Yüksek fen kurulu ve sözleşme sürecinde (olması gereken)işlevi

Konuya ilişki Yüksek Fen Kurulu kararında özetle ve haklı olarak ;

-İşe ait sözleşmenin 6 ncı maddesi hükümleri doğrultusunda anahtar teslimi götürü bedel sözleşmeye bağlanan yapım işlerinde, isteklilerin tekliflerini 4734 sayılı Kamu İhale Kanun’unun 4 üncü maddesinde yapılan tanıma uygun nitelikte uygulama projeleri ve bunlara ilişkin olarak hazırlanmış mahal listelerine dayalı olarak işin tamamının yapımı için verdikleri,

-Projesi içerisinde yer alan bütün imalatların  fen ve sanat kurallarına  uygun, yürürlükteki mevzuata göre kullanıma hazır bir şekilde eksiksiz ve kusursuz halde idareye sunulması gerektiği,

-Bunun temini için de ihale DOKÜMANINDA yer alan uygulama projeleri ve bunlara dayalı olarak hazırlanan mahal listeleri ile yapım şart ve tekniklerinin açıklandığı genel ve özel teknik şartnameler ile diğer açıklayıcı belgelerin birbiri ile uyumlu ve eksiksiz olarak hazırlanmasının isteklilerin tekliflerini oluşturulmasında  büyük önem arz ettiği,

BELİRTİLMEKTEDİR.

Öte yanda Somut olayda Mimari uygulama projelerinde şap betonu gösterilmekle birlikte kalınlığı= belli olmadığı, mahal listelerinden şap betonu kalınlığının  2,5 cm olduğunun anlaşıldığı, işe ait sözleşmenin 6 ncı maddesi dikkate alındığında 2,5 cm kalınlıkta şap betonunun ve yüklenici hatasından kaynaklı fazla  imalatın sözleşme bedeline dahil olduğunun normal şartlar altında söylenebileceği,

Diğer taraftan idare görüşünde belirtilen şekilde kot hataları ve sehim oluşması gibi nedenlerle 10-15 cm kalınlığında şap imalatına gerek olduğu hususu göz önüne alındığında, yapının betonarme imalatlarının projesi ile fen ve sanat kuralları çerçevesinde yapılmadığının değerlendirilebileceği, bu kalınlıkta imalatı yapılacak şap betonunun teknik açıdan uygun olmadığı gibi yapının statik hesaplarının da gözden geçirilmesini gerektirdiği, yukarıda yer verilen YİGŞ hükümleri gereği gerek yüklenicinin gerekse idarenin görev ve sorumluluklarının bulunduğu, konu hakkında Kurulumuzca görüş oluşturulmasının mümkün bulunmadığına karar verilmektedir.

Bununla birlikte 7221 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunla 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa aşağıdaki maddeler eklenmiştir:

MADDE 30 – 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı

EK MADDE 1 – Bu Kanuna göre düzenlenecek yapım ve yapım ile ilgili danışmanlık hizmet işlerine ilişkin sözleşmelerin uygulanmasında; sözleşmede bulunmayan veya fiyatı belirli olmayan işlerin fiyatının tespiti, ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki uyumsuzluk, iş programı ihtilafları, fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması, sürenin uzatılması ve ödenek aktarılması, geçici ve kesin kabul işlemleri, gecikme halinde uygulanacak cezalar, yaptırılabilecek ilave işler ve iş eksilişlerinde sözleşme anlaşmazlıklarını incelemede Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bünyesinde yer alan Yüksek Fen Kurulu Başkanlığı görevli ve yetkilidir.”

MADDE 31 – 4735 sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.

“Sözleşme uygulamalarına yönelik itiraz başvuruları ve anlaşmazlıkların çözümü

EK MADDE 2 – Yüklenici veya idareler, sözleşmenin uygulanmasından kaynaklanan anlaşmazlıklar nedeniyle yargılama veya Sayıştay incelemesine konu edilmemiş olmak şartıyla anlaşmazlığın çözümü için Yüksek Fen Kuruluna başvurabilirler.

Yüklenici itirazları, sözleşmeyi düzenleyen idarelere, kesin kabul aşaması tamamlanıncaya kadar yazılı olarak yapılır. Bu itirazlar, ilgili idareler tarafından en geç otuz gün içinde Yüksek Fen Kuruluna gönderilir. Yüksek Fen Kurulu, itirazları en geç altmış gün içinde bu Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerine göre inceleyerek karara bağlar ve bu kararlar ilgili idarece uygulanır.”

ANILAN DÜZENLEMELERLE YÜKSEK FEN KURULU, SÖZLEŞMENİN UYGULANMASINDA ETKİN BİR KONUMA GETİRİLMİŞTİR. İDARE VE YÜKLENİCİLER AÇISINDAN İSE İHTİLAFLARIN DAVASIZ-NİZASIZ ÇÖZÜMÜ SAĞLANMIŞ OLACAKTIR.

BU NOKTADA YÜKSEK FEN KURULUNA YAPILACAK BAŞVURULARDA İHTİLAFIN ORTAYA KONULMASI VE YÜKLENİCİ TALEPLERİNİN SOMUTLAŞTIRILMASI önemlidir.

Öte yandan  KURUL TARAFINDAN DA KONUNUN ESASTAN ÇÖZÜMLENMESİ GEREKMEKETEDİR.

Bu itibarla konu hakkında Kurulumuzca görüş oluşturulmasının mümkün bulunmadığına karar verilmektedir.” Şeklindeki kararların çoğunlukta olduğu durumda yukarda ifade edilen amaç gerçekleşmeyecektir.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz