Fiyat dışı unsur puanlamasına ilişkin yapılan düzenlemede en düşük geçerli teklif tutarının değil de sınır değer üzerindeki ilk geçerli teklif tutarının referans değer olarak belirlenmesi ne derece doğru?

0
132
Toplantı No 2025/017
Gündem No 75
Karar Tarihi 30.04.2025
Karar No 2025/UH.II-1058

BAŞVURU SAHİBİ:

Hamdullah ACER,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1478519 İhale Kayıt Numaralı “Otoyol ve Bağlantı Yollarında Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokan Otların Biçilmesi, Ağaçların Kesilmesi ve Budanması İşlerinin Yapılması Hizmet Alımı İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü tarafından 09.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Otoyol ve Bağlantı Yollarında Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokan Otların Biçilmesi, Ağaçların Kesilmesi ve Budanması İşlerinin Yapılması Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Hamdullah Acer’in 07.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 19.03.2025 tarih ve 180774 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 19.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2025/638 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

 

1) Teklif fiyatlarının yaklaşık maliyetin yüzde 50’sine yakın bir oranda altında olduğu, idarece aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunmayarak tekliflerinin reddedilmesi üzerine yaptıkları itirazen şikâyet başvurusu neticesinde 19.02.2025 tarih ve 2025/UH.II-559 sayılı Kamu İhale Kurulu kararı ile tekliflerin geçerli olduğuna karar verildiği, bu şartlar dahilinde tekliflerinin idarece ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenmemesinin mevzuata aykırı olduğu, idare tarafından fiyat dışı unsur puanlamasının doğru bir şekilde yapılmadığı, teklif fiyatı puanlarının ve fiyat dışı unsur puanlarının yeniden hesaplanması gerektiği,

 

2) Kamu İhale Genel Tebliği’nin 75.6’ncı maddesinde fiyat dışı unsur puanlamasına ilişkin düzenlemelerin Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesine açıkça aykırı olduğu, anılan madde çerçevesinde İdari Şartname’nin 35’inci maddesinde fiyat dışı unsur puanlamasına ilişkin yapılan düzenlemede en düşük geçerli teklif tutarının değil de sınır değer üzerindeki ilk geçerli teklif tutarının referans değer olarak belirlenmesinin kamu zararına neden olduğu, bu şekildeki bir doküman düzenlemesinin sınır değerin altındaki tekliflerin otomatik olarak ihalenin dışında bırakılması sonucunu doğurduğu, taraflarınca sunulan aşırı düşük teklif açıklaması Kamu İhale Kurulu tarafından uygun bulunduğu halde; idare tarafından İdari Şartnamede yapılan teklif fiyatı puanlaması düzenlemesi sebebiyle teklif fiyatı puanı olarak tam puan alamadıkları, herhangi bir makul gerekçe olmaksızın geçerli en düşük teklifi sunan isteklinin değil de sadece sınır değerin üzerinde olacak şekilde geçerli teklif sunan isteklinin tam puan almasını sağlayacak şekilde bir mevzuat düzenlemesi yapılmasının ihale sistematiğine uygun olmadığı gibi, temel ilkelere de aykırı olduğu,

 

3) İhalede 120 gün olan teklif geçerlilik süresinin dolduğu, bu sebeple kamu kaynağının etkinsiz kullanımı sonucu doğabileceğinden ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 58’inci maddesinde (1) Teklifler; Kanun, bu Yönetmelik, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği ve tip şartnamelerde belirtilen esaslar çerçevesinde standart formlar kullanılarak değerlendirilir. hükmü,

“Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinde “(1) İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.

(2) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.

a) Sınır değerin altında olan teklifler ihale komisyonunca aşırı düşük teklif olarak tespit edilir ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu;

1) Verilen hizmetin ekonomik olması,

2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

3) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

…” hükmü yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Otoyol ve Bağlantı Yollarında Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokan Otların Biçilmesi, Ağaçların Kesilmesi ve Budanması İşlerinin Yapılması Hizmet Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı: 60.000 Dekar Ot Biçme, 110.000 Metre Bitki ve 500.000 Metre Çalının Bakımının Yapılması ile 120.000 m² Toprağın Çapalanması ve Satıhların Düzeltilmesi

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: İzmir – Çeşme, İzmir – Aydın Otoyolu ve İzmir Çevre Yolu” düzenlemesi,

 

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

 

“Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.

35.1.1. Hesaplamada Kullanılacak Formül:Toplam Puan=Teklif Fiyatı Puanı + Fiyat Dışı Unsur Puanı İsteklinin Toplam Puanı hesaplanırken;

Toplam Puan = (Teklif Tam Puanı – (´Sınır Değer Üzerindeki İlk Geçerli Teklif Tutarı-Teklif Fiyatı´ X Teklif Tam Puanı / Sınır Değer Üzerindeki İlk Geçerli Teklif Tutarı)) + Fiyat Dışı Unsur Puanı

Teklif Fiyat Puanı:75

Fiyat Dışı Unsur (FDU) Puanı:25

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: İsteklinin Teklifi ile Yaklaşık Maliyet Yapısının Birbiri ile Uyumu

(Alınabilecek Azami FDU Puanı : 25 )

Aşağıda, teklif cetvelinde yer alan iş kalemlerinden seçilen kaleme/kalemlere ilişkin asgari ve azami oranlar belirlenmiştir. İsteklinin teklif cetvelinde seçilen bu kalemlere verilmiş olan teklifler, isteklinin ihaleye vermiş olduğu toplam teklife oranlanarak 100 ile çarpılacak, bulunan oran o kalem için belirlenen asgari oran ile azami oran arasında kalıyorsa istekli o kalem için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacaktır.

Bu işlem sırasında hesaplanan oranda herhangi bir yuvarlama işlemi yapılmayacaktır.

İş kalemlerinde gruplama yapılmış olması halinde, gruba dahil olan kalemlere istekli tarafından teklif edilen tutarların toplamının, isteklinin ihaleye vermiş olduğu toplam teklife oranlanarak 100 ile çarpılması sonucu bulunan oran, o grup için belirlenen asgari oran ile azami oran arasında kalıyorsa, istekli o grup için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacaktır.

Bu işlem sırasında hesaplanan oranda herhangi bir yuvarlama işlemi yapılmayacaktır. Bu yönteme ilişkin işlemler, belirlenen bütün kalemler için isteklilerin teklif cetveli esas alınarak EKAP tarafından otomatik olarak yapılacak ve toplam fiyat dışı unsur puanları hesaplanacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır

Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?:Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Asgari Oran

Azami Oran

Fiyat Dışı

Unsur Puanı

BİRİM FİYAT 1 – Banket Ve Orta Refüjdeki Bitkilerin Kesilmesi, Dalların 50 Cm Budanması Ve Nakliyesi

17,5238%

26,2858%

5,48

BİRİM FİYAT 2 – Yolların Yarma ve Dolgu Şevleri ile Orta Refüjlerde Makine ile Ot Biçme (Toplama ve Nakliyesi Dahil)

40,368%

60,552%

12,61

BİRİM FİYAT 3 – Yapraklı Ağaçların Yan Dallarının Budanması ve Budanan Dalların Nakliyesi (8-25 metre arasında)

0,8201%

1,2301%

0,26

BİRİM FİYAT 4 – Yapraklı Ağaçların Yan Dallarının Budanması, Tepe Tacının Yapılması ve Budanan Dalların Nakliyesi (1,5-8 metre arasında)

2,5567%

3,8351%

0,8

BİRİM FİYAT 5 – Makine İle Ağaç Kesme Ve Sökme (Boyu 8 Metrenin Üzerinde Olan Kesilen, Sökülen Ağaçların Nakli Dahil)

7,4082%

11,1124%

2,32

BİRİM FİYAT 6 – Makine ile Ağaç Kesme ve Sökme (Boyu 8 Metreden Kısa Kesilen, Sökülen Ağaçların Nakli Dahil)

0,6051%

0,9077%

0,19

BİRİM FİYAT 7 – Çalıların Yan Dallarının Budanması, Tepe Tacının Yapılması ve Budanan Dalların Nakliyesi

8,9538%

13,4308%

2,8

BİRİM FİYAT 8 – Yolların Yarma ve Dolgu Şevleri ile Orta Refüjlerde Toprağın Çapalanması ve Satıhların El ile Düzeltilmesi (Toplama ve Nakliyesi Dahil)

0,5841%

0,8761%

0,18

BİRİM FİYAT 9 – İzmir Bayraklı Entegre Sağlık Kampüsü Kavşağı 50.000 Metrelik Tam Otomatik Damlama Su Sisteminin Onarımlarının Yapılarak Çalışabilir Tutulması

0,3642%

0,5464%

0,11

BİRİM FİYAT 10 – Damlama Su Borusu ( 20 mm’lik) ve Ek Parçaların Montajı Dahil ( Nakliyesi Dahil )

0,0463%

0,0695%

0,01

BİRİM FİYAT 11 – Kargıların Kesilmesi ve Kesilen Dalların Nakliyesi

0,7695%

1,1543%

0,24

35.1.2. Fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilecektir.

35.2 Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde ilgili uygulama yönetmeliğinde düzenlenen usule göre ihale sonuçlandırılacaktır.

35.2.1. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin birden fazla istekli tarafından verilmiş olması halinde; Teklif fiyatı daha düşük olan isteklinin teklifi ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenecektir. Teklif fiyatlarının eşit olması halinde ise 35.1.1 inci maddesindeki fiyat dışı unsurların öncelik sıralaması esas alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenecektir.

35.3. Fiyat avantajı uygulanması:

35.3.1. Bu ihalede, tekliflerin değerlendirilmesinde yerli istekliler lehine % 15 (rakam ve yazıyla) OnBeş oranında fiyat avantajı uygulanacaktır. Ortakları arasında yabancı gerçek ve/veya tüzel kişi bulunan ortak girişimler bu fiyat avantajından yararlanamaz. Yerli istekliler lehine fiyat avantajı, yabancı isteklilerin fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak değerlendirilmiş teklif bedellerine, bu bedeller üzerinden yukarıda belirtilen fiyat avantajı oranı uygulanarak bulunacak tutar eklenmek suretiyle hesaplanacaktır.

35.4. Bu madde boş bırakılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

 

İhale konusu işin “Karayolları 2. Bölge Müdürlüğüne Ait Otoyol ve Bağlantı Yollarında Trafik Güvenliğini Tehlikeye Sokan Otların Biçilmesi, Ağaçların Kesilmesi ve Budanması İşlerinin Yapılması Hizmet Alımı İşi” olduğu, 09.12.2024 tarihinde yapılan ihaleye (12) isteklinin katıldığı, 03.01.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Kandemir İnşaat Peyzaj Mimarlık Dekorasyon San. ve Dış Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Yeşilçam Peyzaj Temizlik İnşaat Nakliye San. Tic. Ltd. Şti.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, aynı komisyonu kararında başvuru sahibi istekli Hamdullah Acer’in aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunmayarak teklifinin reddedildiği,

 

Anılan istekli tarafından Kuruma yapılan itirazen şikayet başvurusu neticesinde, 19.02.2025 tarih ve 2025/UH.II-559 sayılı Kamu İhale Kurulu kararı ile Hamdullah Acer’in teklifinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi yönünde “düzeltici işlem belirlenmesine” karar verildiği,

 

Bunun üzerine 27.02.2025 tarihli ihale komisyonu kararında “Hamdullah ACER’in 26.12.2024 ve 420432 sayılı ile idaremiz kaydına alınan aşırı düşük teklif açıklamaları Kamu İhale Kurulu’nun 2025/UH.II-559 No’lu kararına istinaden uygun bulunarak teklifi geçerli hale getirilmiştir. Ancak düzeltici işlem tesis edilmesi sonucunda Hamdullah ACER’in teklifinin değerlendirmeye alınmasının 03.01.2025 tarihinde onaylanan 1. İhale komisyon kararının esasında bir değişikliğe neden olmadığı ve ekonomik açıdan en avantajlı 1. ve 2. teklif sahibi isteklilerin değişmediği görülmüştür.” ibarelerine yer verilmek suretiyle Kandemir İnşaat Peyzaj Mimarlık Dekorasyon San. ve Dış Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı anlaşılmıştır.

 

İhale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği, bu kapsamda yapılacak fiyat dışı unsur puanlamasıyla alakalı formüle de yer verildiği görülmüştür.

 

İdari Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde yer verilen fiyat dışı unsur puanlamasına ilişkin formül ile ihaleye katılan isteklilere ait birim fiyat teklif mektupları birlikte değerlendirildiğinde, idarece yapılan fiyat dışı unsur puanlamasında bir hata bulunmadığı anlaşılmış olup, idarece söz konusu madde kapsamında ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesinin mevzuata uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

 

Bu itibarla başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmemiştir.

 

2) Başvuru sahibinin 2 ve 3’üncü iddialarına ilişkin olarak:

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.

Şikayet ve itirazen şikayet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır.

Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikayet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

Başvurular üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;

a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,

b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,

c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikayete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikayet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine,

karar verilir. …” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. …

İdare, şikayet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır.  Alınan karar, şikayetçi ile diğer aday veya istekliler ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz.

Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.

İdareye şikayet başvurusunda bulunulması halinde, başvuru üzerine alınan kararın son bildirim tarihini, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren on gün geçmeden ve itirazen şikayet başvurusunda bulunulmadığı hususuna ilişkin sorgulama yapılmadan veya itirazen şikayet başvurusunda bulunulması halinde ise Kurum tarafından nihai karar verilmeden sözleşme imzalanamaz.” hükmü,

 

Aynı Kanun’un “Kuruma itirazen şikayet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “İdareye şikayet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55 inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.      …

Kurum itirazen şikayet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler. …

Kanunda belirtilen sürelere ve usule uyulmadan sözleşme imzalanmış olması veya itirazen şikayet başvurusundan feragat edilmesi itirazen şikayet başvurusunun incelenmesine ve 54 üncü maddede sayılan kararlardan birinin alınmasına engel teşkil etmez. …” hükmü,

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

…” hükmü,

 

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler; …

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini, …

izleyen günden itibaren başlar. …” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikayet başvuruları ise Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.  …

(10) İdarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlar hariç, şikayet başvurusunda belirtilmeyen hususlar itirazen şikayet başvurusuna konu edilemez. …” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde “(1) 16 ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir.” hükmü,

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Kurum tarafından yapılacak işlemler” başlıklı 12’nci maddesinin ikinci fıkrasında “… İdareye başvuru konularının yanı sıra yeni konular da eklenerek Kuruma başvurulması halinde ise, itirazen şikayet başvurusunun incelenmesinde idareye başvurusu konusu edilmeyen hususlar dikkate alınmaz.” açıklaması yer almaktadır.

İdare tarafından gönderilen ihale işlem dosyası ile EKAP veri tabanında kayıtlı bilgiler kapsamında yapılan incelemede; itirazen şikâyet başvurusunda yer verilen söz konusu iddialara idareye yapılan şikâyet başvurusunda yer verilmediği tespit edilmiştir.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat düzenlemelerinden idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlar hariç, şikâyet başvurusunda belirtilmeyen hususların itirazen şikâyet başvurusuna konu edilemeyeceği anlaşılmakta olup söz konusu iddiaların şekil yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

 

Diğer taraftan uyuşmazlık konusu olan iddiaların bunu ileri süren istekliler tarafından iddia konusu hususun farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen 10 gün içerisinde bu iddiaları incelemek ve sonuçlandırmakla yetkili makamlar nezdinde ileri sürülmesi de gerekmektedir.

 

Buna göre, idareye şikâyet başvurusunda dile getirilmeyen hususların itirazen şikâyet başvurusuna konu edilemeyeceği anlaşılmakla birlikte, idareye sunulan şikayet dilekçesinde bulunmayan ancak Kuruma sunulan itirazen şikâyet dilekçesinde yer alan iddiaların incelenmesinin Kamu İhale Kurumunun yetkisi dahilinde olduğu ileri sürülse dahi, söz konusu iddiaların, farkına varıldığı veya varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren 10 gün içerisinde, ihale dokümanını düzenlenmelerine yönelik iddiaların ise her durumda ihale gününden 3 iş günü öncesine kadar yapılması gerektiği hüküm altına alınmıştır. Dolayısıyla süresinde ileri sürülmeyen iddiaların da süre aşımı sebebiyle Kurum tarafından incelenmesi mümkün bulunmamaktadır.

 

Bu itibarla, başvuru sahibinin İdari Şartname’nin ihale ilanına da yansıyan fiyat dışı unsur puanlamasına yönelik iddialarının farkına varılması gereken tarihin, ihale ilan tarihi olan 06.11.2024 tarihi olduğu, başvuru sahibi tarafından bu tarihi izleyen on gün içinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken, bu süre geçtikten sonra 19.03.2025 tarihinde itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, dolayısıyla anılan iddiaya ilişkin şikâyet başvuru süresinin sona erdiği anlaşıldığından, başvuru sahibinin anılan iddiasının süre yönünden de reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

 

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

 

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tümünde haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iade edilmesinin mümkün olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

 

B)İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.