kabul işlemleri sırasında ise gerekli denetimlerin gerçekleştirileceği anlaşılmıştır. Ayrıca idarelerin ihale dokümanında kalite ve standarda ilişkin belgelerle ilgili düzenleme yapabilecekleri, ancak kendi hizmet binalarında gerçekleştirilecek hizmet alımı ihalelerinde kalite yönetim sistem belgesi istenmeyeceği, ayrıca kendi hizmet binalarında gerçekleştirilen hizmetler ve niteliği gereği hizmet yeterlik belgesi istenmesi uygun olmayan ihalelerde hizmet yeterlik belgelerinin istenemeyeceği anlaşılmaktadır.

Başvuruya konu ihale kapsamında yemeğin idareye bağlı sağlık tesislerinde bulunan mutfak/mutfaklarda üretileceği, ancak yemek çıkarmaya engel beklenmedik olumsuz durumlar nedeniyle hastane mutfağının kullanılamayacak hale gelmesi durumunda, yüklenicinin Antalya il sınırları içerisinde kendisine ait ya da kiralama yolu ile temin edeceği tesise ilişkin hizmet yeterlilik belgelerinin sözleşme imzalanmasına müteakip işe başlamadan önce sunulmasının istendiği tespit edilmiştir. Başvuru sahibi tarafından İhale İlanı’nın 4.3.2’nci maddesi ile İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde yer alan düzenlemeye göre ihaleye sadece Antalya ilinde faaliyet gösteren isteklilerin katılabileceği iddia edilmiş olmakla birlikte, söz konusu düzenleme ile Antalya il sınırları içerisindeki tesisin kendi malı olması koşulunun getirilmediği, kiralama yoluyla temin edilmesine de olanak sağlandığı dikkate alındığında, söz konusu iddianın yerinde olmadığı anlaşılmıştır. Ayrıca başvuru sahibi tarafından olağanüstü bir durumun ortaya çıkması halinde Antalya ili genelinde üretim yapılmasının mümkün olmadığı iddia edilmiş olmasına karşın, söz konusu düzenlemenin sadece Antalya ili genelindeki olağanüstü durumları içermediği, idarenin mutfağının tadilata girmesi gibi durumları da kapsadığı anlaşıldığından, anılan iddia da yerinde bulunmamıştır.

Netice itibarıyla, İhale İlanı’nın 4.3.2’nci maddesi ile İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde yer alan düzenlemeye ilişkin başvuru sahibinin iddiasıyla sınırlı olarak yapılan incelemede herhangi bir aykırılık bulunmadığı görüldüğünden, başvurunun reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

YÜKLENİCİNİN İSTANBUL İLİ SINIRLARI İÇERİSİNDE MUTFAK VEYA ÜRETİM TESİSİNİN OLMASI GEREKTİĞİNE İLİŞKİN DÜZENLEME UYGUN MUDUR?

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz