Toplantı No : 2020/027
Gündem No : 25
Karar Tarihi : 17.06.2020
Karar No : 2020/UM.II-1079

BAŞVURU SAHİBİ:

Atek Korunma Kurtarma Teknik Emniyet ve Arama Sanayi Ticaret Anonim Şirketi,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Trabzon Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2020/208312 İhale Kayıt Numaralı “Bataryalı Hidrolik Kurtarma Seti Alım İşi” İhalesi

 

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Trabzon Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 20.05.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Bataryalı Hidrolik Kurtarma Seti Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 27.05.2020 tarih ve 22870 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2020/881 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

 

Başvuru dilekçesinde özetle; şikayet başvurularını 29.04.2020 tarihinde kargo yoluyla göndermiş oldukları, İdari Şartname’de bulunan adres ve ilgili kişi bilgileri (“Trabzon Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı / Yalıncak Mahallesi Devlet Sahil Yolu Rize Caddesi No:66 Ortahisar / Trabzon / Ali Rıza Altıntaş Dikkatlerine / Tel: 0462 224 61 61 / 4258” şeklinde) yazılarak gönderilmiş olmasına rağmen idarenin kargoyu 10 günlük süre içerisinde teslim almadığı ve kargonun 13.05.2020 tarihinde kendilerine kargo şirketince iade edildiği, bunun üzerine 15.05.2020 tarihinde EKAP üzerinden şikayet başvurusunda bulunulduğu ve idarece başvurunun süresinin dolduğu gerekçesiyle reddedildiği, kendilerinin herhangi bir eksik veya hatalı işlemlerinin bulunmadığı, idarece başvuru kargolarının teslim alınmadığı, dolayısıyla şikayet başvurularının geçerli olarak kabul edilmesi ve ihalenin iptal edilmesi gerektiği, Teknik Şartname’nin teknik özellikler başlığı altında bulunan “Bataryalı Hidrolik Kesici”, “Bataryalı Hidrolik Ayırıcı”, “Bataryalı Teleskopik Silindir” kısımlarında bulunan maddelerde tek bir markanın (Holmatro) işaret edildiği ve rekabet ortamının engellendiği, dolayısıyla ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

Trabzon Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 20.05.2020 tarihinde açık ihale usulü ve birim fiyat teklif almak suretiyle gerçekleştirilen “Bataryalı Hidrolik Kurtarma Seti Alımı İşi”ne ait İdari Şartname’nin “İdareye ilişkin bilgiler” başlıklı 1’inci maddesinde “İdarenin;

a) Adı: Trabzon Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı

b) Adresi: Yalıncak Mahallesi Devlet Sahil Yolu Rize Caddesi No:66 61030 – Ortahisar / Trabzon

c) Telefon numarası: 4622246161/4258-4245

ç) Faks numarası: 4623341867

d) İlgili personelinin adı, soyadı ve unvanı: Ali Rıza Altıntaş (İtfaiye Çavuşu), İlker Yurdakul (İhale İşl. Şb. Md.)” düzenlemesi,

 

Aynı Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Bataryalı Hidrolik Kurtarma Seti

b) Türü: Mal alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 2 adet Bataryalı Hidrolik Kurtarma Seti

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: Trabzon Büyükşehir Belediyesi İtfaiye Dairesi Başkanlığı Ortahisar/Trabzon” düzenlemesi,

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.

Şikayet ve itirazen şikayet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır.

Başvuruların ihaleyi yapan idare veya Kurum dışındaki idari mercilere ya da yargı mercilerine yapılması ve başvuru dilekçelerinin bu merciler tarafından ilgisine göre idareye veya Kuruma gönderilmesi hâlinde, dilekçelerin idare veya Kurum kayıtlarına girdiği tarih, başvuru tarihi olarak kabul edilir.

Başvurular üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;

a) İhale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde ihalenin iptaline,

b) İdare tarafından düzeltme yapılması yoluyla giderilebilecek ve ihale sürecinin kesintiye uğratılmasına gerek bulunmayan durumlarda, düzeltici işlem belirlenmesine,

c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikayete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikayet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine karar verilir. …” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. …” hükmü,

 

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür. …” hükmü,

 

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi … izleyen günden itibaren başlar. …” hükmü,

 

Aynı Yönetmelik’in “Başvuruların yapılacağı yerler” başlıklı 9’uncu maddesinde “(1) Şikayet başvuruları ihaleyi yapan idareye, itirazen şikayet başvuruları ise Kuruma, elden veya posta yoluyla yapılır.

(4) Başvuru dilekçelerinin derhal kaydı yapılarak, kayıt tarih ve sayısı dilekçenin üzerine yazılır ve elden yapılan başvurularda ilgilisine kayıt tarih ve sayısını gösteren onaylı bir alındı belgesi verilir.

(7) Posta yoluyla yapılan başvurularda, postadaki gecikmeler dikkate alınmaz.” hükmü yer almaktadır.

 

Başvuruya konu ihalenin Trabzon Büyükşehir Belediyesi Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından açık ihale usulü ve birim fiyat teklif alınmak suretiyle 20.05.2020 tarihinde gerçekleştirilen “Bataryalı Hidrolik Kurtarma Seti Alım İşi” olduğu, söz konusu ihalede 5 adet doküman indirildiği ve 1 istekli tarafından teklif verildiği, başvuru sahibi tarafından ihaleye teklif sunulmadığı, 03.06.2020 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararı ile geçerli teklif kalmadığı gerekçesiyle ihalenin iptal edildiği görülmüştür.

 

Başvuru sahibinin 28.04.2020 tarihinde ihale dokümanını indirdiği, itirazen şikayet dilekçesinde idareye yapılan şikayet başvurusunun 29.04.2020 tarihinde kargo yoluyla yapıldığının ve idarece kargonun süresi içerisinde teslim alınmadığının iddia edilmiş olduğu, ihale işlem dosyası üzerinde yapılan incelemede idarenin “Yalıncak Mahallesi Devlet Sahil Yolu Rize Caddesi No:66 61030 – Ortahisar / Trabzon” adresini kullandığı, bahsi geçen adres bilgisi ile başvuru sahibinin iddiasında yer verdiği adres bilgilerinin birbiri ile uyumlu olduğu fakat ihale işlem dosyasında anılan kargo ile ilgili herhangi bir bilgi/belgenin bulunmadığı, itirazen şikayet dilekçesine ek olarak sunulan kargo takip belgelerinde kargonun muhtevasına dair herhangi bir bilgi/belgenin olmadığı görülmüştür.

 

Başvuru sahibinin iddiasının ise şikayet başvurularının kargo yoluyla yapıldığı, ancak kargonun kendilerine 13.05.2020 tarihinde iade edildiği, bunun üzerine 15.05.2020 tarihinde idareye e-imzalı şikayet başvurusunda bulundukları yönündedir.

 

Yukarıda anılan İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların yapılacağı yerler” başlıklı 9’uncu maddesindeki ilgili hükümlerden şikayet başvurusunun elden veya posta yoluyla yapılacağı, başvuru dilekçelerinin derhal kaydının yapılacağı, kayıt tarih ve sayısının dilekçenin üzerine yazılacağı, posta yoluyla yapılan başvurularda, postadaki gecikmelerin dikkate alınmayacağı açıkça anlaşılmaktadır. Dolayısıyla başvuru sahibi tarafından şikayet başvurusunun kargo ile gönderildiği iddia edilmekle birlikte bu hususu tevsik edici herhangi bir belgenin sunulmadığı, kargo ile gönderilen şikayet başvurusundaki sorumluluğun başvuru sahibine ait olduğu değerlendirilmiştir.

 

Covid-19 salgın hastalığı sebebiyle alınan tedbirler kapsamında, 25.03.2020 tarihli ve 7226 sayılı Kanun’un kabul edildiği, anılan Kanun’un geçici 1’inci maddesinde “…Dava açma, icra takibi başlatma, başvuru, şikâyet, itiraz, ihtar, bildirim, ibraz ve zamanaşımı süreleri, hak düşürücü süreler ve zorunlu idari başvuru süreleri de dâhil olmak üzere bir hakkın doğumu, kullanımı veya sona ermesine ilişkin tüm süreler; 6/1/1982 tarihli ve 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu, 4/12/2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu ve 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile usul hükmü içeren diğer kanunlarda taraflar bakımından belirlenen süreler ve bu kapsamda hâkim tarafından tayin edilen süreler ile arabuluculuk ve uzlaştırma kurumlarındaki süreler 13/3/2020 (bu tarih dâhil) tarihinden, … itibaren 30/4/2020 (bu tarih dâhil) tarihine kadar durur. Bu süreler, durma süresinin sona erdiği günü takip eden günden itibaren işlemeye başlar. …” ifadelerine yer verildiği, buna göre, zorunlu idari başvuru sürelerinin 13.03.2020 (bu tarih dâhil) tarihinden 30.04.2020 (bu tarih dâhil) tarihine kadar durdurulduğu, anılan maddede sayılan sürelerin durmayacağı durumlar arasında ise 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında yer alan zorunlu idari başvuru sürelerinin yer almadığı,

 

Ayrıca, 30.04.2020 tarihli ve 31114 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Cumhurbaşkanı Kararı’na göre 7226 sayılı Kanun’da düzenlenen durma sürelerinin 15.06.2020 (bu tarih dâhil) tarihine kadar tekrar uzatıldığı, ancak “… Covid-19 salgın hastalığının ülkemizde yayılmasını ve yargı alanında doğabilecek hak kayıplarını önlemek amacıyla; 7226 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un geçici 1’inci maddesinin birinci fıkrasında düzenlenen durma süresi, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda öngörülen zorunlu idari başvuru yoluna ilişkin süreler hariç, 1/5/2020 (bu tarih dahil) tarihine kadar (salgın hastalığın yayılma tehlikesinin daha önce ortadan kalkması halinde yeniden değerlendirilmek üzere) uzatılmıştır.” ifadelerine yer verilerek 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda düzenlenen sürelerin yeniden uzatılmadığı, bu nedenle anılan kararda istisnai durum olarak 4734 sayılı Kanun’un belirtilmesinden de hareketle, 7226 sayılı Kanun’da ilgili sürelerin durdurulduğu açıkça anlaşılmaktadır.

 

Dolayısıyla, bahsi geçen düzenlemelerin Covid-19 salgın hastalığının ülkemizde görülmüş olması sebebiyle yargı alanındaki hak kayıplarının önlenmesi amacıyla yapıldığı, 4734 sayılı Kanun kapsamında yapılan şikâyet ve itirazen şikâyet başvurularının ise yargı yoluna başvurabilmek için tüketilmesi gereken zorunlu idari başvuru yolları olduğu, 7226 sayılı Kanun’un açık hükmüne göre ise zorunlu idari başvuru sürelerinin durdurulduğu, 28.04.2020 tarihinde indirilen ihale dokümanına ilişkin yapılacak şikâyet başvuru süresinin de 30.04.2020 tarihine kadar durdurulduğu, bu sebeple on günlük sürenin işletilemeyeceği, anılan sürenin bitimi tarihinden itibaren on günlük sürenin işlemeye başlaması gerektiği, bu çerçevede şikâyet başvurusu için son tarihin 11.05.2020 olduğu, 15.05.2020 tarihinde idarenin kayıtlarına alınan şikâyet başvurularının süresinde yapılmadığı, idareye yapılan şikâyet başvurusunun süre yönünden reddine ilişkin idare kararında hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Başvurunun reddine,

   


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz