Toplantı No : 2020/027
Gündem No : 31
Karar Tarihi : 17.06.2020
Karar No : 2020/UY.I-1084

BAŞVURU SAHİBİ:

Ayka Global Enerji Anonim Şirketi,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karayolları 4. Bölge Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2020/208581 İhale Kayıt Numaralı “Ankara Çevre Otoyolu ve Anadolu Otoyolu Gümüşova-Ankara Kesiminde Rutin Bakım ile Kar ve Buzla Mücadele Yapılması” İhalesi

 

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Karayolları 4. Bölge Müdürlüğü tarafından 21.05.2020 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ankara Çevre Otoyolu ve Anadolu Otoyolu Gümüşova-Ankara Kesiminde Rutin Bakım ile Kar ve Buzla Mücadele Yapılması” ihalesine ilişkin olarak Ayka Global Enerji Anonim Şirketi tarafından 27.05.2020 tarih ve 22771 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.05.2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2020/875 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; idarece 21.05.2020 tarihinde gerçekleştirilen ihalede sınır değerin üzerinde en avantajlı teklifin kendilerine ait olduğu, bununla birlikte idarenin 22.05.2020 tarihli işlemiyle Kanun’un 39’uncu maddesi gereğince tüm isteklilerin tekliflerini reddederek ihaleyi iptal ettiği,  iptal kararında iptal gerekçesine yönelik bir belirleme olmadığı, ihale dokümanı kaynaklı iptal kararı alınmış ise, bu hususta idarece dokümana yönelik şikâyet başvurularının reddedilmesinin anlaşılamadığı, ihalede rekabetin oluşmadığı gerekçesi varsa dahi haklı bir gerekçe olmayacağı, 30 teklif verilen ihalede 29 teklifin yaklaşık maliyetin altında olduğu, iptal kararında idarenin somut şekilde gerekçeleri ortaya koyması gerektiği, sınır değerin altında tek teklif bulunduğu, idarece tekliflerin değerlendirilmesi aşamasına geçilmeksizin ihalenin iptali kararı alındığı, teklif tutarları açıklandıktan sonra iptal kararının mevzuata uygun olmadığı, yapım işinin tekrar ihale edileceğinde şüphe olmadığı, kamu yararı ve kaynakların zamanında kullanılması ilkesi gereği ihalenin iptali kararının iptali gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

 

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:

 

İhale işlem dosyasında yer alan bilgi ve belgelerin incelenmesinden, İdari Şartname’nin 2.1’inci maddesinde işin adının “Ankara Çevre Otoyolu ve Anadolu Otoyolu Gümüşova-Ankara Kesiminde Rutin Bakım İle Kar ve Buzla Mücadele Yapılması işi” olarak belirlendiği, şikâyet konusu ihalenin 21.05.2020 tarihinde açık ihale usulü ve e-ihale yöntemi ile yapıldığı, söz konusu ihalede 78 adet ihale dokümanı satın alındığı, 30 istekli tarafından teklif sunulduğu, ihalenin 22.05.2020 tarihinde ihale yetkilisi tarafından onaylanan ihale komisyonu kararı ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 39’uncu maddesi uyarınca tüm teklifler reddedilerek ihalenin iptal edildiği,

 

Söz konusu ihale komisyonu kararının incelenmesinden “Yapılan toplantıda, İhale Dokümanının 78 adet firma tarafından EKAP üzerinden indirildiği, ihaleye 30 adet isteklinin teklif verdiği, ilk oturuma göre bunlardan 7 adet isteklinin yeterlilik bilgileri tablosunda istenilen bilgilerin tam olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesi gereğince tüm isteklilerin tekliflerinin reddedilerek ihalenin, aynı Kanunun 39’uncu maddesine istinaden İPTAL edilmesi yönünde ihale yetkilisine sunulmasına
Oybirliği ile karar verilmiştir.
” şeklinde iptal gerekçesine yer verildiği görülmüştür.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,

 

Anılan Kanun’un “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü yer almaktadır.

 

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden idare tarafından şikayet veya itirazen şikayet üzerine alınan ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılacak itirazen şikayet başvurularının idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı olarak inceleneceği, ihale sürecinin devam etmesine engel oluşturacak ve düzeltici işlemle giderilemeyecek bir hukuka aykırılığın tespit edilmesi halinde bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptaline karar verilebileceği ve bu durumda idarenin herhangi bir yükümlülük altına girmeyeceği, ihaleyi yapan idarelere ihaleyi iptal etme konusunda takdir yetkisi tanınmış olduğu anlaşılmakla birlikte, bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmayıp, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda usule ve amaca uygun olarak kullanılması ve objektif sebeplere dayanması gerektiği anlaşılmaktadır.

 

 İncelenen ihalede, ihalenin iptaline dayanak komisyon kararında verilen 30 tekliften 7’sinin (idare tarafından gönderilen tutanakta istekli sayısının 8 olduğu anlaşılmıştır.) aranan yeterlilik kriterlerini karşıladığı tespiti göz önüne alınarak Kanun’un 5’inci ve 39’uncu maddeleri kapsamında ihalenin iptaline karar verildiği, bu durumda ihalenin iptaline temel gerekçe olarak gösterilen hususun verilen teklif sayısı ile yeterlik kriterlerini karşıladığı tespiti yapılan istekli sayısının kıyaslanması olduğu görülmektedir.  

 

İdare tarafından gönderilen e-teklif açma ve belge kontrol tutanağından anlaşıldığı üzere ihalenin birinci oturumunda isteklilerin teklif mektubu ve geçici teminatlarının uygunluk değerlendirmesi yapıldığı, bunun yanında istekliler tarafından doldurulan yeterlik bilgileri tablosu üzerinden yapılan değerlendirme neticesinde söz konusu tabloda istenilen bilgileri tam olarak doldurduğu tespiti yapılan isteklilerin sayısının belirlendiği, iptal gerekçesinde ise teklif veren istekli sayısı ile bu sayının kıyaslandığı, bu husus dışında herhangi bir gerekçeye yer verilmediği tespit edilmiştir.

 

Yukarıda yer verildiği üzere ihalenin iptali işleminin kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda objektif gerekçelere dayanması gerektiği, ihale komisyonu kararında yer verilen toplam teklif sayısı ile geçerli teklif sayısının kıyaslanması şeklindeki gerekçenin her durumda ihalenin iptalini gerektirecek nitelikte değerlendirilemeyeceği, idarece belirlenen yaklaşık maliyetin 223.401.612,46 TL olduğu, ihalede verilen 30 tekliften 29’unun yaklaşık maliyetin altında bulunduğu, 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelerden saydamlık, rekabet, güvenirlik, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması, kaynakların verimli kullanılması ilkelerine aykırı hareket edildiğine yönelik somut bir idare tespiti bulunmadığı, dolayısıyla ihalenin iptali işleminin anılan Kanun’un 39’uncu maddesinde ihalenin iptali hususunda idareye verilen yetki kapsamında değerlendirilemeyeceği anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu, bu nedenle ihalenin iptali kararının iptalinin gerektiği sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

İdarenin ihalenin iptali kararının iptaline,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

 

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz