Toplantı No 2021/031
Gündem No 51
Karar Tarihi 05.08.2021
Karar No 2021/UY.II-1484

BAŞVURU SAHİBİ:

İlhan Bağa,

 

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Besni Belediye Başkanlığı İşletme ve İştirakler Müdürlüğü,

 

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2021/226916 İhale Kayıt Numaralı “500Kw Gücünde Güneş Enerjisi Santrali Yapım İşi” İhalesi

 

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Besni Belediye Başkanlığı İşletme ve İştirakler Müdürlüğü tarafından 28.05.2021 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “500Kw Gücünde Güneş Enerjisi Santrali Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak İlhan Bağa tarafından 30.06.2021 tarih ve 30224 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.06.2021 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

 

Başvuruya ilişkin olarak 2021/1131 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

 

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

 

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle;

 

İdare tarafından 21.06.2021 tarihinde verilen kararda “Teknik şartnamemizin 2.5 maddesinde bulunan YAPILACAK İŞLER VE MALZEME LİSTESİNİN 630 Kv Trafo + Köşk + 36 KV Hücreler+ AG Panosu olması gerekirken sehven, 36 Kv Trafo + Köşk + Hücreler+ AG Panosu olarak yazıldığından ve İhalemiz için 16 firma dosya indirmiş, 4 firma teklif vermiş, 1 firmanın ihale işlem dosyası geçerli teklif olarak kalmış olup ihalemizde yeterli rekabet ortamı oluşmadığından ihalenin iptaline karar verilmiştir.” denilerek 2 sebep neticesinde ihalenin iptaline karar verildiği,

 

İdarece ihalenin iptali için gösterilen sebeplerden birinin “630 Kv Trafo + Köşk + 36 KV Hücreler+ AG Panosu olması gerekirken sehven, 36 Kv Trafo + Köşk + Hücreler+ AG Panosu olarak yazıldığından” gerekçesi olduğu, bilinmektedir ki bir işi yapan yüklenicinin Teknik Şartname’deki projeye bağlı kalmak zorunda olduğu, “proje esastır” bilgisinin genel olarak ihale usulünce herkes tarafından bilinen malum bir bilgi olduğu, mevcut durumda idarece her ne kadar birim fiyat teklif cetvelinde sehven bir hata yapılmış olduğu iddia edilse de hatalı olduğu iddia edilen bu bilginin Teknik Şartname’deki projede doğru ifade edildiği ve ihalenin projede istenilen şekilde yapılacağı ve aslında ihaleyi düzenleyen idarenin isteğinin de bu yönde olduğu, bu noktada idareye ayrıca maddi bir külfet gelmeyeceği ve idarenin maddi çıkarları ile kamu menfaatini olumsuz etkileyecek bir hususun bulunmadığı, Teknik Şartname’deki projede istenilen trafonun gücünün 630 kVA olduğu ve birim fiyat teklif cetvelinde sehven hatalı yazıldığı söylenen “36 kV Trafo” teriminin teknik olarak hatalı olmadığı, birim fiyat teklif cetvelinde yalnızca trafonun gücünün belirtilmediği, kaldı ki bu bilginin de Teknik Şartname’deki projede mevcut olduğu, bu tür eksikliğin sonradan revize edilip düzeltilebileceği, söz konusu bu eksikliğin ihalenin iptaline sebebiyet verecek bir gerekçe olmadığı,

 

İptal sebeplerinden diğerinin “1 firmanın ihale işlem dosyası geçerli teklif olarak kalmış olup ihalemizde yeterli rekabet ortamı oluşmadığından” olduğu, 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde temel ilkelerin belirlendiği, 39’uncu maddesinde ihale komisyonu kararı üzerine ihalenin iptalinin hüküm altına alındığı, bu çerçevede idarelere ihalenin iptali konusunda takdir yetkisi tanındığı, ancak bu takdir yetkisinin mutlak ve sınırsız bir yetki niteliği taşımadığı, bu yetkinin anılan Kanun’un 5’inci maddesinde belirtilen temel ilkeler ile kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun şekilde hareket edilerek kullanılması gerektiğinin anlaşıldığı,

 

Anılan mevzuat hükümleri uyarınca, açık ihale usulü ile yapılan ihalelerde belirli sayıda geçerli teklifin verilmiş olması zorunluluğunun bulunmadığı, ihalenin tek geçerli teklif ile sonuçlandırılmasının mümkün olduğu, kamu ihalelerinde rekabetin sağlanmasının ön koşulunun ihale dokümanında ihaleye katılımı engelleyici veya daraltıcı düzenlemelere yer verilmemesi olduğu, ihaleye verilen teklif sayısı, kamu alımına konu olan hizmet veya malı üreten sektörün yapısına, rekabete açık olup olmadığına ve sektörde faaliyet gösteren firma sayısına bağlı olacağından yalnızca ihaleye verilen teklif sayısı esas alınarak ihalede rekabetin sağlanıp sağlanmadığına yönelik olarak yapılan analizin eksik ve yanıltıcı olacağı, söz konusu ihaleye 4 isteklinin katıldığı ve bu 4 tekliften 3’ünün değerlendirme dışı kalmasıyla ihalede tek geçerli teklifin 3.967.560,00 TL olduğu, idarece belirlenen yaklaşık maliyetin 4.572.785,00 TL olduğu, ihalenin kendilerine verilmesi gerektiği,

 

Açık ihale usulü ile gerçekleştirilen bir ihalede belirli sayıda geçerli teklif verilmesine yönelik bir zorunluluk olmadığı, ihalenin geçerli tek teklif ile sonuçlandırılmasının mümkün olduğu, tekliflerinin yaklaşık maliyetin altında olduğu için kamu zararından söz edilemeyeceği, ihalede tek geçerli teklifin kalmasının rekabetin oluşmadığı anlamına gelmeyeceği, idarenin yaklaşık maliyetin altında olan teklifi uygun bulabileceği dikkate alındığında sadece geçerli teklif sayısının bir olması nedeniyle rekabetin gerçekleşmediğinden bahisle ihalenin iptaline yönelik kararın hukuka uygun olmadığı iddia edilmektedir.

 

İptal gerekçeleri ile sınırlı olarak yapılan inceleme sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

 

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “…Bu Kanunun uygulanmasında;…

İhale dokümanı : İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinde; isteklilere talimatları da içeren idari şartnameler ile yaptırılacak işin projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgileri,… İfade eder….” hükmü,

 

 “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “…İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur…” hükmü,

 

“İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde “…İdarenin gerekli gördüğü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği hallerde ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.

Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği isteklilere hemen ilân edilerek duyurulur. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir. İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce idareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.

İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir…” hükmü,

 

“Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “… İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir…” hükmü,

 

           “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “…İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır…” hükmü,

 

“Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “… İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır…” hükmü,

 

Yapım işleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik şartname” başlıklı 17’nci maddesinde “…(1) İşin teknik ayrıntıları ve şartları ile projesini de kapsayan teknik şartnameler hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir…” hükmü,

 

“İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 66’ncı maddesinde “…(1) Yapılan değerlendirme sonucu ihale ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır ve ihale komisyonunca alınan gerekçeli karar ihale yetkilisinin onayına sunulur.

(2) İhale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce idare, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını Kurumdan teyit ederek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. Her iki isteklinin de yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda ihale yetkilisince ihale kararı onaylanamaz ve ihale iptal edilir.

(3) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

(4) İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır…” hükmü,

 

“Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi” başlıklı 67’nci maddesinde “…(1) Kesinleşen ihale kararı, ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil, ihaleye teklif veren bütün isteklilere, 66 ncı maddenin birinci fıkrası uyarınca alınan ihale komisyonu kararı ile birlikte bildirilir.

(2) İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır…” hükmü,

 

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “…

2.1. İhale konusu işin

a) Adı:500KW Gücünde Güneş Enerjisi Santrali Yapım İşi

b) Yatırım proje no’su/kodu:

c) Miktarı (fiziki) ve türü:

500KW Gücünde Güneş Enerjisi Santrali Yapım İşi

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

ç) Yapılacağı yer: Adıyaman ili Besni ilçesi Burunçayır köyü 0 ada 1864 nolu parsel

d) Bu bent boş bırakılmıştır…” düzenlemesi,

 

“İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi” başlıklı 15’inci maddesinde “…15.1. İdare tarafından gerekli görülen veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği hallerde, ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.

15.2. Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği ilan edilerek duyurulur. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir.

15.3. İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir.

15.4. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce İdareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz…” düzenlemesi,

 

“Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesi” başlıklı 34’üncü maddesinde “…34.1. İhale komisyonu kararı üzerine İdare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.

34.2. İhalenin iptal edilmesi halinde, bu durum bütün isteklilere gerekçesiyle birlikte derhal bildirilir…” düzenlemesi,

 

“İhalenin karara bağlanması” başlıklı 36’ncı maddesinde “…36.1. Yapılan değerlendirme sonucunda ihale komisyonu tarafından ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren istekli üzerinde bırakılır.

36.2. İhale komisyonu, yapacağı değerlendirme sonucunda gerekçeli bir karar alarak ihale yetkilisinin onayına sunar…” düzenlemesi,

 

“İhale kararının onaylanması veya iptali” başlıklı 37’nci maddesinde “…37.1. İhale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı Kurumdan teyit edilerek buna ilişkin belge ihale kararına eklenir.

37.2. Yapılan teyit işlemi sonucunda; her iki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.

37.3. İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

37.4. İhale; kararın ihale yetkilisince onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır…” düzenlemesi,

 

 “Kesinleşen ihale kararının bildirilmesi” başlıklı 38’inci maddesinde “…38.1. Kesinleşen ihale kararı, ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil, ihaleye teklif veren bütün isteklilere, 36.2. maddesi uyarınca alınan ihale komisyonu kararı ile birlikte bildirilir.

38.2. İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.

38.3. İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren on gün geçmedikçe sözleşme imzalanmayacaktır…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Aynı İdari Şartname’nin  “EK” maddesinin

 

Sıra No

İş Kalemi No

Açıklama

Birimi

Miktarı

13

Özel-13

36 kV Trafo + Köşk + Hücreler +AG Panosu

set

1

 

şeklinde düzenlendiği görülmüştür.

 

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin adı, yapılma yeri, niteliği, türü ve miktarı” başlıklı 3’üncü maddesinde “…3.3. İşin niteliği, türü ve miktarı:

 

Sıra No

İş Kalemi No

Açıklama

Birimi

Miktarı

13

Özel-13

36 kV Trafo + Köşk + Hücreler +AG Panosu

set

1

 

düzenlemesi yer almaktadır.

 

Teknik Şartname’nin “Konu” başlıklı 1.1’inci maddesinde “…Bu teknik şartname, BESNİ (ADIYAMAN) Belediyesi’nin elektrik enerjisi ihtiyacının karşılanması için, ADIYAMAN İli BESNİ İlçesi BURUNÇAYIR köyü 0 ada 1864 parselde kurulacak olan 8 (500 kWe) kurulu gücünde fotovoltaik panel kapasitesine sahip Şebeke Bağlantılı Güneş Enerjisi Santrali’nin ve …630 kVA gücündeki trafo ve hücreleri, veri kayıt, uzaktan izleme, proje sahasının güvenliği, kumanda kontrol binasının yapımı, kamera alarm sistemi (CCTV), saha aydınlatması, paratoner tesisatı genel teknik özelliklerini, temin koşullarını, kurulum ve montajını, şebekeyle senkronizasyonunu, devreye alınmasını, işletme ve kurulum sonrası sağlanacak teknik destek hizmetini ve diğer ilgili koşulları içerir. Teknik şartname, güneş panellerinin ve ilgili sistemlerin tüm kurulum işinin yanı sıra, sistemler için geçerli tüm ek donanım ve teçhizatı da kapsar…” düzenlemesi,

 

“Yapılacaklar İşler ve Malzeme Listesi” başlıklı 2.5’inci maddesinde

 

630 Kva Trafo ve Hücreler beton köşk

Adet

1

630kva3x1000a ag pano

Set

1

630kva ag çıkış panosu

Adet

1

 

düzenlemesi,

 

“Genel Şartlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “…3.1.Yüklenici, belirtilen yerde ve istenen özelliklerde FV paneller kullanarak ŞBGES kuracak ve FV paneller tarafından elde edilen DC akım eviricilerde alçak gerilim AC akıma çevrildikten sonra depolanmaksızın Tesis’in AG ana dağıtım barasına bağlanacaktır. Şartnamede özellikleri belirtilen trafo vasıtası ile orta gerilim seviyesine çıkan elektrik enerjisi dağıtım şebekesine aktarılacaktır.

3.4.İş programının İdarece onayından sonra 10 (on) gün içerisinde Yüklenici, Tesis’te kullanılmasını önerdiği FV panel, evirici, taşıyıcı konstüksiyon, DC kablo, konnektör, AC kablolar (AG-OG-YG), saha toplama panosu, şalt malzemeleri (sigorta, kaçak akım rölesi, TMŞ, vb.), trafo, hücreler, beton köşk vb. malzemelerin tümünün marka ve modellerini belirterek ve teknik özelliklerini (data sheet) ek olarak koyarak İdare’nin onayına sunacaktır. İdare’nin onayı bulunmayan hiçbir malzeme, teçhizat, ekipman sistemde kullanılmayacaktır.

3.23.GES’in şebekeye bağlanabilmesi ve enerji alışverişinin başlayabilmesi için yetkili Geçici Kabul ve Kesin Kabul Heyeti (Yetkili Dağıtım Şirketi ve TEDAŞ tarafından yapılacak geçici kabul ve İdare tarafından yapılacak kesin kabul) tarafından yapılacak test, muayene ve kabul işlemleri Yüklenici’nin sorumluluğundadır. Elektrik Tesisleri Kabul Yönetmeliği gereğince bu çalışmalarda Yüklenici’yi temsilen bir Elektrik veya Elektrik-Elektronik Mühendisi hazır bulunacaktır. Trafo ve hücrelerin fabrika kabulleri ise İdare tarafından yapılacak olup kabul süreçleri Yüklenici’nin sorumluluğundadır. Geçici veya kesin kabulde çıkabilecek eksikler ve/veya hatalı uygulamalar, Yüklenici tarafından bilabedel olmak üzere proje aslına uygun olarak düzeltilecektir…” düzenlemesi,

 

“Genel Teknik Özellikler” başlıklı 4.1’inci maddesinde “…4.1.4. ŞBGES, mevcutta bulunan Tesis’e Yüklenici tarafından kurulacak özel trafo ve OG teçhizatıyla birlikte (köşk, metal clad hücreler) Tesis’e uygun bağlantı noktasından elektrik şebekesine entegre edilecektir. Bağlantı görüşü doğrultusunda belirtilen noktaya bağlanılacaktır. Sistem şebeke bağlantılı olarak çalışacak olup hem şebeke hem de güneş enerjisi sistemi aynı anda devrede olacaktır…” düzenlemesi,

 

“Şebekeye Bağlantı” başlıklı 4.7’nci maddesinde “… 4.7.1.Transformatör, projesinde belirtildiği gibi 630 kVA gücünde,  A0Ak standardında, yağlı ve genleşme depolu, 7 kademeli, orta kademesi 31,5 kV (3 kademe ve kademe aralıkları %2,5) olacaktır.

4.7.2.Trafo tesisi, dağıtım şirketinin uygulama esaslarına uygun bir şekilde bağlantı noktasına bağlanacaktır. GES’ten elde edilen 3 faz 380V(±%10) 50 Hz. alçak gerilim enerjisinin ölçme sistemi kurularak gerekli şebeke senkronizasyonu, koruma ve topraklaması yapılacaktır…” düzenlemesi yer almaktadır.

 

Birim fiyat teklif cetveli aşağıdaki gibi düzenlenmiştir.

 

BİRİM FİYAT TEKLİF CETVELİ

İhale kayıt numarası : 2021/226916

A

B

Sıra No

Iş Kalemi No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Ölçü Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat (Para birimi belirtilerek)

Tutarı (Para birimi belirtilerek)

 

13

Özel-13

36 kV Trafo + Köşk + Hücreler +AG Panosu

Set

1

 

 

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden idarelerin, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu hüküm altına alınmıştır.

 

Bununla birlikte, yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinden, idarenin ihalenin her aşamasında ihalenin iptaline karar verme takdir yetkisinin bulunduğu, ihalenin iptali konusunda ihale komisyonu ve ihale yetkilisine tanınan takdir yetkisinin mutlak ve sınırsız olmadığı, idarenin bu takdir yetkisini kullanırken hukuka uygun sınırlar içerisinde kamu yararı ve hizmet gerekleri ile sınırlı olması gerektiği anlaşılmaktadır.

 

23.06.2021 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararından “…Teknik şartnamemizin 2.5 maddesinde bulunan YAPILACAKLAR İŞLER VE MALZEME LİSTESİNİN 630 kV Trafo + Köşk +36KV Hücreler +AG Panosu olması gerekirken sehven,36 kV Trafo + Köşk + Hücreler +AG Panosu olarak yazıldığından ve İhalemiz için 16 firma dosya indirmiş, 4 firma teklif vermiş, 1 firmanın ihale işlem dosyası geçerli teklif olarak kalmış olup ihalemizde yeterli rekabet ortamı oluşmadığından ihalenin iptaline karar verilmiştir…” ifadelerine yer verilerek ihalenin iptal edildiği görülmüştür.

 

İhale İptal İlanı’nın “İptal nedeni veya nedenleri” başlıklı 4’üncü maddesinde “…İhale komisyonu kararı ile teknik şartname ile birim fiyat teklif cetvelinin uyumsuzluğu…” ifadelerine yer verilerek iptal gerekçesinin belirtildiği görülmüştür.

 

23.06.2021 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararı ve İhale İptal İlanı’ndan ihalenin birinci iptal gerekçesinin Teknik Şartname’de “630 kV Trafo+Köşk+36KV Hücreler+AG Panosu” olarak belirtilen ünitenin birim fiyat teklif cetvelinde “36 kV Trafo + Köşk + Hücreler +AG Panosu” olarak düzenlenmesi olduğu anlaşılmaktadır.

 

Yapılan incelemede, trafoya ilişkin Teknik Şartname düzenlemesinin “630 Kva Trafo ve Hücreler beton köşk” şeklinde yapıldığı görülmüştür.

 

Dolayısıyla, Teknik Şartname’de trafoya ilişkin “630 Kva Trafo ve Hücreler beton köşk” şeklinde yapılan düzenlemenin birim fiyat teklif cetvelinde “36 kV Trafo + Köşk + Hücreler +AG Panosu” olarak düzenlendiği anlaşılmıştır.

 

Diğer taraftan, söz konusu ihalenin yaklaşık maliyetine esas proje keşif özetinin “630kVa Trafo + Köşk + 36 kV Hücreler + AG Panosu” şeklinde hazırlandığı görülmüştür.

 

Ayrıca, Teknik Şartname kapsamında ihale dokümanında verilen Güneş Enerjisi Santral (GES) Tadilat Projelerinden (GES Projelerinden) (Topraklama, YG-AG Tek Hat Şeması, Santral Genel Yerleşim Projeleri (A ve B)) 630 kVA trafo yapılmasının planlandığı görülmüştür.

 

28.05.2021 tarihinde yapılan ihaleye 4 isteklinin katıldığı, 31.05.2021 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak Kapçanoğlu Taşımacılık Tic. ve San. Ltd. Şti. – Ahmet Mustafa Beyaz İş Ortaklığının, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak İlhan Bağa’nın belirlendiği, Nova Steel Metal İmalat İnş. Gıda Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif dosyasında teklif birim fiyat cetveli olmadığından teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, Bakış Tur Turizm İnş. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif dosyasında geçici teminat olmadığından teklifi değerlendirme dışı bırakıldığı,

 

23.06.2021 tarihinde onaylanan ihale komisyonu kararından; EKAP üzerinden yapılan şikayet başvurularına istinaden Kapçanoğlu Taşımacılık Tic. ve San. Ltd. Şti. – Ahmet Mustafa Beyaz İş Ortaklığının teklif dosyasında özel ortak Kapçanoğlu Taşımacılık Tic. ve San. Ltd. Şti.ye ait iş deneyim belgesinin İdari Şartnamede istenilen benzer işe uygun olmadığından teklifi değerlendirme dışı bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlenen İlhan Bağa’nın da geçerli tek teklif sahibi istekli olduğu görülmüştür.

 

Ayrıca, idare tarafından alınan 23.06.2021 tarihli ihale komisyonu kararından “…İhalemiz için 16 firma dosya indirmiş, 4 firma teklif vermiş, 1 firmanın ihale işlem dosyası geçerli teklif olarak kalmış olup ihalemizde yeterli rekabet ortamı oluşmadığından ihalenin iptaline karar verilmiştir…” ifadelerine yer verilerek ihalenin iptal edildiği, söz konusu ihalenin ikinci iptal gerekçesinin ihalede 1 (bir) isteklinin geçerli teklif sahibi olarak kaldığından yeterli rekabetin oluşmadığı olduğu anlaşılmaktadır.

Birim fiyat teklif cetvelinde yapılan düzenlemenin isteklileri tereddüde düşürebileceği, birim fiyat teklif cetvelinde yapılan bahse konu düzenlemenin İdari Şartname ve Sözleşme Tasarısı’nda da aynı şekilde düzenlendiği, söz konusu hususun sözleşmenin uygulanması aşamasında anlaşmazlıklara neden olabileceği, 4734 sayılı Kanun’un 39’uncu maddesi ile idareye Kanun’un temel ilkelerine uygun olmayan durumların tespiti gibi durumlarda ihalede verilmiş tüm teklifleri reddederek ihaleyi iptal etme hususunda takdir yetkisi tanındığı, bu itibarla, idarece 4734 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde yer alan temel ilkelerin gözetilerek ihalenin iptal edilmesinin hukuka uygun sınırlar içerisinde ve kamu yararı ve hizmet gereklerine uygun olduğu, dolayısıyla, idarenin iptal gerekçelerinin yerinde olduğu, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

 

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

 

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

 


Oybirliği ile karar verildi.

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz