Toplantı No : 2019/047
Gündem No : 44
Karar Tarihi : 16.10.2019
Karar No : 2019/UH.II-1355

BAŞVURU SAHİBİ:

Ekol Grup Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizm. Ltd. Şti.,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Türkiye Elektrik İletim A.Ş. 18. Bölge Müdürlüğü (Adana),

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2019/343842 İhale Kayıt Numaralı “Silahlı Özel Güvenlik Hizmet Alımı İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Türkiye Elektrik İletim A.Ş. 18. Bölge Müdürlüğü (Adana) tarafından 20.08.2019 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Silahlı Özel Güvenlik Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Ekol Grup Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizm. Ltd. Şti nin 13.09.2019 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.09.2019 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 27.09.2019 tarih ve 40700 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.09.2019 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2019/1187 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığı, hat giderlerinin belgelendirilmesinde yeni tesis özel iletişim vergisi, telsiz ruhsatname bedeli, telsiz kullanım bedeli ve özel iletişim vergisi bedellerinin teklif fiyata dahil edilmediği, GSM temelli ses data hizmeti verme yetkisinin BTK tarafından üç şirkete verildiği, bu nedenle bu üç şirket dışında bir şirketin fatura kesme ve faaliyet gösterme yetkisinin bulunmadığı, alınacak fiyat tekliflerinin bu üç şirketten birinden alınması gerektiği, fiyat tekliflerinin alanında faaliyet gösteren şirketlerden alınmadığı, telefon hatlarına ilişkin alınan fiyat tekliflerinde meslek mensubu tarafından yazılması gereken ibarelerin yazılmadığı ve kaşelenmediği, meslek mensubuna ait ad-soyad ve iletişim bilgilerine yer verilmediği iddialarına yer verilmiştir.

 

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer aşağıdaki kurallara göre tespit edilir.

79.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı sınır değer olarak kabul edilir.

79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.  

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.” açıklamaları yer almaktadır.

 

İdari Şartname’nin “Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değer hesaplar.

33.2. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir. İhale komisyonunca reddedilmeyen teklifler, geçerli teklif olarak belirlenir. İhale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin sınır değerin altında olması durumunda kesin teminat 40.1 maddesinde yer alan hüküm uyarınca hesaplanan tutar üzerinden alınır. “ düzenlemesi yer almaktadır.

 

Başvuruya konu ihalenin “Silahlı Özel Güvenlik Hizmet Alımı İşi” olduğu, ihaleye 9 isteklinin katıldığı, Tunç Koruma Güvenlik Hizmetleri Limited Şirketinin teklifinin İdari Şartname’nin 7. maddesinde istenilen belgeleri sunmadığı gerekçesiyle, Asya Özel Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizmetleri Ltd. Şti.nin teklifinin bilanço bilgilerinin istenilen oranları sağlamadığı gerekçesiyle, Şahin Vip Özel Güvenlik Ltd. Şti.nin teklifinin  iş deneyim belgesinin benzer iş tanımına uygun olmadığı gerekçesiyle, İcs Grup Özel Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizmetleri Limited Şirketinin teklifinin toplam ciro tutarının istenilen tutarı karışılmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı,

 

Çam Güvenlik Hizmetleri A.Ş.,Ekol Grup Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizm.Ltd.Şti., Emir Özel Güvenlik ve Koruma Hizmetleri A.Ş. ve Ulusal Özel Güvenlik ve Kor. Hizm. San. ve Tic. A.Ş.nin aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulduğu, isteklilerin açıklamalarının uygun kabul edildiği ve ihalenin Çam Güvenlik Hizmetleri A.Ş. üzerinde bırakıldığı, Ekol Grup Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizm.Ltd.Şti.nin ihalede ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

 

Başvuruya konu ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı bir hizmet alımı olduğu  ve ihalede sınır değerin 17.239.662,53 TL olarak hesaplandığı,

 

Çam Güvenlik Hizmetleri A.Ş., Ekol Grup Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizm.Ltd.Şti., Emir Özel Güvenlik ve Koruma Hizmetleri A.Ş. ve Ulusal Özel Güvenlik ve Kor. Hizm. San. ve Tic. A.Ş.nin aşırı düşük teklif sorgulamasına tabi tutulduğu, isteklilere tebliğ edilen sorgulama yazısında “Bu mektup 26.08.2019 tarihinde tarafınıza EKAP üzerinden gönderilmiştir.  

Silahlı Özel Güvenlik Hizmet Alımı İşine ait,  2019/343842 İKN’lu  ihalemiz  20.08.2019 tarihinde yapılmıştır.

Söz konusu ihalenin değerlendirilmesi için, İdari Şartnamenin “33.2.Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.” olarak belirtilmiştir.”

Bu  nedenle  anılan  ihalede,  şirketinizin  ihalede  sunmuş  olduğu  bedelin  Bölge Müdürlüğümüzün belirlemiş olduğu karsız yaklaşık maliyet (sınır değer) değerinin altında olduğu tespit  edilmiştir. Teklifinizin aşırı düşük  sorgulaması  için;  ilgili  ayrıntıların  yazılı  olarak Bölge Müdürlüğümüze yazının tebliğ tarihinden itibaren 5 iş günü içinde gönderilmesi gerekmektedir.” ifadelerine yer verildiği tespit edilmiştir.

 

Aşırı düşük teklif açıklaması sunan Çam Güvenlik Hizmetleri A.Ş.,Ekol Grup Güvenlik Koruma ve Eğitim Hizm.Ltd.Şti., Emir Özel Güvenlik ve Koruma Hizmetleri A.Ş. ve Ulusal Özel Güvenlik ve Kor. Hizm. San. ve Tic. A.Ş.nin aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde; üç isteklinin aşırı düşük teklif açıklamasında işçilik, hat gider maliyeti, özel iletişim vergisi, telsiz kullanım ücreti, telsiz ruhsatname ücreti, ilk tesis özel iletişim vergisi gibi maliyetleri açıkladığı, bir isteklinin ise bu giderlere ek olarak Teknik Şartname’nin 11’inci maddesinde düzenlenen devriye takip ve raporlama sistemi yazılım programı için de açıklama yaptığı tespit edilmiştir.

 

   İdareler tarafından ihalede sınır değerin altında kalan isteklilerden aşırı düşük teklif açıklaması istenilip aşırı düşük teklif açıklamaları değerlendirildikten sonra ihale sonuçlandırılacağına ilişkin düzenleme yapılması halinde, aşırı düşük teklif sorgulama yazısında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.1’inci maddesi uyarınca teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerin belirlenerek söz konusu teklif bileşenlerine ilişkin olarak ayrıntılı açıklama istemeleri ve belirlenen teklif bileşenlerinin bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde olması gerekmektedir.

 

İdarece sınır değerin altında kalan isteklilere gönderilen aşırı düşük teklif sorgulama yazısında, teklifin aşırı düşük teklif sınır değerinin altında kalmasına neden olan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak açıklayıcı belgelerin idareye sunulmasının istenildiği, ancak söz konusu yazıda teklifi oluşturan ve ayrıntılı açıklama istenilen önemli maliyet bileşenlerinin belirlenmediği görülmüştür. Bu durumda aşırı düşük teklif açıklaması sunan isteklilerin teklif açıklamalarının eşit şartlarda incelenmesi ve değerlendirilmesinin mümkün olmadığı, bu çerçevede Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.1’inci maddesi uyarınca teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenlerin açık ve net olarak belirlenerek isteklilere bildirilmesi ve  aşırı düşük teklif sorgulamasının bu çerçevede yeniden gerçekleştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

 

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, idarece aşırı düşük teklif sorgulamasının yukarıda yer verilen hususlar dikkate alınarak yenilenmesi ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

 


Oybirliği ile karar verild

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz