4857 sayılı İş Kanunu ve Asgari Ücret Yönetmeliği’nin yukarıda yer verilen maddelerinde işçilere, Asgari Ücret Tespit Komisyonca belirlenen ücretlerden düşük ücret ödenemeyeceği, iş sözleşmelerine ve toplu iş sözleşmelerine bunun aksine hükümler konulamayacağı, komisyonun belirlediği asgari ücreti işçiye  ödemeyen  veya  noksan ödeyen, ücret, prim, ikramiye ve bu nitelikteki her çeşit istihkakını zorunlu tutulduğu halde özel olarak açılan banka hesabına ödemeyen işverene, işveren vekiline ve üçüncü kişiye bu durumda olan her işçi ve her ay için yüzyirmibeş Türk Lirası idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır.

 

Söz konusu mevzuat maddelerinde işçiye asgari ücretin altında bir ödeme yapılamayacağı hüküm altına alınmış olmakla birlikte asgari ücretin üzerinde bir ücret ödenmesini sınırlayıcı herhangi bir hükmün bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu kapsamda idarelerin ihale konusu işte çalışmasını öngördükleri personele asgari ücretin üzerinde ödeme yapılması hususunda takdir hakkının bulunduğu belirlenmiştir.

 

İdareye yapılan şikâyet başvurusu üzerine idarenin cevap yazısında da ücretlerin danışman firmalar tarafından belirlendiği durumlarda idarece kontrol ve denetimin istenilen seviyede sağlanamadığı, düşük ücretle çalışan personelin sık sık değişmesi neticesinde şantiye hâkimiyetinin zaafa düşürüldüğü ve yüklenici firmalarla etik dışı (olumsuz) davranışlara neden olunması sebebiyle personele asgari ücretin üzerinde bir ücret belirlemesi yapıldığının ifade edildiği, bu kapsamda idarelerin ihalelerde ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını sağlamakla yükümlü olduğu ve ihale konusu iş kapsamında çalıştırılacak anahtar teknik personel ve teknik personelin ihale konusu işin uzmanı olması gerektiği göz önüne alındığında idarece danışmanlık hizmetlerinin istenilen kalitede alınmasını temin etmek amacıyla personel ücretlerinin “Asgari ücretin yüzde … fazlası” olarak belirlenmesinde mevzuata aykırılık bulunmadığı değerlendirilmiştir.

 

İdari Şartname’nin 24’üncü maddesinde düzenlenen “Bakım Dönemi ve Genel Giderler” iş kaleminin teknik ve idari personelle ilgili giderler (işin sözleşme ve şartnamelere göre yürütülmesi için oluşabilecek her türlü giderler ile ilgili mevzuat çerçevesinde doğabilecek her türlü vergi, resim, harç, kanuni kesintiler vb. giderler), hizmetlerin verilmesi için gereken bütün diğer genel giderler (işin icrası için gerekli akaryakıt, makine ve ekipman amortismanı masrafları, her türlü malzeme ve diğer hizmet giderleri) ve inşaat sonrası danışmanlık hizmetlerine ait giderler (Özel İdari Teknik Şartname’nin 3.2’nci maddesinde işin yürütülmesi için belirtilen hizmetlerle ilgili her türlü giderler) olmak üzere üç alt kalemden oluştuğu görülmüş olup, söz konusu giderler için teklif edilebilecek oranın personel ücretleri için teklif edilen bedelin % 20’sinin altında olmayacağı belirtilmiştir.

 

Yukarıda yer verilen doküman düzenlemelerine göre, personel ücreti giderlerinin yanı sıra ihale konusu iş kapsamında saha organizasyonu, mobilizasyon, bilgisayar giderleri, personel iş sağlığı ve güvenliği giderleri, hizmet verilen il ve ilçelerdeki şantiyelerin kontrolü için proje müdürü, kontrol şefleri ve diğer teknik personelin ulaşım ve konaklama giderleri, araç yakıt kiralama giderleri, personel iletişim (haberleşme), yemek, kırtasiye giderleri, ekipman ve amortisman giderleri, ihale dosyası hazırlama giderleri, danışman firmanın merkez ofis giderleri, teminat masrafları, sözleşme ve ihale süreci giderleri kapsamında karar pulu, KİK payı ile birlikte kıdem tazminatları, sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince ödeyeceği her türlü vergi, resim, harç ve benzeri giderler, her türlü sigorta giderleri ile Özel İdari Teknik Şartname’nin 3.2’nci maddesinde belirtilen işlerin yapılmasına yönelik giderler de bulunmaktadır.

 

İdarenin 25.08.2021 tarihli yazısında yaklaşık maliyet hesaplamalarında ve uygulamada elde edilen verilerde yukarıda yer verilen bakım dönemi ve genel giderlerin asgari %20 olarak belirlendiği, personel ücretlerinin “Asgari ücretin yüzde … fazlası” şeklinde belirlenmemesi durumunda ihaleye teklif sunan istekliler tarafından bakım dönemi ve genel giderler için öngörülen teklif bedelinin personel ücreti giderlerinin % 1’i (%1, 2, 3…) gibi düşük oranlarda gerçekleşebileceği, ayrıca danışman tarafından istenilen gelirin elde edilememesi ve danışmanlık hizmeti kapsamında yapılacak harcamaların danışman tarafından karşılanamaması gibi durumlarda danışman ve yüklenici arasında ticari ahlaka uygun olmayan (etik dışı) davranışların ortaya çıkabileceği, bu itibarla danışman ve yüklenici arasındaki etik dışı davranışların engellenmesi ve danışmanın danışmanlık işi süresince karşılaşacağı ekonomik zorluklar karşısında sözleşme hükümlerine aykırı uygulamaları yapmasının önüne geçilmesi amacıyla söz konusu iş kalemi için %20 oranında asgari bir sınır belirlendiği ifade edilmiştir.

 

Bu kapsamda idarelerin ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu ve söz konusu giderlerin yaklaşık maliyet içerisinde önemli bir paya sahip olduğu dikkate alındığında farklı il ve ilçelerde bulunan şantiyelerde denetim ve kontrollük işinin istenilen seviyede ve sağlıklı bir şekilde yürütülmesi ve hizmetin istenilen kalitede sunulması amacıyla bakım ve genel giderler iş kalemi için asgari %20 oranında bir belirleme yapılmasının mevzuata aykırılık oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz